2014-03-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Kan bero på att vittnet berättade att han bara tittat mot armaturen till vänster i max 10 sekunder och inte alls mot golvet. Dessutom osäker på om det var den 18 eller den 19 maj.
Edit:
De som har Kuriren kan logga in på NSD med samma lösenord som Kuriren.

Det är ingen ursäkt.... det är ju helt otroligt, vad håller Schönbeck på med?? - det är ju ingen stor sak att undersöka huset en gång till!!
Citera
2014-03-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Där har du fel!

http://www.lea-test.fi/sv/ogat/synen.html

När en person med normal synförmåga tittar rakt fram, ser han samtidigt det som finns åt sidorna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Synf%C3%A4lt

Synfältet är det område som i ett givet ögonblick kan observeras av synen. Människans maximala statiska synfält är ungefär 180° horisontellt genom centrum, då bägge ögonen används.
Jag citerade bara NSD. Du kan inte se neråt åt höger om du tittar upp mot vänster och om du står utanför och sticker inte in huvudet genom öppningen.
Citera
2014-03-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det är ingen ursäkt.... det är ju helt otroligt, vad håller Schönbeck på med?? - det är ju ingen stor sak att undersöka huset en gång till!!

Hon bedömde nog bara att det inte fanns något mervärde i en sådan undersökning.
Citera
2014-03-26, 17:33
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det där får du gärna ge stöd för. Jag har bara lyckats konstatera att larverna togs från överkroppen, men har inte sett nån uppgift om att de inte fanns några på benen. Det är inte samma sak som att det inte fanns några där. Vad gäller tecken på förruttnelse vill jag minnas att vitmögel nämnts. Och hur utvecklad var förruttnelsen egentligen på kroppen?

Har tyvärr inte FUP framför mig just nu.

En annan sak jag inte blir klok på och som nån kanske kan reda ut: Vad säger egentligen den entomologiska undersökningen när kroppen, eller delar av den, kan ha legat i emballage? Tillväxt av larver borde väl förutsätta att flugorna kan ta sig fram till själva kroppen?

Postatde en del om det i förrgår:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Citera
2014-03-26, 17:34
Bannlyst
Citat:
Där har du fel!

När en person med normal synförmåga tittar rakt fram, ser han samtidigt det som finns åt sidorna.

Synfältet är det område som i ett givet ögonblick kan observeras av synen. Människans maximala statiska synfält är ungefär 180° horisontellt genom centrum, då bägge ögonen används.

Nej där har DU fel! Många ser inte sin egen kuk på grund av magen och det här samma sak. Fönsteröppningen sägs vara 150-160 cm ovanför marken, vid halsen ungefär på en som är cirka 180 cm. Väggtjockleken runt 20 cm. Lägg då en 20 cm bred planka mot halsen och se om du har 180 grader nedåt.
Citera
2014-03-26, 17:39
Medlem
[quote=FUP-12|48110309]
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jag håller med!

I detta fall var det dock mer KJ:s vänner som jag tänkte på.

Om polisen ställde frågan "Har du sett en kniv i KJ:s lägenhet?" kanske de får ett annat svar än om de frågade "Vet du om KJ hade eller har haft tillgång till en antik bajonett, antingen hemma i lägenheten, i föräldrahemmet eller någon annanstans?"

Dessvärre är det ju så att KJs flesta kompisar har samma NPF som han. Därför borde det funnits med en expert på KJs nedsättning under förhören.
Som det nu är, är det svårt att värdesätta hans svar. Vad är det han svarar på?
Citera
2014-03-26, 17:51
Medlem
Citat:
Där har du fel!

Plus att en normal person tittar alltid åt sidorna för att se om någon är där, särskilt om man sticker in huvudet i ett ödehus. Skulle någon här i tråden ta sig fram till en lucka och stirra tio sekunder rakt fram? Man spänner både öron och ögon automatiskt för att vara beredd.
Citera
2014-03-26, 17:54
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Tredje stadiet tar endast ca 3 dygn, och då är dom till och med ca 17 mm, de 16 larver som hittades på VBs torso var i gennomsnit endast 12.9 mm.

OCH... kom i håg att det INTE hittades en enda larv på VBs ben och att det heller inte fanns någon täcken på föruttnelse på benen!

Alltså du är ingen expert på området, och jag förhåller mig till en naturlig utveckling av larverna.
Dessutom så tror jag inte det har stor betydelse för att man ska tro att hon placerats ut senare än i anslutning till mordet. Det finns säkert expertis så som rättsläkaren som kan ge en vink om hur tiden ser ut för att ha legat ute i skogen.

Hur lång tid tar det anser du för att bli helt skeletterad? I vanlig temperatur under normala omständigheter? Eller har du något annat att jämföra med som legat ute under samma förhållande?
Citera
2014-03-26, 17:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Postatde en del om det i förrgår:

Det var en hel del ja. Men besvarar det min fråga om hur du drar slutsatsen att det inte fanns några larver på benen? Det är en intressant detalj och jag vill ha en säker uppgift, om det finns nån. Och till dig som uppenbarligen fördjupat dig i likmaskarnas värld: Vad säger du om min fråga om larvtillväxt om kroppen legat i tätt emballage?
Citera
2014-03-26, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Motgång för Olsson

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/stor-motgang-for-olsson-8378646.aspx

EDIT. Ibland blir man förvånad, ringde ju NSD och klagade på plus-märkningen. Nu är den borttagen.

Stor motgång till och med enligt NSD, det beror ju på hur man ser det. Synd är det förstås,
själv trodde jag denna rekonstruktion inte skulle vara omöjlig att fixa till, men tydligen hade jag
fel.Det skulle vara roligt med ett uttalande från Olsson.

Oavsett vad som händer har Thomas lyckats stressa upp dessa tre damer som högt
och hysteriskt står och skriker Nej till allt i artikel efter artikel, Xbox, rekonstruktioner
och att KJ:s Mamma skall vittna i rätten.
Damerna går på högvarv, man riktigt känner hysterin från åklagarna i artiklarna,
cool "kille" denna Olsson
Citera
2014-03-26, 18:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, du har inte en aning om vad han såg och inte såg, det är bara spekulationer.

För att kunna se armaturen behövde han bara titta in genom luckan upp till vänster. För att se benen var han tvungen att sticka in huvudet genom luckan och vrida det åt höger för att se benen.

Även om benen låg där så var det inte de han var där för att se och därmed så behövde han inte reflektera över vad han ser i ögonvrån eftersom de inte rörde sig.

Vi är inga ödlor som kan se åt sidorna, när vi tittar rakt fram, däremot kan vi se rörelser i ögonvrån.

Desutom har du heller ingen koll på om denna man hade bra syn eller inte, och använde han i så fall glasögon.

Jag håller med i allt och backar upp med att vi ser det vi förväntar oss att se, en mänsklig egenskap som illusionisten skickligt utnyttjar. Förväntar man sig inte att se ett par ben i huset vid en hastig blick så är chansen stor att man heller inte ser dem även om hjärnan noterar att något finns på golvet.

Jag tror att de flesta förväntar sig att det kan ligga lite lump på golvet, inte ett par ben. Har säkerligen också en betydelse vad vi har för referenser och erfarenhet av en liknande situation.

Såg vittnet något på golvet över huvud taget, såg han ens golvet?
Citera
2014-03-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Stor motgång till och med enligt NSD, det beror ju på hur man ser det. Synd är det förstås,
själv trodde jag denna rekonstruktion inte skulle vara omöjlig att fixa till, men tydligen hade jag
fel.Det skulle vara roligt med ett uttalande från Olsson.

Oavsett vad som händer har Thomas lyckats stressa upp dessa tre damer som högt
och hysteriskt står och skriker Nej till allt i artikel efter artikel, Xbox, rekonstruktioner
och att KJ:s Mamma skall vittna i rätten.
Damerna går på högvarv, man riktigt känner hysterin från åklagarna i artiklarna,
cool "kille" denna Olsson

Jag har svårt att förstå agerandet från ÅK. Allt som kan bringa ljus över vad som hände VB borde ligga i allas intresse. Mycket är fortfarande oklart.

Ju mer exakt man kan "gaffla in" tidpunkter i en tidslinje borde vara av godo, men det gör förstås att fokus kommer att inriktas mot de kritiska dagarna.

Är det känsligt, undrar man stillsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in