Jag har själv jobbat som säljare!
Sommaren då jag var 16 fick jag för första gången ha ett sommarjobb. I princip vad som helst kunde jag ta, bara jag fick det. Givetvis blev jag överlycklig när jag fick jobb som telefonförsäljare i grannstaden!
Vårat företag sålde för ett större naturläkemedelsföretag. Omega 3 och äppelcidervinäger i kapslar. Mumma! Detta såldes i paket som skulle räcka en månad, och där varje paket kostade 29:90 för kunden. Vi säljare fick 20 kr för varje sålt paket. Allt som oftast sålde man både äppelcidervinägern och omega 3:n till samma kund. Vi som säljare fick med andra ord 40kr per lyckat samtal.
Första dagen lyckades jag sälja två dubbelpaket, 80 kr med andra ord! Kanske inte det bästa, men jag hoppades på bättre. Jag jobbade mer, och för var dag tjänade jag bättre och bättre. Jag lyckades dock aldrig närma mig de 10 dubbelpaket att sälja per dag som alla andra där verkade ha inge problem med. Ända tills jag märkte deras knep; De använde inte de "poster" med personer att ringa upp. Istället använde de sig av Eniro. Helt enkelt, de sökte på namn som gav flest äldre personer, exempelvis Gun-Britt, Sol-Britt, Rut, Birgit osv. Detta för att äldre personer av olika anledningar var mycket mer villiga att ta emot våra mycket förnäma erbjudanden. Nu i efterhand förstår jag att de flesta inte riktigt förstod vad det handlade om, men för dom var det redan försent.
Efter en dryg månad hade jag lyckats närma mig 20-25 dubbelpaket per dag, vilket innebar 800-1000 kr för mig. Jag ville ha ännu mer, och det var då som vi kom på den briljanta idén att sälja till både mannen och frugan. Till en början var det som en tävling mellan oss som det verkligen gick bra för (Och det gjorde det onekligen då), att man skulle lyckas sälja till
båda! Sedan tog vi steget längre, och ringde bara till de som vi genom registret på Eniro kunde se var gifta. Detta innebar att vi sålde 4 stycken paket på ett samtal! Detta gav oss 80kr (!) per lyckat samtal. På detta vis kom jag upp i svindlande 35-40 dubbelpaket/dag. Det är mycket pengar för 5 timmars arbete!
Då man övat in sig en hel månad visste man ganska bra hur man skulle säga något. Hur man sa det var betydligt viktigare än vad man sa. Ett typiskt samtal från den tid då det verkligen började släppa kunda likna detta;
Först presenterar man sig.
Sedan frågade man om paret hade fått hem (Produkterna) den senaste tiden. Givetvis fick man ett 'Nej' till svar, de hade ju inte skickats! Sedan
ljög man och sade att de skulle fått det, men att företaget fått fel i registret eller något snarlikt. Sedan skjöt man in att man på så vis bara ringde för att kolla av deras adress, vilket man allt som oftast fick.
Nu stämde man av deras adress, samtidigt som man börjar spela in samtalet. Detta visste "kunden" ingenting om. Nu hade man i princip halva inne. När man stämmt av namnen rabblade man upp att de skulle få hemskickat deras kosttillskott direkt till brevlådan. Som avslutning på samtalet sade man att det 'bara skulle kosta dom 29:90 per paket'. Det reagerade 80% inte på, då det bara rörde sig om en så nätt summa som 30kr. Vad som inte framgick dock, var att det var fyra paket á 29:90 styck. 120 kr totalt! Det skulle man försöka gömma undan så gott det bara gick. Detta gjordes genom att man sade "Per paket" som "Pepaket", som sades mycket snabbt, till det närmaste otydligt. Vissa verkade dock ha kvar hörseln, d.v.s de andra 20 procenten...
Om allt gått vägen var det bara att önska en trevlig sommar och lägga på, registrera allt och man hade sig 80 väl förtjänta kronor! Cheferna blev överlyckliga över vår nya säljteknik. De ljudfiler som vi spelat in var perfekta. De sade deras adress, upprepade deras namn, bekräftade att de skulle få varan, samt visade att var medvetna om priset. Dock började det större företaget få in mängder med klagomål då kunderna märkte att det inte alls låg till som vi säljare hade lurat i dom. Därför blev vi tvingade att sluta med detta. Vid denna tidpunkt kände jag därför att det var bäst att hoppa av, och det gjorde jag. Dock hade jag tjänat ihop drygt 23000 kr innan skatt. Detta när jag var 16!
Under den tid man sålde tänkte man inte direkt på alla de stackars människor man lurat. Snarare oroade man sig konstant över att man skulle sälja sämre än dagen innan, då man verkade sätta upp nya och högre mål dagligen. Vissa säljare verkade dock inte gilla denna säljmetod, och tyckte helt enkelt synd om de människor man lurade. Dessa försvann ganska snabbt, och kvar var vi själlösa monster!