2014-03-26, 11:55
Medlem
Telefonsäljare med enbart provision. Tjänade 500kr på 2 veckors heltid. Sen sa jag upp mig.
Citera
2014-03-26, 11:57
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Haha, jag har själv arbetat med samma sak, även om de saker jag "sålde" var väldigt snälla - så ingen "kund" blev lidande på något sätt. En viss bortfallsprocent är väl dock inga konstigheter, folk kan ljuga om både det ena och andra när man fyller i avtal - för min del var det oftast kreditvärdighet eller inkomst det föll på vid bortfallen.

Tror jag sålde omega 3 till en hjärtsjuk tant en gång. Glömde fråga om hon käkade mediciner, föttjockar blodet med omega 3 .

Ja det är klart det kan vara bortfall. Men när det alltid är en viss procent exakt, eller lite mer börjar man undra. Tror den störde chefen satte upp det på sitt eget konto bara. Lite naivt att tro något annat då han var en hal typ i övrigt.

Var det ditt värsta jobb också?
Citera
2014-03-26, 11:57
Medlem
Campingstädare på västkusten en sommar.. fick 70 spänn i timmen och fick gå å städa toaletter efter fulla danskar, tyskar å boråsare..
värsta va dagen efter midsommar, låg köttbullar i pissoaren, bajs på golvet samt urin överallt utom där de skulle vara..
Citera
2014-03-26, 12:08
Medlem
ojojros avatar
Till alla er i tråden som säger att arbetet var bra men personalen var för jävliga mot er. Stå på er och höj rösten istället för att gå hem varje fredags eftermiddag med ångesten kvar och bara sitta och brusa upp er och antagligen släppa ut all ilska mot fel person.
Citera
2014-03-26, 12:14
Medlem
Intressant att många nämner telefonförsäljare som ett mardröms jobb.
Dom flesta med det jobbet påstår sig kamma hem 35 lök efter skatt och går klädda i kostym.
Är det en metod för att dämpa ångesten kanske?
Citera
2014-03-26, 12:14
Medlem
Silverturks avatar
Har även jag jobbat som telefonförsäljare för nästan tio år sedan. Sura kunde var inte problemet då man ändå bara ringde till pensionärer och sålde. Det var definitivt lurendrejeri. Hetsen och det dåliga samvetet var värre.

Telefonförsäljare provision?
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk

Det värsta jag hörde under tiden där var en annan säljare som ringde hem till en gammal dam som inte förstod vem det var som ringde. Hon trodde det var hennes son. Säljaren spelade vidare på det spåret och sålde ett dubbelpaket till henne.

Helvetet har onekligen en platsreservation för den jäveln.

Det jobbigaste i termer av fysiskt/psykiskt lidande, förutom dåligt samvete, var för mig den korta tid då jag rensade fisk i Norge. Det var enbart två månader under hösten efter gymnasiet. Arbetet hade ett väldigt högt tempo och varje arbetsmoment innebar att man lyfte och hanterade odlad lax, ofta i hel bit och i vikter runt 6-10kg. Det rum där man befann sig var kallt, blött och med hög bullernivå. Hörselkåpor hade man dock med inbyggd radio så man kunde höra samma jävla reklam om färdiga maträtter med kyllingbernääääse samtidigt som man matade in ännu halvt levande 8kg-lax (som just med sitt sprattel rev upp ännu ett sår i handen) i rensningsmaskinen som sög ut inälvorna men lämnade hjärtat som fortsatte slå i någon minut till. Efter arbetspasset kunde man åka hem till kollektivboendet som såg ut som en jävla knarkarkvart.

Har aldrig känt mig längre hemifrån än under den perioden. Sa upp mig efter knappt sex veckors arbete och fick som kommentar att jag åtminstone inte behövde bekymra mig med att använda dem som referens (Nästan ordagrant så). Hade egentligen två veckors uppsägningstid men orkade bara vara kvar en vecka till, så de drog en veckas lön för mig. Med andra ord arbetade jag sju veckor och fick betalt för sex.

Det här var också min mer eller mindre första erfarenhet från ett 'riktigt' arbete.
Citera
2014-03-26, 12:17
Medlem
Jag har haft diverse säljjobb som jag bara tagit för att ha sysselsättning. Jag har alltså jobbat på tre olika bolag som sålde lotter över telefon. Lönen var skit, grundlön var typ 14k men man behövde trots den låga lönen sälja mycket för att få provision då varje sälj gav 90kr. De som verkligen gillade jobbet sålde för kanske 20k. 20k före skatt för att ha dräpt sig i princip.

Samtliga tre bolag gick i konkurs. De hade kollektivavtal men cheferna var väldigt fackfientliga.

Jag hade också ett jobb där jag skulle åka runt och sälja till företag. Jag försökte gilla det men när jag tänker tillbaka på den tiden kommer ångest. Förnedrande att gå in oanmäld och fråga efter chefen för att sedan sälja skräp.

Det är som alltid en sektkänsla på dessa arbetsplatser.
Citera
2014-03-26, 12:25
Medlem
TrueCs avatar
Ugnsmurare. Alla utom jag och en till var tillnyktrade pundare, men trevliga var dom! 15h pass i en smal mörk tunnel med en bilmaskin, mask, hjälm och 30grader varmt. Plockade 40-45 k efter skatt i månaden som 20-åring, så så var det bra!

Men det som gör det till det värsta var timmarna, arbetsställningarna och att ligga borta på trakt. Men jg gnäller inte, det var fint att göra några månader då, skulle dock aldrig göra det nu.
Citera
2014-03-26, 12:43
Medlem
Solbrillors avatar
"Mängden människor som ville proppa nyllet fullt av räksallad gjorde att jag fick urinera i handfatet vissa dagar för att inte överge min post"

Slipade fönsterkarmar som sprutmålades med svart oljefärg. Ventilationen i byggnaden var katastrof vilket resulterade i en arbetsmiljö på 40 grader. Lägg därtill en helkroppsoverall och gasmask. Jag var 16 och visste inte bättre.
Citera
2014-03-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Jag sommarjobbade som anläggningsarbetare någon sommar under studietiden. Fy fan alltså! Man jobbar ute i väder och vind, vilket innebär att man blöt och smutsig hela tiden, även sommartid.

Det är väl egentligen vad man kan förvänta sig av ett sådant jobb, men just här var det extra hemskt (tror jag, har ingen annan liknande arbetsplast att jämföra med i och för sig).

Mitt jobb gick ut på att för hand gräva ett 20-tal 2x2 meter stora och 1,5 meter djupa hål i blålera. Det gick tydligen inte att använda grävmaskin till detta då det fanns gamla rör och ledningar som man fick gräva runt så dom inte skadades. Tungt och slitsamt som fan.

Inte nog med det, dom förbannade hålen fylldes med grundvatten, så jag och en annan stackars sommarjobbare fick springa runt med stor pump mellan hålen för att hålla vattnet borta.

Ush det va en hemsk sommar Jag luktade konstant skit, va blöt, smutsig och rädd

När det va dags för lunch satt jag med ett gäng sura gubbar i en sketen barrack och käkade. En sån där klassisk byggbarrack med nakenkalendrar på väggarna och hela köret.

Det värsta var ett en av dom gamla grovgubbarna åt 4-5 Gorbys-piroger varje lunch dag in och dag ut, och satt och fes där efter, huuuu ryser ännu idag när jag känner lukten av Grobys .

En annan helt sjukt karaktär från lunchrummet hade två löständer i munnen. Dom plockade han ut och rensade vid matbordet efter varje måltid. Sjukt nog så åt han upp eventuella rester som hade fastnat i löständerna, helt öppet där vi satt och åt.

Men jag tjänade i alla fall bra! 68 kronor timmen

Edit: Stavfel
Får man inte bra pröjs när man har jobbat ett tag? Min kompis som har jobbat som det i 2 år påstår sig tjäna över 125 i timmen och då har inte varit heltidsanställd.
Citat:
Ursprungligen postat av Bartix12
Mitt värsta arbete måste varit när jag en sommar fick jobb som "vaktmästare", det resulterade i att jag rensade ogräs i 3 veckor.
Ditt värsta jobb är nog det bästa jobbet i tråden...
Citera
2014-03-26, 12:54
Medlem
Updowns avatar
Måste nog säga diskare på nattklubb, jobbade från 22 till 04 varje fredag,lördag i typ 6 månader när jag var 16 år gammal, egentligen så borde jag inte ha fått jobba där . Tunga lyft, stress och att bli behandlad som värdelös är vad diskarjobbet far med sig. Kan vara anledningen till att jag bara är ynka 170cm lång
Citera
2014-03-26, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Måste nog säga diskare på nattklubb, jobbade från 22 till 04 varje fredag,lördag i typ 6 månader när jag var 16 år gammal, egentligen så borde jag inte ha fått jobba där . Tunga lyft, stress och att bli behandlad som värdelös är vad diskarjobbet far med sig. Kan vara anledningen till att jag bara är ynka 170cm lång
Dummaste jag hört, hur lång du är spelar ingen roll! Om en 190cm lång person varit där hade resultatet varit detsamma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in