2014-03-26, 09:34
Medlem
Utflyttads avatar
Har litet fortroende for media och funderar over hur pass man/om har vinklat handelsen for att gora nyheter av det?

Jag reser valdigt mycket och bor ofta pa hotel. Oavsett om frukost ingar eller ej sa checker hotellpersonalen mitt rumsnummer mot en lista da jag gar in for att ha min frukost.

Har denna standardkontroll utnyttjats av media och skapat en snobollseffekt?
Citera
2014-03-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Har litet fortroende for media och funderar over hur pass man/om har vinklat handelsen for att gora nyheter av det?

Jag reser valdigt mycket och bor ofta pa hotel. Oavsett om frukost ingar eller ej sa checker hotellpersonalen mitt rumsnummer mot en lista da jag gar in for att ha min frukost.

Samma för mig. Brukar alltid vara någon personal vid matsalen som kollar biljett, en del hotell har även rumsnumrering vid borden för de som bokat frukost. Har dock aldrig bott på Sheraton.
Citera
2014-03-26, 09:59
Medlem
LVX156s avatar
Jag skrev lite mer utförligt om det här:
Citat:
Det är förstås beklagligt att det här hände, men är det verkligen så konstigt? Det finns en anledning till att personer klädda i traditionell romsk klädsel blir lite extra bevakade: de är gravt överrepresenterade vad gäller många typer av brottslighet. [...] Så Diana, nästa gång du går in en butik och personalen tittar snett på dig så kanske du inte ska bli arg på dem, utan på de organiserade romska ligor som begår brott i Sverige varje år? Det är nämligen bara de som kan ändra vår syn på romerna.
Rasism eller realism - vad är grunden till "fördomarna"?
Citera
2014-03-26, 10:02
Medlem
Jag tycker man ska få ha rätt att klä sig som man vill. Men man är själv ytterst ansvarig för sina val. Om man märker att en typ av kläder leder till negativa konsekvenser för en själv är det ens eget fel om man väljer att fortsätta att ha på sig de.

Väljer man att bära en stor romsk kjol, eller inte vill skaka hand med en arbetsgivare, eller piercar sig över hela ansiktet, är det den personens eget fel när negativa följder uppstår.

Faktorer som man inte rår över själv, som hudfärg, kön, handikapp och ålder - ska inte inte ge några nackdelar i livet, då handlar det om riktig diskriminering.
Citera
2014-03-26, 10:47
Medlem
Zpanarns avatar
Tja, hon får väl anmäla till sig själv.
http://www.do.se/sv/Om-DO/Organisation/DOs-rad/
Citera
2014-03-26, 11:01
Medlem
mittfosterlands avatar
Tycker att staten skall ompröva vart de bokar in sina gäster. förmodligen kommer de med en ursäkt som är noll värd, detta kommer att hända igen.

Tänk om man skulle vägra de som röstar på SD tillträde till hotellet för att de har lågt IQ, vilket jävla liv det hade blivit
Citera
2014-03-26, 11:03
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och? Även om det är så, du har ingen som helst förståelse för det???

Nej, jag har ingen förståelse för det. Tvärtom - om du inte återvänder bekräftas ju bara de (felaktiga?) misstankarna hos de övriga gästerna (i den utsträckning de ens noterade eller brydde sig om avvisningen) om att du inte ägde tillträde till serveringen.

Om det nu överhuvudtaget är så händelseförloppet gick till, vilket vi inte vet, då vi bara har en part i målets utsaga att gå på.
Citera
2014-03-26, 11:11
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Mjo, det hade ju varit bra att veta hur standardförfarandet är på Sheraton.

Men utgår man från Nymans version (den enda...) så låter det ju som solklar diskriminering, får se vad Sheraton har att säga helt enkelt, är det något normalt lär de uu hänvisa till just det, annars är väl en rejäl pudel på intågande.
Citera
2014-03-26, 11:13
Medlem
Feldherrnhalles avatar
Det finns en anledning till att detta händer och den är inte svårare än att hotellpersonal har UTESLUTANDE dåliga erfarenheter av zigenare. Man kan snacka om rasism mot araber, svarta etc och i de fallen är det ofta inte svårare än att kliva in hos närmaste turklivs för att få ett livs levande exempel på hyggliga människor från dessa grupper, men något liknande låter sig inte göras med zigenare. INGET folkslag i hela världen lever upp till sitt dåliga rykte som zigenare gör, och detta är något ALLA som tvingas hantera dem inom hotell smärtsamt medvetna om.
Citera
2014-03-26, 11:24
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feldherrnhalle
Det finns en anledning till att detta händer och den är inte svårare än att hotellpersonal har UTESLUTANDE dåliga erfarenheter av zigenare. Man kan snacka om rasism mot araber, svarta etc och i de fallen är det ofta inte svårare än att kliva in hos närmaste turklivs för att få ett livs levande exempel på hyggliga människor från dessa grupper, men något liknande låter sig inte göras med zigenare. INGET folkslag i hela världen lever upp till sitt dåliga rykte som zigenare gör, och detta är något ALLA som tvingas hantera dem inom hotell smärtsamt medvetna om.

Visst är det så, det handlar inte om rasism utan om erfarenheter. Hotell brukar vara en av de mer mångetniska arbetsplatser. Städ brukar vara asiater, diskpojken från nått arabland, i köket brukar det vara många etniciteter t om reception brukar det vara icke-vita. Långt mer blandat än våra tidningsredaktioner. Hotellgästerna brukar ju också vara från jordens alla hörn.
Skulle det komma en sikh med turban, en kolsvart kostymneger eller en skotte med kilt skulle ingen bry sig. Det är alltså inte av rasism utan av dåliga erfarenheter som man avvisar en zigenartant med kjol full av paljetter och flörtkulor.
Citera
2014-03-26, 11:30
Medlem
JumpingJacks avatar
Jag är tveksam till att det här hände, på det sätt som beskrivs i media. Det brukar väl alltid stå en frukostvärd eller värdinna vid ingången och bocka av ens rumsbricka mot en lista eller så får man i alla fall visa upp sin bricka innan man släpps in?

Jag med om något liknande på hotell i Sverige. Något hade klickat i bokningen och min önskan om frukost hade inte gått igenom, vilket jag inte var medveten om. Jag gick till restaurangen för att äta frukost, ingen värdinna syntes till så jag gick in och började ta mat. När hon dök upp bad hon om att få se min bricka och då visade det sig att jag inte alls var inbokad på frukost utan jag fick snällt gå till receptionen och betala för den innan jag fick lov att äta.
Jag blev alltså också utkörd från frukostmatsalen, trots att jag börjat äta. Ska jag ringa DO och klaga?
Fler som varit med om samma sak?
Citera
2014-03-26, 11:38
Medlem
Flus avatar
Sheraton har gjort ett uttalande på Facebook där de kallar det inträffade för en "incident".
Citat:
Ursprungligen postat av Sheraton
En incident involverande en av hotellets gäster, Diana Nyman, har idag rapporterats.
Som företag strävar vi alltid efter att vara ett riktmärke för mångfald och integration. Vi arbetar hårt för att alla gäster, kunder, samarbetspartners och medarbetare värderas och respekteras.
Vi har försökt kontakta Diana Nyman samt även inlett en undersökning internt med samtliga berörda medarbetare.
Vi beklagar det inträffade och för de eventuella besvär det åsamkat Diana Nyman. Vi försäkrar att hotellet inte accepterar någon form av diskriminering.
https://www.facebook.com/notes/sheraton-stockholm-hotel/statement-25-march-2014/661312407248692

Den officiella versionen i media kommer från en enda källa, den påstått diskriminerade zigenaren. Hur väl den stämmer med sanningen är inte lätt att veta. Storyn verkar för bra för att vara helt sann.
Sheraton sitter hur som helst i en rävsax. Antingen hävdar de att inget fel begåtts och att zigenaren har överdrivit situationen. Då står ord mot ord och kvinnan kommer känna sig dubbelt kränkt. Eller så pudlar de och betalar ut ett fett skadestånd. Vad som än sker kommer hotellet förlora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in