2014-03-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Josephine Freije som gjort flera program för Uppdrag Granskning har twittrat att hon misstänker att det är påhittat och en PR-kupp då tillfället är "lite för perfekt".

Smart av henne, vad avslöjade dem? Sheraton, zigenare, påväg till möte om zigenare, vit bok, Aftonbladet och Ullenhag..

Härligt ifall att minst en journalist stryker med, för hon är körd.
Citera
2014-03-25, 22:54
Medlem
1235oops4567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
1) Är det fastslaget att hon redan hade checkat in på hotellet och sovit där en natt, eller gick hon direkt in från gatan in i matsalen på frukost? Isåfall skulle även jag blivit stoppad och tillfrågad? Det framgår inte av någon av utsagorna kring händelsen - bara att hon var gäst där. Kanske skulle hon checka in och sova där kommande natt?

Nej, det är inte fastslaget. Vad som däremot är fastslaget är att det inte alls är ovanligt att obehöriga gäster försöker ta sig in på hotell och nalla åt sig av frukostbuffén utan att betala för sig. Vad som också är fastslaget är att zigenare överlag är mästare på att sätta i praktik alla tänkbara knep som finns för att komma över resurser de inte har rätt till. Lägger man ihop detta så förstår man att värdinnor som har som uppgift att inte släppa in obehöriga blir misstänksamma när en zigenska i full påfågelsmundering dyker upp på från ingenstans, på en plats där en genomsnittlig zigenare skulle ha råd att sova två nätter i månaden (max) med det socialbidrag man får räkna med att de uppbär.

Jag sympatiserar alltså med värdinnan som gjorde vad hon kunde för att dels tänka på hennes främsta uppgift, att se till att alla betalar, och att övriga gäster ej behöver störas av någon som inte riktigt hör hemma i sammanhanget, och dels att tänka på hotbilder som eventuellt DO-mål (som nu blir verklighet) samt dålig publicitet för företaget när zigenskan går apeshit och ringer media (också något som realiserats).

En otroligt svår balansgång som man tyvärr inte lär sig när man går Hotell & Restaurang, och en liten intern kurs om detta som en del av utbildningen på plats leder ju även det till ramaskri och samma potentiella gnäll från media, regering och 4567 kusiner som är kusiner med sina kusiner och dessutom bär kniv.
Citera
2014-03-25, 23:03
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Jag har aldrig bott på Sheraton men på över 100 andra hotell och det är i stort sett standard att frukost ingår.

Enligt Sheratons bokningsservice ingår inte frukost som standard. Något förvirrande skiljer man dessutom på "frukost" och "frukostbuffé" - den senare ingår bara om man bokar sk clubrum (dyrare rumstyp). Eftersom Nyman citeras med ordet "buffématsalen" får jag anta att det var dit hon var på väg när hon stoppades.

Om vår kära stat inte betalat för ett clubrum utan för ett enklare rum hade damen ifråga såvitt jag kan bedöma inte tillträde till buffén.
Citera
2014-03-25, 23:05
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Nej, det ingår inte frukost på Sheraton till rummen. Brukar bo där.

Nog var det helt enkelt så att Diana trodde frukost ingick och blev avvisad för hon inte var uppskriven som betalande gäst.

Nu gråts det ut.
Vet inte hur dom ska ha det. Blev hon avvisad från hotellet, men fick stanna kvar och dricka kaffe? Ja...luddet fortsätter.

Romer är den grupp som har ett rykte dom får leva med. Visst finns det några helylle romer, men få är dem. De jag känner väl, skrattar och säger glatt: "Vi är värre än vad folket tror".
Vilket jag även har bekräftat för mig, med egna ögon, men sen får enskilda tro vad dom vill.
Sicken bullshitkommentar! Frukost ingår om du inte bokat via ngn mysko sajt. De som bokat hennes rum har självklart bokat med frukost. Patetiskt inlägg!
Citera
2014-03-25, 23:10
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1235oops4567
Japp, det gör jag med. Annars hade hon sagt "jag kunde inte gå in där eftersom de inte ville släppa in mig trots att jag uppvisat mitt bokningsnummer". Detta lägger jag ihop med uttalandet om att värdinnan uttryckt "det är (kanske) trevligare för dig att sitta här". Lägger man till ett "kanske" där (som Nyman antagligen glömt bort) så blir det logiskt. Ett avväpnande svar från värdinnan som förundras över hennes ovilja att ta sig in i frukostbuffén igen efter att de enbart bett om bekräftelse på att hon faktiskt är gäst på hotellet. Hon kunde ta sig in igen, men vad är en gratis frukost jämfört med sköna tusenlappar i mängder från DO?
Htellnatten inklusive frukost är betald i förväg, lite skillnad kanske?
Citera
2014-03-25, 23:14
Medlem
En del som tycks tro att Sheraton har spelat med i den här cirkusen för att hjälpa till att uppmärksamma romernas situation i sverige. men det tror jag är att göra sheraton bättre än de är. Nej förmodligen är det sheraton som "skitit i de blå skåpet".
Citera
2014-03-25, 23:15
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Enligt Sheratons bokningsservice ingår inte frukost som standard. Något förvirrande skiljer man dessutom på "frukost" och "frukostbuffé" - den senare ingår bara om man bokar sk clubrum (dyrare rumstyp). Eftersom Nyman citeras med ordet "buffématsalen" får jag anta att det var dit hon var på väg när hon stoppades.

Om vår kära stat inte betalat för ett clubrum utan för ett enklare rum hade damen ifråga såvitt jag kan bedöma inte tillträde till buffén.
Ok men nu tror jag frukosten var betald för annars hade hotellet sagt att den var inte betald och så var det slut med den här historian. Varför riskera en saftig bot för det!!
Citera
2014-03-25, 23:16
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone
Varför är det värre att hon får visa att hon betalat en när en vit får göra det? Det har hänt mig och tiotusentals andra att vi får visa kvitton när man äter hotell frukost, framförallt när man inte övernattat utan bara går in och äter.
Hon bodde på hotellet. På ett hotell av bättre klass så skall det inte hända nej.

Mig har det hänt en gång att jag blivit stoppad och tillfrågad om namn och rumsnummer inne i matsalen bland andra gäster eftersom jag kom före min man - det kompenserades väl av hotellet som utsatt mig för den pinsamheten kan jag säga. Och jag avvisades inte ens från matsalen eller utsattes för något som jag kan säga var särskilt kränkande.

Citat:
Ser man ut som en luffare på Sheraton så kommer de kolla dig vare sig du är zigenare eller vit.

Desto större skäl att förvänta sig att personalen har koll på att hon är gäst och kan väntas till frukost .. Ursäkten blir alltså ännu tunnare.

Citat:
Obs, nu vet jag inte vad som hänt, med största sannolikhet så förvrider Aftonbladet sanningen för att passa sin egen agenda.
Det återstår väl att se, gör de inte det har ju hotell Sheraton gjort bort sig rejält.
Senast redigerad av micro113 2014-03-25 kl. 23:20.
Citera
2014-03-25, 23:16
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Det är möjligt att Sheratons agerande tyvvär inte är förenlig med den nuvarande lagstiftningen. Dock är agerandet fullt rationellt då zigenaren förmodligen inte bara kommer att försöka sno finbestick, porslin m.m. från resturangen utan dessutom kommer hon naturligtvis försöka sno från andra gäster + få andra gäster att känna sig mindre välkomna på hotellet genom sin blotta närvaro. Då gör man ett övervägande. Är det mer ekonomiskt lönsamt att avvisa zigenaren och riskera stämning på en skitsumma. Eller är det mer ekonomiskt att flertalet gäster kanske aldrig kommer att återvända till hotellet.

Jag har bott på Sheraton några gånger (dock inte i Stockholm). Varje gång har jag fått ett mycket exemplariskt bemötande och varit nöjd med servicen. Kan säga att den här incidenten kraftigt ökar sannolikheten för ett nytt besök.

Och om man inte överväger att begå finansiellt självmord kan man ju ganska snabbt räkna ut att det inte är särskilt lönsamt att utöver skadeståndet även förlora samarbetet med den svenska staten...

De valde helt enkelt att avvisa fel zigenare från matsalen.
Senast redigerad av Allaballawalla 2014-03-25 kl. 23:21.
Citera
2014-03-25, 23:20
Medlem
Wandras avatar
Hela historien är skum.

Det var ju lägligt att en zigenare som ska presentera Vitboken samma dag blir diskriminerad.
Vitboken handlar just om övergrepp mot Sveriges romer.

Läs mer här: http://www.regeringen.se/sb/d/8271/a/236974/fromdepartment/1487/pressitem/236974?utm_source=Regeringskansliet&utm_medium=RSS &utm_campaign=Nyheter%20fr%C3%A5n%20Demokrati%20j% C3%A4mst%C3%A4lldhet%20och%20m%C3%A4nskliga%20r%C3 % A4ttigheter#anc236974

Dessutom ingår inte frukost hos Sheraton. Den kostar 259:- om man inte bott i Superior Room.

Vore intressant att se fakturan på kostnaden för tillställningen för de 250 romer som vart inbjudna. Det är ju offentliga handlingar.
Citera
2014-03-25, 23:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Hela historien är skum.

Det var ju lägligt att en zigenare som ska presentera Vitboken samma dag blir diskriminerad.
Vitboken handlar just om övergrepp mot Sveriges romer.

Läs mer här: http://www.regeringen.se/sb/d/8271/a/236974/fromdepartment/1487/pressitem/236974?utm_source=Regeringskansliet&utm_medium=RSS &utm_campaign=Nyheter%20fr%C3%A5n%20Demokrati%20j% C3%A4mst%C3%A4lldhet%20och%20m%C3%A4nskliga%20r%C3 % A4ttigheter#anc236974

Dessutom ingår inte frukost hos Sheraton. Den kostar 259:- om man inte bott i Superior Room.

Vore intressant att se fakturan på kostnaden för tillställningen för de 250 romer som vart inbjudna. Det är ju offentliga handlingar.

Det vanliga är att man köper till frukost när man bor på hotell, och när man åker på konferens så är den absolut vanligen betald. Så jo nog ingick den sannolikt i rummet.

Att de skulle få bo på Sheraton och käka frukost på Mc Donalds känns liksom mindre troligt..
Citera
2014-03-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Sicken bullshitkommentar! Frukost ingår om du inte bokat via ngn mysko sajt. De som bokat hennes rum har självklart bokat med frukost. Patetiskt inlägg!
Självklar! Bjuder man in en konferensdeltagare betalar man med frukost.

Ja Sheraton har verkligen skitit i det blå skåpet med råge nu.
Senast redigerad av Zigga 2014-03-25 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in