2014-03-25, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu skulle vi inte fortsätta på mörkningsspåret visserligen, men jag undrar bara om jag missuppfattat något angående Inmarsats data. Det kommer väl inte från Malaysiska myndigheter, utan från Inmarsat själva vars servrar tar emot dessa "pingar" som skickas ut från satelliten. OK: Man har fått en del data angående planets startkurs och så att jämföra med, men det är väl uppgifter som ingen ifrågasätter.

Att Inmarsat skulle vara inblandade i någon konspiration tycker jag definitivt är långt över alla foliehattsgränser, än mindre att brittiska haverikommissionen för flyg skulle vara det. Därmed kan vi räkna med att planet flugit i drygt 6 timmar efter sista kända observationen och svarat på pingar från satelliten på ett sätt som gör att det är uteslutet att det aldrig skulle ha vänt, utan störtat någonstans i sydkinesiska sjön.

Jag tror du har gjort misstaget att förälska dig i en teori som du själv bidragit till och nu inte klarar av att inse att du hade fel.
Lugn nu, så fort inmarsat levererar all fakta och tidsuppgifter/datum och kan utesluta t.ex att pingandet kan ha uppstått efter att mh370 kraschat (rent tekniskt). Det räcker med att man hittar delar av eller mh370 för att jag ska ändra uppfattning. Men såhär långt har Inmarsat endast kostat pengar.
Senast redigerad av P-o-beln 2014-03-25 kl. 16:50.
Citera
2014-03-25, 16:35
Medlem
MrFolds avatar
Back to topic:

Min egen fråga om vilka kursändringar som kan bekräftas tycks utifrån vad jag kan tolka Inmarsats analysdata som

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=740971779281171&id=178566 888854999#!/permalink.php?story_fbid=740971779281171&id=178566 888854999

... kunna besvaras med att planet förefaller ha flugit i svagt nordvästlig riktning innan det någonstans ovanför Indonesiens nordspets (inte långt från Banda Aceh där tsunamin slog till med sin mest våldsamma kraft) ändrat kurs till sydlig kurs, möjligen med en svag västlig tendens, alternativt vridit av åt öster.

Här kommer en fråga till kunniga i flygnavigering: Finns det någon möjlighet att en tidigare inlagd kursändring på planets ordinarie route kan ha legat kvar i systemet efter att piloterna i en tänkt nödsituation gick över till manuell styrning? Jag tänker så här: om planet är programmerat att vika av åt nord från en ostlig riktning, men i själva verket flyger västerut, så skulle ju effekten bli att det viker av åt söder istället. Ifall nu autopiloten med tidigare inställningar för flygningen återaktiverats... Ett oerhört långskott och säkert fel, men tanken dök upp i skallen.
Senast redigerad av MrFold 2014-03-25 kl. 16:37.
Citera
2014-03-25, 16:45
Medlem
christerys avatar
Varför har inte satellitdata för mer än sista punkten släppts, tillsammans med frekvensen (det är väl så man avgör nåt med doppler).

Allt brukar ju läcka ut, men detta har jag bara hört rykten om att det skulle finnas (funnits?) på pprune.org och den tråden orkar jag fan inte läsa igenom.

Sen måste jag ju hålla med om att planet kan ha innehållit max landing wheight (i bränsle då) och tankat mer, så vi vet ju egentligen inte hur mycket soppa som var i. Dom kan ju landat med mer än den reserv som ska finnas i pga tailwind osv.
Citera
2014-03-25, 16:53
Medlem
LadyMysticas avatar
Sa nu verkar det vara pilot-teorin som galler, igen.

"An official source told The Telegraph that investigators believe “this has been a deliberate act by someone on board who had to have had the detailed knowledge to do what was done ... Nothing is emerging that points to motive.”

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/10720237/Malaysia-Airlines-crash-Suicide-mission-theory-of-MH370-investigators.html

Detta har vi ju varit inne pa sjalva har i traden x antal ganger. Da blir ju foljdfragan, om vi nu utgar ifran piloterna. Sjalvmord eller terrorism ?

Har kanns svaret isf givet, for min del, sjalvmord. Platsen han valt for det ar ju ratt smart. han vet att oddsen for att hitta planet ar sma, han vet att efter 2 timmar (?) sa forsvinner inspelningar och borjas om igen. Detta kan ju vara av vikt for hedern och anseendet men aven ur forsakringssynpunkt. Begar han sjalvmord utgar ingen ersattning (tvivlar jag starkt pa iaf). Ar det klassat som en olycka sa lar hans barn fa en rejal summa.

Samtidigt kanns det som att han borde ha kunskapen och insikten att folk skulle ifragasatta planets rutt, avsaknad av kommunikation osv. Men underligare saker har ju skett.

Sedan undrar jag ff varfor allt fokus hamnar pa den aldre av dom och inte den yngre. Jag vet att hans bakgrund undersokts, men visst tusan ar det den aldre som framstalls som "ansvarig" ?
Citera
2014-03-25, 17:02
Medlem
Aurora16s avatar
Hur kunde man fastställa att planet flög söderut? Inmarsat kan ju inte avgöra detta.
Citera
2014-03-25, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Som tidigare nämnts, kan vara en hoax.
Jag noterar att det är på morgonen, men knappast vid 06-tiden med tanke på skuggorna, planet går åt det håll som vittnena angav, (kom in norrifrån och gick sydöst), så med den riktningen missar den Diego Garcia illa fall. Planet har ställen ute, liknar mh 370, kan vara en 767 från United också men det fanns som sagt inga plan enligt myndigheterna. Kameran verkar vara en övervakningskamera eftersom vinkeln inte ändrats, eller så är den på stativ, men om det nu varit denna borde det ha blivit ett jävla liv samma dag som bilden släpptes. Kan vara värt att hålla öga på denna mystiska bild i alla fall.

Är väl ett plan som lyfter gissar jag eftersom det har ställen ute.
Citera
2014-03-25, 17:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Malaysian authorities say they know the news is hard to take. But Tuesday, acting Malaysian Transportation Minister Hishammuddin Hussein defended the decision to release the analysis, and the heartbreaking conclusions that flowed from it.

"It was released out of a commitment to openness and respect for the relatives, two principles which have guided the investigation," he said.

--

Prime Minister Najib Razak explained Tuesday that he decided to make his official announcement Monday because he did not want the government to be seen as hiding information on purpose from the families of the missing passengers

Även om Malaysia och flygbolaget knappast skött detta på bästa sätt så kan jag inte låta bli att tycka synd om dem. De befinner sig rätt mycket i en klassisk "damned if you do, damned if you don't"-situation. Släpper de info kontinuerligt så fort den känns hyfsat säker så kommer de att anklagas för att dra slutsatser på för lösa boliner. Håller de inne med info så kommer anklagelserna om undanhållande och ren mörkning som ett brev på posten.

I det läge som är nu blir saken dessutom ännu värre av vad CNN kallar "complicated math". Den bevisning som nu föreligger är såvitt jag kan bedöma mycket säker (precis som jag spekulerade om igår så har det bekräftats idag att man verifierat sina beräkningsmodeller genom att jämföra med en rad andra 777-flighter och fått fram en mycket god överensstämmelse mellan beräknad kurs och planets faktiska kurs). Detta ÄR i praktiken i stort sett lika god bevisning som flytande vrakdelar för att planet befann sig någonstans mitt i denna enorma vattenöken som södra Indiska Oceanen är när det hade sin sista kontakt med Inmarsat och då var dess bränsle i stort sett slut. Det finns ingen annan slutsats att dra än att det har störtat i havet. Men det här går tyvärr över huvudet på många människor. Det är för abstrakt, de skjuter det ifrån sig. Och greppar man dessutom efter ett desperat hopp eller åtminstone ett besked man kan se som definitivt, så förstår jag ännu mer att man har svårt att ta dessa beräkningar som ett svar.
Citera
2014-03-25, 17:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora16
Hur kunde man fastställa att planet flög söderut? Inmarsat kan ju inte avgöra detta.

Nya och mer avancerade beräkningar: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=740971779281171&id=178566 888854999#!/permalink.php?story_fbid=740971779281171&id=178566 888854999 Artikeln är väldigt intressant, om än inte superlätt att ta in.
Citera
2014-03-25, 17:22
Medlem
Citat:

Man använde sig av dopplereffekten. Man har jämfört med ett stort statistiskt underlag ock kommit fram till att det måste ha varit så. Man har aldrig någonsin använt den här metoden tidigare.
Citera
2014-03-25, 17:30
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:

Nu kan dom ju ganska uppenbarligen det. Dom har ju verifierat metoden genom att göra motsvarande mätningar och beräkningar för ett antal flyg där man vet lokalisation och kurs.
Citera
2014-03-25, 17:35
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Kolla vindarna i det området den kvällen: http://earth.nullschool.net/#2014/03/07/1800Z/wind/isobaric/250hPa/orthographic=110.53,8.81,1952

När det gäller farten de har räknat med:

MH370 höll kring 470kt i ground speed när det försvann från sekundärraran tror jag. Lätt motvind just där.

Ska man räkna med max möjlig cruisfart så måste man förutsätta att man flugit spikrakt, och använt Cruise Power samt flugit på en vettig höjd. Att räkna lite lägre låter rimligt i detta fall.

Deras satellitping har antagligen pekat på (mht position/ vinkeln) att den effektiva farten varit ngt lägre än max Cruise.
Citera
2014-03-25, 17:36
Medlem
buskrullarns avatar
Vi kommer aldrig få veta sanningen om detta plan. Bara inse det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in