2014-03-25, 15:39
Medlem
Kasperskys avatar
Hej.

Ett bibliotek i närheten där jag bor har kamera övervakning, dem har säkert tillstånd också, men inte satt upp en skylt så folk vet att det finns kameraövervakning. Är detta tillåtet? Och om dem inte måste sätta upp en skylt, hur i helvete skall man veta om det finns övervakning då?

Och nej, jag undrar inte detta för att snatta. Det är ett vad jag slår med min vän.
Citera
2014-03-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Hej.

Ett bibliotek i närheten där jag bor har kamera övervakning, dem har säkert tillstånd också, men inte satt upp en skylt så folk vet att det finns kameraövervakning. Är detta tillåtet? Och om dem inte måste sätta upp en skylt, hur i helvete skall man veta om det finns övervakning då?

Och nej, jag undrar inte detta för att snatta. Det är ett vad jag slår med min vän.

Det är lag på att det måste finnas skyltar eller klistermärken etc så att man vet att man blir övervakad.
Just därför det finns framför fartkameror också, dumt men lag är lag
Citera
2014-03-25, 15:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Är detta tillåtet?

Huvudregeln är att det finns upplysningsplikt. Men...

Det beror på om det sker inspelning eller enbart fjärrövervakning. Dessutom så är ett bibliotek inte allmän plats utan semiallmän plats (allmänheten har enbart tillträde dit under vissa tider). Så, man får dessutom kontrollera vad eventuella lokala ordningsregler säger.

Så, "det beror på".
Citera
2014-03-25, 15:52
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Huvudregeln är att det finns upplysningsplikt. Men...

Det beror på om det sker inspelning eller enbart fjärrövervakning. Dessutom så är ett bibliotek inte allmän plats utan semiallmän plats (allmänheten har enbart tillträde dit under vissa tider). Så, man får dessutom kontrollera vad eventuella lokala ordningsregler säger.

Så, "det beror på".

Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Det är lag på att det måste finnas skyltar eller klistermärken etc så att man vet att man blir övervakad.

Tack för dessa svar!
Jag ringde faktiskt biblioteket och frågade varför dem inte haft något skylt eller något klistermärken som visar att det sker övervakning. Enligt dem så finns det ingen lag, och vid ytterligare frågor så skulle jag ringa ett annat nummer. Sen la dem på...

Skall ringa och fråga sen, om dem spelar in eller om dem övervakar live (fjärr). Sen så måste dem ju sätta upp en skylt om lagen säger så. Men det är fortfarande lite oklart om det gäller eller inte i detta fall.
Citera
2014-03-25, 16:44
Medlem
Citat:
Tack för dessa svar!
Jag ringde faktiskt biblioteket och frågade varför dem inte haft något skylt eller något klistermärken som visar att det sker övervakning. Enligt dem så finns det ingen lag, och vid ytterligare frågor så skulle jag ringa ett annat nummer. Sen la dem på...

Skall ringa och fråga sen, om dem spelar in eller om dem övervakar live (fjärr). Sen så måste dem ju sätta upp en skylt om lagen säger så. Men det är fortfarande lite oklart om det gäller eller inte i detta fall.

25 § Upplysning om kameraövervakning ska lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Upplysning ska också lämnas om vem som bedriver övervakningen om detta inte framgår av förhållandena på platsen.
Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen ska särskild upplysning lämnas om detta.
Upplysningsplikten inträder när övervakningsutrustningen sätts upp.

27 § Upplysning enligt 25 och 26 §§ behöver inte lämnas vid
1. övervakning som en polismyndighet bedriver vid automatisk hastighetsövervakning,
2. övervakning som sker för att skydda en byggnad, en annan anläggning eller ett område som enligt 4 § 4, 5 § 1–4 eller 6 § första stycket skyddslagen (2010:305) har förklarats vara skyddsobjekt, om övervakningen endast omfattar skyddsobjektet eller ett område i dess omedelbara närhet,
3. övervakning som Försvarsmakten bedriver från fordon, fartyg eller luftfartyg som ett led i en militär insats eller militär övning eller som behövs för att prova utrustning för sådan övervakning, eller
4. övervakning som bedrivs av den som är räddningsledare enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, om övervakningen är av vikt för att efterforska en försvunnen person.

Undantaget från upplysningsplikten i första stycket 2 gäller inte för sådana byggnader, andra anläggningar eller områden som används för eller är avsedda för fredstida krishantering enligt 4 § 4 skyddslagen.
Om det finns synnerliga skäl får länsstyrelsen besluta om undantag från upplysningsplikten i andra fall än de som anges i första stycket. En ansökan om undantag ska vara skriftlig. I sådana ärenden tillämpas 17 § andra stycket och 19 §, om övervakningsutrustningen ska kunna riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde. Ett beslut om undantag ska förenas med de villkor som behövs.
De undantag från upplysningsplikten som avses i första och tredje styckena gäller inte om ljud ska avlyssnas eller tas upp vid övervakningen.

Det enda sättet de kan komma undan borde alltså då vara om Lst har beslutet om undantag.
Citera
2014-03-25, 17:22
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
25 § Upplysning om kameraövervakning ska lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt. Upplysning ska också lämnas om vem som bedriver övervakningen om detta inte framgår av förhållandena på platsen.
Om ljud kan avlyssnas eller tas upp vid övervakningen ska särskild upplysning lämnas om detta.
Upplysningsplikten inträder när övervakningsutrustningen sätts upp.

1. övervakning som en polismyndighet bedriver vid automatisk hastighetsövervakning,
2. övervakning som sker för att skydda en byggnad, en annan anläggning eller ett område som enligt 4 § 4, 5 § 1–4 eller 6 § första stycket skyddslagen (2010:305) har förklarats vara skyddsobjekt, om övervakningen endast omfattar skyddsobjektet eller ett område i dess omedelbara närhet,
3. övervakning som Försvarsmakten bedriver från fordon, fartyg eller luftfartyg som ett led i en militär insats eller militär övning eller som behövs för att prova utrustning för sådan övervakning, eller
4. övervakning som bedrivs av den som är räddningsledare enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, om övervakningen är av vikt för att efterforska en försvunnen person.

Undantaget från upplysningsplikten i första stycket 2 gäller inte för sådana byggnader, andra anläggningar eller områden som används för eller är avsedda för fredstida krishantering enligt 4 § 4 skyddslagen.
Om det finns synnerliga skäl får länsstyrelsen besluta om undantag från upplysningsplikten i andra fall än de som anges i första stycket. En ansökan om undantag ska vara skriftlig. I sådana ärenden tillämpas 17 § andra stycket och 19 §, om övervakningsutrustningen ska kunna riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde. Ett beslut om undantag ska förenas med de villkor som behövs.
De undantag från upplysningsplikten som avses i första och tredje styckena gäller inte om ljud ska avlyssnas eller tas upp vid övervakningen.

Det enda sättet de kan komma undan borde alltså då vara om Lst har beslutet om undantag.

Tack för informationen.
Ringer dem imorgon och återkommer efter det hur det gått.
Citera
2014-03-25, 18:07
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
...
...
...
...

Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination

Tro det eller ej, men det primära syftet med fartkameror är inte att "sätta fast folk" - utan att få ner hastigheterna på olycksdrabbade vägavsnitt, där olyckor är vanliga. Skyltning för fartkameror behövs inte enligt lag.

Några få gånger har jag sett mobila fartkameror (på släpkärra), och de har inte föregåtts av skyltning.
Citera
2014-03-25, 18:17
Medlem
Man måste informera om all kameraövervakning som inte är hemlig. Hemlig kameraövervakning får bara ske av polis efter beslut av domstol (ja, kameraövervakar du ditt hem måste du informera om det). Biblioteket måste alltså informera om kameraövervakningen. Dessutom är biblioteket en plats dit allmänheten har tillträde, vilket inte skall förväxlas med allmän plats. All kameraövervakning som sker på en plats dit allmänheten har tillträde är tillståndspliktig (med några få undantag, bibliotek är inte ett av dem). Alltså måste biblioteket ha tillstånd för sin kameraövervakning. I tillståndet så regleeas ofta hur informationen om övervakningen skall gå till (i teorin är det ok med någon som står vid dörren och talar om för dig att området är kameraövervakat).

De du bör ta kontakt med i frågan är länsstyrelsen i ditt län samt datainspektionen (som är överklagandemyndighet vad gäller kameraövervakning). Från länsstyrelsen kan du även begära ut tillståndshandlingarna för bibliotekets kameraövervakning med hänvisning till offentlighetsprincipen.
Citera
2014-03-25, 18:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
(ja, kameraövervakar du ditt hem måste du informera om det)

Nej, det stämmer inte. Det ändrades när 2013:460 ersatte 1998:150

5 § Lagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat natur.
Citera
2014-03-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, det stämmer inte. Det ändrades när 2013:460 ersatte 1998:150

5 § Lagen gäller inte vid kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde, om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat natur.

Det beror på, sker kameraövervakningen med hjälp av något bolag, exempelvis G4S eller Sector Alarm måste det skyltas. En kamera som jag som privatperson köper och sätter upp, utan att blanda in något företag, borde inte behöva skyltas, men jag skall dubbelkolla med DI nästa gång jag pratar med dem.
Citera
2014-03-25, 20:23
Medlem
Citat:
Det beror på, sker kameraövervakningen med hjälp av något bolag, exempelvis G4S eller Sector Alarm måste det skyltas. En kamera som jag som privatperson köper och sätter upp, utan att blanda in något företag, borde inte behöva skyltas, men jag skall dubbelkolla med DI nästa gång jag pratar med dem.

Undantaget omfattar endast kameraövervakning som bedrivs av enskilda. Kameraövervakning som bedrivs av juridiska personer omfattas således inte av undantaget. Däremot omfattas övervakning som utförs av t.ex. en larmcentral på uppdrag av en enskild.
Citera
2014-03-25, 20:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Man kan tar sig runt det där genom att kamerorna enbart kan manövreras på platsen genom att Det är enbart de lokala detektorerna som kan ta en bild, larmcentralen kan inte tvinga fram en bild från annan plats. (Kika på definitionerna i paragraf 2 av 2013:460)

Jag vet iallafall en större hemlarmsaktör som kör på det viset och det är okej definitionsmässigt.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-03-25 kl. 20:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in