2014-03-25, 10:07
Medlem
Jahaudus avatar
Nu sitter jag här med en fin lampskärm i glas och en lampfot, utan den blekaste aning om hur jag ska montera den. Skärmen saknar ringset, dvs själva stommen som man sätter fast skärmen på glödlampan med.

Kan jag tillverka något eget? Alternativt köpa lampstomme? Finns det böjbara sådana?
Tacksam för alla tips!
Citera
2014-03-25, 10:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu
Nu sitter jag här med en fin lampskärm i glas och en lampfot, utan den blekaste aning om hur jag ska montera den. Skärmen saknar ringset, dvs själva stommen som man sätter fast skärmen på glödlampan med.

Kan jag tillverka något eget? Alternativt köpa lampstomme? Finns det böjbara sådana?
Tacksam för alla tips!
Lite svårt att förstå vad du menar, men lampskärmar i glas monteras normalt med stora muttrar på en gängad lamphållare, alternativt så är lampfoten anpassad för skärmen så att man bara placerar lampskärmen i en upphöjning på lampfoten.

Exempel på det förstnämnda: http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=99008048

Hur ser lampskärmen ut?
Citera
2014-03-25, 10:42
Medlem
Jahaudus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Hur ser lampskärmen ut?

Inte helt lätt att förklara. Jag antar att skärmen egentligen endast passar en speciell fot, men tycker/hoppas att det bör vara möjligt att komma upp med en egen anordning.

Skärmen är rätt lik den runda orange-färgade, till vänster på tredje bilden på denna sidan:

http://sanktolofs.blogspot.se/2012/02/retro-lampskarmar-fran-orrefors.html
Citera
2014-03-27, 00:16
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaudu

Tacksam för alla tips!
Jag tror att STÅLTRÅD är det enklaste...hitta någon kraftig ståltråd som du kan böja till med en tång.

Skruva i glödlampan. Nu bör du ha en kant imellan glödlampan och foten,där du kan börja forma till ståltråden runt kanten två varv kanske, som en bas. Sen böj till ståltråden så att den går upp och stöder glasskärmen. Upp i en ringformad stil....Kanske flera ståltrådar behövs, för bättre styrka.

Det är det enklaste jag kan komma på....Ståltråd, och en rund-tång. En platt-tång behövs troligen oxå för att tvinna i hop ändarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in