2014-03-24, 21:24
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
PKK utgör inget större hot i Turkiet, om jag inte har fel har de till och med gått med på en vapenvilla med den turkiska staten? Jag själv gillar Turkiet men jag håller med om att de bör förbättra sin politik gentemot kurderna, låt dem prata sitt modersmål och så vidare. Men har inte Erdogan gett kurderna mer rättigheter?

Det räcker inte med att ge någon "mer rättigheter", det ska vara likvärdiga rättigheter. När en medborgare inte innehar samma rättigheter eller annars ses som mindervärdig kan man inte med gott samvete benämna staten som en "demokrati". Turkiet har flest fängslade journalister av världens alla länder, fler än Syrien, Iran och Kina.

http://cpj.org/reports/2013/12/second-worst-year-on-record-for-jailed-journalists.php
Committee to Protect Journalists.

Jag anser att Turkiet är en den mest odemokratiska stat av de stater som i västvärlden benämns som demokratier.
Citera
2014-03-24, 21:33
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reber
PKK är snarare det enda reella hotet mot Turkiet och dess suveränitet. PKK har majoriteten av det kurdiska folket i Turkiet bakom sig, till skillnad från andra militanta organisationer och har dessutom gång på gång visat på att organisationen är förmögen till att slå till mot Turkisk militär med dödlig våld och dessutom genomföra ett sådant systematisk våld under en längre tid. Turkiet har sedan 84 systematisk bekämpat PKK utan för den delen komma ett snäpp närmare upplösningen av organisationen och sätta ett stop för det kurdiska frihetsrörelsen, och dessutom har haft till sitt förfogande 100 biljoner dollar.

Tänk om PKK omdirigerade sin kapacitet från gerillakrig till ren terrorism, med vägbomber, bilbomber och självmordsbombare i det turkiska kusten. Hela den turkiska turismsektorn skulle sluta existera och Turkiet skulle vara ännu ett arabland, i klass med dagens Syrien & Irak.

Tror nog inte PKK hade velat utsätta sin kurdiska civilbefolkning för detta, du vet mycket väl att Turkiet hade kunnat göra mot kurderna som ryssarna gjorde mot tjejenerna.

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det räcker inte med att ge någon "mer rättigheter", det ska vara likvärdiga rättigheter. När en medborgare inte innehar samma rättigheter eller annars ses som mindervärdig kan man inte med gott samvete benämna staten som en "demokrati". Turkiet har flest fängslade journalister av världens alla länder, fler än Syrien, Iran och Kina.

http://cpj.org/reports/2013/12/second-worst-year-on-record-for-jailed-journalists.php
Committee to Protect Journalists.

Jag anser att Turkiet är en den mest odemokratiska stat av de stater som i västvärlden benämns som demokratier.

Jo visst jag håller med dig i det du skriver, tycker bara det är ironiskt att det ska komma från en Assadanhängare. Tyckte för mig att jag läste här i forumet att Syriens president måste vara muslim enligt den nya konstitutionen, snacka om att Assad ger sina kristna anhängare likt dig en spottloska i ansiktet
Citera
2014-03-24, 21:45
Medlem
Citat:
Tror nog inte PKK hade velat utsätta sin kurdiska civilbefolkning för detta, du vet mycket väl att Turkiet hade kunnat göra mot kurderna som ryssarna gjorde mot tjejenerna.

Jo visst jag håller med dig i det du skriver, tycker bara det är ironiskt att det ska komma från en Assadanhängare. Tyckte för mig att jag läste här i forumet att Syriens president måste vara muslim enligt den nya konstitutionen, snacka om att Assad ger sina kristna anhängare likt dig en spottloska i ansiktet

Precis samma sak gäller i USA och Sverige då presidenten i USA måste vara kristen likaså det svenska kungahuset.
Citera
2014-03-24, 21:46
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Du sätter ord i mun på mig. För det första är jag ingen "Assadanhängare". Jag skiter i Bashar al-Assad och hans presidentpost, detta krig handlar inte om honom. För det andra har jag aldrig benämnt Syrien som en demokrati.

Det stämmer att det enbart är muslimer som får bli presidenter i Syrien. Under Hafez al-Assads tid fick däremot kristna, enligt konstitutionen bli presidenter. För att lugna de moderata islamisterna i landet ändrades paragrafen om presidentens religionstillhörighet. Det var således de politiskt religiösa krafterna i Syrien som ledde till den förändringen. Jag kan sedan utan större tvekan eller osäkerhet säga att de flesta kristna assyrier/syrianer, armenier och kaldéer sätt till likvärdighet hellre skulle vilja leva i Syrien än i Turkiet. De kristna har inte diskriminerats och framförallt inte etniskt rensats av sin regering, till skillnad från de kristna som levt i Turkiet. De kristna i Turkiet fick ingen spottloska i ansiktet, utan sina anhörigas blod.
Citera
2014-03-24, 21:53
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
Precis samma sak gäller i USA och Sverige då presidenten i USA måste vara kristen likaså det svenska kungahuset.

USA:s president måste inte vara kristen.
Successionsordningen i Sverige, kräver enligt § 4 att tronföljaren ska vara av den evangeliska läran. Denna paragraf är dock oviktig, då § 1 måste vara uppfylld, nämligen att tronföljaren måste vara efterkommande till Konung Carl XVI Gustaf, vilket utesluter möjligheten för nästan alla svenska medborgare förutom två till tre styckena. Den religiösa tillhörigheten är således helt oviktig, då ingen ändå i princip inte kan bli kung. Att man erfordrar en religiösa tillhörighet till en maktposition är annorlunda.
Citera
2014-03-24, 22:02
Medlem
Citat:
USA:s president måste inte vara kristen.
Successionsordningen i Sverige, kräver enligt § 4 att tronföljaren ska vara av den evangeliska läran. Denna paragraf är dock oviktig, då § 1 måste vara uppfylld, nämligen att tronföljaren måste vara efterkommande till Konung Carl XVI Gustaf, vilket utesluter möjligheten för nästan alla svenska medborgare förutom två till tre styckena. Den religiösa tillhörigheten är således helt oviktig, då ingen ändå i princip inte kan bli kung. Att man erfordrar en religiösa tillhörighet till en maktposition är annorlunda.

Oh fan, tvärtemot vad jag hade för mig. Var säker på att det stod i den amerikanska konstitutionen att presidenten måste vara kristen. Men du har säkert rätt, tack för att du rättade mig!
Citera
2014-03-24, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ButtBuddie
Nu har jag läst på lite i den här tråden men det är fortfarande mycket som jag inte hängt med i. Är det trefronts-krig? SAA mot FSA och isis? Varför krigar ISIS och FSA (m.fl) mot varann? Sen såg jag att hizbollah är på arméns sida, hur kommer det sig? Hizbollah är ju också terrorister. Själv håller jag så klart på armén, alla som håller islamister kort har mitt stöd.

Sen vill jag passa på att tacka soria för hans väldigt bra poster i tråden.

hezbollah är inte terrorister, de är med i libanons parlament, demokrati du vet, ett parti

kort så är det ett krig mellan israel/väst och syrien uppbackat av ryssland och iran. Israel och väst vill kontrollera hela mellanöstern och alla som gör motstånd är enligt dem terrorister eller tyranner eller mördare eller nåt annat hemskt. Men det är bara propaganda, det är israel och väst som är skurkarna.

al nusra och isis och gänget styrs av väst, det är ett imperialistiskt krig, islamisterna är NATO-soldater uppbackade av väst, bl.a. sverige.
Citera
2014-03-24, 22:26
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
Oh fan, tvärtemot vad jag hade för mig. Var säker på att det stod i den amerikanska konstitutionen att presidenten måste vara kristen. Men du har säkert rätt, tack för att du rättade mig!

Jag trodde faktiskt också det för några månader sedan, när det kom upp till diskussion i tråden. Varsågod.
Citera
2014-03-24, 22:51
Medlem
Nortexiuss avatar
Citat:
Jag trodde faktiskt också det för några månader sedan, när det kom upp till diskussion i tråden. Varsågod.

När Al Gore var demokraternas kandidat år 2000 och mötte George W Bush så hade han juden Joe Lieberman som vicepresidentkandidat. Skulle Al Gore ha vunnit och dött under mandatperioden skulle en ickekristen öppet praktiserande religiös jude alltså bli president.
Citera
2014-03-25, 00:11
Medlem
Kan någon namnge stridsvagnen 1.55 in i videon, scorpion ?

http://www.youtube.com/watch?v=MKxZl9UCixg#t=115
Citera
2014-03-25, 00:37
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Du sätter ord i mun på mig. För det första är jag ingen "Assadanhängare". Jag skiter i Bashar al-Assad och hans presidentpost, detta krig handlar inte om honom. För det andra har jag aldrig benämnt Syrien som en demokrati.

Det stämmer att det enbart är muslimer som får bli presidenter i Syrien. Under Hafez al-Assads tid fick däremot kristna, enligt konstitutionen bli presidenter. För att lugna de moderata islamisterna i landet ändrades paragrafen om presidentens religionstillhörighet. Det var således de politiskt religiösa krafterna i Syrien som ledde till den förändringen. Jag kan sedan utan större tvekan eller osäkerhet säga att de flesta kristna assyrier/syrianer, armenier och kaldéer sätt till likvärdighet hellre skulle vilja leva i Syrien än i Turkiet. De kristna har inte diskriminerats och framförallt inte etniskt rensats av sin regering, till skillnad från de kristna som levt i Turkiet. De kristna i Turkiet fick ingen spottloska i ansiktet, utan sina anhörigas blod.

Nog är du en Assadanhängare, jag minns hur du försökte rättfärdiga SAA:s krigsbrott mot civila med dina små lagparagrafer som SAA begick med sina flygbombningar.

Visst, du kanske tycker att inte ni kristna har diskriminerats men tyvärr känner inte landets sunnimuslimer som utgör en stor majoritet utav landet samma sak som ni kristna. Varför förekommer inte revolutioner i länder som Danmark, Sverige, Norge med mera? Jo för att de styr landet på ett bra sätt och inte diskriminerar någon, detsamma kan man inte säga om Assad. Jag syftar inte på dig personligen när det gäller den sista meningen utav till andra Assadanhängare som framställer Assad al-himar som någon perfekt ledare som inte gjorde en fluga ont.

Nu menar jag inte att avsaknad av revolutioner automatiskt innebär att ledaren är bra, det finns länder där folket tyvärr inte har möjligheten att göra en revolt. Men Syriens sunnimuslimer har visat att de är beredda att dö för sin frihet som Bashar al-Kalb har berövat dem.
Citera
2014-03-25, 01:58
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Nu menar jag inte att avsaknad av revolutioner automatiskt innebär att ledaren är bra, det finns länder där folket tyvärr inte har möjligheten att göra en revolt. Men Syriens sunnimuslimer har visat att de är beredda att dö för sin frihet som Bashar al-Kalb har berövat dem.

Det är inte därför mördare invaderat Syrien från länder runt omkring och från Europa. Det är inte orsaken heller varför dessa mördare skjuter 10-åriga pojkar, eldar upp barn levande, halshugger folk och filmar. De mördar Syriens befolkning även sunni. De skiter fullständigt i religion. Det är människor utan framtid som drar ner andra i skiten medan de själva får kriga, knarka, mörda och känna sig som män med makt, inte förståndshandikappad arbetslösa loosers.

De rebeller som kämpade i början har ersatts/mördats av dessa zombies. Det finns säkert normala människor bland rebeller men patrasket utan liv och framtid är de som styr nu med självmordsbomber, shariahot och bestraffning av vanliga civila. Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in