Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Du sätter ord i mun på mig. För det första är jag ingen "Assadanhängare". Jag skiter i Bashar al-Assad och hans presidentpost, detta krig handlar inte om honom. För det andra har jag aldrig benämnt Syrien som en demokrati.
Det stämmer att det enbart är muslimer som får bli presidenter i Syrien. Under Hafez al-Assads tid fick däremot kristna, enligt konstitutionen bli presidenter. För att lugna de moderata islamisterna i landet ändrades paragrafen om presidentens religionstillhörighet. Det var således de politiskt religiösa krafterna i Syrien som ledde till den förändringen. Jag kan sedan utan större tvekan eller osäkerhet säga att de flesta kristna assyrier/syrianer, armenier och kaldéer sätt till likvärdighet hellre skulle vilja leva i Syrien än i Turkiet. De kristna har inte diskriminerats och framförallt inte etniskt rensats av sin regering, till skillnad från de kristna som levt i Turkiet. De kristna i Turkiet fick ingen spottloska i ansiktet, utan sina anhörigas blod.
Nog är du en Assadanhängare, jag minns hur du försökte rättfärdiga SAA:s krigsbrott mot civila med dina små lagparagrafer som SAA begick med sina flygbombningar.
Visst, du kanske tycker att inte ni kristna har diskriminerats men tyvärr känner inte landets sunnimuslimer som utgör en stor majoritet utav landet samma sak som ni kristna. Varför förekommer inte revolutioner i länder som Danmark, Sverige, Norge med mera? Jo för att de styr landet på ett bra sätt och inte diskriminerar någon, detsamma kan man inte säga om Assad. Jag syftar inte på dig personligen när det gäller den sista meningen utav till andra Assadanhängare som framställer Assad al-himar som någon perfekt ledare som inte gjorde en fluga ont.
Nu menar jag inte att avsaknad av revolutioner automatiskt innebär att ledaren är bra, det finns länder där folket tyvärr inte har möjligheten att göra en revolt. Men Syriens sunnimuslimer har visat att de är beredda att dö för sin frihet som Bashar al-Kalb har berövat dem.