2014-03-24, 21:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Ja, that's about it. Och för en del kanske det kan framstå som vanskligt. Men å andra sidan kan det vara mycket svårt att föreslå ett bättre system.

En del hävdar dock att en skillnad jämfört med poängsättning i sport är att det vid "poängsättning" i domstol ska finnas ett visst "bias" åt "fria-hållet" dvs hellre fria än fälla. Sedan kan man förstås fundera över om det inte varierar från (domstols)fall till fall eftersom det faktiskt är människor och inte poängberäknande datorer som (be)dömer?

Men, som sagt, den som är missnöjd med detta system bör inte kasta första stenen utan föreslå ett bättre system. Sådant hörs dock sällan. Det som hörs är att man är missnöjd med ett domsluts riktning för att... Det kan (kanske) tyda på att nuvarande system har en generell acceptans till sin form bara inte ledamöter i domstolar, advokater, poliser etc.[/b] vore så dumma i sina huvuden dvs. ytterst för att de är subjektiva människor fast beslutna att spela sina roller som utredare, åklagare, försvarare etc efter bästa förmåga. Men det kan man ju inte ändra på.

Mäniskor dömer människor, och människor gör fel ibland, det är ofrånkomligt - den mänskliga faktorn är allestädes närvarande, i allt vi gör. Men i det här fallet, mordet på Vatchareeya Bangsuan, tycks de mänskliga faktorerna vara talrikare än vanligt.
Citera
2014-03-24, 21:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
EDIT. Det svaret var till MBoudine

Adresserade åklagarna den tilltalade med 'kibba' vid något tillfälle ? Om inte - skillnad på att kalla Berg 'Micke' och Johansson 'kibba' ? Att Massi-Fritz kallade Vatchareeya 'Ploy' känner jag till, men hon hade en annan roll i tingsrätten, hon företrädde Vatchareeyas familj i skadeståndsdelen, vilket jag tycker gör användandet av smeknamnet 'Ploy' ok - oantastligt.
Citera
2014-03-24, 21:59
Medlem
highfives avatar
Pipe Dagger är en ovanlig och att betrakta som unik kniv i Sverige. Jag tror att kniven är köpt utomlands/via nätet. En kniv som kanske visas upp för andra. Rimligtvis borde någon ha varit med när den visats upp. Sen knivens ursprung som kommer från huvudjägare i Asien gör inte knivens mystik mindre. Jag har svårt att tro att den använts i sanden vid Aldersjön, men säker kan man inte vara.
Citera
2014-03-24, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Adresserade åklagarna den tilltalade med 'kibba' vid något tillfälle ? Om inte - skillnad på att kalla Berg 'Micke' och Johansson 'kibba' ? Att Massi-Fritz kallade Vatchareeya 'Ploy' känner jag till, men hon hade en annan roll i tingsrätten, hon företrädde Vatchareeyas familj i skadeståndsdelen, vilket jag tycker gör användandet av smeknamnet 'Ploy' ok - oantastligt.

Vad känns naturligast/är vanligast?
Citera
2014-03-24, 22:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Vad känns naturligast/är vanligast?

Jag håller inte för uteslutet att åklagarna, eller någon av dem, är bekant med Berg, vilket kan ha gjort det naturligt att tilltala honom 'Micke'. Det är ingenting att dra några växlar på, men jag tycker inte det hör hemma i en rättssal.
Citera
2014-03-24, 22:32
Medlem
highfives avatar
Egentligen är det fel att kalla pipe Dagger för kniv. Den är snarare ett stickverktyg. Säljs numera som stickverktyg för att döda djur. Spetsigt, gjort i stabilt material och med den C-formade utformning som bidrar till att göra den stabil så den inte viker sig som ex en tunn filekniv när den möter motstånd.
Citera
2014-03-24, 22:37
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Antar att du aldrig suttit i förhör hos polis med tanke på vad du grundar "vänskapskorruption" på. Oavsett vad man hörs om så försöker polis bygga ett förtroende, (läs förhör med KJ) dom går inte på med boxhandskar annat än vid lägen där det kan få en vändpunkt, att -NU sätter vi in stöten.

Vid ett förhör med någon, vi kan exempelvis ta en som heter Mikael så vet polis, och har även redan hört att denne Mikael kallas för "Micke" till vardags. FL kan då säga, -hörru Mikael, eller går det bra om vi kallar dig Micke som alla andra gör? För det behöver dom väl inte fira Julafton tillsammans...eller?

Det är likväl fullt möjligt att MB själv sagt inledningsvis att "Kalla mig Micke annars vet jag inte om det är mig ni tilltalar då alla kallar mig Micke"
Citera
2014-03-24, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Pipe Dagger är en ovanlig och att betrakta som unik kniv i Sverige. Jag tror att kniven är köpt utomlands/via nätet. En kniv som kanske visas upp för andra. Rimligtvis borde någon ha varit med när den visats upp. Sen knivens ursprung som kommer från huvudjägare i Asien gör inte knivens mystik mindre. Jag har svårt att tro att den använts i sanden vid Aldersjön, men säker kan man inte vara.

Militärmuppen har väl velat ha ett nytt coolt vapen. Det som talar emot det är väl i så fall att han säkert visat det för polare men det har ju inte kommit upp. Själv tror jag att de som är riktiga experter i detta fall säkert är på rätt spår redan. Jag menar till skillnad från oss så har de sett såren på riktigt och inte bara som "teckning" i FUP.
Citera
2014-03-24, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det är likväl fullt möjligt att MB själv sagt inledningsvis att "Kalla mig Micke annars vet jag inte om det är mig ni tilltalar då alla kallar mig Micke"

Ja men nu har du ju fått veta att det inte hör hemma i en rättssal...även om det nu var vid förhör som det mer "vänskapliga" namnet användes.
Citera
2014-03-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det är sjukt. Minst sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Intressant!! det har nog du väldigt rätt i!

Att plantera ut blod i KJs bil ser jag som en väldigt desperat men också som en mycket genomtänkt handling.... GM gjorde verkligen allt för att någon annan skulle bli anklagad... :-(
Är det inte dags för din och Lagros inlåsning för kvällen snart? Ni har verkligen sett alldeles för många deckare på TV. Ni slänger ur er helt ogrundade teorier som sedan blir till er sanning. Antingen har er påhittade planterare överhuvudtaget inte uppmärksammats av polisen och varför då plantera något. Hen har ju uppenbarligen kommit undan med mordet? Eller så är det allas favorit MB. Jag har förståelse för att de nytillkomna i tråden inte orkar läsa igenom allt trams men det är synnerligen väl utrett att han inte kan ha bestämt träff eller haft möjlighet att sammanträffa med VB samma kväll hon försvann. Sen är det ju det här med MB motiv där konspiratorerna utgår från att han hade motiv att mörda VB eftersom han var otrogen
Citera
2014-03-24, 23:23
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Militärmuppen har väl velat ha ett nytt coolt vapen. Det som talar emot det är väl i så fall att han säkert visat det för polare men det har ju inte kommit upp. Själv tror jag att de som är riktiga experter i detta fall säkert är på rätt spår redan. Jag menar till skillnad från oss så har de sett såren på riktigt och inte bara som "teckning" i FUP.
Hm har frågat om detta innan, väldigt osmakligt jag vet, men obduktionsbilderna råkar inte ha läkt ut? Hade varit så mycket lättare att fundera på mordvapen då om man ser hur det ser ut i verkligheten.
Citera
2014-03-24, 23:31
Medlem
niczs avatar
Citat:
Spetsen på vapnet är tydligen 3 mm i trekant 5 mm upp på spetsen. Väldigt udda om det nu är samma vapen.

I: Liksidig triangel med sidan 0,3 cm och djupet 0,5 cm
J: Bredd: 0,5 cm, Anm: Stickkanal 0,5 cm
K: Bredd: 1,1 cm, Anm: Stickkanal 1,5 cm
B: Bredd: 0,6 cm, Anm: Stickkanal 1,8 cm
F: Bredd: 1,0 cm, Anm: Stickkanal 2 cm

I: Liksidig triangel med sidan 0,3 cm och djupet 0,5 cm
J: Bredd: 0,5 cm, Anm: Stickkanal 0,5 cm
B: Bredd: 0,6 cm, Anm: Stickkanal 1,8 cm
F: Bredd: 1,0 cm, Anm: Stickkanal 2 cm
K: Bredd: 1,1 cm, Anm: Stickkanal 1,5 cm

"Sårskada (I) som mäter 0,3 cm motsvarande alla sidorna på trekanten" - FUP s.426

Varje enskild sida på trekanten är 1 mm?

Tittar man närmare på bredden i förhållande till djupet så ser man att det inte går att räkna ut så enkelt. Det beror väl mest troligt på att "vapnet" vridits/bändts och inte dragits ut ur kroppen i samma vinkel den höggs in.
Senast redigerad av nicz 2014-03-24 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in