2014-03-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det ligger ju en bra bit utanför den här trådens frågeställning, men jag har en känsla av att goda svenskakunskaper inte värderas lika högt som tidigare. Med Facebook, Twitter och liknande skriver svenska folket som aldrig förr, men som snart 45-åring upplever jag inte att språket i allmänhet blir bättre utan tvärtom. Risken är uppenbar att jag bara är en gnällig gubbdjävul som tycker det var bättre förr, men frågan är om det är den enda förklaringen?

Då är vi ungefär i samma ålder .. fast jag är en gnällig kärringjävel
Men språket har försämrats , det är fakta , inte gnäll.
Citera
2014-03-24, 12:18
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippi67
Då är vi ungefär i samma ålder .. fast jag är en gnällig kärringjävel
Men språket har försämrats , det är fakta , inte gnäll.
Språket har förändrats. Precis som i alla tider.
Citera
2014-03-24, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Jag älskar alla nya ord som kommer och är inte rädd för språkets utveckling. Att alla undersökningar visar att andelen rättstavade ord minskar ser jag dock inte som en utveckling utan en försämring.
Citera
2014-03-24, 12:49
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:

Hej Bull-hen.

Börja med att lära dig skilja på "förändring" och "degenerering".

Typiskt att en journalist som Bullen ska rycka ut och försvara svenska språkets förfall.

I övrigt håller jag med smålandstintin. Jag tror en del av förklaringen har med ålder att göra, men då kommer vi in på diskussioner om skolans förfall mm och det blir OT. Kan dock säga att jag vid sidan av mitt företag också arbetat som gästlärare på en högskola där jag bor och nivån på svenskan hos många studenter är rent skrämmande.

OnT: Det går dock inte att jämföra bloggare och smartphones-tryckande tonåringar med journalister som skriver text som är tänkt för publicering. Något slags krav på nivå måste det väl ändå finnas?

Det handlar om trovärdighet och respekt för sina läsare och kunder.
Citera
2014-03-24, 13:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nattlandet
Hej Bull-hen.

Typiskt att en journalist som Bullen ska rycka ut och försvara svenska språkets förfall.

I övrigt håller jag med smålandstintin. Jag tror en del av förklaringen har med ålder att göra, men då kommer vi in på diskussioner om skolans förfall mm och det blir OT. Kan dock säga att jag vid sidan av mitt företag också arbetat som gästlärare på en högskola där jag bor och nivån på svenskan hos många studenter är rent skrämmande.

OnT: Det går dock inte att jämföra bloggare och smartphones-tryckande tonåringar med journalister som skriver text som är tänkt för publicering. Något slags krav på nivå måste det väl ändå finnas?

Jag tycker som du att journalisterna har ett oerhört mycket större ansvar än bloggande tonåringar. Jag köper till och med att det språket inte alltid är korrekt, det viktigaste tycker jag är att de har något att säga och tycker det är roligt. Men har man språket som yrke är det oacceptabelt att man inte behärskar det. Jag har kollegor som är dyslektiker och som aldrig lämnar ifrån sig texter med fel i. De använder rättstavningsprogram och låter kollegor läsa igenom texterna innan de kommer i tryck. Jag har stor respekt för dem, eftersom jag vet att de måste lägga ned minst dubbelt så mycket tid som jag på varje text på grund av sitt funktionshinder. Därför irriterar det mig extra mycket att man ibland kan hitta massor av stavfel från journalister vars enda funktionshinder är lathet.
Citera
2014-03-24, 14:05
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Jag tycker som du att journalisterna har ett oerhört mycket större ansvar än bloggande tonåringar. Jag köper till och med att det språket inte alltid är korrekt, det viktigaste tycker jag är att de har något att säga och tycker det är roligt. Men har man språket som yrke är det oacceptabelt att man inte behärskar det. Jag har kollegor som är dyslektiker och som aldrig lämnar ifrån sig texter med fel i. De använder rättstavningsprogram och låter kollegor läsa igenom texterna innan de kommer i tryck. Jag har stor respekt för dem, eftersom jag vet att de måste lägga ned minst dubbelt så mycket tid som jag på varje text på grund av sitt funktionshinder. Därför irriterar det mig extra mycket att man ibland kan hitta massor av stavfel från journalister vars enda funktionshinder är lathet.

Tack för svar, och jag håller med om det du skriver.

Det här med att korrekturläsningen försvunnit, är det något som hänt de senaste 4-5 åren eller hände det ännu tidigare? Jag tycker att en snabb genomläsning av innehållet i tidningen av i stort sett vilken medelbegåvning som helst innan den går i tryck borde fånga upp i alla fall 70-80% av de mest uppenbara stavfelen som idag slinker igenom?
Citera
2014-03-24, 14:26
Bannlyst
Citat:
Tack för svar, och jag håller med om det du skriver.

Det här med att korrekturläsningen försvunnit, är det något som hänt de senaste 4-5 åren eller hände det ännu tidigare? Jag tycker att en snabb genomläsning av innehållet i tidningen av i stort sett vilken medelbegåvning som helst innan den går i tryck borde fånga upp i alla fall 70-80% av de mest uppenbara stavfelen som idag slinker igenom?
Vid tidningskriserna kring millennieskiftet försvann de flesta korrekturläsarna. Jag tror att 70-80 % av stavfelen skulle försvinna om man bara iddes göra en vanlig stavningskontroll innan man klarmarkerade texten, så det finns inga goda skäl till den enorma mängd med språkfel som idag finns i tidningarna.
Citera
2014-03-24, 14:42
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Jag älskar alla nya ord som kommer och är inte rädd för språkets utveckling. Att alla undersökningar visar att andelen rättstavade ord minskar ser jag dock inte som en utveckling utan en försämring.

Felstavning är väl ändå slarv och inte förändring av språket. Visserligen så har acceptansen ökat men inget man eftersträvar.
Citera
2014-03-24, 14:47
Bannlyst
Citat:
Felstavning är väl ändå slarv och inte förändring av språket. Visserligen så har acceptansen ökat men inget man eftersträvar.
Jag och Pippi67 skrev att vi tycker det är mer slarv och stavfel än tidigare. Som svar på det skrev du att språket förändras. Uppenbarligen är vi nu överens om att det inte är en förändring av språket att stavfelen ökar. Det glädjer mig, även om det gör ditt inlägg en smula svårförståeligt.
Citera
2014-03-24, 14:47
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Hej Bull-hen.

Skriv inte förändring om du menar degenerering. Att språket förenklas är inget konstigt och i skolan upptäckte för många år sedan att det är viktigare att förstå ordet än att kunna stava till det.
Närmare 8% av befolkningen har grava skriv och lässvårigheter och jags er hellre att dom får jobba trots dåligt språkbruk än att man ska peka med pinnar.
Citera
2014-03-24, 15:28
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Skriv inte förändring om du menar degenerering. Att språket förenklas är inget konstigt och i skolan upptäckte för många år sedan att det är viktigare att förstå ordet än att kunna stava till det.
Närmare 8% av befolkningen har grava skriv och lässvårigheter och jags er hellre att dom får jobba trots dåligt språkbruk än att man ska peka med pinnar.
Visst får man jobba även om man har ett sämre språkbruk än normalt men kanske inte lämpligtvis inom ett yrke där språket är det centrala. Av det citerade inlägget att döma så sker det ändå.
Citera
2014-03-24, 16:11
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Det ligger ju en bra bit utanför den här trådens frågeställning, men jag har en känsla av att goda svenskakunskaper inte värderas lika högt som tidigare. Med Facebook, Twitter och liknande skriver svenska folket som aldrig förr, men som snart 45-åring upplever jag inte att språket i allmänhet blir bättre utan tvärtom. Risken är uppenbar att jag bara är en gnällig gubbdjävul som tycker det var bättre förr, men frågan är om det är den enda förklaringen?

Det här var ju lite för roligt för att inte anmärka på - men så är ju jag bara en knappt 40-årig slyngel...

OnT:
Att värdet av ett vårdat språk urholkats betänkligt råder det inget tvivel om, men - jag tror faktiskt att turnaroundtiden (i brist på bättre svensk översättning, hastighet känns inte rätt) i dagens journalistik är ett större problem än oförmågan att använda rättstavningsmjukvara hos de individuella skrivbenterna...

-Edit-
Såg att slutsatsen dök upp ett par inlägg tidigare - men tvivelsutan är kombinationen avsaknad av korr och avsevärt uppsnabbad turnaround ingen bra kombination...
Senast redigerad av hogerspoket 2014-03-24 kl. 16:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in