Oavsett storlek på skuld så kan man få skuldsanering..
Nej vänta... Det krävs att man inte drar på sig nya skulder. Osv osv.
Glöm det, det var nog inget för Berny....
Vem kan få skuldsanering?
En svårt skuldsatt person kan få skuldsanering under vissa förutsättningar.
Kraven för att få skuldsanering
Skuldsaneringslagen vänder sig till privatpersoner. Även näringsidkare som driver enskild firma räknas som privatpersoner men för att få skuldsanering krävs att ekonomin i företaget är enkel att utreda.
Du kan få skuldsanering om:
du är svårt skuldsatt enligt skuldsaneringslagen. Det innebär att du inte antas kunna betala dina skulder på många år, så kallad kvalificerad insolvens. Men det finns inget särskilt krav på hur stora skulderna ska vara. Bedömningen görs från fall till fall. Det är din totala skuld i relation till vad du kan betala som är avgörande för oss.
det är skäligt med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden.
du inte har ett pågående näringsförbud.
Normalt krävs att du är bosatt i Sverige.
Bedömning av skulder och betalningsförmåga
Vi gör en prognos över dina möjligheter att betala skulderna i framtiden. Omständigheter som påverkar förmågan att kunna betala är bland annat din totala skuld, dina nuvarande och framtida inkomster, din ålder, arbetsförmåga och utbildning, eventuell sjukdom och arbetslöshet.
Hon kan alltså ansöka men det innebär att leva på existensminimum i 5 år. D,v,s, 4.000 efter hyra. Kanske därför det inte lockar?
Senast redigerad av Pajnispung 2014-03-21 kl. 14:42.
Vilket är ett ännu starkare skäl för att hon inte ska daltas med. Så ja, det är svårt att betala tillbaka så stora skulder, men det är Berny själv som har försatt sig i klistret genom att dra på sig det här. Att bara strunta i att betala skulder och sedan köpa en massa saker säger en hel del om hennes egocentrism. För oavsett hur stor skulden är det hon som försatte sig i skuld och det är hennes ansvar att betala tillbaka dem.
Och jag förstår att det kan kännas övermäktigt att betala stora skulder, men en måste försöka. Det är bättre att betala av lite av skulden än att inte betala alls. Och jag tror att Berny inte betalar av sina skulder för att hon helt enkelt inte bryr sig.
Jag tror inte att Berny förstår konsekvenser. Och jag tror inte att hon har något samvete. Hennes narcissism gör att hon känner sig berättigad till allt. Men hon ska hållas ansvarig för sina handlingar.
Håller med. När jag hade skulder gick jag i samma jeans i en 3-4 år för att kunna få betalt skiten och bli fri. Det blev jag också.
Ni resonerar utifrån ert logiska och "friska" perspektiv. För oss "vanliga" är det självklart att betala av en skuld om man har en, även om det är 50 kr i månaden bara, och göra rätt för sig. För Berny är det inte det och det är svårt att kräva av en människa som är i hennes bisarra livscykel att resonera utifrån ett annat perspektiv än det hon befinner sig i just nu. Jag tror ärlig talat inte hon är kapabel att göra det och kommer kanske aldrig bli heller. Nu går hon dessutom stenhårt in för att hon troligtvis är empatistörd (och det lär hon göra ett tag) och det lär knappast förbättra utsikterna för att hon ska utvecklas till en empatisk, rationell person vid sina sunda vätskor.
Jag vet inte om det har varit uppe till diskussion tidigare. Men vad tror ni Berny tjänar på sin blogg? Hon har ju ändå en hel del besökare samt reklam...
Jag vet inte om det har varit uppe till diskussion tidigare. Men vad tror ni Berny tjänar på sin blogg? Hon har ju ändå en hel del besökare samt reklam...
[quote=Kardnialvokal. Jag tror ärlig talat inte hon är kapabel att göra det och kommer kanske aldrig bli heller. Nu går hon dessutom stenhårt in för att hon troligtvis är empatistörd (och det lär hon göra ett tag) och det lär knappast förbättra utsikterna för att hon ska utvecklas till en empatisk, rationell person vid sina sunda vätskor.[/QUOTE]
Om hon diagnostiserat sig själv som empatistörd (?) så är det ju ganska hilarious.
Världens bästa ursäkt/ bortförklaring liksom.
"Vadå, har jag betett mig som skit? Men hallå - jag är faktiskt empatistörd."
Om hon diagnostiserat sig själv som empatistörd (?) så är det ju ganska hilarious.
Världens bästa ursäkt/ bortförklaring liksom.
"Vadå, har jag betett mig som skit? Men hallå - jag är faktiskt empatistörd."
Empatistörd/sociopat verkar ju vara nya innediagnosen, det bokstavligen kryllar av folk som självdiagnosticerar med just detta. Precis som att för några år sedan var det borderline som var på tapeten. När hon gav ut vingklippt var det väl coolt att vara schizo. Undrar om B har en kopia av DSM hemma där hon bockar av alla diagnoser hon får?
Empatistörd/sociopat verkar ju vara nya innediagnosen, det bokstavligen kryllar av folk som självdiagnosticerar med just detta. Precis som att för några år sedan var det borderline som var på tapeten. När hon gav ut vingklippt var det väl coolt att vara schizo. Undrar om B har en kopia av DSM hemma där hon bockar av alla diagnoser hon får?
1, Borderline
2, Schizofren/ Bipolär
3, ADHD, Aspergers, ADD, DID ( Fast den är väl fortfarande lite inne? )
4, Empatistörd och borderline igen var det väl va?