Vet inte riktigt vad jag ska tycka om priset. Formgren undrar om expressens samarbete med researchgruppen är ett sätt att attackera en konkurrent.
Om man bortser från olika prefix och demoniserade uttryck som används om expressen, fria tider och avpixlat så handlar det om en tävlan om medieutrymmet, att övertyga sina läsare om att vår tidning/hemsida är den som speglar verkligheten bäst. Då blir det genast mycket mer obehagligt om en tidning använder tvivelaktiga metoder för att förstöra för en konkurrent. Budskapet blir att om du går in på en sådan sida och läser artiklarna eller både läser och kommenterar, så håller vi koll på dig. Vi kan hänga ut dig och det får stora konsekvenser för dig. Det är i allra högsta grad en svår smäll riktad mot konkurrenterna(avpixlat, fria tider).
Vad skulle guldspadejuryn säga om stora tidningar i Ryssland gjort samma sak, hängt ut anonyma personer som kommenterar på sidor kritiska till Putin? Dessa tidningar skulle också försvara sig med att de vill göra något åt näthatet, att det är Putinkritiska sidor är bara är slump...
Jag tror Mattson ser avpixlat och fria tider som konkurrenter. Dessa sidor letar med ljus och lykta över tidningars dubbelmoral, faktafel, mörkning och det är på sikt värre än att ha aftonbladet som konkurrent eftersom de i princip är samma tidning som expressen, vars läsare av vadera tidning av gammal vana håller fast vid aningen expressen eller aftonbladet. Har man däremot andra, visserligen mindre, konkurrenter som försöker förstöra ens tidnings förtroende är det värre. Hade Mattson haft möjlighet att hänga ut flashbacks användare tror jag Mattson gjort det. Flashback når fler läsare och ,vågar jag påstå, har en omvändande effekt för många människor. Det är bara att läsa topplistan för att hitta flera mindre smickrande trådar om" gammelmedia".
Citat:
Bortsett från Mattssons pinsamma tystnad om samhällsfarligheten i en våldsvänster som åsiktsregistrerar sina politiska motståndare, är det tveksamt om Expressens syfte med skampanjen verkligen är att "bidra till renhållningen av det offentliga rummet".
Med tanke på att Expressen (liksom nästan alla andra svenska dagstidningar) går uruselt, medan sajter som Avpixlat, Fria tider och liknande drar allt fler läsare, kanske huvudsyftet egentligen är att lägga krokben för konkurrenterna?
Jag tror nämligen att Mattsson inte som sina företrädare ser Aftonbladet som den stora konkurrenten, utan att han i stället känner sig hotad av Avpixlat och liknande sajter.
Då blir en skampanj mot personer som skriver kommentarer på dessa sajter ett effektivt vapen. Färre vågar kommentera, vilket i sig minskar sajternas attraktivitet, men framförallt är det nog många rädda medborgare som inte ens vågar gå in och läsa på sajterna efter skampanjen.
Kan våldsvänstern identifiera kommentatorer så kanske de kan identifiera passiva besökare, och hamnar man i våldsvänsterns åsiktsregister och på Expressens skamlöp så kan man bli av med jobbet och det sociala nätverket.
Så tror jag att många resonerar, och så tror jag att Mattsson hoppas att de ska resonera. Men det är rätt fult att låtsas vara ljusets riddare när man egentligen bara vill skrämma bort potentiella kunder från konkurrenterna.
http://www.marikaformgren.se/#post52