2014-03-23, 00:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Så en neutral expert inom området har helt fel? De ser nog saker som du omöjligt kan läsa om i FUP.

Eksperten AL ifrågasattes ju även i TR förhören där hanns dödstidspunkt ansågs vara fel, och att VB kunde ha varit i liv helt upp till 6 dagar innan hennes kvarlevor hittades .
Så nog kan han ha tagit ennu mer fel.

http://webcache.googleusercontent.com/search?hl=da&biw=&bih=&q=cache:eB6-N-CLJ5oJ:http://www.fildirekt.se/dl/1390534647.pdf%2B%22bangsuan%22+%228+dagar%22&gbv= 2&ct=clnk

LULEÅ TINGSRÄTT Brottmålsenheten DOM

Rättsentomologen AL har, med ledning av de larvangrepp, somfunnits på kroppen, i sitt första utlåtande den 18 juli 2013 bedömt att det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar, men har sedan i ett reviderat utlåtande den 4 november 2013 angett att resultaten talar för att kroppenvarit död mer än 6 dagar och i någon mån för att den legat mer än 8 dagar

Fortsättningen, härunder, tycker jag är mycket svårt att förstå, sannolik pga av att svenska inte är mitt 1sta språk,

men att mellan 8 och 18 dagar innan kroppen påträffades kommer resultaten från undersökningen inte att nämnvärt förändra sannolikheten för att kroppen koloniserades i tidsintervallet jämfört med en förutsättningslös analys.
Citera
2014-03-23, 00:26
Medlem
Theforeigners avatar
Det är inte så att jag tror att VB levde till 6 dagar innan hennes torso hittades (utesluter det dock inte 100%)

MEN...

6 (evt 4 dagar som jag menar passar bättre) dagar skulle kunna stämma nogunlunda med att VBs lik förvarats på kyl med temperatur mellan ca 1-4 grader, ett ställe där det inte finns NÅGON SOM HELST MÖJLIGHET för spyflugor att komma åt liket.
Dvs mördaren:

Dödade VB den ? maj
Styckade VBs kropp den ? maj och förvarade hennes lik på kyl (som annfört ovan)
Flyttade torson den 18 maj till fyndplats 2. (stämmer med larv ålder)
Flyttade benen den 19 maj till fyndplats 1 (stämmer med att benen inte hadde några larver och ingen förruttnelse als)
Citera
2014-03-23, 00:29
Medlem
PeterNosters avatar
Lite mer åt science fiktionhållet:

Jag har hela tiden funderat på hur M-L Lind anade att något fanns i gula huset.
Igår sas det i något nyhetsprogram att människans luktorgan är underskattad. Människans luktorgan är t.o.m bättre än hundens men bara för vissa dofter. Problemet är att vi inte förnimmer lukten utan den går direkt till en del av hjärnan varifrån det sänds ut varningssignaler vid t.ex fara. Kvinnor känner t.ex av om en man luktar lika som henne själv och varnar för det för att undvika inavel.

Om nu M-L Linds hjärna kände av liklukt när de passerade huset så kanske det var det hon reagerade på.

Fantastiskt.

http://www.nymedicin.com/news/2006/01/15/karlekens-luktorgan.html

17 minuter in:
http://www.svtplay.se/video/1906523/21-3-19-30?tab=program&sida=4
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-23 kl. 01:17.
Citera
2014-03-23, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Eksperten AL ifrågasattes ju även i TR förhören där hanns dödstidspunkt ansågs vara fel, och att VB kunde ha varit i liv helt upp till 6 dagar innan hennes kvarlevor hittades .
Så nog kan han ha tagit ennu mer fel.

http://webcache.googleusercontent.com/search?hl=da&biw=&bih=&q=cache:eB6-N-CLJ5oJ:http://www.fildirekt.se/dl/1390534647.pdf%2B%22bangsuan%22+%228+dagar%22&gbv= 2&ct=clnk

LULEÅ TINGSRÄTT Brottmålsenheten DOM

Rättsentomologen AL har, med ledning av de larvangrepp, somfunnits på kroppen, i sitt första utlåtande den 18 juli 2013 bedömt att det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar, men har sedan i ett reviderat utlåtande den 4 november 2013 angett att resultaten talar för att kroppenvarit död mer än 6 dagar och i någon mån för att den legat mer än 8 dagar

Fortsättningen, härunder, tycker jag är mycket svårt att förstå, sannolik pga av att svenska inte är mitt 1sta språk,

men att mellan 8 och 18 dagar innan kroppen påträffades kommer resultaten från undersökningen inte att nämnvärt förändra sannolikheten för att kroppen koloniserades i tidsintervallet jämfört med en förutsättningslös analys.

Här ger han ändå en tidsangivelse mer än sex dagar! Då är det inte 4 maj som gäller längre och med kyleffekt kan det vara senare. Men jag tolkar det som inte tidigare än sex dagar?

Om detta blir det säkert mer i HR. Det är då säkert.

Sex dagar blir väl ca 10 maj? Var det då - typ - som källvattnet hämtades?
Citera
2014-03-23, 00:39
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Här ger han ändå en tidsangivelse mer än sex dagar! Då är det inte 4 maj som gäller längre och med kyleffekt kan det vara senare. Men jag tolkar det som inte tidigare än sex dagar?

Sex dagar blir väl ca 10 maj? Var det då - typ - som källvattnet hämtades?

Subtrahera från det andra hållet. Man fann kroppen den 22 maj.
Citera
2014-03-23, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
JA!

I dag timmarna var temperaturen ju ganska hög, och det finns förståss spyflugur där ute i skogen.

Dvs. VBs torso MÅSTE ha bevarats et ställe, på kyl, där det INTE finns tillgång för spyflugor överhuvudtaget (dvs öppena värn är uteslutet, jag vill även säga stängda värn är uteslutet iom flugor kommer in gennom mycket små spräckor), intill SENAST den 18-19 Maj.
Benen och torson har varit förvarade i värnet på Mjösjöberget. Hela värnet som är 40 m långt var vattenfylld till skottgluggarna och därför var värnet isbelagt. Genom att värnet var isbelagt höll det en låg temperatur, som gjorde att benen och torson var välbevarade när de hittades.
Det finns ingen möjlighet att kroppsdelarna varit förvarat ute i skogen från den 4-5 maj det är en omöjlighet.
Citera
2014-03-23, 00:42
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

sex dagar blir väl ca 10 maj? Var det då - typ - som källvattnet hämtades?

AL säger i sitt reviderade utlåtande att :

"resultaten talar för att kroppen varit död mer än 6 dagar"

Dvs att VB möjligtvis bara varitt död i 6 dagar när hennes torso hittades den 22 maj.

Så om det vore 6 dagar så skulle hon dött den 16 maj ELLER att hennes kropp tagits ur kylen den 16 maj.

Det är VBs torso som du ska räkna med iom det ENDAST fanns larver på VBs torso, INGA larver hittades på benen.

Så altså torson hittades den 22 Maj, och minus 6 dagar blir den 16 maj.
Citera
2014-03-23, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Lite mer åt science fiktionhållet:

Jag har hela tiden funderat på hur M-L Lind anade att något fanns i gula huset.
Igår sas det i något nyhetsprogram att människans luktorgan är underskattad. Människans luktorgan är t.o.m bättre än hundens men bara för vissa dofter. Problemet är att vi inte förnimmer lukten utan den går direkt till en del av hjärnan varifrån det sänds ut varningssignaler vid t.ex fara. Kvinnor känner t.ex av om en man luktar lika som henne själv och varnar för det för att undvika inavel.

Om nu M-L Linds hjärna kände av liklukt när de passerade huset så kanske det var det hon reagerade på.

Fantastiskt.

http://www.nymedicin.com/news/2006/01/15/karlekens-luktorgan.html

Förvånar mig inte alls. Det är ju en orsak till att människan överlevt. Att vi kan utnyttja alla våra fem sinnen, varav lukten är en.

Läser just nu två böcker parallellt - en uppe och en nere - som inte just precis handlar om detta, men tangerar det. Som jag ser det.

Yngve Ryd heter författaren. Lite OT, medger jag.

EDIT. http://sv.wikipedia.org/wiki/Yngve_Ryd
Senast redigerad av Remark 2014-03-23 kl. 00:48.
Citera
2014-03-23, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Subtrahera från det andra hållet. Man fann kroppen den 22 maj.

OK.

Så sent, då måste hon legat på is länge ...
Citera
2014-03-23, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Benen och torson har varit förvarade i värnet på Mjösjöberget. Hela värnet som är 40 m långt var vattenfylld till skottgluggarna och därför var värnet isbelagt. Genom att värnet var isbelagt höll det en låg temperatur, som gjorde att benen och torson var välbevarade när de hittades.
Det finns ingen möjlighet att kroppsdelarna varit förvarat ute i skogen från den 4-5 maj det är en omöjlighet.

Vad talar mot en kallställd stuga? Där finns inga flugor.
Citera
2014-03-23, 01:00
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro

Om likdelarna förvarats i ett vattenfylt värn under många dagar (från ca 4-5 maj till ca 16-18 maj vid förflyttning, dvs ca 12-14 dagar), altså nedsänkt i vatten då menar jag att det inte skulle ha funnits något blod kvar på kroppsdelarna, det skulle ju ha tvättats av helt efter SÅ maga dagar, och det fanns ju blodspår kvar på kroppsdelarna

"Kroppen hade sammatyp av tunna blodrinningar som benen. På grund av den lilla mängden blod på kroppen måste den ha varit tvättad."

Dessutom så borde det ha funnits någon sorts spår efter att kroppen/huden legat i vatt i SÅ lång tid
(12-14 dagar), bara tänk på hur dina fingrar ser ut om du ligger i badkaret i 1 timma; russin-fingrar etc.
Citera
2014-03-23, 01:06
Medlem
niczs avatar
Citat:
Direkt till höger, när man klättrat in genom fönsteröppningen, fanns två ben vid den nordöstra innerväggen. Benen var ca 170 cm från centrum på fönsteröppningen till närmaste tå.

FUP sid. 272 av 2050.

Jag måste fråga för att vara på den säkra sidan. När dom skriver såhär, menar dom då att det är mätt från centrum på fönstret som är uppbrutet, eller menar dom centrum som i mitt emellan det uppbrutna fönstret och fönstret som fortfarande är igenbommat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in