2014-03-22, 21:56
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det låter som ett högst rättsosäkert förfarande - man börjar med att välja ut en misstänkt som man vill ha inlåst, och anpassar "bevisningen" efter det önskade slutresultatet, dvs ett cirkelförfarande. Så har det gått till även om KJ nog rätt säkert är inblandad, så tingsrättsdomen är ändå inte helt fel .. Problemet är att man inte vet hur långt KJ:s delaktighet sträckte sig, inte minst viktigt när domskrivningen kommer till påföljd och fängelsetid.
Ja det påminner en del om TQ/SB. Först Gm, sedan bevisen. Därefter domen. Skillnaden är att KJ inte erkänt några mord, men han kanske också kommer erkänna några så småningom.
Citera
2014-03-22, 22:04
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det förvånade mig också storligen. Jag råkade lagt just orange på minnet därför reagerade jag direkt när jag såg polisens beslagningsförteckning. Dålig koll med FUP men det står där.
FUP minnesförteckning över vad som fanns i bagaget "kniv med orangeskaft". Men verktyget som A vittnade om var ju ingen kniv. Så det är troligtvis inte det verktyget som A vittnade om som man hittade i bilen.
Citera
2014-03-22, 22:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja det påminner en del om TQ/SB. Först Gm, sedan bevisen. Därefter domen. Skillnaden är att KJ inte erkänt några mord, men han kanske också kommer erkänna några så småningom.
Det finns fler sådana rättsfall, även utan erkännande. I det här fallet bestämde sig polisen för att det var knäppskallen som var GM så fort kroppen hittades styckad. Och när blodet hittades i bagageutrymmet var saken klar. Det var bara att koncentrera sig på honom och fortsätta att leta bevis.
Citera
2014-03-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
FUP minnesförteckning över vad som fanns i bagaget "kniv med orangeskaft". Men verktyget som A vittnade om var ju ingen kniv. Så det är troligtvis inte det verktyget som A vittnade om som man hittade i bilen.

Lite småsvårt att gissa sig till vad A ritade samt hur definierade polisen föremålet i skuffen?

Jag bara undrar hur många "verktyg" med orange skaft förekommer i utredningen? Mig veterligen är det bara ett.
Citera
2014-03-22, 22:17
Bannlyst
Detta mord kommer aldrig att gå till historien.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns fler sådana rättsfall, även utan erkännande. I det här fallet bestämde sig polisen för att det var knäppskallen som var GM så fort kroppen hittades styckad. Och när blodet hittades i bagageutrymmet var saken klar. Det var bara att koncentrera sig på honom och fortsätta att leta bevis.

Viste du som jag redan i Maj att Den dömde var skyldig? Jag har redan släppt släkten ifall dom döljde något eller inte och låt oss inte se killen ute på så där 15 år.

Breivik dödade 77 han kan överklaga efter 21 år.
Senast redigerad av Bejrut 2014-03-22 kl. 22:20.
Citera
2014-03-22, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Jag skrev detta redan 26 Maj, tror knappast åklagaren har lagt ner 6 mån om dom inte kände på sig att killen var rätt på alla sätt. Som jag skrev då jag hade kört med psykisk dåligt mående, om jag varit KJ.

Kan bara sen en orsak till att killen inte togs tidigare, någon kan ha hjälp honom på flera olika sätt.

Blod är tjockare än vatten som bekant.

Men det är bara att glömma
Citera
2014-03-22, 22:25
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Lite småsvårt att gissa sig till vad A ritade samt hur definierade polisen föremålet i skuffen?

Jag bara undrar hur många "verktyg" med orange skaft förekommer i utredningen? Mig veterligen är det bara ett.
I förhöret låter det som A beskriver ett stämjärn. Och när han förevisas ett stämjärn så säger han att det var ett sådant verktyg han såg. Att polisen skulle kalla ett stämjärn för en kniv i sitt protokoll tycker jag låter ganska osannolikt. Så jag tycker det verkar som det är två olika "verktyg" med orange skaft. En kniv och ett stämjärn.
Citera
2014-03-22, 22:29
Medlem
Citat:
SKLs bedömning är att det är något mer sannolikt att tejpen som hittades i VBs hår kommer från den rulle som hittades hos KJ än att den kommer från någon annan rulle (vilken som helst). Vad är det som du inte förstår?

Sen behöver du inte hålla med SKL i deras slutsats men det är vad SKL kommit fram till. Tycker du att bevisvärdet av tejpen är noll så står det såklart dig fritt att tycka så. Jag håller inte med.

Jag tycker att om man hittar en tejp med den mördades blod och DNA hos den misstänkte. Och sen hittar samma typ av tejp i håret på den mördade. Båda tejperna dessutom avrivna längs med tejpen på ett liknande sätt. Då tycker jag det är ett starkt indicium för att den misstänkte är inblandad.

Jag tillhör dom om vill ha fler observationer innan man drar tvärsäkra slutsatser. Här saknas sådana.

Min uppfattning.

EDIT. Tejpens hela uppbyggnad - med perforering - är ämnad för att lätt delas både på längs och tvärs. Det är en anledning till att den används så flitigt.
Citera
2014-03-22, 22:30
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Jag har en känsla av att när det började gå upp för VB - att det var slut med M -så "aktiverade" hon många gamla ex. Hon behövde bekräftelse av en man för att existera. Tror jag...Jag är inte säker på att hon förstod när hon "passerade" gränser och utsatte sig för verklig fara...

Jag tror du slår huvudet på spiken här. Stackars VB hade ett enormt behov av bekräftelse. Men vad hon såg hos MB, är för mig en gåta. Jag är kvinna, och har kollat på bilder på MB:s gamla och nya facebooksida. Jag kan bara tala för mig själv, men blotta tanken på att ha ett intimt förhållande med denne karatetränare, får det att vända sig i magen
Fy för den lede, säger jag bara
Men, vid nåt tillfälle såg han ändå henne, uppmuntrade henne, flörtade med henne. Och eftersom hon inte krävde mycket alls, var hon fast! Han, den pluffsiga karatemannen SENSEI, blev drömprinsen!
VB var förtrollad, MB ville bara göra slut, KJ var enormt svartsjuk och kränkt, proppen gick den 4 maj 2013...
Citera
2014-03-22, 22:33
Bannlyst
Citat:
I förhöret låter det som A beskriver ett stämjärn. Och när han förevisas ett stämjärn så säger han att det var ett sådant verktyg han såg. Att polisen skulle kalla ett stämjärn för en kniv i sitt protokoll tycker jag låter ganska osannolikt. Så jag tycker det verkar som det är två olika "verktyg" med orange skaft.

Färgen vet han inte, kan vara gult eller orange. Ett obehandlat träskaft kanske är gul/orange i A:s ögon?

Men i TR beskriver han formen rätt så bra när han liknar det med en penna som han håller upp "som man kapar på hälften så det är platt uppe och rund under"
Citera
2014-03-22, 22:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det saknas ett verktyg som setts hemma hos Kristoffer och som han inte själv vill kännas vid. Om det beskrivs som stämjärn, skölp bildhuggarverktyg spelar mindre roll. Som du säger, enkelt göra smileysar med ett u-format verktyg än en morakniv och sårskadorna visar form av en ej rak egg. Vad har då sannolikt används som mordvapen och om det dessutom kanske har skett i all hast, första bästa tillhygge har greppats.

Man behöver inte söka med ljus och lykta efter något mystiskt specialverktyg som bara "jag" kunde räkna ut, leta samband med försäljare av diverse attiraljer eller de som har tillgång av tältpinnar eller något annat som bara måste ha använts som mordvapen bara för att det "enkla" inte duger för vissa.

Men såren har olika bredd men samma form. Från 0,6 cm till 1,8 cm och polisen säger att det inte är ett stämjärn. Du kan inte variera bredden på ett stämjärn oavsett om eggen är rak eller U-formad. Verktyget måste vara koniskt och U-format.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-22 kl. 22:44.
Citera
2014-03-22, 22:34
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Jag tillhör dom om vill ha fler observationer innan man drar tvärsäkra slutsatser. Här saknas sådana.

Min uppfattning.

EDIT. Tejpens hela uppbyggnad - med perforering - är ämnad för att lätt delas både på längs och tvärs. Det är en anledning till att den används så flitigt.
Jag håller med om att tejpen inte ensam räcker för att dra en säker slutsats att KJ är skyldig. Men jag tycker det är fel att säga att den inte har något bevisvärde.

Tejpen ihop med övriga indicier räcker för att övertyga mig om KJs skuld. Men som jag skrivit i tidigare inlägg så känner jag mig kluven till om det som finns verkligen skall räcka för att döma KJ i domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in