2010-06-11, 20:54
Medlem
Avsiktarens avatar
Spårvagnarrna är gula.
Citera
2010-06-11, 21:12
Medlem
Ken Drydens avatar
DETTA ÄR DET RIKTIGA SVARET

Skälet till att Norrköping kom att kallas Peking beror på textilarbetarna på 1800-talet.

I stället för att säga "Norrköping" kallade de sin stad för "Norrping".

Sedan skojades detta till eftersom "Norrping" rimmade på "Peking" och så fick staden sitt. smeknamn.

Detta är typiskt arbetarklass-slang från 1800-talet med rimord.

Jfr cockneydialekten i London där snutens piket kallas "sweeney todd", eftersom det rimmar på "flying squad"
Citera
2010-07-03, 23:07
Medlem
Fotbollsrelaterat har jag läst. Norrköpingssupportrarna tyckte det var för jobbigt att säga Norrköping-Köping-Peking
Citera
2014-03-20, 21:15
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
DETTA ÄR DET RIKTIGA SVARET

Skälet till att Norrköping kom att kallas Peking beror på textilarbetarna på 1800-talet.

I stället för att säga "Norrköping" kallade de sin stad för "Norrping".

Sedan skojades detta till eftersom "Norrping" rimmade på "Peking" och så fick staden sitt. smeknamn.

Detta är typiskt arbetarklass-slang från 1800-talet med rimord.

Jfr cockneydialekten i London där snutens piket kallas "sweeney todd", eftersom det rimmar på "flying squad"

Eeeh... Nä.
Sven Hedin-spåret är det som stämmer. Wikipedia-artikeln stämmer dock inte riktigt. Hedin var väl medveten om att det betyder Norra huvudstaden, men de han föreläste för var ju Norrköpingsbor så de hade säkert överseende med den saken .

Det lite mindre smickrande namnet Surbullestan kommer mycket riktigt från den tiden då det fanns stor textilindustri i staden som spred en säregen lukt över stan, som då ska ha luktat som "sura bullar".

Lilla Manchester har jag aldrig hört förut.

Citat:
Ursprungligen postat av ForseteII
Fotbollsrelaterat har jag läst. Norrköpingssupportrarna tyckte det var för jobbigt att säga Norrköping-Köping-Peking

Hmmm... Källa på det?
Citera
2014-03-20, 21:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Eeeh... Nä.
Sven Hedin-spåret är det som stämmer. Wikipedia-artikeln stämmer dock inte riktigt. Hedin var väl medveten om att det betyder Norra huvudstaden, men de han föreläste för var ju Norrköpingsbor så de hade säkert överseende med den saken .

Det lite mindre smickrande namnet Surbullestan kommer mycket riktigt från den tiden då det fanns stor textilindustri i staden som spred en säregen lukt över stan, som då ska ha luktat som "sura bullar".

Lilla Manchester har jag aldrig hört förut.
Ok, ett par motstridiga förklaringar alltså. Vad tyder på att din (Hedins) förklaring är den rätta och ingen annan? Dök den upp först eller?
Citera
2014-03-20, 22:05
Medlem
Ostrobothnias avatar
Den enda förklaring jag stött på före jag såg den här tråden är det motsvarar(-ish) översättningen av Peking till svenska. Dock skulle det ju vara mera korrekt om Nyköping kallas Karthago
Citera
2014-03-21, 01:39
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Norrköping kallas ibland för "Peking". detta efter att Sven Hedin en gång förklarat att "Peking respektive Nanking betyder Norra respektive Södra Staden, ungefär som Norrköping och Söderköping".
Jo visst är det den gode Sven Hedin som kopplade samman den språkliga betydelsen och de geografiska likheterna mellan Norrköping/Söderköping och Peking/Naking. Det fastslogs även i På spåret nyligen av programledaren Fredrik Lindström.

Känns dock som att Peking numera refererar till fotbollslaget IFK Norrköping och inte själva staden.
Citera
2014-03-21, 17:22
Medlem
Olegskis avatar
Tänkte först att det berodde på att de mesta av alla företag ägs av kinesiska företag, men ser nu att så inte är fallet.
Citera
2014-03-21, 17:39
Medlem
MasterBaits avatar
Shit vad ni knölar till det. Norrköping är svensk översättning på Peking. Det är inte krångligare än så.

Bei/Pe = norr
Jing/king = stad/huvudstad.

Norr=Norr
Köping=stad

Peking=Norrköping
Citera
2014-03-22, 07:03
Medlem
Jag har hört att peking skulle betyda norrstad och att stad skulle stå för handelsplats förr, norra handelsplatsen/handelsstaden typ
Så Peking kommer av en direkt översättning,
att det var en nordlig handelsstad med sin hamn och läget vid bråviken för länge sedan.

NorraHandelsplatsen
NorraStaden

Edit: MasterBait är alltså rätt ute och ni andra cyklar inne
Citera
2014-03-22, 13:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Shit vad ni knölar till det. Norrköping är svensk översättning på Peking. Det är inte krångligare än så.

Bei/Pe = norr
Jing/king = stad/huvudstad.

Norr=Norr
Köping=stad

Peking=Norrköping
Du menar alltså att det kan betyda både stad och huvudstad. Jag kan ju inte kinesiska för fem öre så jag har ingen aning, är du säker på detta? Det påstods ju för några inlägg sedan att det skulle betyda norra huvudstaden och då blir det lite tokigt eftersom Norrköping aldrig har varit huvudstad.
Citera
2014-03-22, 16:57
Medlem
MasterBaits avatar
Jing används för större och betydelsefulla städer, eller "huvudstäder". Kinesiskan är inte så enkel så att tecknen bara bågar en betydelse. vad tecken betyder beror på sammanhanget. Jag skulle inte vilja kalla Norrköping "Jing", men om dom som bor där tycker att de är så märkvärdiga att de vill ha ett "Jing" så får dom väl ha det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in