2014-03-21, 19:30
Medlem
highfives avatar
Tyckte först att det var lite oväntat att TO började tidigt med att peka på att KJ inte kunde ha placerat benen i huset från den 18/5. Den 18/5 skulle polisen haft span på MB. Just den 18/5 var paret AN/MB enligt deras egen uppgift och hämtade källvatten i Lakaträsk, Läser man fup får man intrycket av att polisen inte hade någon större uppfattning om denna lite udda resa. Jag tror TO kommer att ta upp detta lite längre fram under rättegången.
Senast redigerad av highfive 2014-03-21 kl. 19:35.
Citera
2014-03-21, 19:37
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tyckte först att det var lite oväntat att TO började tidigt med att peka på att KJ inte kunde ha placerat benen i huset från den 18/5. Den 18/5 skulle polisen haft span på MB. Just den 18/5 var paret AN/MB enligt deras egen uppgift och hämtade källvatten i Lakaträsk, Läser man fup får man intrycket av att polisen inte hade någon större uppfattning om denna lite udda resa. Jag tror TO kommer att ta upp detta lite längre fram under rättegången.

Det får vi hoppas! Det här spanarbetet har jag aldrig fått kläm på, alls.
Citera
2014-03-21, 19:48
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alltså seriöst: Hur fan kan ni som på fullt allvar tror att han antagligen är oskyldig få ihop detta? Hur tänker ni? Bajen? Lagro? Zero073? Zemixon? Quarrel?

Jag fattar det inte...
Utmärkt sammanställning!

Ja, du, hur det tänks här på vissa håll vete fan.
Några har sett och läst för många deckare och inbillar sig att verklighetens mordfall är
lika komplicerade som i fiktionens sköna värld. Vilket är ytterst sällsynt att så är fallet.
Några vill helt enkelt kanske ha en mer "spännande" och tydligt OND person som förövare.
och andra åter har möjligen sina alldeles speciella skäl att driva linjen om en totalt oskyldig KJ.

Någon - ska inte nämna med namn av skonsamhetsskäl - har en "logik" som är helt
otroligt bakvänd och som man knappt sett maken till förut.

Och topic: oddsen för att han som gillar att placera ölflaskor på det konstigaste och
osmakligaste ställe ska gå förlorande ur även den här just igångsatta andra "striden" är,
enligt min bedömning, inte direkt skyhöga i skrivande stund.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-21 kl. 20:04.
Citera
2014-03-21, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag uppfattar inte att KJ har en alltför komplicerad skalle - jag kan hans typ, som sagt. Nej, KJ behöver inte vård, han är enligt min mening psykopat - personlighetsstörd - vilket inget vårdprogram kommer till rätta med. Han kommer med rimligt stor säkerhet att dömas till livstids fängelse i hovrätten om han inte brandar sina medbrottslingar, vilket jag tror skapar förutsättning för en annan påföljd. Det har varit min teori från start, och så här långt har jag inte funnit anledning att ompröva denna.

KJ har asbergers- han har ingen personlighetsstörning!

KJ är empatisk, bryr sig om djur och människor och känslosam dvs. raka MOTSATSEN till en "psykopat" alt ngn med "psykopatiska drag".
Citera
2014-03-21, 20:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon

KJ är empatisk, bryr sig om djur och människor och känslosam dvs. raka MOTSATSEN till en "psykopat" alt ngn med "psykopatiska drag".
Jaha, det säger du.

Tar strypgrepp på en tidigare flickvän så hon blir mer eller mindre panikslagen.
Är sånt kul och "känslosamt" kanske? Gör man sånt till vardags mot flickvänner mot
deras vilja?

Eftersom han nu på det grymmaste sätt mördade Vatchareeya , enligt tingsrättens
bedömning i vart fall, så kan man ifrågasätta det du hävdar här ovan.

Empatiska människor brukar inte hugga ihjäl folk och sedan stycka dem eller hur?

Då "bryr" man sig knappast. Då har man åsidosatt allt av sånt.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-21 kl. 20:17.
Citera
2014-03-21, 20:14
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon

Aspergers syndrom är en funktionsnedsättning.

Den som har Aspergers syndrom har svårigheter vid socialt samspel. Funktionsnedsättningen innebär begränsade beteenden, aktiviteter och intressen.

Nedsatt förmåga till socialt samspel medför större än, normalt, problem vid social interaktion, t.ex. kan "extra missförstånd" uppstå som i värsta fall kan leda till t.ex. våldshandlingar som annars aldrig hade utlösts om den som har funktionsnedsättningen missförstår signaler från den andre. Av samma anledning kan missförstånd om sociala signaler leda till sämre förmåga att "bry sig" då man inte kan läsa på samma sätt som "andra" just hur andra reagerar och mår.

Psykopati är inte detsamma som att ha Aspergers syndrom men förmågan att registrera och korrekt analysera dom signaler andra skickar ut kan vara nedsatt. Men inte alltid i alla situationer med alla.
Senast redigerad av soopy 2014-03-21 kl. 20:39.
Citera
2014-03-21, 20:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Så här ser händelsekedjan ut med "Kristoffer är oskyldig"-scenariot:
- Samtalsförsöket till SOS är en fickringning
- Berg ljuger om innehållet i SMS:en
- Telefonen kopplar ner till 2G av någon helt orelaterad anledning
- Vatchareeya - tjejen som alltid ville bli skjutsad när hon skulle någonstans - vill inte åka med Kristoffer hem för att han druckit en (1) flaska öl
- Vatchareeya ger sig iväg utan att göra något med sin telefon, hon försöker inte ens svara på Bergs senaste SMS
- Oturligt nog för Kristoffer så finns inga observationer som med någon rimlig grad av sannolikhet kan knytas till Vatchareeya efter att hon ska ha lämnat hans lägenhet vid niotiden.
- Kristoffer fyllekör på sena kvällen bara för att han har tråkigt och får lust att hälsa på hemma hos sin bror (hur ofta brukade de umgås på det viset egentligen?)
- Av en ren slump blir han magsjuk just denna natt efter mordet och ställer för första och enda gången in ett airsoftevent som han skulle engagera. Utan motivering till kompisarna om varför.
- Av en ren slump "råkar" han radera ev. städa bort hela konversationen med just Vatchareeya ur sin telefon, trots att han genomfört mycket få andra såna raderingar i den.
- Han ringer inte en enda gång efter den försvunna, men ljuger till kompisar om han gjort det och låtsas ringa enbart för att han tycker att det "inte är någon idé". Samtidigt deltar han med väldigt engagemang i eftersök och är då jättenyfiken på vad som händer och försöker lyssna in vad som sägs om andra gruppers/personers sökområden.
- Av en ren slump besöker han Gula Huset under ett tillfälle då han är ute på egen hand och söker. Men det besöket har han "glömt bort" när han först förhörs av polisen
- Av en ren slump har han rapporterat till spaningsledningen att han avsökt värn där kroppsdelar ev. har förvarats.
- Det faktum att kroppsdelarna hittas i ett område som ligger ganska nära Kristoffers föräldrahem och är väldigt välbekant för honom är en ren slump, alternativt verket av en "planteringsmördare" som försöker sätta dit honom
- Av en ren slump hittas blod från Vatchareeya på en tejprulle som hittas i Kristoffers bostad och som han i förhör medger är hans egen.
- Hunden som markerade för likdoft även på andra ställen i bagaget än där blodfläckerna fanns har gjort en felmarkering
- Av en ren slump är utseende och struktur på denna tejp väldigt likartad den tejp som hittas i den döda kvinnans hår.
- Den riktige mördaren har parallellt med alla dessa slumphändelser smetat lite blod från den döda Vatchareeya i Kristoffers bagageutrymme som han lyckats ta sig in i
- Kristoffers bil har varit olåst efter mordet trots att det låg airsoftgrejer i den och trots att nästan alla hans kompisar och inledningsvis också han själv säger att han så gott som alltid låser den.
- På något vis har DNA från Kristoffer överlevt 2 veckor i skogen och tvättning av kroppsdelar och sitter på vristen av det ena styckade benet av alla ställen. Eller så är mördaren en person som är släkt med Kristoffer i rakt fäderne och där Y-kromosomen inte muterat på någon av personerna
- Av en ren slump så "råkar" Kristoffer gissa att det är just i bagageluckan som blodfynden gjorts, trots att det rimligen borde vara mer rimligt att anta (om han nu har sin bil olåst trots allt) att blod kommit in i kupén där Vatchareeya åkt eller att en planteringsmördare som inte känner till spaken på Sonatan lättare kommer in i kupén
- Oturligt nog för Kristoffer så minns flera vänner till honom totalt felaktigt att han haft en stor ryggsäck, tillräckligt stor för att frakta den styckade kroppen efter Vatchareeya i.
- Oturligt nog för Kristoffer så minns kompisar också ett järn som skulle kunna vara mordvapen, fast Kristoffer aldrig haft något sådant järn hemma i sin bostad.

Drygt 20 olika länkar som alla måste vara "false leads". Har man någonsin hört om en oskyldig som haft en så gigantisk otur när det gäller saker som ser besvärande ut för honom? Och hur kunde planteringsmördaren veta att Kristoffer inte hade ett säkert alibi för mordet?

Lägg till det att stackarn dessutom haft oturen att bara några månader före mordet bete sig på ett sätt med undanskaffandet av sin döda hund som ser väldigt suspekt ut i ljuset av vad som hände med Vatchareeya. Och att han verkar ha en historia hos BUP med anteckningar från tonåren (som inte är jättelångt borta) som ser ut att innehålla i vart fall en oro för kapacitet till våldshandlingar. Och att han tagit ett hårt stryptag på en flickvän och mordhotat en annan när hon gjorde slut med honom.

Alltså seriöst: Hur fan kan ni som på fullt allvar tror att han antagligen är oskyldig få ihop detta? Hur tänker ni? Bajen? Lagro? Zero073? Zemixon? Quarrel?

Jag fattar det inte...
Här blandar du fakta med teorier från flera olika individer, ofta förvrängda. Varför nämner du mig? När har jag sagt att jag tror att han antagligen är oskyldig?
Citera
2014-03-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaha, det säger du.

Tar strypgrepp på en tidigare flickvän så hon blir mer eller mindre panikslagen.
Är sånt kul och "känslosamt" kanske? Gör man sånt till vardags mot flickvänner mot
deras vilja?

Eftersom han nu på det grymmaste sätt mördade Vatchareeya , enligt tingsrättens
bedömning i vart fall, så kan man ifrågasätta det du hävdar här ovan.

Empatiska människor brukar inte hugga ihjäl folk och sedan stycka dem eller hur?

Då "bryr" man sig knappast. Då har man åsidosatt allt av sånt.

Det återstår att se vad HR säger. Jag är inte alls säker på att HR tycker att den i TR presenterade indiciekedjan är särskilt robust. Den bygger mycker på en massa gissningar och antaganden. Där har ni en hel del gemensamt.
Senast redigerad av Remark 2014-03-21 kl. 20:34.
Citera
2014-03-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Tingrätten påstår att det har funnits lik i KJ:s bil och att han har kört omkring med lik i bilen och det är orsaken att han blev fälld i Tingsrätten. Det finns inga bevis att det funnits något lik i bilen, vad som fanns i bilen var blodspår som hunden markerade.
Det finns ingen känd brottsplats och orsaken till det är att sannolikt skedde kidnappningen från en skåpbil och även styckmordet, att utföra ett styckmordet i en skåpbil skulle lämna väldiga spår efter en sådan operation, därför finns möjlighet att täcka med plast, eller placera ett badkar i skåpbilen där dådet utfördes. Jag anser ett badkar är det absolut säkraste sättet att utföra ett styckmord i, som saknar avlopp.
Mordet på VB var ett mycket välplanerat dåd där ingenting lämnades åt slumpen, den som tror att någon råkade träffa VB och mördade henne av en slump tror fel.
Alltsammans var rekonoserat upp innan hur de skulle gå tillväga, platsen där VB skulle kidnappas och styckmördas var planerad och sedan skulle kroppsdelarna gömmas i värnet på Mjösjöberget.

Instämmer att det är VIKTIGT att poängtera.. ang att det inte är bevisat att det någonsin har funnits en död kropp i KJs bagagelucka...

Jag anser att mordet på VB utfördes i affekt och att motivet var svartsjuka, raseri och rädsla...

Som jag läser anser du att mordet på VB var planerat.... då undrar jag vad finns det för tänkbara motiv isåfall? Vem utom MB och AN skulle kunna veta att VB skulle lämna KJs lgn runt 21 den 4 maj?

AN och MB var de ända som.. VB besökte KJ på enget initiativ.. OM mordet nu var planerat är ju AN och MB de ända som kan ligga bakom..
Citera
2014-03-21, 20:33
Medlem
niczs avatar
http://www.ladda-upp.se/bilder/hdvqtgbaeeknkn/

Mätte från där luckan lutats mot fönsteröppningen och rakt ner efter husväggen till backen (Gröna strecket om man så säger). Var inte direkt någon snö precis nedanför fönstret, och den snö/is som var såg jag till att "skotta" undan så att jag kunde mäta ner till marken. Avrundat till närmsta centimeter så fick jag det till 150.

Själva luckan mätte 189 cm.

Det röda strecket symboliserar marken till golvets ungefärliga nivå, drygt 50 cm.
Citera
2014-03-21, 20:34
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Är så pass stor skillnad i ljusförhållande mellan april och maj att det blir svårt att värdera. I mitten av Maj är det ju betydligt ljusare.

Var upp till Ödehuset för några dagar sedan för att kolla hurvida det var möjligt att komma nära luckan med bil. Dock var det på tok för mycket snö för att undersöka och komma fram till något. Nu har det ju snöat också. Så besök dit i nuläget är inte så givande.

Snö? Inte så här års väl?
Citera
2014-03-21, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Sant, och dom kommer inte kunna hävda att det varit fel advokat eller liknande. Men Olssons stjärnstatus bör innefatta ett bra försvar som håller. Det ser inte riktigt ut som det kommer att göra det denna gången. Vet inte vad det är med advokaterna i dag dom svamlar för mycket helt enkelt.
Olsson må vara känd för sitt försvar i pedofilen TQ fall, men här får han allt komma upp med något som ger fallet rimligt tvivel. Vi får se men jag tror inte det räcker helt enkelt. Jag tycker han snubblar in på tidigare svamelhögsadvokaten-

Tingsrättens dom är inte svag men det är för tok för lite straff.

Det är på tok för tidigt att säga vad Thomas kommer att lyckas med eller inte, vad han
däremot lyckats med är att vända media. Visserligen har dom försäljningsstatistiken
att tänka på, men tydligt är att dom tror Thomas Olsson säljer bäst.

Tingsrättens dom är svag och oskickligt skriven, det var en pärs att ta sig igenom den.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Någon - ska inte nämna med namn av skonsamhetsskäl - har en "logik" som är helt
otroligt bakvänd och som man knappt sett maken till förut.

Och topic: oddsen för att han som gillar att placera ölflaskor på det konstigaste och
osmakligaste ställe ska gå förlorande ur även den här just igångsatta andra "striden" är,
enligt min bedömning, inte direkt skyhöga i skrivande stund.

Det kan jag göra åt dig, nämna namn. Du är den som tappat allt, du är osmaklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in