2014-03-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukskrap
Det va inte speciellt dramatiskt. Det stod en gammal farbror med rock och gubbkeps utanför grinden till jobbet en eftermiddag. Han hade lite frågor om vad jag hade kallat folk på nätet. Jag blev inte på något sätt rädd eller överraskad så han fick svar på sina frågor, jag är av den bestämda uppfattningen att man står för det man säger och skriver eller håller käften. Vill han göra tv av det så får han väl göra det.
Resultatet blev att ett gäng gjorde en parodi på både mig, honom och det sk "offret" (sök på Aschberg näthat på youtube). Tror knappast det gynnade "offret".

Jag såg parodin nu! Men jag fattade inte vem offret var, ingen särskilt känd person I guess.
Citera
2014-03-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slottet
Programmet har ju inte haft premiär än så hur har de lyckats göra parodi på det redan? Eller var det från ett annat program?

Eftersom programmet har premiär om drygt en vecka så lär hela serien vara inspelad sedan en lång tid tillbaka, det är bara 5 avsnitt. En tv-produktion är inget du slänger ihop på en vecka även om man i många fall kan tro det pga de taffliga resultaten.. Kissie, som ska vara med i första programmet (tror jag), spelade in sitt avsnitt redan i september förra året.
Citera
2014-03-21, 10:36
Medlem
Det hela känns ganska överdrivet, det är bara bråk mellan olika Facebookgrupper och människor som tar sin roll i mänskligheten på för stort allvar.
Men måste man "vinna" till varje pris så tar man till alla medel som är tillgängliga. "Offret" har valt att gråta ut hos Aschberg och i en artikel i transportarbetaren.
Att hon i efterhand har visat sig vara jude är nog inte någon försämrande omständighet i urvalsprocessen hos strix. Robban verkar värna om sina bröder och systrar, eller va det bara jag som la märke till att rån och våldtäktsförsök gavs väldigt lite uppmärksamhet i veckans efterlyst medans nassar som spöar Afa-kräk fick väldigt mycket uppmärksamhet?
Citera
2014-03-21, 10:55
Medlem
H8erfisternators avatar
Kommer de hoppa på individer som har kontroversiella åsikter, eller kommer de hoppa på personer som inte tycker om person X?
Citera
2014-03-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
Kommer de hoppa på individer som har kontroversiella åsikter, eller kommer de hoppa på personer som inte tycker om person X?

Det ena utesluter nog inte det andra. Men det låter som de letar rätt på folk som skrivit något elakt på internet om en viss person. Och den personen, "offret", står i fokus i varje avsnitt.
Citera
2014-03-21, 13:24
Medlem
H8erfisternators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Det ena utesluter nog inte det andra. Men det låter som de letar rätt på folk som skrivit något elakt på internet om en viss person. Och den personen, "offret", står i fokus i varje avsnitt.

Så det är en form av mobbingsunderhållning? Där Aschberg dyker upp med kamera och sina tappra män för att sedan överfalla offret verbalt och kalla honom/henne fula saker?
Jag antar att offret inte får en chans att bemöta kritiken utan tvingas med hot och trakasserier av Aschberg att antingen be om ursäkt på ett förnedrande sätt, eller möta personen offret inte tycker om och be om ursäkt framför denna.
Citera
2014-03-21, 13:39
Medlem
Riktigt så gick det inte till i mitt fall iaf.
Han påstod att jag hade kallat henne för "sopslut fittskräp"
Det stämmer svarade jag.
Varför då undrade han?
För att hon är sopslut blev mitt svar.

Några ursäkter va det inte tal om.
Citera
2014-03-21, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
Så det är en form av mobbingsunderhållning? Där Aschberg dyker upp med kamera och sina tappra män för att sedan överfalla offret verbalt och kalla honom/henne fula saker?
Jag antar att offret inte får en chans att bemöta kritiken utan tvingas med hot och trakasserier av Aschberg att antingen be om ursäkt på ett förnedrande sätt, eller möta personen offret inte tycker om och be om ursäkt framför denna.

Ja precis. Nu vet man ju inte exakt vad personen skrivit i första läget. Själv tycker jag det finns gränser för vad som är ok att skriva till någon på nätet så visst, en del kanske förtjänar att bli ställda mot väggen.

Men jag tycker egentligen det är helt sjukt med såna här "ta lagen i egna händer"-program. Känns så jävla oschysst att de i hemlighet har researchat en person, förberett sig noga med frågor, tar med sig ett stort kamerateam och sen lurpassar på någon som inte alls är förberedd. Så ska den personen bli helt uthängd i media, utan chans att få försvara sig på ett vettigt sätt eftersom man inte alls är förberedd.

De ser det väl som att näthataren förtjänar det och att de bara ger igen men det känns helt fel väg att gå. Tycker det här bara skriker maktmissbruk och medborgargarde. Det är en stor skillnad på att skriva någon kommentar på en persons blogg som ändå har en begränsad målgrupp och att hänga ut någon inför tv-kameror och sen visa det på en av Sveriges största tv-kanaler.
Citera
2014-03-21, 16:19
Medlem
Snobbs avatar
Hoppas det blir ett bra program! Är själv jävligt trött på nättroll. Jag tillhör varken extremvänstern eller extremhögern men vi vanliga människor kan ju också mordhotade och liknande på nätet för skitsaker. Jag har blivit det flera gånger t.ex en gång när jag nobbade en gift person på en dejtingsida för några år sedan. Som svar fick jag höra att jag skulle bli styckad osv. Nån hjälp av polisen får man ju givetvis inte, de har ju inga resurser för sånt. Det är ju löjligt att sådana påhopp ska bli så vanliga att man vänjer sig. I grund och botten är ju nättroll patetiska losers som sällan skulle våga säga något alls face 2 face. Jag har faktiskt träffat en person som har näthatat mig och killen vågade fan inte ens kolla mig i ögonen. Tyst var han också. Vilket skämt!

Robert, mosa troller ordentligt! Trollen på Flashback är ju lite svårare men en del lämnar faktiskt spår de också.
Citera
2014-03-21, 16:52
Medlem
DrBrasas avatar
Det är lite märkligt att observera hur medievänstern försöker omdefiniera begreppet nättroll från att vara en benämning på någon som avsiktligt provocerar på internet till att vara någon som under anonymitet skriver sina uppriktiga åsikter om tex invandring.
Citera
2014-03-21, 17:25
Medlem
Snobbs avatar
I reklamen så konfronterar de ju en tjej som mordhotat en journalist. Att hota om våld, att kalla någon för hora, jävla bög, svartskalle, tattare, att spamma någon med förolämpningar osv, det är näthat. Alltså, det är ganska lätt att förstå vad som är näthat eller att bara säga sin åsikt. Det är ganska uppenbart att många som vill uttrycka sig negativt om tex invandrare också använder sig av ett språkbruk som är menat för att håna och spotta på någon annan. Hade det varit i skolan eller på en arbetsplats så skulle de flesta valt andra ord, annars hade man blivit inkallad till rektorn eller chefen. Givetvis bör man kunna uttrycka sina åsikter om allt men man bör uttrycka sig på ett sätt som är lämpligt och det tror jag de flesta ser som helt normalt. Klart dessa nättroll fattar vad de gör. Man är inte omedveten om vissa ords betydelse och konsekvenser. Klart man inte kallar en mörkhyad för neger om man inte vill provocera, såra någon och håna den. Nättroll gör allt för att uppröra och vara elaka, de är inte intresserad av att bara säga sin åsikt, de vill uppröra och kränka, precis som simpla mobbare i grundskolan. Mentalt är de i den åldern. Skit samma vad några vänsterextrema säger som tycker att allt är kränkande, de tillhör ju trots allt bara en liten klick som precis som extremhögern lyckats höras mycket. De flesta av oss är normala människor, vi fattar skillnaden mellan näthat och att säga sin åsikt.

Exempel på näthat:
"Din jävla negerknullare, du ska fatta att du ska hålla käft. Jag ska knulla dig hårt i röven precis som din babiankille. Stäng ner din jävla horblogg!!!! Fattar du!!!???!!!

Exempel på att säga sin åsikt:
"Hej, jag tycker att vissa saker som du skriver om i bloggen inte sänder ut ett bra budskap till dina läsare som mest består av yngre tjejer som ser upp till dig. De är känsliga i den åldern och tar efter dina bantningstips och dejtingtips osv. De är för unga för att förstå konsekvenserna av att äta en citron om dagen eller att flörta vilt med främmande killar på krogen."

Är det nån som inte ser skillnaden?
Citera
2014-03-21, 17:27
Bannlyst
Om jag skriver lite olika rader på Flashback att den och den kändisen är ful, värdelös och diverse om vad jag tycker - är det stor chans att jag får Ärselberg utanför min dörr då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in