2014-03-21, 12:31
Medlem
Mx_1337s avatar
Har en Volvo s40 -00.
Märkte nyligen att batteriet var urladdat, har under en period tänkt mig att jag skulle byte det så när jag väl lyckats få det gamla trötta batteriet till att funka så gav sig mig iväg och införskaffade ett nytt.

Nu till saken, batteriet är bytt men det är fortfarande en massa elektriska grejer som inte fungerar.
T.ex så slocknar allt (klocka, milräknare, termometer) på instrumentpanelen när man stänger av bilen. När man startar den igen är klocka tillbaka i nollställt läge osv.
Stereon är stendöd, inte som när batteriet laddats ur och det står "OFF" eller liknande för att sedan be om "CODE" så man kan få igång skiten igen, utan helt stendöd.

Gjorde nyligen service på bilen, då byttes bl.a. några stycken lampor, jag märkte idag att jag numera tydligen är tvungen att stänga av lysena separat, efter jag stängt av bilen, något jag aldrig behövt göra tidigare (jag var förmodligen inte uppmärksam på detta efter jag kom hem från servicen, förmodligen därför batteriet således var urladdat nästa gång jag skulle använda bilen också).

Några lösningar?
Citera
2014-03-21, 13:39
Medlem
Mx_1337s avatar
Edit: Det slog mig precis att det kanske är någon eller några säkringar som är gångna, åtminstone vad det gäller stereon kanske det är så, gällande instrumentpanelen så känns det ju lite märkligare eftersom allt är i sin ordning när bilen är igång, men sen dör när man stänger av den.
Citera
2014-03-21, 13:55
Medlem
P55s avatar
Läs i instruktionsboken hur du ska göra vid batteribyte. Har du inte den eller inte får rätt på det så gå till www.jagrullar.se .
Citera
2014-03-21, 15:48
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Läs i instruktionsboken hur du ska göra vid batteribyte. Har du inte den eller inte får rätt på det så gå till www.jagrullar.se .
Batteribytet är utfört korrekt.
Jag har kollat säkringarna som sitter inuti bilen (till vänster under ratten) och de var hela, när det däremot gäller aktuella säkringar under motorhuven så blir det lite värre.
Säkringen jag vill komma åt sitter tillsammans med två andra i en liten gul plastbox som sitter som en ram runt dem, och som också gör att det inte går att dra ut dem.
Den gula plastboxen är orubblig och säkringarna inuti den går inte att komma åt varken med händerna eller den lilla löjliga plast-"tången" som medföljer.
Citera
2014-03-21, 17:35
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Batteribytet är utfört korrekt.
Jag har kollat säkringarna som sitter inuti bilen (till vänster under ratten) och de var hela, när det däremot gäller aktuella säkringar under motorhuven så blir det lite värre.
Säkringen jag vill komma åt sitter tillsammans med två andra i en liten gul plastbox som sitter som en ram runt dem, och som också gör att det inte går att dra ut dem.
Den gula plastboxen är orubblig och säkringarna inuti den går inte att komma åt varken med händerna eller den lilla löjliga plast-"tången" som medföljer.
Det är ju onödigt att kontrollera en säkring om funktionen har visat sig fungera på något sätt. En trasig säkring gör att funktionen inte fungerar alls.

Jag skulle rikta misstankarna mot dålig jordning och det var förmodligen det som gjorde att ditt batteri behövde bytas ut från första början.
Så kontrollera samtliga jordpunkter då en krets utan jord är minst lika dålig som en krets utan matning.
Jordning kontrollerar man inte bara genom att bara titta, utan man mäter vad som levereras. Det kan se "okej" ut där de fästs mot karossen eller vad det nu kan vara, men kan vara fel ändå.

Jordflätor brukar gå sönder med åldern så det är inget konstigt. De kommer i olika storlekar och utseenden, men något liknande denna är du ute efter: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Jordkabel-351775/
Glöm inte att det inte bara finns en jordledning.
Citera
2014-03-21, 18:44
Medlem
Mx_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det är ju onödigt att kontrollera en säkring om funktionen har visat sig fungera på något sätt. En trasig säkring gör att funktionen inte fungerar alls.

Jag skulle rikta misstankarna mot dålig jordning och det var förmodligen det som gjorde att ditt batteri behövde bytas ut från första början.
Så kontrollera samtliga jordpunkter då en krets utan jord är minst lika dålig som en krets utan matning.
Jordning kontrollerar man inte bara genom att bara titta, utan man mäter vad som levereras. Det kan se "okej" ut där de fästs mot karossen eller vad det nu kan vara, men kan vara fel ändå.

Jordflätor brukar gå sönder med åldern så det är inget konstigt. De kommer i olika storlekar och utseenden, men något liknande denna är du ute efter: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Jordkabel-351775/
Glöm inte att det inte bara finns en jordledning.
Anledningen till att jag vill komma åt säkringarna i motorrummet är för att jag studerat aktuella säkring (den som tydligen förfogar över både stereon och instrumentpanelen) med ficklampa, som sagt utan att jag lyckats få ut den, och den är bränd. Även om den inte är lösningen på hela problemet så behöver den ju uppenbarligen bytas.

Tack för tipset om jordningen, ska kolla upp det.
Citera
2014-03-22, 01:03
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Anledningen till att jag vill komma åt säkringarna i motorrummet är för att jag studerat aktuella säkring (den som tydligen förfogar över både stereon och instrumentpanelen) med ficklampa, som sagt utan att jag lyckats få ut den, och den är bränd. Även om den inte är lösningen på hela problemet så behöver den ju uppenbarligen bytas.

Tack för tipset om jordningen, ska kolla upp det.
Du får lirka lite. Det sitter låsningar längst ner och sen drar du upp den gula "boxen" lite, sen kommer du åt att plocka säkringen.
Citera
2014-03-24, 14:01
Medlem
Mx_1337s avatar
Det var säkringen i motorrummet som var problemet, nu är den bytt och allt funkar som det ska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in