2014-03-20, 14:15
Medlem
Jag är trött på de flesta jobben, jag har provat många olika jobb och arbetar nu som undersköterska. Jag vill bli läkare. Det är jag 100 % säker över.

Såhär ligger min livs situation ut:
Har IG i Matte C, Fysik 1+B samt Kemi 1+2. Ska göra högskoleprovet men tror att jag kommer få MAX 1,0. Jag har redan tagit 2 år bidrag av CSN vilket innebär att jag har ungefär 4,5 år kvar av bidraget.( har dock ej tagit något lån). Har kollat med CSN och då kunde jag ta lägre lån för att täcka dessa 1,5 år kvar där jag blir utan pengar.

Såhär har jag tänkt att göra:

1. Läsa naturvetenskapliga basår för att få G i ämnen jag behöver godkänd i sedan ansöka till olika universitet utomlands för att komma in på läkarprogrammet.( Tänkte polen ) Fördelen här är att jag kommer få hjälp av lärare och klasskompisar.

2. Jag läser kurserna själv vilket kommer att ta längre tid och jag gör prövning på det. 500:- per kurs och vem vet, jag kanske inte klarar det på en gång.

3. Jag läser några kurser och söker till naprapat programmet här i Stockholm (4 års utbildning och det verkar ej finnas jobb?)

Jag vill ha tips på vilken alternativ som är bäst och om ni kanske har andra ider? Samt vad ni tycker.. jag är verkligen vilsen så jag behöver seriösa tips och råd.
Senast redigerad av PgdnE 2014-03-20 kl. 14:22.
Citera
2014-03-20, 14:37
Medlem
Eller ska jag bara plugga till sjuksköterska? om jag kommer in i linjen dvs...
Citera
2014-03-20, 14:41
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PgdnE
Eller ska jag bara plugga till sjuksköterska? om jag kommer in i linjen dvs...
Du verkar osäker på vad du vill och verkar inte vilja jobba för att få upp ditt HP resultat.
Med den motivationen kommer du troligen aldrig jobba som läkare, iaf inte i Sverige.
Citera
2014-03-20, 14:46
Medlem
stukads avatar
Min kompis läste Pre-med under sommaren efter att ha lyft sina betyg i gymnasiet grymt under sista året. Sedan sökte han in till Charles universety i Prag och kom in .
Citera
2014-03-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Du verkar osäker på vad du vill och verkar inte vilja jobba för att få upp ditt HP resultat.
Med den motivationen kommer du troligen aldrig jobba som läkare, iaf inte i Sverige.
Jag jobbar på att höja min HP, men det tar tid också, jag behöver någon som man förklara för mig. Det kan jag knappast göra själv.

Citat:
Ursprungligen postat av stukad
Min kompis läste Pre-med under sommaren efter att ha lyft sina betyg i gymnasiet grymt under sista året. Sedan sökte han in till Charles universety i Prag och kom in .

Vart läste han pre-med någonstans?(vilket företag) och hur säkra är dessa pre-med "företagen", håller dem det de lovar?
Citera
2014-03-20, 14:59
Medlem
stukads avatar
Han läste den i sthlm. När han fick så bra betyg fick han söka in med dom där. Vet inte vad företaget heter men den var bra för honom.

Sök efter Pre-med- kom in- fixa bäst betyg- sök utomlands ( 5 år tror jag )
Citera
2014-03-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stukad
Han läste den i sthlm. När han fick så bra betyg fick han söka in med dom där. Vet inte vad företaget heter men den var bra för honom.

Sök efter Pre-med- kom in- fixa bäst betyg- sök utomlands ( 5 år tror jag )

Är han läkare nu eller vart detta nyligen?
Citera
2014-03-20, 17:15
Medlem
storytellers avatar
Varför tror du att du kommer få MAX 1.0 på HP?
Citera
2014-03-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Varför tror du att du kommer få MAX 1.0 på HP?
För att jag gjorde två prov från 2013 och jag hade ungefär 10 rätt på båda av 40...
Senast redigerad av PgdnE 2014-03-20 kl. 22:44.
Citera
2014-03-20, 23:34
Medlem
Vissa universitet kräver endast slutbetyg, de tittar inte på ditt snitt. Istället har de inträdesprov eller kan erbjuda pre-med kurser istället för att ta in via betyg (förutsatt att du klarat kursen).

Detta begränsar dock vilka orter du kan studera på och pre-med kurser kostar en del dom också, vilket inte är så bra kanske om du redan brukat upp 2 år av studiestöd.

Hurvidare du kan jobba upp ditt HP resultat och söka i Sverige är upp till dig, personligen betraktar jag lite HP provet som något vissa har en begåvning för och andra inte, utan att egentligen säga så mycket om ens studieförmåga och absolut inget om lämplighet för utbildningen (samma gäller visserligen för betyg ur denna aspekten). Oavsett är det svårt att komma in Sverige, men det visste vi redan.

Vad gäller läsa upp betyg, jag rekommenderar att du läser på egen hand. Gjorde jag, enkelt, smidigt och kan göras efter ditt eget tempo.

När det kommer till att väl läsa till läkare utomlands så kan jag bara ge ett varningens ord, det är få som berättar om hur det INTE gick bra för dom och det är MÅNGA som tvingas hoppa av och inte sällan på ganska orättvisa grunder. Som tumregel, är det lätt att komma in är det svårt att stanna kvar (tänk själv om du klarat av 1,5 år av ständiga prov, investerat 200k i studieskuld - inte fan ger man upp lätt då, folk blir tyvärr ofta kuggade trots mycket arbete) .

Ska du väl titta på universitet rekommenderar jag att du tar dig besväret att hitta flera elever som läser år 2+ och hör om hur de uppfattar universitetet.

- Hur lätt det är att bli kuggad från utbildningen.
- Om det händer att studieregler plötsligt ändras, nya studiekrav etc
- Om det händer att terminsavgifter ändras
- Andra saker som kan ställa universitetet i dåligt ljus, mutor etc

Om pengar är ett problem så kan du kolla kanske på Rumänien, vågar inte säga om det är bra eller ej men vet att det iaf. är billigare. Finns många platser förutom Polen att plugga på, Tjeckien, Slovakien och Ungern t.ex.

Om naprapat är ett bra val eller ej vet jag ej heller, men du kan i alla fall forska i det. Jag hade tänkt satsa på sjuksköterska om mina läkarstudier skulle gå åt helvete (tror jag förvisso inte sker), jag ser inget fel med det men idag är det faktiskt rätt svårt att komma in på sjuksköterskeprogrammet också.

Innan jag började läsa medicin var min backup-plan att läsa till brandingenjör eller försöka göra en satsning på fysiken och söka till försvaret. Behöver inte vara något för dig, delar bara med mig hur jag kände då.

EDIT: Kan tillägga att inträdesproven ofta är relativt enkla och absolut något man kan läsa inför på egen hand. Rekommendation är att hitta gamla prov och göra massa gamla frågor.
Senast redigerad av sajbert 2014-03-20 kl. 23:39.
Citera
2014-04-07, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajbert
Vissa universitet kräver endast slutbetyg, de tittar inte på ditt snitt. Istället har de inträdesprov eller kan erbjuda pre-med kurser istället för att ta in via betyg (förutsatt att du klarat kursen).

Detta begränsar dock vilka orter du kan studera på och pre-med kurser kostar en del dom också, vilket inte är så bra kanske om du redan brukat upp 2 år av studiestöd.

Hurvidare du kan jobba upp ditt HP resultat och söka i Sverige är upp till dig, personligen betraktar jag lite HP provet som något vissa har en begåvning för och andra inte, utan att egentligen säga så mycket om ens studieförmåga och absolut inget om lämplighet för utbildningen (samma gäller visserligen för betyg ur denna aspekten). Oavsett är det svårt att komma in Sverige, men det visste vi redan.

Vad gäller läsa upp betyg, jag rekommenderar att du läser på egen hand. Gjorde jag, enkelt, smidigt och kan göras efter ditt eget tempo.

När det kommer till att väl läsa till läkare utomlands så kan jag bara ge ett varningens ord, det är få som berättar om hur det INTE gick bra för dom och det är MÅNGA som tvingas hoppa av och inte sällan på ganska orättvisa grunder. Som tumregel, är det lätt att komma in är det svårt att stanna kvar (tänk själv om du klarat av 1,5 år av ständiga prov, investerat 200k i studieskuld - inte fan ger man upp lätt då, folk blir tyvärr ofta kuggade trots mycket arbete) .

Ska du väl titta på universitet rekommenderar jag att du tar dig besväret att hitta flera elever som läser år 2+ och hör om hur de uppfattar universitetet.

- Hur lätt det är att bli kuggad från utbildningen.
- Om det händer att studieregler plötsligt ändras, nya studiekrav etc
- Om det händer att terminsavgifter ändras
- Andra saker som kan ställa universitetet i dåligt ljus, mutor etc

Om pengar är ett problem så kan du kolla kanske på Rumänien, vågar inte säga om det är bra eller ej men vet att det iaf. är billigare. Finns många platser förutom Polen att plugga på, Tjeckien, Slovakien och Ungern t.ex.

Om naprapat är ett bra val eller ej vet jag ej heller, men du kan i alla fall forska i det. Jag hade tänkt satsa på sjuksköterska om mina läkarstudier skulle gå åt helvete (tror jag förvisso inte sker), jag ser inget fel med det men idag är det faktiskt rätt svårt att komma in på sjuksköterskeprogrammet också.

Innan jag började läsa medicin var min backup-plan att läsa till brandingenjör eller försöka göra en satsning på fysiken och söka till försvaret. Behöver inte vara något för dig, delar bara med mig hur jag kände då.

EDIT: Kan tillägga att inträdesproven ofta är relativt enkla och absolut något man kan läsa inför på egen hand. Rekommendation är att hitta gamla prov och göra massa gamla frågor.

Tack för svaret. Mycket du skrev hjälper. Jag är
Mest rädd för att bli kuggad etc sedan bli skuldsatt..
Citera
2014-04-07, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PgdnE
Tack för svaret. Mycket du skrev hjälper. Jag är
Mest rädd för att bli kuggad etc sedan bli skuldsatt..

Också rädd att kugga och sedan stå där med massa studieskulder och förlorad tid som bara slösats bort.

Frågan är vilket universitet som är lämpligast.

Själv kan jag inte söka till Gdansk för kan inte närvara vid provet.

Sen är "Jedlinski" (henne man söker genom till Gdansk) ett jäkla skämt. 3000kr för att söka.
Szczecin tar 450kr för att söka...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in