2014-03-20, 18:24
Medlem
Jag är en utbildad jurist som tog examen i januari 2013 och har ännu inte hittat ett jobb. Jag är naturligtvis väldigt oroad men har funderat på att kanske söka tjänster som inte direkt har juridisk anknytning men som inte är helt okvalificerade.

Är det någon som har koll på vad mina chanser är att få jobb i Norge?
Citera
2014-03-20, 18:31
Bannlyst
Edit: Äh, var för hård. Det fixar sig nog. Lycka till.

Ta vilket jobb som helst, varningsflaggor vajar hos arbetsgivare när folk inte jobbat på ett år. Oavsett utbildning. Tror det är där du failar när du söker de "kvalificerade" jobben.
Senast redigerad av Attributt 2014-03-20 kl. 18:43.
Citera
2014-03-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Hur fan kan du inte ha fixat ett jobb på över ett år? Blev vuxenlivet för mycket för dig? Lever du nu på mamma och curlingpappa?

Tyvärr så har jag inte följt din karriär, borde jag det? Har därför ingen koll på DINA chanser på jobb i Norge.

Då du verkar helt oförmögen att fixa något själv så tror jag det blir svårt.

Ser att du tror att du är överkvalificerad för vissa jobb, jag tror att arbetsgivarna ser igenom dig och ditt skitsnack, därför landar du inga jobb. Jurist (iaf gått utbildningen och pluggat men knappast lärt dig något) eller ej. Varningssignalen nummer ett är att du inte fixat ett jobb på över ett år.

Jag hade bråttom när jag skrev inlägget så jag skrev fel, tog examen i augusti 2013. För övrigt var ditt inlägg ganska otrevligt och inte särskilt konstruktivt. Jag har sökt massor av jobb och söker nu praktik. Jag vet inte varför jag inte får napp och har nu börjat fundera på att söka jobb utomlands. Varför utgår du från att vuxenlivet blev för mycket för mig? Jag är stolt över att ha min juristexamen och gör vad jag kan för att få jobb.

Om du har något konstruktivt att tillföra så ser jag fram emot ditt svar, annars tillför du inget av värde i min tråd.
Citera
2014-03-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Edit: Äh, var för hård. Det fixar sig nog. Lycka till.

Ta vilket jobb som helst, varningsflaggor vajar hos arbetsgivare när folk inte jobbat på ett år. Oavsett utbildning. Tror det är där du failar när du söker de "kvalificerade" jobben.

Jag jobbar redan extra på mitt gamla studentjobb men det är inom ett helt annat område och jag kan knappt försörja mig på det.
Citera
2014-03-20, 19:16
Medlem
Goldwaters avatar
Jag tror att det blir svårt att utan särskild erfarenhet hitta ett jobb med koppling till juridik i Norge. Jag skulle istället råda dig att hålla koll på de stora myndigheterna, Migrationsverket, Skattteverket m.fl. som ständigt verkar behöva nya handläggare som inte kräver så hög lön. Det är inte ett perfekt juristjobb, men det är i alla fall semi-relevant, och framför allt är det en start.
Citera
2014-03-20, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Jag tror att det blir svårt att utan särskild erfarenhet hitta ett jobb med koppling till juridik i Norge. Jag skulle istället råda dig att hålla koll på de stora myndigheterna, Migrationsverket, Skattteverket m.fl. som ständigt verkar behöva nya handläggare som inte kräver så hög lön. Det är inte ett perfekt juristjobb, men det är i alla fall semi-relevant, och framför allt är det en start.

jag har sökt tjänster hos samtliga myndigheter som du nämnder men inte ens kommit på intervju
Citera
2014-03-20, 20:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studenttjej
jag har sökt tjänster hos samtliga myndigheter som du nämnder men inte ens kommit på intervju
Har du betygen så sök ting, där behöver du ju inte gå på någon intervju utan blir anställd direkt. Efter dessa två år är det mycket enklare att få ett jobb, då du har ett mer konkurrenskraftigt CV.
Citera
2014-03-20, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Har du betygen så sök ting, där behöver du ju inte gå på någon intervju utan blir anställd direkt. Efter dessa två år är det mycket enklare att få ett jobb, då du har ett mer konkurrenskraftigt CV.

Har dessvärre inte betygen för det.
Citera
2014-03-20, 20:36
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:

SÖK TING!

Jag menar på en mindre ort, i Glada Hudik till exempel!
Senast redigerad av ChipAndDale 2014-03-20 kl. 20:39.
Citera
2014-03-20, 20:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Synd. Vad har du för betyg, om jag får komma med en försiktig fråga? Har du sökt kvalificerade juristtjänster sedan augusti 2013 skulle jag nog rekommendera dig att, i alla fall tillfälligt, sänka dina krav något och söka andra tjänster. Det behöver ju inte betyda att du stannar på mindre kvalificerade tjänster för evigt utan kanske bara något år, tills du får en sådan erfarenhet att du blir kallad till högre tjänster?

Citat:
Ursprungligen postat av ChipAndDale
SÖK TING!
Jävla idiot, det går ju inte att söka ting då. Antagningen är ju helt baserad på betygen.
Citera
2014-03-20, 20:40
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Jävla idiot, det går ju inte att söka ting då. Antagningen är ju helt baserad på betygen.

Jag menar på en mindre ort, i Glada Hudik till exempel ...... eller i Haparanda! Man behöver inte sitta ting i Stockholm!
Citera
2014-03-20, 20:45
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChipAndDale
Jag menar på en mindre ort, i Glada Hudik till exempel ...... eller i Haparanda! Man behöver inte sitta ting i Stockholm!
Titta här för fullständig statistik: (FB) Stora tråden om att sitta ting

Vi får ändå förutsätta att TS räknat ut sina poäng, för att sedan se att hon inte kunde. Förhoppningsvis kan TS göra det om hon maxar sina sidomeriter dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in