2014-03-20, 17:46
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Stebe, det här var inte ditt bästa inlägg. Du stoppar fingrarna i öronen och är allmänt sarkastisk. Dina kommentarer om hur strata och fossil åldersbestäms är också naiva, vilket tyvärr ger utrymme för lite önsketänkande från din sida. (På cellbiologisidan har du bättre koll).

I vilket fall: Hur VET du att det är omöjligt för vävnad att bevaras i någon form i 65 miljoner år under extrema förutsättningar? Att fossilen är yngre är en omöjlighet i och med att vi vet att det begravts mellan ett bergslager som är ca 65 miljoner år gammalt, och ett annat som är 68 miljoner år gammalt. Självklart rör det sig inte heller om en elefant.

Har du någon vetenskaplig kritik mot forskarnas teori i detta fall?

Igen, läs artikeln. De få proteinfragment man fått fram matchar kollagen från just fåglar, inte bara kollagen i allmänhet. Du gissar alltså fel.

...med reservationen att evolutionsmodeller förutspår att vävnaden troligtvis skulle likna fågelvävnad medan vad som helst skulle kunna passa in i "Gud gjorde det så"-modellen.

En felmarginal på några miljoner år sett i ett perspektiv på 65-70 miljoner år är ganska precist. Det rör sig om +-3% kanske.

De här åldrarna kommer inte att behöva justeras speciellt mycket, om något alls. Att du tror att det kan finnas en felmarginal på 50 miljoner år är obegripligt och taget helt ur luften.

Återigen så tittar man på strata - det kan säkert finnas fall där det är lättare eller svårare att avgöra vilka lager det rör sig om men vi har ett väldigt stort antal dinosauriefossil och data är mycket samstämmiga. Vi hittar inga dinosaurier i lager yngre än 65 miljoner år.

De variationerna det skulle ge är nog försumbara. Däremot så ligger är geologin inte stabil och lager kan röra sig, vrida sig och förskjutas etc så det gäller att man gör en noggrann analys av fyndplatsen. I fallet med T Rex så har man dock så pass mycket fossil att dateringen bör kunna anses som utan rimligt tvivel säkerställd.

Nej, nog har jag skrivit bättre inlägg. Och geologi är inte mitt bästa. Även om det också är otroligt intressant och man skulle kunna lägga ner en livstid och studera även det.

Och att få ihop plattektoniken med geologin är ett väldigt pusslande där det verkar som att det mesta av jorden yta har legat på havsbotten vid ekvatorn vid någon tidpunkt.

Det jag dock har hyfsad koll på är hur det ser med det fossila vittnesbördet i stort. Både kreationister och evolutionister kan ju vara överens om att den tydliga bilden som framstår är att fossil av en organism uppkommer plötsligt i jordlagren utan några föregångare med gradvisa förändringar fram till den hittade organismen. Sedan försvinner organismen lika plötsligt som den dök upp i jordlagren utan att visa tecken på någon nämnvärd förändring.
Darwin hoppades mycket på att framtida fossil skulle bekräfta hans teori. Det blev tvärt om.

Jag håller ändå fast vid att olika dateringmetoder bygger på antaganden som inte går att verifiera. Det är snarare så att det blir en rundgång mellan dateringsmetoder och jordlager och evlutionsteorin som behöver långa tidsperioder. Och så blir det att antagandena bekräftar liksom varandra.

Hur som helst ÄR det en sensation att de hittat mjuk vävnad i dessa fynd och det ställer till problem att förklara det observerade.
För oss ID-are och kreationister är det inga problem utan bekräftar bara det vi redan visste.

stebe2
Citera
2014-03-20, 17:57
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Om vi nu är kanske 5-6 miljarder människor som är övertygade att det existerar en gud eller något högre makt. Och om det jämförelsevis finns kanske 500 000 000 som tror att det troligtvis inte finns någon gud eller högre makt. Varför skulle det vara orimligt att inte i alla fall ha med detta i bakgrunden eller som möjlig parameter i sina slutsatser. (Men precis som du säger skulle aldrig en sådan artikel som ens antyder något sådant bli publicerad i t ex Nature.)

Jag tror att man ändå alltid skall så långt det går söka det materialistiska, inomvärldsliga förklaringen på fenomen som vi kan observera.

Precis som alla kristna vetenskapsmän de senaste kanske 1500 åren som forskat och studerat naturen för att försöka förstå hur Gud hade fått allt att fungera och hänga samman. De kände närmast ett kall från Gud att söka svar och avmystifiera naturen.
Kristendomen är ju befriad från vidskepelse och mystifiering kring fenomen och saker i naturen. Och det finns liksom inget heligt eller tabubelagt som förbjuder att man studerar eller försöker förstå hur saker fungerar och hänger samman. Tvärt om har kristna forskare de senaste 2500 åren inspirerats av att de börjar förstå lite av hur Gud fått saker och ting att fungera.

stebe2
Därför att bara för att en majoritet tycker någonting behöver det inte vara sant. Du har väl hört uttrycket "20 miljarder flugor kan inte ha fel, ät skit"?
Citera
2014-03-20, 17:59
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Nej det var bevis för evolutionen jag frågade om eftersom du och andra påstår att ni sitter på fakta, samt lär ut vansinnet i skolorna för våra skattepengar.

Hela världen devolverar, precis allt, och det är ett faktum som ni försöker sopa under mattan. Människan var intelligentare starkare och friskare ju längre tillbaka i historien vi går. Anledningen till att vi har bättre teknik i dag beror på att kunskap kan föras vidare och utvecklas över generationer.

Om en veranda till ett hus spricker efter några decennier är det knappast ett argument mot en designer av huset. Alla konstruktioner måste underhållas.
I rymden av evolutionsteorin finns inget konstigt med cancer, men hur får du cancer att passa in i intelligent design?
Citera
2014-03-20, 18:00
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Du svarar inte på frågan. Vilka är de 5-6 miljoner du talar om, och hur vet du att de är just så många?

Det är ju sant. "Sken av" är helt riktigt.

För att de vet att vi människor är för bra på att hitta mönster och finna teleologiska förklaringar där såna vid närmare undersökning visar sig inte vara motiverade och faktiskt felaktiga?

Jag menade 5-6 miljarder. Och det är de som tro på någon form av gud eller högre makt. Rimligt är att man räknar med att den guden eller högre makten också varit inblandad i skapelsen.
Funkar inte den logiken för dig?

Det måste vara jobbigt att alltid försöka stå emot den mest uppenbara, förnuftiga och logiska slutsatsen som man kan dra utifrån observationer och tvingas att begränsa sig efter de tankeregler och materialistiska ramar som någon har bestämt måste gälla.

Om du visste vilken känsla det är att få veta att det är Gud som har gjort allt som är så fantastiskt och vackert. Tänk att få ha någon att tacka för allt fantastiskt.

stebe2
Citera
2014-03-20, 18:09
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Därför att bara för att en majoritet tycker någonting behöver det inte vara sant. Du har väl hört uttrycket "20 miljarder flugor kan inte ha fel, ät skit"?

Åtminstone två biologiprofessorer (Nei och Shapiro) säger att det naturliga urvalet bara har endast underordnad betydelse för evolutionen i stort. Och att det är mutationerna är det som måste vara själva drivkraften i evolutionen. Jag säger förresten samma sak.
Gäller din ovanstående logik även i detta fallet.

Det finns också flera andra professorer i biologi, molekylärbiologi och biokemi med samma kunskap och som har tillgång till samma observationer och fakta som alla andra biologiprofessorer som starkt ifrågasätter evolutionsteorin.
Hur gäller din logik i detta fallet?

stebe2
Citera
2014-03-20, 18:19
Medlem
Citat:
Nej, nog har jag skrivit bättre inlägg. Och geologi är inte mitt bästa. Även om det också är otroligt intressant och man skulle kunna lägga ner en livstid och studera även det.

Och att få ihop plattektoniken med geologin är ett väldigt pusslande där det verkar som att det mesta av jorden yta har legat på havsbotten vid ekvatorn vid någon tidpunkt.

Det jag dock har hyfsad koll på är hur det ser med det fossila vittnesbördet i stort. Både kreationister och evolutionister kan ju vara överens om att den tydliga bilden som framstår är att fossil av en organism uppkommer plötsligt i jordlagren utan några föregångare med gradvisa förändringar fram till den hittade organismen. Sedan försvinner organismen lika plötsligt som den dök upp i jordlagren utan att visa tecken på någon nämnvärd förändring.
Darwin hoppades mycket på att framtida fossil skulle bekräfta hans teori. Det blev tvärt om.

Jag håller ändå fast vid att olika dateringmetoder bygger på antaganden som inte går att verifiera. Det är snarare så att det blir en rundgång mellan dateringsmetoder och jordlager och evlutionsteorin som behöver långa tidsperioder. Och så blir det att antagandena bekräftar liksom varandra.

Hur som helst ÄR det en sensation att de hittat mjuk vävnad i dessa fynd och det ställer till problem att förklara det observerade.
För oss ID-are och kreationister är det inga problem utan bekräftar bara det vi redan visste.

stebe2

Jag håller med om att det finns stora "hål" i fossilregistret, självklart. Att fossil bildas är tyvärr väldigt sällsynt så någon "frame by frame" bild av evolutionen lär vi aldrig få, iallafall inte på den vägen.

Vad gäller dateringsmetoderna har du helt enkelt fel. Vilka antaganden menar du inte går att verifiera och hur menar du att den typ av mätningar som görs skulle vara en rundgång? Är dateringen av bergslagren fel eller menar du att fossilen kommit dit på ett annat sätt? Om du kan precisera din kritik kan vi kanske reda ut missförståndet. Här är du nämligen väldigt fel ute.

Jag håller med om att det vore väldigt spännande om vi kunde få 100% bekräftning att detta verkligen rör sig om dinosaurievävnad och inte någon form av kontamination. Det vore förstås en möjlighet att lära oss mer om dessa fantastiska varelser och evolutionen i allmänhet. Att man lyckats isolera några proteinsekvenser från kollagenet och matcha det mot fåglar är ju ett fint exempel på detta. Det ger förstås även hopp om att vi kan hitta liknande vävnad också i andra fossil.
Citera
2014-03-20, 19:04
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
I rymden av evolutionsteorin finns inget konstigt med cancer, men hur får du cancer att passa in i intelligent design?

Det går naturligtvis inte att förklara. Dock måste de förklara det till varje pris för att skydda sin tro och världsbild, att de inte drar sig för att förlöjliga sig själva. Patetiskt. Menpalla är ju så förblindad och hårt troende att han inte ser något suspekt med en intelligent designer som först skapar ormar, och sedan skapar om dem med nervgift då skapelsen "fallit" eller kommit i obalans efter synden. Varje normalt funtad individ inser snabbt det absurda i ett sådant tänk. Varje normal människa inser att en gud som både skapar antilopen och och geparden måste vara riktigt sjuk någonstans. Jag har fattat att det inte går att hålla en nykter och saklig debatt på skapelsetroende utan att hamna på sandlådenivå, varför jag faktiskt överväger att inte lägga ned mer av min tid på dessa pajaser. De ställer sig faktiskt på samma intellektuella nivå som dem som hävdar att jorden är platt.
Citera
2014-03-20, 19:15
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Jag tror att alla dessa skallar är varianter av människor. Jag tror också att du kan hitta liknande variation på skallar hos levande människor idag med mer framskjutet käkparti, kraftigare hornbågar och sluttande panna.

Man limmar också ihop fragmenten lite efter den form och vinklar som man vill att skallen skall ha.

Det är möjligt att man kanske kan limma ihop någon av skallarna så att det mer liknar en schimpans.

Kika gärna själv på bilderna och fundera på om man kunnat limma ihop delarna annorlunda.

stebe2

Det råder ingen enighet då alltså, eftersom övriga kända kreationister tror annorlunda. Vad lustigt, eftersom de som troende uttalat sig med sådan tvärsäkerhet, precis som du själv gör. Vissa skallar är apa, medan andra är människa. De som är apa är människa för andra!
Åhnej, du hittar inte sådan variation inom dagens Homo Sapiens, nu talar vi om enorma skillnader alltså. Skallar som har helt olika uppbyggnad. Du kanske ska åka till något välrenommerat och känt museum och titta med dina egna ögon? "Limma ihop" dessa skallar så de liknar en schimpans? Vilket skämt! Inte en chans i världen. Helt olika anatomi.
Förresten, har du missat att människan har exakt samma trasiga C-vitamin gen som schimpansen?
Hur kommer detta sig, om vi inte härstammar från samma ursprung? Varför skulle gud implantera något sådant hos oss och schimpanserna? Alla förklaringar faller som vanligt precis som korthuset som blåser bort i vinden gång på gång i kreationistens läger.
Citera
2014-03-20, 19:41
Medlem
Citat:
Åtminstone två biologiprofessorer (Nei och Shapiro) säger att det naturliga urvalet bara har endast underordnad betydelse för evolutionen i stort. Och att det är mutationerna är det som måste vara själva drivkraften i evolutionen. Jag säger förresten samma sak.
Gäller din ovanstående logik även i detta fallet.

Det finns också flera andra professorer i biologi, molekylärbiologi och biokemi med samma kunskap och som har tillgång till samma observationer och fakta som alla andra biologiprofessorer som starkt ifrågasätter evolutionsteorin.
Hur gäller din logik i detta fallet?

stebe2

Stebe, har du läst Nei ännu? Jag tvivlar på att du håller med honom alls. Han tror att mutationer kan göra fantastiska saker, medan du tror att de "bara ger skit". Hur menar du att ni "säger samma sak"? (ledtråd: Nei's bok heter "Mutation Driven Evolution" och inte "Natural Selection is over rated")

Är det ett fall av "min fiendes fiende är min vän"?
Senast redigerad av rosebud 2014-03-20 kl. 20:33.
Citera
2014-03-20, 20:20
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
förlöjliga Patetiskt förblindad suspekt funtad absurda riktigt sjuk sandlådenivå pajaser intellektuella nivå jorden är platt
Plagiatmästaren har fortfarande inte läst på om genregulatorer hör jag.
(FB) Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design(/Mod.)

skapade geparden? Var har du hört det? Hört talas om att arter kan förändras? Eller har du levt i en grotta hela ditt liv?

Vilka observationer och fakta finns som tydligt visar att mutationer kan bygga upp information som kodar för olika system och organ?
Jag önskar dig verkligen lycka till!!
Citera
2014-03-20, 20:35
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Plagiatmästaren har fortfarande inte läst på om genregulatorer hör jag.
(FB) Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design(/Mod.)

skapade geparden? Var har du hört det? Hört talas om att arter kan förändras? Eller har du levt i en grotta hela ditt liv?

Vilka observationer och fakta finns som tydligt visar att mutationer kan bygga upp information som kodar för olika system och organ?
Jag önskar dig verkligen lycka till!!

Tycker du att genetiska sjukdomar, cancer, tillbakabildade ögon, mäns bröstvårtor och bröstkörtlar är ett tecken på intelligent design?
Citera
2014-03-20, 21:20
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Och i citat använde han sig som sagt inte utav ad hominem. Du vet alltså inte vad det betyder.
Kan han öppna munnen utan att komma med ad-hominem? Tänka sig.
Ett litet axplock av Dawkins argument:
Dom gudstroende (6 miljarder människor) betecknas som
faith-heads, ignorant , stupid ,insane (god delusion)
"dom har virus i huvet"(Free Inquiry, 1993)

Fler av hans argument för evolutionen kan du läsa här:
http://www.oxfordtutorials.com/Dawkins%20Debunked%20Summary.htm
Citat:
Indeed. Och belägg finns det som sagt gott om. Jag skulle faktiskt vilja påstå att evolution är den en utav våra absolut starkaste teorier.
Du börjar låta som självaste Dawkins.
Citat:
99%
Det där var med gammal teknik där man bara använde sig av sekvenseringsutkast, där man mätte nåra random proteinkodande avsnitt som bara är en bråkdel av våra tre miljarder baspar. Numera är det 70% som gäller. Det jobbigaste för evolutionisterna är nog Y-kromosomens likheter, hela 43%. Grattis. http://www.nature.com/nature/journal/v463/n7280/full/nature08700.html
http://www.answersingenesis.org/articles/arj/v6/n1/human-chimp-chromosome
Citat:
Men även 70% likhet tyder på ett gemensamt ursprung. Men som sagt handlar det nu om ca 98.8%s likhet.
Då har vi bara 10% kvar ner till bananen som delar 60% med oss. I evolutionisternas värld är vi alltså 60 procents bananer. Kromosomantalets ska vi inte tala om. Nästa nivå i utvecklingen blir tobaken med 48 kromosomer.
Citat:
Nej. Däremot förutsägs det att visa fossiler ska ha en viss ålder vid en viss nivå. Hittar man en endaste fossil som inte stämmer överens men nivån i lagret, typ att en trilobit chillar bredvid en dinosaurie, så faller teorin. Det har aldrig hänt, dock.
Det händer ständigt och jämt. Och eftersom man utgår från att evolutionen är sann så vidgar man bara sin teori. Lätt som en plätt. Roligt klipp om hur evolutionisterna jonglerar med sina geologiska lager och varje dom hittar nått i fel lager så börjar det hostas. https://www.youtube.com/watch?v=mXpfHX_r_aM&list=PLF2E5FF9EFB84BAD6
Citat:
Answersingenesis som källa? Really?
Erkänn att det måste vara argumenten som spelar roll och inte källan. Samtliga där har högsta möjliga expertis inom sina områden. Även om det är en påse skit som framför argumenten, angrip argumenten istället. Det ger mer trovärdighet.
Citat:
Människokroppen är fylld med klumpiga designs, som alla går att förklara med evolutionsteorin. T.ex nerven vars mål är ca 5 cm ifrån det, men som tar en omväg på en halv meter.
Att Dawkins inte förstår en sak visar väl inte särskilt mycket?
Dawkins hade säkert hurrat för eran lista på 180 värdelösa organ som ni stoltserade mer i slutet av 1800-talet. Ni gör bort er på punkt efter punkt. http://creation.com/recurrent-laryngeal-nerve
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in