Citat:
Ursprungligen postat av
klimatis
Tänk, du. Om livet varit en räkmacka. Då hade varken du eller jag hängt, bittra framför Flashback och haft anonyma åsikter om det ena eller det andra. Då hade vi gjort nåt vettigt av vår lediga tid.
För övrigt så tycker jag synd om Sanna och det medberoende hon verkar tampas med. Jag önskar henne allt gott, styrka och mod.
Det faktum att man kritiserar Sannas dubbelmoral innebär ju inte att man inte skulle önska henne själv styrka och mod att dumpa aset..
Men
så länge hon själv anser att hon behöver en känd man vid sin sida för att överhuvudtaget kunna räknas som någon, kommer hon inte att klara av att lämna. Och så länge hon inte lämnar utan klamrar sig fast - så länge agerar hon som möjliggörare för Micke.
Micke säger i intervjuer att Sanna är en tuff brud som ställer hårda villkor. Att hon "mördar honom med ord". Jaha. Hon kan gapa och skrika och hota, men så länge inget drastiskt händer är hon en likadan mes som alla andra som slätar över, ursäktar, döljer och jamsar med. Tomma hot är inte tecken på tuffhet och självständighet.
Sanna behöver också att komma till insikt om att hon själv bär ett ansvar för andra människors välbefinnande. Det gäller hennes egna barn - och även andras. Tänker nu främst på Josefins Crafoords son som minsann fick betala ett högt pris för att Sanna inte kunde "rå över sina känslor" för Wille..
En vuxen människa kan bli förälskad i en upptagen individ - och avstå. Det är inte skrivet i stjärnorna att man måste gå vidare trots att individen ifråga skulle vara beredd på att svika sina närmaste. Man KAN själv ha högre moral än så och tänka på de oskyldiga människor (i detta fall sonen) som får betala priset för ens gärningar.
Likaså skulle Sanna ha kunnat tacka nej till Persbrandts inviter trots att Micke själv inte hade problem med att gå bakom ryggen på Bonnevi.
Tänkte Sanna någonsin hur svårt det måste ha varit för Bonnevi att uppträda tillsammans med Micke på Dramatens scen när hon visste att han minsann hade svikit henne på det grövsta och dessutom väntade barn med en annan? Samtidigt hade han kvar sin förlovningsring i fingret och låtsades som ingenting. "Alla andra visste" - Bonnevi var den sista att veta.. Var fanns Sanna empati på den tiden?
Det var förresten inte Maria som sjukskrev sig. Nejdå. Micke lyckades inte knäcka henne utan hon kämpade sig igenom föreställningarna. Micke - den stora charmören - orkade däremot inte fullfölja uppdraget. Han svek publiken och sina medarbetare - precis som han sviker alla som kommer i hans väg. Inklusive barnen.
Jag ser alltså inte Sanna enbart som "ett offer för omständigheterna" eller som en stackars medberoende. Hon är i mina ögon lika mycket förövare, eftersom hon själv, likaväl som Micke, tänker först och främst på sitt egna välbefinnande oavsett om det skulle bli på bekostnad av andras. Har hon något att vinna på arrangemanget - då nappar hon. Trots att det i praktiken skulle betyda ett stort lidande för andra.
Ungefär som Micke resonerar alltså: blir han kåt tillfredsställer han sig ögonblickligen istället för att tänka på konsekvenserna. Samma sak med droger.
Man kan inte alltid gömma sig bakom olika diagnoser: sexberoende, bipolär, blandmissbrukare, medberoende osv.. Man måste också titta sig själv i spegeln och ta sitt egna ansvar.
Ulf kanske också skulle förtjäna en diagnos att gömma sig bakom - alltså mer än bara missbrukare och alkis. Sannas egen mamma led ju av depressioner och var medberoende.
Om ingen någonsin sätter stopp på eländet fortsätter det till nästa generation och till nästa och till nästa.
Någon måste därför ha ryggrad nog att säga: nu räcker det! Mina barn förtjänar bättre än så här. Även ANDRAS ungar är värda bättre oavsett hurdana idioter deras egna föräldrar råkar vara.
Sanna skulle alltså kunna börja med att ändra sitt egna beteende - istället för att predika för oss andra. Leva ett självständigt liv - istället för att skylla på strukturerna i samhället. Leva upp till den höra moral hon själv efterlyser - istället för att hålla brandtal till andra kändisar.