Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Ja, det är som sagt kontroversiellt men det är iallafall vad de här forskarna tror. Det kryllar ju inte av den här typen av fynd och de är inte direkt busenkla saker att replikera i laboratoriemiljö.
Om man skall gissa på orsaken kanske man borde gissa på lite lugnare ämnen än dessa.
Men vad skall man göra man måste ju försöka hitta en förklaring på varför vävnad har kunnat "överleva" i minst 65 miljoner år.
Det andra alternativet att fyndet är mycket yngre är ju en förbjuden tanke.
Kanske man kan säga att det inte alls är en dinosaurie utan ett elefantfossil? Så slipper man problemet.
Citat:
Samma TYP av kollagen. (Kollagen finns som du antyder i princip i all vävnad.) Den första rapporten förklarar matchningen lite mer i detalj.
http://www.livescience.com/1410-rex-related-chickens.html
Har man konstaterat att det är just denna typ av kollagen?
Finns detta typ av kollagen idag endast hos fåglar? Jag betvivlar detta. Jag gissar att denna typ av kollagen finns även hos andra organismer idag.
Citat:
Självklart. Men det styrker förstås den evolutionära modellen med dinosaurier som en mellanform mellan reptiler och fåglar, vilket visar evolutionsteorins förutsägande potential. Ditt argument om att "Gud valde att göra det så" har förstås ingen sådan förmåga alls.
Man kan konstatera att det passar in i båda förklaringmodellerna.
Citat:
Man tittar fortfarande på strata, det är ju inte ovanligt att geologiska förändringar blottlägger äldre lager. De går dock fortfarande bra att datera.
Felmarginalen är iallafall inte +-64.99 miljoner år på en bedömning av 65 miljoner år

jag ska se om jag kan hitta data. Jag tror de är relativt säkra, inom ett par 100 000 år kanske.
Edit: hittade denna länk, som talar om en relativt stor felmarginal i fallet T Rex; 2.77 miljoner år. Till mitt försvar ska jag säga att man normalt brukar kunna ge en bättre siffra än så.
http://books.google.com/books?id=5WH9RnfKco4C&pg=PA63&lpg=PA63&dq=t+rex+ra diometric+dating&source=bl&ots=06cOUV_NPq&sig=HDpa csjGxDhVtWrSVPEQoRPgubM&hl=en&sa=X&ei=IaYqU5eWLdXc oASX2IC4Ag&ved=0CDcQ6AEwBA#v=onepage&q=t%20rex%20r adiometric%20dating&f=false
Man åldersbestämmer ju inte själva fossilen i dessa fall utan själva berget, gruset och stenarna runt omkring.
Med lite eftertanke så inser du nog att detta inte är någon "precisionssport" direkt Det är snarare en ganska grov "bedömningssport".
Att man om några år av olika orsaker skulle få anledning att revidera dateringarna kanske 50 miljoner år fram eller tillbaka är ju ingen omöjlig tanke. Nu är det nog så att evolutionsteorin är helt beroende av mycket gamla åldrar för att kunna använda den magiska trollformeln "årmiljoner" och därför kommer man knappast acceptera yngre åldrar för dateringar oavsett hur mycket som tyder på detta. Däremot så kan man nog ganska snabbt acceptera äldre åldrar.
Eftersom man oftast inte hittar fossilen hundratals meter ner i marken utan snarare vid ytan och ibland får bara tänka sig att det funnits ett lager ovanpå. Dessa fossil borde ju troligen vara mer osäkra att åldersbestämma.
Om man dessutom skall tänka på att fossil oftast bildas vid olika katastrofer eller ovanliga händelser och förhållanden så kan det ju vara så att djuret har begravts med slam eller jordmassor från äldre lager än den tid då djuret levde. Är detta en omöjlig tanke?
stebe2