Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
...
Återigen så tycker jag inte att du lyckas presentera några övertygande argument för barriärerna du talar om. Embryoutvecklingen är ju för övrigt snarlik hos de flesta djur så det är nog ingenting som specifikt talar emot att artdelning kan förekomma.
...
Att snarlika individer inte kan få fertil avkomma och så småningom större delar av en population inte kan få fertil avkomma med varandra är ju inte speciellt märkvärdigt.
Vi kallar detta problem med att få fertil avkomma artbildning.
Artbildning går utmärkt att observera och jag tro ingen ifrågasätter detta.
Det är inte artgränserna som jag ser som barriärer.
Det sitter i informationen.
Det är nog snarare en myt att embryoutvecklingen skulle vara lika hos alla ryggradsdjur.
Det går studera detta ganska ingående nu för tiden. Segmentering och vad som bildas i vilket segment och när olika slags celler skall börja tillverka nya slags celler.
Informationen måste finnas på så många plan:
- i vilken sorts cell och när olika kromosomer skall knytas upp och avkodas.
- hur olika byggdelarna skall se ut.
- när olika byggdelarna skall börja tillverkas.
- hur stor mängd som skall produceras.
- vart de olika delarna skall transporteras.
- maskiner och svetsar skall också produceras och transporteras till rätt plats för att sköta montaget.
- hur byggdelarna skall monteras ihop.
- hur mycket och stort som skall monteras ihop.
- hur olika sorters celler skall samverka med varandra för att bygga ett organ. Benceller, muskelceller, senor, artärer och vener, nervtrådar, hud, fettvävnad osv osv.
- hur stort organet skall byggas i förhållande till embryot storlek och vidare byggas större och större allt eftersom embryot också växer.
- vart och på vilka positioner som leder, muskler och senor skall placeras och fästas.
- någonstans så finns ju informationen som gör att placeringarna och proportionerna blir ungefär de rätta på alla olika delar när det är dags för födsel.
Gradvisa övergångar för många delar av denna information är mycket svårt att förklara eller att ens tänka sig vara möjliga.
stebe2