2014-03-19, 20:57
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Som jag sagt tidigare så är ju inte de anatomiska skillnaderna mellan schimpans och människa speciellt märkvärdiga. Och en utveckling mellan schimpans(liknande) och människa är ju lockande att tänka att det borde gå ganska lättvindigt.

Eftersom du Stebe verkar gilla att debattera i det oändliga, och med tanke på vad du påstår om apor och den moderna människan så har jag en liten utmaning till dig. Vad jag förstått är du, som god kreationist övertygad om att bibelns skapelseberättelse är sann och riktig. Därför vill jag mer än gärna att du bestämmer dig för vilket skelett som är människa och vilket som är apa. Har jag förstått dig rätt, att en mellanform mellan människa och apa inte får finnas? Så Stebe, vilka av följande hominider är Adams ättlingar och vilka är simpla, själlösa djur?
Skalle: ER 1813, Java, Peking, ER 1470, ER 3733, WT 15000.
Jag nämnde endast 6 st skallar ovan, men det räcker långt. Vilka är apa och vilka är människa?
PS. Dina kreationistvänner fick det jobbigt, vad som var apa för en var en människa för en annan.
Jag önskar dig verkligen lycka till!
Citera
2014-03-19, 21:15
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Dessvärre har jag redan öppnat min bibel, alltför ofta som troende förr tyvärr. Förklaringen du ger håller inte på långa vägar. Att människan valde att vända gud ryggen borde rimligtvis inte orsakat genetiska förändringar på miljarder djur. Det är heller inte rimligt att anta att en orm med dess gift använde det till fredliga syften tidigare. Att dagens rovdjur skulle varit fridsamma veganer innan syndafallet är också minst sagt absurt. När man går in mer på djupet och gräver ser man med tydlighet hur alla troendes desperata och klumpiga försök till förklaringar faller, en efter en.
Du är så okunnig så man finner inga ord. Självklart skapades inte ormen med det giftet. Hade du läst lite riktig vetenskap och inte bara evolutionistsidor hade du vetat det. Giftet har uppstått från en mix av dom redan existerande substanserna. Mutationer orsakar variation men aldrig nått nytt.

Du har noterat att ormar har förvandlats till ormar. Grattis.
http://www.answersingenesis.org/articles/2013/12/23/evolution-snake-venom

Bakrunden till dina adjektiv "absurd" och liknande kanske du kan ta och utveckla så det inte bara blir tomma ord.
Citat:
Vilka observationer och fakta finns som tydligt visar att mutationer kan bygga upp information som kodar för olika system och organ?

Citera
2014-03-19, 21:27
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Att försöka få in informationen för ett medvetande i DNA är nog närmast ett hästjobb.
Hehe, jo våra vänner har lite grann å jobba med så att säga. Jag undrar om inte "jaget" som sitter strax bakom ögongloben är det mest fascinerande. Det är verkligen en Gudagåva, som då ska ha felkopierats fram. =)
Citera
2014-03-19, 21:33
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Eftersom du Stebe verkar gilla att debattera i det oändliga, och med tanke på vad du påstår om apor och den moderna människan så har jag en liten utmaning till dig. Vad jag förstått är du, som god kreationist övertygad om att bibelns skapelseberättelse är sann och riktig. Därför vill jag mer än gärna att du bestämmer dig för vilket skelett som är människa och vilket som är apa. Har jag förstått dig rätt, att en mellanform mellan människa och apa inte får finnas? Så Stebe, vilka av följande hominider är Adams ättlingar och vilka är simpla, själlösa djur?
Skalle: ER 1813, Java, Peking, ER 1470, ER 3733, WT 15000.
Jag nämnde endast 6 st skallar ovan, men det räcker långt. Vilka är apa och vilka är människa?
PS. Dina kreationistvänner fick det jobbigt, vad som var apa för en var en människa för en annan.
Med DNA-tester är det ganska lätt. Det är därför dom inte tycker det är så kul att DNA-testa sk hominider längre. Numera tar man ett dåligt foto och låser in dom i kassaskåpen så ingen kan undersöka dom. Man har sina evolutionistglasögon på sig och tittar på nån tand som såg "aplik" ut och sen vet man. Kan visserligen tillhört en gris men spela roll.
Senast redigerad av menpalla 2014-03-19 kl. 22:03.
Citera
2014-03-19, 21:57
Medlem
Citat:
De stora dragen i embryoutvecklingen är nog troligen ganska lika. Men det är vad jag gissar.
Schimpanser har ju fler kromosomer så informationen om vilken kromosom som skall "öppnas" och avläsas och i vilken sorts cell och när detta skall ske måste därför se helt annorlunda ut.

En schimpans-unge föds ju också nästan fullt utvecklad med full funktion på muskler, balans och koordination och kan gå, springa och klättra när den föds till skillnad från en människa.

Som jag sagt tidigare så är ju inte de anatomiska skillnaderna mellan schimpans och människa speciellt märkvärdiga. Och en utveckling mellan schimpans(liknande) och människa är ju lockande att tänka att det borde gå ganska lättvindigt.

(Det är andra steg i evolutionen som tydliggör barriärer bättre.)

På det fysiska planet är det ju muskelfästen, senfästen, leder och skelett som måste ändras ganska drastiskt samt fettvävnad, hud och svettkörtlar som måste ändras totalt. Sedan är det ju hjärnans funktioner och människans intelligens och sist men inte minst människans medvetande. Att försöka få in informationen för ett medvetande i DNA är nog närmast ett hästjobb.

stebe2

Förstår jag dig rätt att du tror att människan och schimpansen faktiskt har en gemensam förfader?

Angående kommentarerna om de fysiska skillnaderna får du gärna gå in på djupet; hur människans muskel- och senfästen skiljer sig fundamentalt från schimpansens etc etc. Även svettkörtlarna kan vi gå in på om du vill, jag är medveten om att det finns vissa skillnader där men jag skulle inte vilja kalla dem dramatiska ur evolutionär synvinkel.
Senast redigerad av rosebud 2014-03-19 kl. 22:04.
Citera
2014-03-19, 22:19
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Du är så okunnig så man finner inga ord. Självklart skapades inte ormen med det giftet. Hade du läst lite riktig vetenskap och inte bara evolutionistsidor hade du vetat det. Giftet har uppstått från en mix av dom redan existerande substanserna. Mutationer orsakar variation men aldrig nått nytt.
Du har noterat att ormar har förvandlats till ormar. Grattis.
http://www.answersingenesis.org/articles/2013/12/23/evolution-snake-venom

Du verkar inte veta innebörden i ordet "okunnig" överhuvudtaget. Om du tror på en gud som skapade alla arter så får du BEVISLIGEN väldiga problem att förklara att gud skapade ormen. Var den tandlös från början då? De sylvassa gifttänderna och själva giftet skapade han först senare? Eller var det Satan som skapade detta, eftersom det ju är "Ont" i er värld??? Vad har du rökt på? När ska du börja tänka självständigt? Kan du ens det?
Angående answersingenesis.org så kan jag bara skratta åt hela eländet. För bövelen det är ju så långt ifrån seriös vetenskap man kan komma, vänligen sluta nu upp med att länka sådant nonsens.
Er skapelsekonspiration kommer aldrig någonsin slå igenom, inbilla er inte att modern vetenskap kommer att backa undan för er groteska, fundamentalistiska smörja. Ni lurar bara er själva, ingen annan. Bibelns skapelseberättelse är och kommer aldrig vara någon riktig beskrivning av jordens och organismernas tillkomst.
Citera
2014-03-19, 22:21
Medlem
Citat:
Du är så okunnig så man finner inga ord.
Projektion.
Citera
2014-03-19, 22:33
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Med DNA-tester är det ganska lätt. Det är därför dom inte tycker det är så kul att DNA-testa sk hominider längre. Numera tar man ett dåligt foto och låser in dom i kassaskåpen så ingen kan undersöka dom. Man har sina evolutionistglasögon på sig och tittar på nån tand som såg "aplik" ut och sen vet man. Kan visserligen tillhört en gris men spela roll.

Nu var det ju Stebe jag skrev denna frågeställningen till, han verkar åtminstone anstränga sig med svar som är begripliga (även om de saknar verklighetsförankring). Detta är ju underhållning på hög nivå, när du kommer här och "apar" dig.
Minns jag inte helt fel så svarade du för längesedan på detta med de olika skallarna, med att de troligen var apliknande människor. Jag förstår er desperata frustration pga alla de bevis i form av fossil som är obekväma i er världsbild. Men det hjälper föga att släta över allt genom metodiken "hittepå något bara det inte motsäger bibeln"! Er ovilja att erkänna mellanformer beror ju tragiskt nog på att ni inte vill tro att de finns, de utgör ju en enorm utmaning för er världsbild. Men oroa er inte, vetenskapen kan ni inte stoppa och allteftersom mer och mer uppdagas kommer vi får svaren varefter utrymmet för "gud" kommer krympa.
Citera
2014-03-19, 22:51
Medlem
Citat:
Om vi nu är kanske 5-6 miljarder människor som är övertygade att det existerar en gud eller något högre makt. Och om det jämförelsevis finns kanske 500 000 000 som tror att det troligtvis inte finns någon gud eller högre makt. Varför skulle det vara orimligt att inte i alla fall ha med detta i bakgrunden eller som möjlig parameter i sina slutsatser.
Om vi nu talar om trådens ämne så är det för att observationer och experiment inte tyder på någon inblandning från gudar eller högre makter.

Citat:
Tvärt om har kristna forskare de senaste 2500 åren inspirerats av att de börjar förstå lite av hur Gud fått saker och ting att fungera.
Du anser att det fanns kristna före år noll?
Citera
2014-03-19, 23:24
Medlem
menpallas avatar
Citat:
anstränga sig med svar
Du är inget föredöme direkt. Jag hittar inte ditt svar nånstans. Inte ett ord.
Vilka observationer och fakta finns som tydligt visar att mutationer kan bygga upp information som kodar för olika system och organ?
Citat:
Minns jag inte helt fel så svarade du för längesedan på detta med de olika skallarna, med att de troligen var apliknande människor.
hehe, jovisst.
Citera
2014-03-19, 23:30
Medlem
menpallas avatar
Citat:
förklara att gud skapade ormen.
http://www.answersingenesis.org/articles/am/v4/n3/designed-kill
Citat:
vetenskap
Hur RNA-strängen blev människa, den typen av vetenskap? Det är inte vetenskap. Det är sagor. Sagor för barn som ska gå och lägga sig, max fem år gamla sen blir det för tramsigt för dom.
Citera
2014-03-20, 01:28
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
http://www.answersingenesis.org/articles/am/v4/n3/designed-kill
Har du ens läst och förstått innebörden av artikeln? Jag skrattar här nu så jag nästan pissar på mig allvarligt talat, detta var det mest urbota korkade, krystade och långsökta förklaring jag tagit del av på väldigt länge! Är det här på riktigt? Seriöst menat, hur i helvete kan folk gå på sådan nonsens?!
Av artikeln med alla dess galenskaper kan vi dra följande slutsatser:
1. Ni tillber en mycket sjuk/schizofren gud, som medvetet designar djuren för att döda.
2. Designat för en "fallen/förbannad" värld? Ok, då måste det ha krävts en andra skapelse från de fridsamma veganerna till de fruktade mördarmaskinerna. Helt otänkbart.
3. Vid bilden på ormen längre ned kan vi läsa det grövsta jag sett på länge:
"Since animals where originally vegetarian (Genesis 1:30), these deadly features must have been specifically designed to help snakes survive in a fallen world".
Hela detta stinker rent hemmasnickrat, desperat försök att bortförklara de förödande faktaunderlag som talar emot skapelse! Det är en avsevärd skillnad att vara byggd som vegetarian och som en mördarmaskin, så det är ett otroligt bisarrt påstående. Vi läser vidare: "The perfection of the design is absolutely overwhelming". En god gud som skapat en perfekt mördardesign medelst avancerad giftutsöndring? Jo men visst, det verkar rimligt! Eller? Ingen, förutom hjärnskadade kreationister går på detta humbug.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in