2014-03-19, 18:39
Medlem
Hej,

jag har sedan något år tillbaka hållit på med att skriva en bok, och börja närma mig slutet på den nu.
Det är en skönlitterär bok och eventuellt kan jag tänka mig att skriva fler delar när jag är klar med den första.
Nu undrar jag vad som krävs för att få en bok publicerad?
Hur går man tillväga på bästa sätt?
Någon bra säljande strategi?
Dessutom är det så att min bok är skriven på engelska eftersom jag tycker att det är lättare att vara fantasifull med det än svenska så jag undrar om någon kan berätta hur det fungerar att publicera i tex. England som svensk?
Om det ens är möjligt!?
Jag vet att konkurensen på bokmarknaden är jätte hårt och att det inte är lätt att publicera en bok om man inte har fått ihop något himla bra men jag tycker det är värt ett försök, och vill därför gärna få så mycket information som möjligt.
Tack på förhand
Citera
2014-03-19, 20:43
Medlem
För Storbritannien och USA så är det literär agent som verkar gälla för att sälja in boken till förlagen. Men på de marknaderna finns det också möjlighet att ge ut själv genom Amazon, men då får man själv sörja för korrektur, redigering och marknadsföring.
Citera
2014-03-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh
För Storbritannien och USA så är det literär agent som verkar gälla för att sälja in boken till förlagen. Men på de marknaderna finns det också möjlighet att ge ut själv genom Amazon, men då får man själv sörja för korrektur, redigering och marknadsföring.

Okej vad är en literär agent om jag få fråga? Är som sagt helt ny på det här och har aldrig hört talas om det.

Jo jag har funderat på det också, finns ju även möjlighet att ge ut via google Play men det känns som om man verkligen vill att folk ska köpa (och framför allt hitta och läsa) en bok verkar den säkraste varianten vara att publicera med ett väletablerat förlag.
Citera
2014-03-19, 21:22
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heartfilia
Jo jag har funderat på det också, finns ju även möjlighet att ge ut via google Play men det känns som om man verkligen vill att folk ska köpa (och framför allt hitta och läsa) en bok verkar den säkraste varianten vara att publicera med ett väletablerat förlag.
Ja frågan är om det finns några exempel där en egenpublicerad roman har sålt speciellt bra!

Här blir jag gärna påvisad exempel på det motsatta. Jag skriver själv och hoppas på förlag, av precis samma anledning som Heartfilia. Att den inte kommer bli läst om man ger ut den själv. Men finns det författare som verkligen lyckats ändå, ja då är jag idel öra!
Citera
2014-03-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Ja frågan är om det finns några exempel där en egenpublicerad roman har sålt speciellt bra!

Här blir jag gärna påvisad exempel på det motsatta. Jag skriver själv och hoppas på förlag, av precis samma anledning som Heartfilia. Att den inte kommer bli läst om man ger ut den själv. Men finns det författare som verkligen lyckats ändå, ja då är jag idel öra!

Jag menar funderar man själv så har det nog inte hänt att man har läst en bok som inte publicerats i något stort förlag.
Lycka till med att få din dröm gå i uppfyllelse iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in