2014-03-19, 18:44
Medlem
sgeddingagglis avatar
Vad fan kan anledningen vara till det? Jag fattar inte ett skit. Kan det vara så att man helt okritiskt ska ladda ner all möjlig skit som man inte har ett skit nytta av? Jag menar, ni har antagligen sett elbolaget eons reklam om att man kan ladda ner spara-ström-appen? Eller var-är-bussen-appen som man kan ladda ner på nåt bussbolags hemsida. När bussen är sen så kan man se var den är nånstans. Ingen jävel har någon som helst nytta av en sån app. Men uppenbarligen laddar folk ner dem. Jag menar, reklamkampanjer kostar rejält och man gör ingen sån reklam ogenomtänkt.

Eller är det nåhända jag som missat något. Finns det någon formell defintittionssskillnad?

Alltså. Varför ersattes ordet dataprogram av ett skitfånigt ord som app?
Citera
2014-03-19, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Vad fan kan anledningen vara till det? Jag fattar inte ett skit. Kan det vara så att man helt okritiskt ska ladda ner all möjlig skit som man inte har ett skit nytta av? Jag menar, ni har antagligen sett elbolaget eons reklam om att man kan ladda ner spara-ström-appen? Eller var-är-bussen-appen som man kan ladda ner på nåt bussbolags hemsida. När bussen är sen så kan man se var den är nånstans. Ingen jävel har någon som helst nytta av en sån app. Men uppenbarligen laddar folk ner dem. Jag menar, reklamkampanjer kostar rejält och man gör ingen sån reklam ogenomtänkt.

Eller är det nåhända jag som missat något. Finns det någon formell defintittionssskillnad?

Alltså. Varför ersattes ordet dataprogram av ett skitfånigt ord som app?

enklare, mer säljande
Citera
2014-03-19, 18:50
Medlem
TheJackets avatar
Forkortning av applikation nöt.
Citera
2014-03-19, 18:52
Medlem
TheJackets avatar
http://www.ne.se/applikation/1258417 för er som av ngn anledning gått runt och sagt "datorprogram" tidigare
Citera
2014-03-19, 18:52
Medlem
kimdah2002s avatar
app är en förkortning av application som på svenska blir applikation eller programvara

http://en.wikipedia.org/wiki/Application_software

Fullt begripligt om man kan det engelska språket...
Citera
2014-03-19, 19:02
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
http://www.ne.se/applikation/1258417 för er som av ngn anledning gått runt och sagt "datorprogram" tidigare

Tack för länken. Nu fattar till och med ett nöt som jag
Citera
2014-03-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Tack för länken. Nu fattar till och med ett nöt som jag

Heter det en nöt eller ett nöt?
Citera
2014-03-19, 19:14
Medlem
Armons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pure.gold

I det här fallet "ett nöt".
Citera
2014-03-19, 19:17
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pure.gold

Som jag alltid hört tidigare så heter det en nöt när man avser ätbara nötter. När det gäller såna som jag alltså nöt i mänsklig form så blir det ett nöt. Säg till någon: Din jävla nöt, så låter du som ett skämt. Säger du däremot Ditt jävla nöt, så fattar man. Men den saken får vi nog fortsätta diskutera i språkforat eller språkforumet eller vad det nu kan heta i så fall.
Citera
2014-03-19, 19:21
Medlem
Ulvinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Forkortning av applikation nöt.
Ursäkta men vad är applikation nöt för något???
Om det gällde Ts så tror jag nog han förstår vad det betyder det var väl inte riktigt det han frågade.
Citera
2014-03-19, 19:22
Medlem
Det är en bra fråga. Namnet är ju helt avgörande, ingen skulle laddat ner det till sin telefon om det kallades "datorprogram". Nu är det istället så att det är enorm efterfrågan på "appar" som oftast i princip är i form av en webbläsare som bara kan användas till en webbsida.

För övrigt betyder "applikation" på svenska fingersättning vid spelande av musikinstrument, eller konsten att fästa små tyglappar på textilier.
Citera
2014-03-19, 19:52
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Det är en bra fråga. Namnet är ju helt avgörande, ingen skulle laddat ner det till sin telefon om det kallades "datorprogram". Nu är det istället så att det är enorm efterfrågan på "appar" som oftast i princip är i form av en webbläsare som bara kan användas till en webbsida.

För övrigt betyder "applikation" på svenska fingersättning vid spelande av musikinstrument, eller konsten att fästa små tyglappar på textilier.

Eller så kollar du NE länken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in