Citat:
Ursprungligen postat av
rayravioli
Förhöret med MR rör till det på en punkt:
Enligt pappan åkte KJ iväg natten till den 19 för att hämta den berusade NS. Därefter återvänder han:
"J: Och sen på natten så kommer han in och säger att han ska fara och skjutsa NS, och öh jag vaknar som till och tänker som att men var inte borta så länge då. Och jag ser att han far iväg, han har bilen parkerad utanför vårt sovrumsfönster så att... Efter han hade farit så kan jag inte somna förrän han kom tillbaka. En stund senare där så, och , han går och lägger sig och sover den förmiddan eller princip hela den dan" (filen i TR, ca 00.30)
MR ger en helt annat version:
"De träffades i samband med att KJ hämtat upp NS då denna var berusad de hade sen hämtat upp MR, hon tror att NS blev upphämtad i Svartbyn. MR säger att de sedan for till KJ:s stuga utanför Boden."
Och vidare i samma förhör:
"Hon säger att de åkte hem till NS och att det var KJ som körde. Hemma hos NS började NS och KJ spela Xbox och MR tittade på en stund innan hon somnade, klockan kan då ha varit ca 05.00-06.00."
Hur går dessa uppgifter ihop? Har JJ blandat ihop dagarna eller är det hon som minns fel?
Den välvilliga tolkningen: att JJ kan ha
blandat ihop dessa två tillfällen:
1. Natten den 19:e efter kl 02:49, då KJ åker och hämtar upp NS och då rimligtvis Xbox-natten tar sin början.
2. Natten den 20:e, då KJ är ute och köper cigg.
Kl 04:26: Pappa ringer KJ i 24 sekunder.
Kl 04:33: KJ på Statoil på Garnisonsgatan.
Att pappan inte har riktigt koll på dessa dagar framgår av ett annat förhör, där han säger säger om den 19:e:
"Den 19 maj är det filmpremiär och Kristoffer ska gå på bio." (1151)
Biobesöket skedde som bekant den 22:e.
En annan variant är naturligtvis att pappan tjänstvilligt
tänjer på sanningen för att hjälpa KJ.