Citat:
Ursprungligen postat av
Cut-N-Mix
Hennes forskning handlar ju dock inte om judiska, muslimska eller europeiska kvinnor. De handlar heller inte om kanadensiska, new yorkiska eller svarta arbetarklasskvinnnor. Din invändning är irrelevant eftersom den inte bemöter den grupp som Lundgren studerade. Då du invänder dig mot hennes forskning så undrar jag vad du vet om kvalitativa metoder och de slutsatser man drar ifrån kvalitativ forskning. Om du inte känner till det så är din kritik inte på något sätt intressant. (Ännu mindre intressant är den eftersom den enbart hänvisar till påståenden om religiösa kvinnor i allmänhet som jag inte kan verifiera då du inte härlett de ifrån någon för mig synlig empiri.)
Här är ett exempel,
Citat:
4:1 Bok: Gud och alla andra karlar
Av: Eva Lundgren
Jag har här gjort utdrag från intervjuer i Eva Lundgrens bok för att se om det går att utläsa om
de intervjuade använt sig av sk. härskartekniker. De intervjuade männen är mycket religiösa
kristna, en del jobbar som präster och andra jobbar inom den sociala sektorn.
Intervjuad är Dagfinn, 35, kristen. Gift med Randi.
- Får du inte lustkänslor också när du slår?
- Nja, jag medger mig lust alltså, det är inte det. Jo, det är ju möjligt att jag på sätt och vis
känner väldigt starkt att den situationen är jag man, jag är mannen, jag är man alltså, det
tror jag att jag vill att det känner jag starkt. Det blir väldigt klart i en sådan situation att man
är man, stark, och då är det väldigt frestande att ta henne också, det är det.
- Det verkar som om slåendet går över i sexuell…
- Jodå, ja, ja, där tror jag faktiskt att du har kommit på något. Inte sant, när man är uppfostraren, den starke och representerar Gud i uppfostrarrollen – nu använder jag en pedagogisk
terminologi, för jag är väldigt fascinerad av det här häftet – när man befinner sig i uppfostrarrollen och blir befäst i den, vilket ju också är den roll som Gud har givit mannen, så är det
Citat:
klart att man känner sig som en man och reagerar rent fysiskt utan att man tänker. Du förstår
väl vad jag menar?
9
- Vad är det som sker med en man som slår? Du sa något om att bli man?
- Jo, alltså, där har du samspelet, Guds samspel alltså, och det är ju klart att han använder
den här processen, som du kallar det. Du kallar det för våldsprocessen, jag tror att jag skulle
ha funnit andra ord för våld här, mer meningsfulla ord, men jag kan tills vidare kalla det för
processen. Jo, i den här processen blir jag väldigt trygg och medveten om min roll som man,
och det har ju återverkningar på arbetslivet och församlingslivet, samtidigt som hon finner
vägen till sin roll, och Gud är med, Gud är med.
10
- Du menar alltså att din personlighet eller maskulinitet byggts upp kring detta? Eller hur skulle du vilja uttrycka det som har hänt med dig?
- Jag har blivit starkare som man, mer medveten om att vara man, mer medveten om det där
med att sätta gränser och inte ge efter och bli svag. Jag har också blivit medveten om allt som
Gud har givit mig av styrka och bestämdhet och makt och förmåga att leda och så vidare. Jag
tycker att de orden är lite slitna och klichéartade, de har sagts så många gånger. Låt mig uttrycka det så här: jag har fått förmåga att vara den fasta medelpunkten och det är ju det som
är meningen med mig.
- Så du upplever dig inte som en våldsman?
- Ånej, nej, nej, nej.
11
- Men är det inte viktigt för din maskulinitet att hon har det bra och vill ha dig?
- Den kristna kvinnan ska vara passivt lagd, hon ska vara positiv, mjuk, villig att ta emot,
öppna sig, men hon ska inte vara… En del gånger då hon legat under mig, har hon liksom
hävt upp underlivet mot mig, förstår du? Det kan inte tolereras. Som om hon söker upp mig.
Så då tar jag och håller henne nere, och så vänder jag på henne, och så tar jag henne bakifrån i stället, för det tycker hon inte om. För då får jag liksom understruket att det är jag som
bestämmer hur. Men hon får ju vad hon ska ha, hon får ju in mig i sig, och det är ju det som
är det bibliska.
12
- Ger porrtidningarna dig praktiska tips?
- Jo, jo, det är klart, det finns faktiskt inte någonting som inte kan användas av Gud. Och man
behöver en sådan idébank som porren är. Så det är klar att den på många sätt berikat mitt
sätt att ha sexualliv. Och sådant som det där med analsex, det var fantastiskt, och det är ju
väldigt vanligt, visar det sig, när jag talar med andra i kristna miljöer om det. För preventivmedel kan man ju inte använda, så att porr är en form av förebyggande, det är Guds vilja
alltså.
13
Citat:
Intervjuad är Mikael 40 år, kristen. Var gift med Helene som blev känd i hela Norge,
Sverige, Finland och Frankrike genom radioprogrammet Gud er ingen myk mann 1985
och hon blev intervjuad i boken I Herrens Vold.
- Nu tänker jag på Helenes syster, som ju ingrep och hotade med att offentliggöra ditt namn.
- Hon är ett världens barn. Hon går sina egna vägar, hon hör inte Guds röst, hon tar sig till
med saker som ligger utanför Guds plan. Måtte Herren vara henne nådig.
- Systern hotade med offentlighet om du inte slutade att slå.
- Det visar hur Djävulen har tagit fatt i henne och hur han använder sig av henne för att försöka ödelägga Guds verk. Lyckligtvis gav Herren mig visdom att finna andra vägar och hindra den där kvinnan att släppa lös sina destruktiva, dödsmärkta aktiviteter.
14
- Hur tämjer du Helene?
- Detta som du ständigt framhåller som slag, jag skulle vilja kalla det för ett slag i luften, syster! Det är ju just genom att låta henne känna det fysiskt… för människan är inte bara själ
utan också kropp. Och just detta att fysiskt få in medvetandet om att Herren slår och Herren
slår hårt, just det måste jag vara hennes handgångna man för att förmedla. Därför måste jag
slå hårt. Ett lätt slag kan lätt förväxlas med kurtis.
- Du förnekar överhuvudtaget inte att du har misshandlat Helene?
- Den man håller av ska man göra allt gott för. Och jag har gjort allt gott för Helene. Men
hon har en motsträvig själ och hennes kropp är vild. Så jag har varit tvungen att använda alla
de redskap Herren har givit mig för att leda henne och föra henne fram till helighet. Och
Herren har också visat mig att jag har varit tvungen att… slå. Men slagen är helighet, det är
inte brutalitet, det är gudstjänst.
15
- Har detta något med din uppfattning om manlighet att göra?
- Det låter inte lösgöra sig från den kristna mansuppfattningen. Dagens samhälle faller ju
sönder därför att folk glömmer vilken roll Herren har skapat mannen och kvinnan till. Det är
klart att detta inte kan lösgöras från den uppgift som mannen har fått på jorden, som kvinnans överhuvud, som förkunnaren.
- Nu karaktäriserar du mannen genom uppgifter. Är det några egenskaper som är knutna till
den uppfattningen om maskulinitet?
- Det är styrkan, fastheten och det eviga jagandet efter rättfärdighet; mannen får inte vara
svag.
16
- Låt mig fråga något annat: har du varit arg när du slagit?
- Inte arg utan inställd på att inte ge mig förrän hon givit sig. Inte ge mig förrän jag vunnit.
Citat:
- Du har aldrig blivit så arg att du tappat kontrollen?
- Nej, aldrig!
- Är det viktigt för dig att behärska situationen och ha kontrollen?
- Ja, och där är herren en garanti. Han vill alltid visa mig var gränsen går. Herren är hos
mig hela tiden. Somliga lever närmare Gud än andra. Ilskan tar aldrig överhanden för mig,
men Herren använder sig av min ilska, han ger mig helig vrede. Och det är en helt annan
situation.
17
Intervjuad är Erling 40 år, kristen. Var gift med Unni som intervjuades i boken I Herrens Vold.
- Du tappar inte kontrollen, alltså?
- Nej, den där konstiga känslan av blackout uppträder inte, jag blir liksom lite upptagen av att
på ett sätt… jag kan liksom tänka mig att skära upp henne lite, alltså. Jag får lust att förstöra
henne lite. Hon är så förbannat duktig och måste liksom briljera, och det är inte så illa att
liksom ha henne lite under foten, trampa lite på henne, bokstavligen alltså.
18
- Blir du provocerad av något annat hos henne är hennes duktighet?
- Ja, hon behärskar alla situationer, alla situationer behärskar hon, får till stånd allt möjligt
och…det är precis som att förklara mig omyndig, det är pinsamt. Och jag känner mig förödmjukad och då måste jag ge igen och förödmjuka tillbaka, det är klart, det står i korten, att
det är nödvändigt.
- Men hon förödmjukar väl inte dig om hon är duktig?
- Jag är familjens överhuvud och hon stjäl föreställningen. Ibland undrar jag om hon inte har
slagit sig samman med Den Helige ande.
19
Intervjuad är Jonny 45 år, kristen. Var gift med Elisabeth som intervjuades i boken I
Herrens Vold.
- Men varför slog du inte så att du lämnade märken? eller var du noga med att låta bli att lämna märken?
- Det skulle allt ha sett bra ut. Du vet hur människor vänder och vrider på sådana saker.
- Hur då menar du?
- Det var ju ingen som hade sett henne, hur hon uppförde sig.
- Så du var rädd att människor skulle tro att du var våldsam?
Citat:
- Ja, det är klart en risk.
20
Intervjuad är Anders 40 år, kristen. Gift med Cecilie som intervjuades i boken I Herrens
Vold.
- Makt är något som är givet av Gud, som mannen ska utöva över kvinnan, och som man ska
utöva över församlingen när man har fått en ledaruppgift, och det har jag fått. Cecilie och jag
är gift med församlingen, precis som Kristus är gift med församlingen.
21
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:120095/FULLTEXT01.pdf
1) Hon ställer fel frågor.
2) Hon misstolkar svaren.
3) Jag som kristen kvinna känner igen det och jag förstår vad de säger men det gör inte hon och hon drar sina egna slutsatser utan att förstå vad det handlar om.