2014-03-18, 22:21
Medlem
Boblovebudss avatar
Ur många synpunkter skulle jag nog säga att den är det. T.ex. har ind.ek i lund den högsta ingångslönen av alla utbildningar i Sverige.
Citera
2014-03-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag är inte så insatt i civilingenjörsutbildningar men av nyfikenhet hur står sig Teknisk fysik? Är den vettig?
Ur ett rent ekonomiskt perspektiv? Många som läser teknisk fysik har gjort det pga intresse. Kanske i större grad än om man tittar på andra civ.ing utbildningar. Detta avspeglas bland annat i att många som går ut utbildningen doktorerar och ofta inom områden där man kanske inte tjänar så värst mycket pengar (teoretisk fysik och liknande).

De senaste kanske tio- femton åren har den trenden kanske förändrats lite grann. Dels finns det en hel del möjligheter att rikta sig mot kvantitativ finans (tror det är den populäraste mastern på F på KTH) och dels har teknisk fysik fått en slags status som den i särklass svåraste civ.ing. utbildningen. Detta avspeglas i att många som börjar utbildningen kanske inte alls är så intresserade av att räkna på anti-partiklar utan ser snarare det som en möjlighet att vässa sina analytiska skills. Dessutom ser man fler och fler från F arbeta inom finans och områden som egentligen helt saknar kompling till utbildningen (exempelvis management consulting).
Citera
2014-03-18, 22:30
Medlem
Holisistics avatar
Indek är utan tvekan en väldigt bra utbildning men det jag försöker få svar på är varför just indek har så jävla höga intagningspoäng och öht är så jävla hypad.
Citera
2014-03-18, 22:30
Medlem
Antts avatar
Beror lite på vad man menar med överlägsen. Om man räknar jobb för ekonomer som statusjobb så är det klart att statusjobben går till ekonomer!

Lönerna och jobbmöjligheterna sägs ju vara bra, åtminstone i Sverige. Men behovet av riktiga ingenjörer är inte så stort här, så det är inte så konstigt. I ett land som hellre sysslar med sälj och produktion snarare än forskning och utveckling växer ju inte utvecklar-jobben (dvs "riktiga" ingenjörsyrken) på träd direkt.

Det skulle vara mer intressant att se hur det ser ut utomlands. Hur ser man exempelvis på ekonomer i Kina/Japan/Korea?
Citera
2014-03-18, 22:33
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Beror lite på vad man menar med överlägsen. Om man räknar jobb för ekonomer som statusjobb så är det klart att statusjobben går till ekonomer!

Lönerna och jobbmöjligheterna sägs ju vara bra, åtminstone i Sverige. Men behovet av riktiga ingenjörer är inte så stort här, så det är inte så konstigt. I ett land som hellre sysslar med sälj och produktion snarare än forskning och utveckling växer ju inte utvecklar-jobben (dvs "riktiga" ingenjörsyrken) på träd direkt.

Det skulle vara mer intressant att se hur det ser ut utomlands. Hur ser man exempelvis på ekonomer i Kina/Korea?
Utveckling borde väl vara just vad vi sysslar med? Produktionen har jag flyttats utomlands och alla kan ju inte bara sälja saker, något måste ju tillverkas också.
Citera
2014-03-18, 22:35
Medlem
Pastmasters avatar
Vill man skaffa pluspoäng hos högern är det en bra utbildning. Annars, nej.

Släpp prestigen och välj maskinteknik istället.
Citera
2014-03-18, 22:54
Medlem
vanderays avatar
Det beror helt på vad din definition av överlägsen innebär.

Det du inte förstår är att civilingenjörsutbildningarna kan vara väldigt olika varandra, så det blir helt irrelevant att försöka värdera dem om du inte definierar rätt saker. Om du definierar "överlägsen" som "den utbildning med störst chans att leda till jobb inom management consulting, finans, projektledning osv" då kanske vi skulle kunna snacka om något, men tills dess är det en ganska dum frågeställning. Det är lite som att fråga "Vem är överlägsen, Messi eller Kobe?"

Om din dröm är att få forska på nya bränslen, som någon snubbe sa i en annan tråd, då är nog Indek ganska meningslös. Det finns så mycket olika saker man kan göra som civilingenjör, och så många möjligheter som de (prominenta) tekniska skolorna erbjuder. Ha det i åtanke nästa gång du jämför civilingenjörsutbildningar.
Citera
2014-03-18, 22:55
Medlem
Högt söktryck. Ja du, må vara på Chalmers eller KTH. På blekingen högskola kom du in med 0,9 på högskoleprovet förra hösten. Betyder att vem som helst som är normalbegåvad har möjlighet att läsa indek.
Citera
2014-03-18, 22:56
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanderay
Det beror helt på vad din definition av överlägsen innebär.

Det du inte förstår är att civilingenjörsutbildningarna kan vara väldigt olika varandra, så det blir helt irrelevant att försöka värdera dem om du inte definierar rätt saker. Om du definierar "överlägsen" som "den utbildning med störst chans att leda till jobb inom management consulting, finans, projektledning osv" då kanske vi skulle kunna snacka om något, men tills dess är det en ganska dum frågeställning. Det är lite som att fråga "Vem är överlägsen, Messi eller Kobe?"

Om din dröm är att få forska på nya bränslen, som någon snubbe sa i en annan tråd, då är nog Indek ganska meningslös. Det finns så mycket olika saker man kan göra som civilingenjör, och så många möjligheter som de (prominenta) tekniska skolorna erbjuder. Ha det i åtanke nästa gång du jämför civilingenjörsutbildningar.
Ponera att jag inte vet vad jag vill göra med mitt liv och bara vill ha en så bred utbildning som möjligt med bästa möjliga karriärmöjligheter, troligtvis inte som forskare inom något perverst komplicerat område.
Citera
2014-03-18, 23:15
Medlem
Absolut inte. Man lär sig bara andra saker än på tex maskin eller datateknik, man går mycket tidigare och djupare in på den ekonomiska biten. Det kan ju vara attraktivt för företagen att ha folk i ledarpositioner som har läst mycket ekonomi samtidigt som de har teknisk kunskap, och därför blir det ofta bra betalt, lite bättre generellt än kanske vissa andra civ. Ingutbildningar.

Svårighetsgraden är dock inte högre än andra program. Det program som anses vara det "tuffaste" att klara av är utan tvekan Teknisk Fysik. I alla fall på KTH. De har ett tempo och fördjupningsgrad som inget annat program har.

Jag anser att indek är lite överhypat, ansökningstalen är höga till stor del för att folk som söker som inte riktigt har stenkoll söker indek mest för att de hört talas om det och att det ska vara bra.

Ursäkta min usla meningsbyggnad, skriver från mobilen.
Citera
2014-03-18, 23:16
Medlem
Maskinteknik ska vara en trevlig utbildning har jag hört. Med tanke på ditt senaste inlägg så tror jag på den för din del. Dessutom har jag en bekant som läst den och han/hon hade en av de 10000 högsta lönerna i Sverige (när ratsit.se hade den funktionen att man kunde kolla upp sånt). Då kan jag lägga till att personen är ganska ung (under 30) och jobbar mycket utomlands. Så det går med andra ord att tjäna väldigt mycket som civ. ing. och inte välja efter status/högst ingångslön. Min uppmaning är: gå in och checka av de olika utbildningarna, välj också lite efter hur staden/städerna du vill läsa i verkar vara, gå sedan efter intresse - vad tycker du verkar vara skoj? - youtube:a/googla sedan detta en stund - känns det fortfarande skoj? Välj sedan det du kommer fram till.
Citera
2014-03-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Ponera att jag inte vet vad jag vill göra med mitt liv och bara vill ha en så bred utbildning som möjligt med bästa möjliga karriärmöjligheter, troligtvis inte som forskare inom något perverst komplicerat område.
Det är nog bättre att du tittar lite närmare på vilken sorts arbetssituation du vill ha och inte bara på löner.

Den höga genomsnittslönen för I:are beror till rätt stor del på att många därifrån jobbar i konsultbranschen där det är normalt att jobba 70 timmar i veckan och vara ute på en jävla massa affärsresor (alltså sorten där man åker till en sunkig jävla håla i USA eller Tyskland och inte ser annat än kundens kontor och hotellrummet, inte glassiga semesterkonferenser). Om du är villig att jobba arslet av dig, tycker det är roligt att träffa nya människor och smörja kunder samt värderar pengar över fritid och familj är det ju ett alldeles utmärkt val. Vill du istället ha en stabil arbetsmiljö, är lite introvert och gillar att göra saker snarare än att sitta i möten jämnt kanske du ska titta på något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in