2014-03-17, 20:02
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoHejAnders
Vågar man tappa upp badkaret och ligga där 20 minuter? Eller dör man?
Ska inte vara någon fara, men drick inte av vattnet när du badar.

Edit: Hade fel.
Senast redigerad av buffalo 2014-03-17 kl. 20:23.
Citera
2014-03-17, 20:11
Medlem
dragonessa666s avatar
Citat:
Jag skulle nog hellre duscha
Citera
2014-03-17, 20:15
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragonessa666
Jag skulle nog hellre duscha
Det är väl större risk att få vatten i munnen när man duschar?
Citera
2014-03-17, 20:22
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:

Svar på frågor om dricksvattnet i Örebro (rörande vattenkaoset)

Citat:
Ja. Du kan duscha även om du har sår på kroppen, men se till att små barn inte sväljer av vattnet. Undvik att bada. Disk i maskin bör ske på högsta temperatur. Diskar du förhand bör du låta disken torka ordentligt. Det är även rekommenderat att koka vattnet du borstar tänderna med.
Citera
2014-03-17, 20:24
Medlem
DIEXELs avatar
http://na.se/nyheter/orebro/1.242088...inga-bakterier

Citat:
Vid 19.15-tiden i kväll kom svar på provomgång nummer två av de Örebro kommun genomfört på dricksvattnet. I dessa prover fanns inga spår av bakterier.
Citera
2014-03-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Kolla på MSB:s hemsida (msb.se). De (Örebro Kommun) har gjort en bedömning, grundat på att EN läckande toalett eventuellt kan ha förorenat ett system som befordrar flera miljoner liter färskvatten. De har gått ut med bra information. Hade det varit riktigt illa, så finns det naturligtvis förberedda planer där räddningstjänsten kör ut släckbilar (med vatten) till viktiga knutpunkter. Och att man skickar ut ett VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten) via radio/TV (och i värsta fall - "Hesa Fredrik").

Men nu rör det sig om en läckande toalett. Och de vill ta det säkra före det osäkra. Jag tycker att de hanterat situationen väldigt bra. Bra information, men inga hysteriska åtgärder (tankbilar i varje vägkorsning, evakuering, insatser från hemvärn etc).

Informationen som kom från början var urusel. Kommunen varnade via sin websida och via na.se, men vem kollar datorn innan frukost?
Dessutom så stod det bara att vattnet var tvunget att kokas i tre minuter och att brister hade konstaterats, ingenting mer.
Man fick för sig ett nytt Östersund med parasiter i vattnet, eftersom koktiden var så pass lång.

Man hade vetat om läckan sedan kl 21:30 på lördagskvällen, men varningen på na.se kom inte fören vid halv sex på söndags morgon...om man ens läste tidningen på internet så tidigt på morgonen.

Alla stadsdelar i stan har inte ens VMAsiren installerat och på vissa ställen så fungerade tutan inte vid senaste testet.

Varningsms skickades runt kl 10 på förmiddagen och det var väl bra gjort, dock alldeles för sent.
En del fick inget sms alls.
Jag antar att de valde ett antal master och alla som var uppkopplade mot dem fick sms, eller liknande. Varför alla inte fick vet jag dock inte.
Citera
2014-03-17, 20:50
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Varningsms skickades runt kl 10 på förmiddagen och det var väl bra gjort, dock alldeles för sent.
En del fick inget sms alls.
Jag antar att de valde ett antal master och alla som var uppkopplade mot dem fick sms, eller liknande. Varför alla inte fick vet jag dock inte.

Det beror på aktivt eller ej aktivt (gammalt) mobilabonnemang och att du är skriven i Örebro.

Jag har inget abonnemang till mobilen så de ringde istället min hemtelefon mellan typ 09:00-11:00.
Citera
2014-03-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Det beror på aktivt eller ej aktivt (gammalt) mobilabonnemang och att du är skriven i Örebro.

Jag har inget abonnemang till mobilen så de ringde istället min hemtelefon mellan typ 09:00-11:00.

Nä, jag vet dem som är väldigt aktiva med sin mobil samt att de är skrivna i stan o ändå inte fick något sms.
Citera
2014-03-17, 22:57
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauseRR
Fick under dagen 2 sms från "OREBRO" där de varnade för att dricka kranvattnet.

Hur fick de reda på mitt nummer? Är det för att jag har abbonemang och är skriven i Örebro?

Mer troligt att meddelandet går ut till alla påslagna mobiler inom det geografiska området. En funktion för samhällsskydd. Betydligt enklare än att hålla koll på var du är skriven.

Men hur kan man placera en toalett ovanför en vattenreservoar, och inte bygga så att ett enskilt rörhaveri inte får såna konsekvenser??? Är det verkligen så himla viktigt och roligt att äta toast skagen med utsikt? Kommungubbarna visar sitt rätta jag om och om igen...
Citera
2014-03-17, 22:58
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nä, jag vet dem som är väldigt aktiva med sin mobil samt att de är skrivna i stan o ändå inte fick något sms.

De har en operatör som saknar den funktionen.
Citera
2014-03-17, 23:27
Medlem
VanDeKamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Mer troligt att meddelandet går ut till alla påslagna mobiler inom det geografiska området. En funktion för samhällsskydd. Betydligt enklare än att hålla koll på var du är skriven.

Tror inte att det är så heller. Sambon fick ett sms trots att vi befann oss ca 25 mil från Örebro vid det tillfället. Dock är det han som står på allting här hemma och kanske på så vis finns registrerad i deras system.
Citera
2014-03-18, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VanDeKamp
Tror inte att det är så heller. Sambon fick ett sms trots att vi befann oss ca 25 mil från Örebro vid det tillfället. Dock är det han som står på allting här hemma och kanske på så vis finns registrerad i deras system.
Vattenabbonenter i Örebro fick sms. Nånting sånt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in