Citat:
Ursprungligen postat av
theodor.busse
Kolla på MSB:s hemsida (msb.se). De (Örebro Kommun) har gjort en bedömning, grundat på att
EN läckande toalett eventuellt kan ha förorenat ett system som befordrar flera miljoner liter färskvatten. De har gått ut med bra information. Hade det varit riktigt illa, så finns det naturligtvis förberedda planer där räddningstjänsten kör ut släckbilar (med vatten) till viktiga knutpunkter. Och att man skickar ut ett VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten) via radio/TV (och i värsta fall - "Hesa Fredrik").
Men nu rör det sig om en
läckande toalett. Och de vill ta det säkra före det osäkra. Jag tycker att de hanterat situationen väldigt bra. Bra information, men inga hysteriska åtgärder (tankbilar i varje vägkorsning, evakuering, insatser från hemvärn etc).

Informationen som kom från början var urusel. Kommunen varnade via sin websida och via na.se, men vem kollar datorn innan frukost?
Dessutom så stod det bara att vattnet var tvunget att kokas i tre minuter och att brister hade konstaterats, ingenting mer.
Man fick för sig ett nytt Östersund med parasiter i vattnet, eftersom koktiden var så pass lång.
Man hade vetat om läckan sedan kl 21:30 på lördagskvällen, men varningen på na.se kom inte fören vid halv sex på söndags morgon...om man ens läste tidningen på internet så tidigt på morgonen.
Alla stadsdelar i stan har inte ens VMAsiren installerat och på vissa ställen så fungerade tutan inte vid senaste testet.
Varningsms skickades runt kl 10 på förmiddagen och det var väl bra gjort, dock alldeles för sent.
En del fick inget sms alls.
Jag antar att de valde ett antal master och alla som var uppkopplade mot dem fick sms, eller liknande. Varför alla inte fick vet jag dock inte.