2014-03-16, 21:34
  #1
Bannlyst
När jag ska köpa ganja snackar jag med en kille på kik, jag har köpt av han flera gånger och vi möts på samma ställe så vi nämner ingen plats utan bara tid. jag raderar alltid våra konversationer men om polisen skulle ta hans/min mobil skulle jag åka fasst? kan de kolla på raderade konversationer för att se vart vi ska träffas och om jag skulle åka fasst vad är straffet?
Citera
2014-03-16, 21:38
  #2
Medlem
Föga troligt, men för att vara extra försiktig så prata i koder. Du behöver inte säga "Får jag köpa fem gram Cannabis av dig för 500 kr?".

"Säg istället 5 för 500?" eller dylikt. Ge fan i att yttra er i stoners-termer.
Citera
2014-03-16, 21:41
  #3
Medlem
Betwixts avatar
När man har raderat konversationer på KIK så går det inte att få tillbaka dem igen. Fast det beror ju på om din kran raderar era konversationer eller inte men om han är intelligent så gör han det och du kan vara på den säkra sidan. Sååå, fortsätt puffa och sluta nojja. Slutet gott allting gott! Godnarre snark, snark
Citera
2014-03-16, 22:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurtDonaldCobain
När jag ska köpa ganja snackar jag med en kille på kik, jag har köpt av han flera gånger och vi möts på samma ställe så vi nämner ingen plats utan bara tid. jag raderar alltid våra konversationer men om polisen skulle ta hans/min mobil skulle jag åka fasst? kan de kolla på raderade konversationer för att se vart vi ska träffas och om jag skulle åka fasst vad är straffet?

Även om det nu skulle gå att fiska upp raderade konversationer är det inte garanterat att snuten skulle göra det vid eventuell misstanke om försäljning, och ännu mindre chans ifall det gäller misstanke om innehav/bruk endast. Sen brukar inte chatt/sms-historik vara tillräckligt för en fällande dom, såvida inte du och/eller den andra parten erkänt att brottet ägt rum. Ringa narkotikabrott får man en viss mängd dagsböter för (lyckades inte hitta nåt när jag googlade), men om du är utan inkomst ligger det på 1500 + 500 till brottsofferfonden iaf.
Citera
2014-03-17, 12:24
  #5
Medlem
Känns onödigt att starta en ny tråd
Kan ju lika väl fråga här:
Vad tror/vet ni om Snapchat då?
Citera
2014-03-17, 12:29
  #6
Medlem
DampNisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ER433
Föga troligt, men för att vara extra försiktig så prata i koder. Du behöver inte säga "Får jag köpa fem gram Cannabis av dig för 500 kr?".

"Säg istället 5 för 500?" eller dylikt. Ge fan i att yttra er i stoners-termer.

Polisen genomskådar dessa koder i ett nafs. Underskatta inte dom, då åker man dit.

Ge fan i att ta något alls i vare sig koder eller klarspråk.
Tid räcker gott, kranen vet vad det gäller om han inte är tappad.
Citera
2014-03-17, 12:50
  #7
Bannlyst
Det är inte alls säkert kik sparar meddelanden som din mobiloperatör och kan lämna över till snuten om snuten kontaktar kik.
Citera
2014-03-17, 12:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ER433
Föga troligt, men för att vara extra försiktig så prata i koder. Du behöver inte säga "Får jag köpa fem gram Cannabis av dig för 500 kr?".

"Säg istället 5 för 500?" eller dylikt. Ge fan i att yttra er i stoners-termer.
På samma sätt som jag och du förstår exakt vad det handlar om så gör polisen också det.... Hade jag sålt till dig och du hade skickat ett sånt sms hade jag aldrig träffat dig igen. Det finns ingen skillnad mellan det du föreslår och på att skriva "Kan jag få köpa cannabis av dig?"


Skriv vara typ "ska vi ses?" Det räcker.
Citera
2014-03-17, 21:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DampNisse
Polisen genomskådar dessa koder i ett nafs. Underskatta inte dom, då åker man dit.

Ge fan i att ta något alls i vare sig koder eller klarspråk.
Tid räcker gott, kranen vet vad det gäller om han inte är tappad.

Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
På samma sätt som jag och du förstår exakt vad det handlar om så gör polisen också det.... Hade jag sålt till dig och du hade skickat ett sånt sms hade jag aldrig träffat dig igen. Det finns ingen skillnad mellan det du föreslår och på att skriva "Kan jag få köpa cannabis av dig?"


Skriv vara typ "ska vi ses?" Det räcker.

Vem fan bryr sig om vad polisen vet? De ska ju bevisa det också. Det räcker inte att "veta". "5 för 500" kan vara precis vad som helst, välj valfritt. Det räcker inte att att bevisa att de har träffats och utbytt tjänster, de ska kunna bevisa var, när, hur och helst även beslagta de prestationer som utbytts.

Om detta skett bakåt i tiden så är det omöjligt för att få fällande dom då antagligen cannabisen i detta fall är förbrukad sedan länge.
Citera
2014-03-17, 22:01
  #10
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ER433
Vem fan bryr sig om vad polisen vet? De ska ju bevisa det också. Det räcker inte att "veta". "5 för 500" kan vara precis vad som helst, välj valfritt. Det räcker inte att att bevisa att de har träffats och utbytt tjänster, de ska kunna bevisa var, när, hur och helst även beslagta de prestationer som utbytts.

Om detta skett bakåt i tiden så är det omöjligt för att få fällande dom då antagligen cannabisen i detta fall är förbrukad sedan länge.
Du har rätt, men hittar farbror blå "5 för 500" skickat från dig till langaren så lär du med största sannolikhet åka på en husis och då är du rökt.
Har du tur blir du bara kallad till förhör.
Citera
2014-03-17, 22:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graver
Du har rätt, men hittar farbror blå "5 för 500" skickat från dig till langaren så lär du med största sannolikhet åka på en husis och då är du rökt.
Har du tur blir du bara kallad till förhör.

Husis? Nej era jävla amatörer... Är du över 18, har du otur blir du kallad till förhör, då för att de antagligen vill ha vittnen mot dealern. Är du under 18 har du otur får du ett besök av polisen enligt Linköpingsmodellen, dock kan era föräldrar då be dom dra och de kan inte säga så mycket. (Om du bara har köpt)

Samt är ni nojiga så behandla er inte med kriminellt folk, svårare än så är det inte. Finns inget du kan göra som skriva 5 för 5 eller kan man köpa en 5-växlad grön cykel, för att vilseleda polisen..
Citera
2014-03-17, 22:18
  #12
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Husis? Nej era jävla amatörer... Är du över 18, har du otur blir du kallad till förhör, då för att de antagligen vill ha vittnen mot dealern. Är du under 18 har du otur får du ett besök av polisen enligt Linköpingsmodellen, dock kan era föräldrar då be dom dra och de kan inte säga så mycket. (Om du bara har köpt)

Samt är ni nojiga så behandla er inte med kriminellt folk, svårare än så är det inte. Finns inget du kan göra som skriva 5 för 5 eller kan man köpa en 5-växlad grön cykel, för att vilseleda polisen..
Det beror ju självfallet på hur ofta ens nummer kommer upp i langarens mobiltelefon... men det är onödigt att riskera någonting.

Ett utav de bättre sakerna man kan göra för att slippa åka fast är att skaffa en billig oregistrerad mobiltelefon som man endast använder till knarkkontakter osv.
Lätt att göra sig av med om man skulle ha otur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in