Citat:
Ursprungligen postat av
exsist
Några år efter försvinnandet fanns ett reportage i en veckotidning, Allers/Allas. Den handlade om en kille som blivit oskyldigt anklagad i detta fall. Han hade initialerna EA. I reportaget nämndes sjukhuset och vaktmästare, kommer inte ihåg i vilket sammanhang. Han och hans sambo var med på bild. Han flyttade ifrån Mariestad omgående efter anklagelserna enl. tidningen. Detta var så länge sedan, svårt att komma ihåg. Hoppas det finns någon mer som läst och kommer ihåg bättre. Vet ej om detta handlar om samma EA som du frågar efter.
Jag tror det är samma artikel vi har läst. EA blev uthängd för Helena Anderssons försvinnande och en tidning publicerade till och med namn och bild på honom. Jag tror det var dagarna innan rättegången.
När han senare släpptes hade han stämpeln kvar som " Helena mannen " Hans situation ansågs som hotfull och han fick en ny skyddad identitet på okänd ort. Jag tror någonstans i Danmark.
Reportaget jag läste handlade om hans liv efter incidenten i Mariestad. Han hade flickvän nytt arbete och ett barn.
Tidningen som publicerat hans namn och bild blev fälld i tryckfrihetsmål. Först skulle dom betala skadestånd, men domen förvandlades. Tyvärr kommer jag inte ihåg allt.
Det finns några som skrivit att det funnits ett samband mellan EA och en annan dansk PN. PN har också diskuterats som inblandad. Någon menade att PN var den som vittnade falskt så att EA åkte blev misstänkt. Det sista kan ni bekräfta eller dementera