2014-03-11, 16:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
Uppfattar jag dig rätt att stigen kommer ut uppe till vänster på videobilden och bortom lekplatsen? Och att villaområdet ligger till höger (om den utskurna asfaltbiten)?
Helena skulle alltså ha kommit ut från stigen, gått över lekplatsen och över cykelvägen för att komma till Hällristningsvägen. Är det rätt uppfattat?

Om jag förstår det rätt (någon får gärna korrigera, om jag har fel), så kommer skogsstigen fram bakom "ryggen" på en, om man tänker sig att man står och tittar åt det håll bilden visar. Skogen/skogsdungen är bakom/delvis runt den som tagit bilden/filmat och skogsstigen kommer fram där den slutar. Då kommer denna lilla "väg" där asfaltsbiten är "utskuren". Om man går framåt "i bilden", med lekplatsen på vänster sida", kommer man till cykelvägen som går horisontellt (vänster/höger) över bilden innan husen man kan se i bakgrunden. Dessa villor hör till Ekuddens villaområde. Helenas familjs hus bör vara till höger (utanför bild).

Det kanske blev lite snurrigt det där?
Citera
2014-03-11, 16:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
8.50 in i detta klipp så ser man hur en del av lekplatsen ser ut 1992, samt hur pass långt in på densamma man skar ut asfaltsbiten!

http://www.youtube.com/watch?v=91IkHNm1XC0

Tack för att du lade in filmsnutten! Jag kommer ihåg att jag sett den, men det var väldigt länge sedan.
Citera
2014-03-11, 17:57
Medlem
Greenskys avatar
Bedrövligt att inte denna historien tycks få ngt slut. Är man en riktig kille eller karl (eller viking) så kan man stå upp och erkänna att man gjort fruktansvärt fel i ngt missbrukstillstånd eller liknande, men det är väl förmodligen så att gm är fega harkrankar, helt j-vla lågt stående individer helt utan kurage och stolthet.
Citera
2014-03-11, 18:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Bedrövligt att inte denna historien tycks få ngt slut. Är man en riktig kille eller karl (eller viking) så kan man stå upp och erkänna att man gjort fruktansvärt fel i ngt missbrukstillstånd eller liknande, men det är väl förmodligen så att gm är fega harkrankar, helt j-vla lågt stående individer helt utan kurage och stolthet.

Ja, jag håller helt med dig! T o m för fega för att ens anonymt kunna tala om var Helenas kropp finns. Det kan väl ändå inte vara för mycket begärt... tycker man.
Citera
2014-03-11, 18:41
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, jag håller helt med dig! T o m för fega för att ens anonymt kunna tala om var Helenas kropp finns. Det kan väl ändå inte vara för mycket begärt... tycker man.
Nej, det är definitivt inte för mycket begärt...
Citera
2014-03-11, 20:31
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Har ingen trätt fram ännu lär nog igen göra det nu hur fint vi än ber.GM kan ju vara död eller så har han/dom inget samvete och fortsätter sina liv som inget hänt.
Citera
2014-03-11, 20:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Har ingen trätt fram ännu lär nog igen göra det nu hur fint vi än ber.GM kan ju vara död eller så har han/dom inget samvete och fortsätter sina liv som inget hänt.

Sannolikt är det så, men hoppas kan man ju alltid göra.
Citera
2014-03-14, 19:52
Medlem
Ankias avatar
'
Vill gärna veta lite om denne EA. (Förutom att han satt häktad i början av utredningen och senare avfördes).
Vad gjorde han i Mariestad?
Familjeförhållande?
Fritidsintressen?
Kompisar?

Någon som vet?
'
Citera
2014-03-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Vill gärna veta lite om denne EA. (Förutom att han satt häktad i början av utredningen och senare avfördes).
Vad gjorde han i Mariestad?
Familjeförhållande?
Fritidsintressen?
Kompisar?

Någon som vet?
'

Några år efter försvinnandet fanns ett reportage i en veckotidning, Allers/Allas. Den handlade om en kille som blivit oskyldigt anklagad i detta fall. Han hade initialerna EA. I reportaget nämndes sjukhuset och vaktmästare, kommer inte ihåg i vilket sammanhang. Han och hans sambo var med på bild. Han flyttade ifrån Mariestad omgående efter anklagelserna enl. tidningen. Detta var så länge sedan, svårt att komma ihåg. Hoppas det finns någon mer som läst och kommer ihåg bättre. Vet ej om detta handlar om samma EA som du frågar efter.
Citera
2014-03-16, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Några år efter försvinnandet fanns ett reportage i en veckotidning, Allers/Allas. Den handlade om en kille som blivit oskyldigt anklagad i detta fall. Han hade initialerna EA. I reportaget nämndes sjukhuset och vaktmästare, kommer inte ihåg i vilket sammanhang. Han och hans sambo var med på bild. Han flyttade ifrån Mariestad omgående efter anklagelserna enl. tidningen. Detta var så länge sedan, svårt att komma ihåg. Hoppas det finns någon mer som läst och kommer ihåg bättre. Vet ej om detta handlar om samma EA som du frågar efter.

Jag tror det är samma artikel vi har läst. EA blev uthängd för Helena Anderssons försvinnande och en tidning publicerade till och med namn och bild på honom. Jag tror det var dagarna innan rättegången.
När han senare släpptes hade han stämpeln kvar som " Helena mannen " Hans situation ansågs som hotfull och han fick en ny skyddad identitet på okänd ort. Jag tror någonstans i Danmark.

Reportaget jag läste handlade om hans liv efter incidenten i Mariestad. Han hade flickvän nytt arbete och ett barn.

Tidningen som publicerat hans namn och bild blev fälld i tryckfrihetsmål. Först skulle dom betala skadestånd, men domen förvandlades. Tyvärr kommer jag inte ihåg allt.

Det finns några som skrivit att det funnits ett samband mellan EA och en annan dansk PN. PN har också diskuterats som inblandad. Någon menade att PN var den som vittnade falskt så att EA åkte blev misstänkt. Det sista kan ni bekräfta eller dementera
Citera
2014-03-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Jag tror det är samma artikel vi har läst. EA blev uthängd för Helena Anderssons försvinnande och en tidning publicerade till och med namn och bild på honom. Jag tror det var dagarna innan rättegången.
När han senare släpptes hade han stämpeln kvar som " Helena mannen " Hans situation ansågs som hotfull och han fick en ny skyddad identitet på okänd ort. Jag tror någonstans i Danmark.

Reportaget jag läste handlade om hans liv efter incidenten i Mariestad. Han hade flickvän nytt arbete och ett barn.

Tidningen som publicerat hans namn och bild blev fälld i tryckfrihetsmål. Först skulle dom betala skadestånd, men domen förvandlades. Tyvärr kommer jag inte ihåg allt.

Det finns några som skrivit att det funnits ett samband mellan EA och en annan dansk PN. PN har också diskuterats som inblandad. Någon menade att PN var den som vittnade falskt så att EA åkte blev misstänkt. Det sista kan ni bekräfta eller dementera

Artikeln i tidningen som blev fälld, har jag inte läst.
Däremot har vi nog läst samma reportage i veckotidningen. Kan du minnas att det stod något om att han blev smutskastad och anklagad av en f.d arbetskamrat?
Citera
2014-03-17, 18:02
Medlem
Jourhavandes avatar
Tittade på efterlyst igen och blir lite konfunderad när GW säger att några ljuger dom ljuger om något som har med utredningen att göra och dom kan nu bevisa det.Borde inte det vara att polisen har bra förhandlingsläge och personerna som ljög kunde polisen skrämma att tala.Inte skulle dom skydda någon om dom inte själva var inblandade.Eller var detta med ett skrämselförsök för att få PR erkänna så inte hans anhöriga och vänner skulle trackas av farbror blå.Personligen tror jag inte längre på att PR är inblandad då det finns för många frågetecken till hans favör.Om dom ska lösa det borde tipspengarna höjas till miljonbelopp och nya utredare går igenom det på nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in