2014-03-05, 18:11
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nu hoppas jag det är andra personer än de som du åsyftar men tyvärr kan du ha rätt och då leder spåren ingenvart. Men hursom två av vittnena hade ringt till Efterlyst och då borde väl de samtalen vara bandade, kanske ngn känner igen rösterna ifall det går att spela upp dom?

(De två sista vittnesuppgifterna nämndes det inget om hur de kommit fram).

Jag menar att samtalen borde vara riktade mot polisen och inte bara random.
Om det är flera samtal som är anonyma kan en enskild som vill rikta fokus bort från sig
lätt ringa själv flera gånger.
Jag tror vidare att utredningen förstördes där när dom bara flåsade
PR i nacken och trodde det var en slam dunk.
Citera
2014-03-05, 18:37
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Jag menar att samtalen borde vara riktade mot polisen och inte bara random.
Om det är flera samtal som är anonyma kan en enskild som vill rikta fokus bort från sig
lätt ringa själv flera gånger.
Jag tror vidare att utredningen förstördes där när dom bara flåsade
PR i nacken och trodde det var en slam dunk.

Tror inte man vill ringa polisen i onödan då det kan vara förenligt med en risk att samtalet bandas, därav att någon random skulle kunnat fått samtalet istället. Någon som inte känner igen ens röst.

Samtalen till Efterlyst kan ha skett i ren desperation. De samtalen borde vara bandade och borde spelas upp offentligt för fallets skull.
Citera
2014-03-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det är bara en fråga. Det finns inget misstänkt med att ev studerat i Göteborg. Vad min undran grundar sej på vet jag inte riktigt själv. Är det någon som vet?

Helenas syster GA bodde i göteborg under Helenas försvinnande. Hon läste Engelska på högskolan och bodde tillsammans med en kille ute på massthugget ( tror det heter så ).
Det var därför jag reagerade lite. Men det finns journalistutbildning vid högskolan i Göteborg
Citera
2014-03-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag är inne på samma linje som du. Det skulle ju också kunna vara någon personlig vendetta mot PR från en eller flera personer. Men skulle din spekulation stämma, så skulle det vara mycket intressant att få reda på bl a vem kvinnan i Mariestad var/är - oavsett vad som låg bakom "tipsen".

En liten fråga bara
De sa i programmet att GM erkänt flera gånger framför kamrater och att han genomgått personlighetsförändringar. Stämmer dessa uppgifter överens med PR. Var det inte någon annan
som erkänt hennes försvinnande.
Citera
2014-03-05, 21:26
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
En liten fråga bara
De sa i programmet att GM erkänt flera gånger framför kamrater och att han genomgått personlighetsförändringar. Stämmer dessa uppgifter överens med PR. Var det inte någon annan

Om han erkänt för vänner borde väl det finnas dokumenterat och polisen hade haft mer på honom.
Nu är väl det säkert anonymt oxå annars vore fallet löst.
Citera
2014-03-05, 21:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
En liten fråga bara

Enligt de anonyma tipsen så ska PR ha erkänt och ha genomgått personlighetsförändringar. Enligt personer runt PR ska ingen känna till något erkännande. Att hans personlighet skulle ha förändrats efter Helenas försvinnande har jag inte fått/hittat några uppgifter om.

Jo, enligt uppgift ska någon ha erkänt inblandning, någon som också har pekats ut av en annan person. (För att förtydliga, så finns inga kopplingar mellan denne person och PR.) Om själva erkännandet har ägt rum eller inte, kan jag inte svara på. Den som, enligt uppgift, detta påstående ska komma ifrån, har själv uttryckt att han inte med 100% kan säga om det verkligen inträffade, eller om det är en felaktig minnesbild p g a (drog-)rus. Detta har tagits upp i tråden tidigare.

Angående de anonyma tipsen. Kan det vara så att någon slags "spindel i nätet", när det gäller detta, fanns på PR:s arbetsplats - Statt? Någon som också jobbade där? En tjej, möjligen? Någon som eventuellt - av okänd anledning - hade ett "ont öga" till honom? Och - nej, jag tänker inte komma med något namnförslag.
Citera
2014-03-07, 23:02
Bannlyst
8.50 in i detta klipp så ser man hur en del av lekplatsen ser ut 1992, samt hur pass långt in på densamma man skar ut asfaltsbiten!

http://www.youtube.com/watch?v=91IkHNm1XC0
Citera
2014-03-08, 02:46
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
8.50 in i detta klipp så ser man hur en del av lekplatsen ser ut 1992, samt hur pass långt in på densamma man skar ut asfaltsbiten!

Finns det någon som kan ge en orientering om cykelvägens vädersträcksriktning och var någonstans stigen anslöt till cykelvägen?
Citera
2014-03-08, 11:31
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
Finns det någon som kan ge en orientering om cykelvägens vädersträcksriktning och var någonstans stigen anslöt till cykelvägen?

Cykelvägen går ung. i nord/sydlig riktning. Skogsstigen kommer väl fram bredvid lekplatsen, som finns i höjd med Hällristningsvägen och Runstensvägen (på andra sidan cykelvägen, sett från villområdet).
Citera
2014-03-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tror inte man vill ringa polisen i onödan då det kan vara förenligt med en risk att samtalet bandas, därav att någon random skulle kunnat fått samtalet istället. Någon som inte känner igen ens röst.

Samtalen till Efterlyst kan ha skett i ren desperation. De samtalen borde vara bandade och borde spelas upp offentligt för fallets skull.

Det borde finnas massor att offentliggöra i detta iskalla fall, för att få in mer tips från allmänheten.
Tystnaden får iallafall mig att misstänka att det inte finns så mycket information av sådan karaktär, tyvärr.
Citera
2014-03-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara

Jag tycker fortfarande det är anmärkningsvärt att föraren av bilen ändå tar risken att åka så pass långt in på dels cykelbanan, men också lekplatsen.

Gm kände troligtvis mycket mycket väl till området. Min gissning är att han lekt där som barn. Kanske tillsammans med Helena. Bodde hon i samma hus hela sitt liv?
Citera
2014-03-09, 00:04
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Cykelvägen går ung. i nord/sydlig riktning. Skogsstigen kommer väl fram bredvid lekplatsen, som finns i höjd med Hällristningsvägen och Runstensvägen (på andra sidan cykelvägen, sett från villområdet).

Uppfattar jag dig rätt att stigen kommer ut uppe till vänster på videobilden och bortom lekplatsen? Och att villaområdet ligger till höger (om den utskurna asfaltbiten)?
Helena skulle alltså ha kommit ut från stigen, gått över lekplatsen och över cykelvägen för att komma till Hällristningsvägen. Är det rätt uppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in