2014-03-17, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Är det inte ganska osmidigt att kapa ett plan med 230 passagerare om syftet är att gömma undan planet för ett ev terrordåd i framtiden? Jag menar vad gör de av alla resenärer efter de har landat? Borde ju finnas tillfällen med färre passagerare

Dödar såklart.
Troligtvis har något gått snett eller så var det bara lasten eller någon resenär som man var ute efter.
Citera
2014-03-17, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag köper första alternativet med förgiftning, men definitivt inte det andra.
Inom några minuter (vet inte exakt hur många) efter svängen flög de över land igen, där det fanns mobiltäckning.
Andrepiloten kan väl inte varit borta så länge från cockpit under exakt den stunden, att kapten hann komma ut över öppet hav igen? Och om han började inleda kvävning direkt efter svängen, så hade andrepiloten gjort nödrop via mobilnätet, lika så andra på planet.
Piloten måste alltså ha väntat med kvävningen till först efter de var ute över öppet hav, men vid det laget så hade ju andrepiloten reagerat 1000 gånger om att de flög åt totalt fel håll och försökt larma p.g.a det.
Och yxa är ganska uteslutet för det hade ju hörts när det skriks och fightas inne i cockpit. Plus att vid ett sådant tumult så stöter man till spakar och det ena med det andra, så nä inte alls troligt.

Detta är en avgörande punkt. Jag tror att stigningen till 13000 meter gjordes för att vara säker på att alla skulle dö så fort som möjligt. På något sätt måste piloten ha fått andrepiloten att gå ut från cockpit. Sedan har han låst dörren varefter han har öppnat ventilerna så att kabinen dekomprimerades. Detta är en klar indikation på att det var en eller högst 2 gärningsmän och att piloten med stor sannolikhet är skyldig.

Det som jag inte vet är om det går att återfå trycket i kabinen efter en dekomprimering. Planet skall ju först ha gått upp på 13000 meter och sedan ner till 7000 och därefter upp till i stort sett normal marschhöjd igen. Kan fallet till 7000 ha varit för att så snabbt som möjligt få upp kabintrycket igen efter att han trodde att alla var döda?

Hade syftet varit att ta gisslan så hade man inte velat ha ihjäl passagerarna och då hade det krävts att man hade haft flera kapare med vapen för att hålla dem i schack.

Mobiltäckning behöver inte alls vara något problem. Enligt många här så brukar inte mobiler fungera långt upp i atmosfären. Mobilmasterna är bara gjorda för att täcka markytan så troligtvis var det inget problem så länge man höll sig på över 3000 meter.
Citera
2014-03-17, 08:19
Medlem
Tror mer och mer på en Nordkorea-koppling. Många kineser var ombord (vissa kanske var infiltratörer), en av passagerarna hade dokumenterad Nordkorea-koppling. Nordkorea kan vilja komma över både teknik och människor.
Citera
2014-03-17, 08:20
Medlem
sebbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Tror nämligen inte att piloterna kan försätta trycksystemet ur funktion via någon manöverpanel. Då är det enklaste att stiga till en höjd där systemet inte klarar sin uppgift längre.

Jo, det är enkelt. På en 777 ser panelen ut så här: http://www.airteamimages.com/pics/146/146265_800.jpg
Citera
2014-03-17, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Var det över thailand planet flög lågt? För det var ju tydligen någon tidigare i tråden som kände någon som i thailand sett ett plan passera rakt över hans huvud på riktigt låg höjd.

Det är en smart tanke även om den är en smula riskabel. Allt beror ju på vilka behov och syften man har. Å ena sidan undkommer man radarn på låg höjd. Väldigt få på marken skulle initialt heller reagera nämnvärt. Kanske bli lite förundrade men inte tillräckligt för att kontakta myndigheterna. Å andra sidan kommer folk att rapportera in sina observationer om onormalt lågt flygande plan så fort en händelse som den här blir en förstasidesnyhet.

Genial ide om man enkelt vill undkomma upptäckt och bara kunna ta sig obemärkt från punkt a till b. Dålig ide om man vill dölja sina spår.

Om det stämmer kan man väl utgå ifrån att den som hade planet var mer intresserad av att gömma sig på kort än lång sikt.

Ja det var över Thailand han såg planet, ett jätteplan på riktigt låg höjd. Han visste inget om vad som hänt då. Jag tror inte detta är rapporterat till några myndigheter nu heller. Det var ju mitt i natten men några fler kanske har sett planet
Citera
2014-03-17, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joesne
Tror mer och mer på en Nordkorea-koppling. Många kineser var ombord (vissa kanske var infiltratörer), en av passagerarna hade dokumenterad Nordkorea-koppling. Nordkorea kan vilja komma över både teknik och människor.
Vad ska de med tekniken till menar du?Det är ju ett civilt plan.
Citera
2014-03-17, 08:34
Medlem
Ursäkta om detta skrivits om tidigare. Orsaken till dramat finns i Malaysias smutsiga politik som delar landet i bumiperer(ursprungsfolket) och de sedan decennier inflyttade icke-bumipererna som indier och kineser. De första har fördelar överallt i samhället medan de andra motarbetas.

Piloten var en anhängare till oppositionsledaren Answar Ibrahim som smutskastats, fängslats och kallats bög för en påstådd affär vilket har förkastats av Amnesty med flera. Har var tidigar PM närmsta man. Piloten var på den fejkade rättegången samma dag han flög ut. Ibrahims fru dementerar allt som ett sätt att tysta A.I men det kan vi lämna. Han döms igen!

Detta är samma läge som det var i Sri Lanka 1982 med intelligentare indier som inflyttare i decennier mot lata rika buddister. Skillnaden var att indierna lätt fick vapen från Indien via båtar och kunde slå tillbaka medan oppositionen kastas i fängelse i Malaysia samt FN tiger.

Piloten kände sig uppgiven inför dessa orättvisor och gjorde en radikal demonstration för att väcka världens insikt om läget i Malaysia. Själv jobbade jag på 80 - talet i Sri Lanka och nu i Thailand så politiken förstår jag lätt. Som sagt världen blundade för Sri Lanka och gör fortfarande och nu tog piloten saken i egna händer i ren desperation över orättvisorna i Malaysia. MÖ har samma lina men inga Boing plan i fickorna på självmordsutövarna.

Exakt hur det gick till är för mej ointressant men nu gäller det för hans mission att ha planet osynligt så länge som möjligt för att öka uppmärksamheten då han vet om att usa har paranoja för terrorattack och allas behov av flygsäkerhet är stort.

Jag kan inte tänka mej ett annat förlopp än att han kör ned planet där det kommer att ta längs tid att bli funnet så att Malaysias skit kommer upp på bordet till världen. En total sympatiakt med sitt folk som är förföljda i Malaysia och han satsade allt som en vanlig självmordsbombare gör på andra ställen.

Uppmärksamheten i Media var målet och ingen kan väl säga att han misslyckades. Han är i mina ögon lika mycket en hjälte eller en fanatisk idiot som svenskar eller usa som krigar i Afganistan eller sitter i Texas och släpper bomber i huvudet på oskyldiga med drönare för att straffa någon utan rättegång som gick in i ett bebott hus med både barn och kvinnor. Men då är duktiga svennebanan media tyst!

usa fattar inte varför Malaysia håller inne med info eller reagerar sent. Jo jag tackar, hur var det nu med anledningen till invasionen av Irak eller Assange affären i Sverige. Mörkläggning för att dölja spår och få folk att glömma och inget annat. Så kasta inte sten i glashus utan försök att förstå helheten istället även fast Media är totalstyrt och av vem är en annan historia. Internet kan vara en bra källa.

Allt hänger ihop och vi är alla oskyldiga eller skyldiga men det var varken jag eller du som kastade första stenen. Mer fantastiska dramor lär komma när folkets frustration ökar så ta en dag i taget och var tacksam för den bäst det går. mvh fr Thailand en granne
Citera
2014-03-17, 08:35
Medlem
Allavetdinipadresss avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18553867.ab

Om det är sant att planet skall användas som missil i ett terrorangrepp kan man ju fundera på om dom kommer att behålla passagerarna kvar ombord som "mänskliga sköldar" åt planet. Det skulle vara fullkomligt diaboliskt. Tänk själva det dilemma stridspiloten har inför valet att anstingen skjuta ner planet och därmed döda över 250 människor eller låta planet vara så att det flyger in i en byggnad och dödar ännu fler..
Citera
2014-03-17, 08:41
Medlem
DenimDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allavetdinipadress
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18553867.ab

Om det är sant att planet skall användas som missil i ett terrorangrepp kan man ju fundera på om dom kommer att behålla passagerarna kvar ombord som "mänskliga sköldar" åt planet. Det skulle vara fullkomligt diaboliskt. Tänk själva det dilemma stridspiloten har inför valet att anstingen skjuta ner planet och därmed döda över 250 människor eller låta planet vara så att det flyger in i en byggnad och dödar ännu fler..

Med andra ord är personerna på planet döda oavsett, det enda man kan göra är att rädda andra människor. Det beslutet är nog inte så svårt att ta när man väl sitter i situationen, och man är tränad att skjuta för att döda (lätt att låta stor på sig här, men vanliga personer har tagit större beslut än så - läs Hiroshima / Nagasaki)
Citera
2014-03-17, 08:43
Medlem
Daxman24s avatar
Hej alla.

Aftonbladet skriver idag att planet med stor sannolikhet har skickat signaler till satelliter medan den redan var på marken. Kan någon aviation-kunnig individ förklara hur exakt detta fungerar? Om de vet att planet var på marken medan signalerna skickades varför kan de inte med samma teknologi lokalisera det?

Stort tack!

P.S.
Allavetdinipadress - Finns ingen dilemma för stridspiloten. Dom är tränade på dessa situationer och när ordern ges kommer h*n att skjuta.
Citera
2014-03-17, 08:48
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är en avgörande punkt. Jag tror att stigningen till 13000 meter gjordes för att vara säker på att alla skulle dö så fort som möjligt. På något sätt måste piloten ha fått andrepiloten att gå ut från cockpit. Sedan har han låst dörren varefter han har öppnat ventilerna så att kabinen dekomprimerades. Detta är en klar indikation på att det var en eller högst 2 gärningsmän och att piloten med stor sannolikhet är skyldig.

Det som jag inte vet är om det går att återfå trycket i kabinen efter en dekomprimering. Planet skall ju först ha gått upp på 13000 meter och sedan ner till 7000 och därefter upp till i stort sett normal marschhöjd igen. Kan fallet till 7000 ha varit för att så snabbt som möjligt få upp kabintrycket igen efter att han trodde att alla var döda?

Hade syftet varit att ta gisslan så hade man inte velat ha ihjäl passagerarna och då hade det krävts att man hade haft flera kapare med vapen för att hålla dem i schack.

Mobiltäckning behöver inte alls vara något problem. Enligt många här så brukar inte mobiler fungera långt upp i atmosfären. Mobilmasterna är bara gjorda för att täcka markytan så troligtvis var det inget problem så länge man höll sig på över 3000 meter.

Det är nog ett mycket troligt scenario. Det torde gå rätt snabbt att dekomprimera planet genom att öppna cabin outflow valve. Det behöver inte ens ske speciellt dramatiskt. Bara en snabb gradvis sänkning av lufttrycket tills alla bara " somnar in". När det inte finns tillräckligt med syre för att upprätthålla medvetande (runt 8-9kPa partialtryck på syre) så är det som att slå av strömbrytaren. Man blir medvetslös. Sen tar det bara några minuter tills alla är döda.

Personligen tror jag inte på pilotsjälvmord. Varför gå igenom alla dessa tekniskt sett rätt komplicerade manövrar för att sedan sänka planet i södra indiska oceanen. Det kunde han ju ha gjort direkt efter sista meddelandet.

Att ta sig genom de s.k. tungt bevakade gränserna är troligtvis en barnlek för en som har flugit där massor av gånger. Det är ju bara att följa flygkorridoren med korrekt avstånd till framförvarande flygplan. Militärradar(primär) läser vad jag vet inte transpondersignalerna och sekundärradar gör inga skin paints. Så går han utan transponder på rät ställe med rätt höjd och fart så skiter militären i planet och trafikledningen ser inte planet. Mycket enkelt.

Nej, passagerarna är troligtvis döda. Och sen står planet någonstans uppe i kirgizistan etc....t.o.m. i Kina. Hela det landet är inte 100% bebott...
Citera
2014-03-17, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Detta är ingen rättegång, så jag kan nog tycka att om Malaysiska myndigheter är väldigt intresserade i kaptenens förehavanden borde väl vi också vara det av naturliga skäl. Men min undran baseras på rent tekniska grunder, 777 är inte byggd för 45 000 fot, så kabinen klarar inte av att trycksätta till en nivå som är möjlig att sitta någon längre tid i. Syftet att samla in flaskorna är både nödvändigt och strategiskt vill jag tro. Säkerställer att den som kapar kärran har syre tills alla andra är medvetslösa och att inte någon i cabincrew grusar planerna. Tror nämligen inte att piloterna kan försätta trycksystemet ur funktion via någon manöverpanel. Då är det enklaste att stiga till en höjd där systemet inte klarar sin uppgift längre.

Måste för övrigt varit väldigt svårt att hantera kärran på den höjden. Den måste ha legat farligt nära stall.

Klart man ska vara intresserad av kaptens förehavanden. Ett flertal skribenter, dock inte du skriver som han redan var dömd.

Jag skulle bli förvånad om utredningen inte kommer ha ett flertal olika riktningar,

Jag vet att piloterna kan stänga av trycket.

Fartkurvorna för stall och overspeed möts,vid dvs overspeed och stall är samma vid för hög vikt och höjd.

Vill också nämna att MAS har rena fraktmaskiner, dvs maskiner med noll platser för passagerare och enormt lastutrymme.
Så de som tror att maskinen kapats för att användas för framtida bomb terrorbruk, ska ställa sig frågan.

Varför tog dom inte en fraktmaskin, större lastutymme och mindre eftersök.

Jag har skrivit det förr. Malaysia är ett aparheidland med aparheidlagar så vad som kommer från statliga myndigheter måste man vara skeptisk mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in