2014-03-16, 18:37
Medlem
Lånen är inte ditt problem. Du spenderar alldeles för mycket deg på skit (typiskt nyrik). Se det som framgång att spara pengar istället för att spendera dom. Jag ser det som en reklamskada, sluta beté dig som en fårskalle och ta kontroll över dina egna beslut. Oxfilén tar inte slut!
Citera
2014-03-16, 18:38
Medlem
Så du har krediter om ca 150k och du betalar 7k/månad i ränta och amortering idag, eller hur?
Antar att aviavgifter och dyligt är med i dessa 7K

Du bör kunna ta ett blancolån på dessa 150k och betala av dina nuarande kredtier, men kolla först om du kan lösa dessa utan att betala straffavgifter.
Försök att se till att det blancolånet tillåter att du amorterar mer än den som avbetalningstiden stipulerar.
Välj den avbetalningstid som a) ger en kostnad du är säker på att du hanterar, och så låg som möjligt och b) ger lägst ränta, om räntesatsen beror på amorteringstakten.

Lite räkneexempel
6% ränta borde inte alls vara omöjligt.
räntekostnad då blir 150 000*0,06/12=750 kr/mån
Säj att du bibehåller dina nuvarande pengar ut och du skulle kunna amortera mellan 6250 och 7000
/mån (går upp med tid) och betalar klart månad 23 eller 24.
Naturligenvis är det möjligt att amortera mer, så länge du får amortera extra enligt ovan och bör kunna amortera det några månader snabbare om så önskas.

Efter detta är betalt kan du slänga in motsvarande belopp i 'sparkontot', 7K/månad växer ganska snabbt.

Och om du betalar mer så blir det bättre, förstås.

Gör en speadsheet och räkna lite? (sånt där man kan nyttja excel för men man behöver inte just excel)

Ett överslag på din nuvarande sits antyder att du amorterar bort skulderna på typ 42 måander eller så
Citera
2014-03-16, 18:50
Medlem
Truffys avatar
Lyxfällan 2.0

Sluta gå på bio och andra aktiviteter, hur fan kan man ha svårt med detta?
Citera
2014-03-16, 19:00
Medlem
YP4XQs avatar
Som en uteliggare sa. Den dagen man har mycket pengar gäller det att komma ihåg den dagen man inte hade några. Ganska vettigt sagt, det är då man inser hur jävla lycklig man är och tar tillfällena i akt att spara och investera i rätt saker här i livet.
Citera
2014-03-16, 19:29
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Ett tips gällande sparande. Många jobbar efter principen att den 25:e får man lön, sedan lever man under månaden och om det finns något kvar den 24:e nästa så lägger man det på det sparkontot. Man har ambitionen att lägga undan x tusen varje månad. Är väl inte svårt att se att denna matematik inte går ihop.

Sätt upp en bankregel som automatiskt för över x tusen dagen efter du får lön, in på ett sparkonto.

Under inga som helst omständigheter får du ta pengar från detta sparkonto under månaden, såvida det inte finns något medvetet som man sparat till. Vad du sparar till ska också vara någonting som du är väl medveten om, kanske tom. dokumenterat någonstans. Ditt sparade ska ha ett mål, det ska inte finnas för att du ska kunna spontanshoppa den där nya 70"-tvn.

Inte så mycket kvar i slutet på månaden i matkassan? Ja, då får det väl bli nudlar och ärtsoppa ett par dagar, för inte fan ska du ta pengar från sparkontot. Tvingar du in detta beteende, att se sparandet som den viktigaste transaktionen så kommer du automatiskt lägga upp en budget.

Jag gör själv ingen budget faktiskt i den tekniska bemärkelsen, men jag vet att efter att sparandet dragits och alla fasta utgifter så har jag X kronor kvar att leva på, dvs mina spenderarpengar. Då vet jag grovt att jag har ca X / 30 kronor per dag att leva på och så höftar jag månaden ut utifrån detta. Restaurangbesök på fredagen? Inga extra utgifter på 3 dagar etc. Fungerar bra för mig.
Kör samma som dig,har 4500 som jag ska leva på månaden. Oftast får jag lite över som blir...sparade..
Citera
2014-03-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Kör samma som dig,har 4500 som jag ska leva på månaden. Oftast får jag lite över som blir...sparade..

Liknande här, men har en lite lyxigare budget på 6-7k
Citera
2014-03-16, 20:54
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Tjena!
Jag skulle verkligen vilja få tips från andra med tidigare erfarenheter kring dåliga lån/krediter men som ni idag tagit Er ur.

Tjänar mellan 31000-38000 efter skatt varje månad och ändå slutar jag varje månad på noll utan att köpa något dyrt. Den stora boven är mina dåliga krediter och lån som bokstavligen äter upp min ekonomi.
....

Fascinerande problem, får man fråga vad det är för jobb du har - för att tjäna 38000 efter skatt bör du ha en lön på 60,000 kr? Hur kommer det sig att du samlat på dig skulder trots en ganska hög inkomst? Går du runt på poker? Eller har du fått nått glassigt jobb via personliga/familje-kontakter? Hur hanterade dina föräldrar pengar - verkar vara en dålig vana du har lärt av dem kanske?
Citera
2014-03-16, 21:29
Avslutad
Ja du, 7000kr i ränta låter lite väl högt.
Citera
2014-03-16, 22:26
Medlem
Du måste ju göra upp en budget (en plan) för ditt liv.

Handlar du mycket på kort? Jag lämnar inget åt slumpen, cash skall behandlas med respekt"!

Jag kan skriva ett par rader om hur jag lyckas med detta.
  1. Få inte din lön in på ditt kontokort, se till att den utbetalas från din arbetsgivare direkt till ett annat konto som du i din internetbank kan kalla för "lönekonto". Det är från detta konto allt händer, lägg in fasta överföringar månadsvis till andra konton du skapat, t.ex "räkningar", "sparande", "hyran" + "kortet".

2. Jag har en fast inbetalning till mitt uttagskort på 5000 spänn i månaden (2 dagar efter löningen sker all automatik i min bankuppsättning för att säkra att det ej blir fel om löningsdag är på röd dag eller likn), detta går till mat och intressen. Dessa tar jag givetvis ut direkt i kontanter och lägger i 5 kuvert med en tusing i varje. Jag öppnar ett nytt i veckan (torsdagar i mitt fall) och eftersom det är 4 veckor som regel på en månad så har jag alltid ett kuvert extra (bra om det sker något oförutsett). Blir det över till nästa månad så går den tusingen till sparing.

3. Leta upp dina fasta utgifter (som du har varje månad) och skicka över den summan till ditt konto som heter "räkningar", betala sedan alla dina räkningar från detta konto (så att du får koll) Då blir det enkelt att betala alla räkningar på respektive förfallodag och vara säker på att du har täckning på kontot.

4. Spara pengar görs i en automatisk överföring varje månad Jag avsätter varje månad en ganska stor del av min lön till sparande. Vilken post skulle vara viktigare? Att tro att man ska spara det som är kvar efter att man shoppat löst på visa-kort både via internet och i butiker är ju bara helt lamt. De som gör det kan ju inte ha nån koll i slutändan vad de lägger sina pengar på och är du inte snuskigt rik/5 miljoner/ år så är detta inget för dig.?

5. Låt inte dina utgifter på piss variera , sjukt viktigt att du vet vad du kan göra av med, i mitt fall 1000;- / Veckan. Jag bryr mig ALDRIG om när det är löningsdag, det enda en löningsdag är bra för är en bekräftelse för att ditt system fungerar en månad till. Jag ser snarare fram till torsdagar då det är kuvert-öppning. Mycket enklare att hålla koll på sina pengar i form av kontanter som skall planeras veckovis.

6. När alla överföringar är klara så slutar det alltid med att det är för mycket pengar på ditt lönekonto. Skicka givetvis även dessa till sparkontot.

Att du inte har koll på din ekonomi är en lätt sak att utreda, sjukt lätt faktiskt!Jag har liknande inkomst som du och spar ca: 250 000 / År utan problem, ditt lån skulle kunna lösas på mindre än ett år om du bara satte dig in lite.

Jobbar du på ackord eller varför varierar din lön mellan 31 000 & 38 000)

Ett par filmer om personlig utveckling skulle säkert göra susen i ditt fall också, du måste förändra ditt grundtänk. Se filmer som t.ex zeitgeist 1, 2 &3, eller kanske en del av David Icke (länkar under) , där han snackar om världen och flockbetéendet hos människor. Sjukt enkelt att få dessa att göra av med pengarna på skit...

http://torrentz.eu/9200bcc98e604cc2feaca9c9dfedc97040e54c94

http://kickass.to/zeitgeist-the-movie-2007-avi-divx-very-good-movie-t673756.html

http://kickass.to/zeitgeist-2-addendum-swesub-dvdrip-xvid-andy-avi-t183162.html

http://kickass.to/zeitgeist-iii-moving-forward-2011-mp4-t5089843.html

Usch vad jag kastade bort min tid i denna tråden, då jag iaf inte tror killen kommer fatta. Han är med största sannolikhet en "produkt" utan egna val, han är reklamskadad och tävlar i att visa status istället för att var glad över den han själv är. Jag har ett snäpp högre lön en detta, men anser att man måste vara sjukt naiv om man inte får det till med så pass hör inkomst.

Lycka till m8!
Citera
2014-03-16, 23:01
Bannlyst
Det jag tänkte på när jag läste tråden är hur fan du kan ha så många lån om du tjänar så pass bra?
Citera
2014-03-16, 23:58
Medlem
till3s avatar
10k-15k på mat och övriga kostnader? Enligt mig är det på TOK för mycket varje månad om du är skuldsatt...
Citera
2014-03-16, 23:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av till3
10k-15k på mat och övriga kostnader? Enligt mig är det på TOK för mycket varje månad om du är skuldsatt...

Är väl påtok för mycket för 1 person även om denne inte är skuldsatt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in