2014-03-17, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Tjena!
Jag skulle verkligen vilja få tips från andra med tidigare erfarenheter kring dåliga lån/krediter men som ni idag tagit Er ur.

Tjänar mellan 31000-38000 efter skatt varje månad och ändå slutar jag varje månad på noll utan att köpa något dyrt. Den stora boven är mina dåliga krediter och lån som bokstavligen äter upp min ekonomi.

En sak jag vet att jag resonerar fel kring är att småsummor som t.ex 500 kronor extra i inbetalning på dessa lån/krediter känns "onödigt" att betala då summan är så futtig.

Har väl fasta kostnader för boende, bil, bensin och övriga räkningar på cirka 14000:-/mån. Betalar sedan runt 7000:- på dagens lån/krediter och för de sista 10000-15000:-/mån så handlar jag mat och sånt folk i allmänhet gör såsom biobesök, restaurang, någon utgång etc.

Har troligen rätt dålig kreditvärdighet pga mina ovannämnda lån/krediter. Har väl skulder på cirka 150K idag.

Behöver ni mer information kring mina utgifter/mitt leverne så skrik till.

Känner nästan att jag skulle kunna tänka mig att ha detta som en blogg/dagbok för min egen skull.

Ge mig gärna lite tips och nya tankebanor till hur jag ska ta mig ur detta, kanske med hjälp av era egna erfarenheter. Tar tacksamt emot alla tips och råd!

Mvh

Edit: Bor i hyresrätt, är sambo utan barn.
För att ha ett. Jobb som ger dig 30k i månaden verkar du inte alltför intelligent.Betala av dina krediter då fort du kan.
Citera
2014-03-17, 09:19
Medlem
Enkelt!!

Gör det som de rika och framgångsrika gjort i tusentalsår!

10% av lönen direkt när du får den på ett sparkonto/aktiedepå med bra ränta eller bra utdelning. Dessa pengar skall ALDRIG röras utan ge dig extra "slavar" som jobbar åt dig med ränta på ränta effekten.

20% av lönen amorterar du bort lånen med!

De restrerande 70% lever du gott för (OBS! räntekostnader för lånen ingår i dessa 70%)!

Världens enklaste recept som gör dig rik och skuldfri snabbare än du tror, sedan som bonus att se ett sparkonto växa ger självförtroende och en känsla av välbefinnande.

Lycka till & tala gärna om hur förmögenheten växer och skulden minskar

Lite snabbräkning säger att om du har 32000:-ut i mån och sparar 10% i 10 år med en ränta på ränta på 3% så blir det 427 630:- på kontot.. och jag LOVAR dig, du kommer inte märka den minsta skillnad om du sparar dessa 10% i mån redan efter nåt halvår.

20% i amortering blir att du är skuldfri på 22 månader Och efter detta har du helt plötsligt 6400:- mer i månaden att röra dig med eller spara/investera, plus att du inte längre har de höga räntekostnaderna kvar längre
Citera
2014-03-17, 09:21
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Om du inte har betalningsanmärkningar....

Så samlar du ihop information om alla din lån och krediter och går till lendo och skaffar ett enda stort lån med avbetalning på kanske 5år eller 3år om du har råd. Sådär voila allting fixat.

Lendo? Vad är du för någon amatör? Självklart så går du till din bank som kommer kunna ge dig en mer förmånlig ränta. Om du har den inkomsten som du säger och inte har tidigare betalningsanmärkningar är du en utmärkt kund hos banken.
Citera
2014-03-17, 09:46
Medlem
DampNisses avatar
10-15K på mat, restaurangbesök, utgång, bio? Du anser det vara en normal summa att spendera på sånt? M
Du lever i lyx du inte har råd med. Skippa bio och restaurangerna. Handla ekonomisk och jag lovar att det blir pengar över.

Att svenskar alltid ska gnälla och vilja ha mer..
Bortskämda jävel.
Citera
2014-03-17, 11:52
Medlem
Du kanske borde fundera lite på hur du skulle kunna existera om du hade varit pensionär som jag är! Jag har 9.700 kvar efter skatt! Det du !
Citera
2014-03-17, 12:55
Medlem
ugglans avatar
Som så många sagt innan är det bara att köra det klassiska lyxfällanreceptet: baka ihop krediterna till ett stort lån. Det ger bättre totalränta, färre administrativa utgifter (aviavgift etc), mindre risk att missa småbetalningar och åka på straffavgifter.

Känns ju radikalt att börja sälja av tillgångar för en sån struntsumma, som vissa verkar förorda. Du verkar ju inte vara direkt i kris. Lev hellre i askes ett tag efter att lånet bakats ihop, lägg varenda krona utöver vatten, bröd och hyra på ammortering så är du ju ute ur denna situation på nolltid.

Ett tips som kan funka för den late för att få koll på sina utgifter är att aldrig ta ut cash och enbart betala med kreditkort/faktura.
I slutet av månaden får man en specifikation där man kan se exakt vad man har spenderat pengar på och kan snabbt räkna ut vad man lagt specifikt på mat/restaurang/kläder etc. Samtidigt får man en känsla för totalsumman då man behöver göra en stor betalning av det totala beloppet istället för en massa småtransaktioner som när man använder kontokort eller kontanter. Behöver aldrig spara ett enda kvitto.

Sen kan du föra in detta i excel osv för att få översikt och se hur konsumtionsmönstret ser ut
Citera
2014-03-17, 14:42
Medlem
Många bra tips i tråden, men jag har ett som jag inte har sett än iallafall.

Skaffa ett ICA-kort (eller motsvarande..) för allt "hushålls-handlande" typ mat osv. Sätt in en bestämd summa pengar på det när lönen kommer och fyll absolut inte på innan nästa lön. Tar pengarna slut får du lösa resten av månaden så absolut snålt som det bara går (typ havregrynsgröt minst 2 av dagens mål!).
Var realistisk när du bestämmer din summa, du har ju en ganska bra inkomst, så kanske 2-3 tusen per månad per person i hushållet är inte snålt tilltaget, men säkerligen mindre pengar än du gör idag!

Har själv gjort så som student för att inte stå utan mat när det är för mycket månad kvar när pengarna tar slut.
Citera
2014-03-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Som så många sagt innan är det bara att köra det klassiska lyxfällanreceptet: baka ihop krediterna till ett stort lån. Det ger bättre totalränta, färre administrativa utgifter (aviavgift etc), mindre risk att missa småbetalningar och åka på straffavgifter.

Känns ju radikalt att börja sälja av tillgångar för en sån struntsumma, som vissa verkar förorda. Du verkar ju inte vara direkt i kris. Lev hellre i askes ett tag efter att lånet bakats ihop, lägg varenda krona utöver vatten, bröd och hyra på ammortering så är du ju ute ur denna situation på nolltid.

Ett tips som kan funka för den late för att få koll på sina utgifter är att aldrig ta ut cash och enbart betala med kreditkort/faktura.
I slutet av månaden får man en specifikation där man kan se exakt vad man har spenderat pengar på och kan snabbt räkna ut vad man lagt specifikt på mat/restaurang/kläder etc. Samtidigt får man en känsla för totalsumman då man behöver göra en stor betalning av det totala beloppet istället för en massa småtransaktioner som när man använder kontokort eller kontanter. Behöver aldrig spara ett enda kvitto.

Sen kan du föra in detta i excel osv för att få översikt och se hur konsumtionsmönstret ser ut
Skulle vilja vända på det det.
Ta ut allt kontant istället. Det där att handla med pengar som inte syns är nog ett av de större problemen folk har i skuldfälla. Sen spelar det inte så stor roll vad pengarna hamnat i slutändan om man ändå inte följer sin plan, dvs betala av.

Gör en seriös kalkyl. Avsätt en del av din lön till avbetalning och håll dig till det.

Slå ihop skulderna till ett lån, om inte det går fokusera och beta av lån efter lån dvs betala in extra på något så du blir av med skit snabbare. När du plockar bort en kredit tar du de pengarna den normalt kostat dig och blåser in i nästa. Då går det undan.
Citera
2014-03-17, 17:37
Medlem
Satsa dina pengar på att betala av din skuld. Det är det mest smarta och mest ekonomiska
man kan göra. När du är skuldfri är du just ....fri! Så enkelt men ändå så svårt.
Det är exakt samma problematik som en fatso som ska sluta dricka Cola och äta pommesfrites.
Men gör man väl det - då är man fri!
Citera
2014-03-17, 18:03
Medlem
pl00jErs avatar
Du verkar inte vilja lösa problemet.
Köp en billigare, snålare bil och kör mindre. Eller i alla fall, kör mindre.
Gå inte på restaurang, eller inte lika ofta, eller billigare.
Köp inte Ralph lauren skojorta för 1500, eller en fläskfilé för 200 om det finns för 150.

Och detta är under en kort period, tills du betalat av dina lån och dragit ner på dina fasta utgifter. Öka takten, betala 15.000/månad istället för 7.000/månad.

Som nämnts i tråden, sätt ihop alla skitlån till ett enda stort lån.

Ingen normal människa har 10-15000 i utgifter på mat, restaurangbesök och bio. Du kan dra ner det till 5000 lätt.
Citera
2014-03-17, 18:08
Medlem
Smulhamsterns avatar
Skulle gärna ta en närmare titt på hur du lyckas lägga så mycket som 10 000 - 15 000 varje månad på mat och biobiljetter. Detta skall då alltså vara en budgetpost som enligt dig är efter att de fasta kostnaderna är dragna, vilket för mig låter helt sinnessjukt.

Vad är det som kostar så himla mycket? Om jag så skulle lyxa till det varje dag med fina köttbitar och annat gott så skulle jag inte ens lyckas nå upp i hälften av vad du säger dig lägga. 15 000 är 500 kronor om dagen i genomsnitt som du ännu inte lyckats redovisa i detalj. Knarkar du eller vilken sorts självbedrägeri är det annars du sysslar med?
Citera
2014-03-17, 21:05
Medlem
Remloffs avatar
Du lever över dina tillgångar. Amortera av mer och käka falukorv då och då.
Minska krogkvällarna radikalt. Åtminstone en gång i veckan. Sluta impa på damen. Du kan enkelt spara 5 000 i månaden utan att ge avkall på helheten.

Willys är billigare än Hemköp och Östermalmshallen. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in