2014-03-16, 22:03
Medlem
Är det omöjlig att göra en analys av rösten som sa god natt till flygledarna för att se om det var någon av piloterna?
Citera
2014-03-16, 22:03
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det har ju presenterats ett otal gånger men jag kan dra det snabbt igen:

1. Planet landar för att sedan bestyckas med massförstörelsevapen, för att sedan leverera detta till exempelvis New York, London, eller annat möjligt mål. Varför göra så här då? Du skulle ju knappast kunna få ombord ett kärnvapen på ett flyg i exempelvis Kuala Lumpur, eller hur? Plus att nu har de en 777a i så fall som är precis som vilket annat passagerarplan som helst, som flyger in och ut ur bland andra städer - New York. Så med rätt kompetens, kanske man skulle kunna se till så den kan komma in utan att bli nerskjuten. Är detta rimligt? Nej, men är det rimligt att planet överhuvudtaget försvinner? Nej. Var 9/11 rimligt? Nej, hände det ändå? Ja.
Förstår du mina tankegångar? Man kan ju knappast avfärda teorin helt och hållet, även om sannolikheten inte är den största. Men vad har man att gå på nu egentligen? Det blir ju inte mycket vettigt kvar att gissa på.

Hur kan du inte förstå hur dumt detta låter medan du skriver det. Scenariot och planen i sig är ju löjlig men detta kan vi skita i för diskussionens skull. Vad du inte kan komma ifrån är att det finns oändligt mycket bättre (lättare och mindre riskabla sätt) att få tag på ett plan kapabelt att nå NY.

Citat:
Ett passagerarplan av typen 777a är ju betydligt mer vanlig in och ut ur exempelvis New York, än några konstiga ovanliga små plan som är stulen från något arabland eller liknande. Plus att du måste kunna ta dig till andra sidan jordklotet med den, så den måste klara långa sträckor.

Dessa plan finns i i stort sätt alla länder, framförallt finns de i Pakistan och flera grannländer som alla har mycket lägre flygsäkerhet än Malaysia. Sedan är du kanske medveten om att amerikanarna inte står med en stor kikare uppe i frihetsgudinnan och kikar efter misstänka plan?

I punkt två förstår jag inte ens vad du skriver men jag gissar att det kan avfärdas av samma anledning som punkt 1.
Citera
2014-03-16, 22:04
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Kan ju inte ha mycket bättre förhandlingsläge som kapare om man försvinner spårlöst med flygplan och besättning, bara för att mirakulöst återuppstå när anhöriga haft minimalt med hopp om att kunna återse nära och kära i livet igen. Och regeringar som kan få världshistoriens största goodwill om de kan få hem sina medborgare.

Tyvärr känns det bara så extremt spektakulärt att genomföra en sån iskall kupp. Några tidigare fall där terrorister hållit så här länge på en kapning av ett kommersiellt flygplan?

Visst är det så. Effekten vore ju oerhört stark.
Dock måste man komma ihåg att det inte lönar sig att gisslan dör i ett sådant läge, varför det också är viktigt att ta hand om de på rätt sätt. De måste ha mat, någonstans att sova, gå på toaletten, eventuell läkarvård, många kanske måste ta sina mediciner som de inte har tillräckligt av, vissa kanske lider av livshotande tillstånd om de inte får sina mediciner, alla måste hållas i schack (det får inte utbryta några tumulter som gör att man inte klarar av att hålla ordningen) och så vidare och så vidare.
Vi pratar om nära 230 pers här, som skall tas hand om på rätt sätt.

Det skulle kräva enorma resurser att göra så dag ut och dag in.

Det är en av anledningarna till att jag skulle vilja avfärda gisslanteorin.
Citera
2014-03-16, 22:05
Medlem
Chrille Ps avatar
Enligt Nyheterna i TV4 så har det nu officiellt inletts en brottsutredning. Borde inte den här tråden flyttas då?
Citera
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Samvete? Trollar du nu eller menar du på fullaste allvar att en terrorist som vill mörda låter bli för att inte tynga ner sitt samvete?

Begriper inte hur du tänker?
Trollar du eller är du för dum för att förstå att det är skillnad på hur mentalt påfrestande det är att ha ihjäl folk beroende på tillvägagångssätt och i vilken mån man kan ljuga för sig själv för att försöka rättfärdiga det?
Citera
Medlem
Redors avatar
Eftersom ingen passagersre lyckats ringa, smsa eller maila så tyder väl det mest sannolikt på att passagerarna inte vart vid medvetande och snabbt tappat medvetandet.

Detta fenom inträffade på Helios Air för några år sen då piloterna missat att ändra en inställning i planets luftsystem vilket gjorde att syret blev mindre o mindre och tillslut förlorade samtliga medvetandet och planet störtade till slut.
Citera
2014-03-16, 22:07
Medlem
Lånar detta konto lite..

Varför göra sig så extremt mycket besvär för att sedan sänka planet i havet?

Transpondern stängdes av exakt när planet var i radioskugga, mellan Malaysia och Vietnam, det krävs kunskaper för att kunna göra detta vid den exakta tidpunkten.

Jag förstår inte varför man skulle göra sig detta besvär för att sedan ta självmord, eller i huvud taget ta med sig 200+ passagerare i döden.

Det enda logiska som återstår är att planet är kapat och befinner sig på plan mark på hemlig ort. Dock ter sig även detta konstigt, ingen har tagit på sig dådet. Att ta på sig dådet är extremt viktigt då det annars finns risk för att en annan grupp tar på sig det för att få cred.

Och varför kapa ett flygplan med 200 personer i om man endast är ute efter själva planet för ett senare dåd? Det blir ju betydligt mer uppmärksamhet med 200 individer och två spädbarn än om planet skulle varit tomt.

Det är mycket som inte stämmer här.

Min gissning är enkel, en brand bröt ut på flighten och samtliga instrument slogs ut, planet störtade kort därefter. Varför man tagit emot signaler från planet efter det störtat kan jag inte svara på och möjligen om det varit signaler från något annat plan eller dylika.

Jag är nyfiken på en upplösning, om det nu kommer någon
Citera
2014-03-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Hur många gånger har du i den här tråden läst att det är möjligt och därmed kan dra en slutsats?

Men om elen bryts, vad händer då?

Då släpper dom tre kolvarna.
Citera
2014-03-16, 22:09
Medlem
Quipus avatar
ibland tar det flera år innan sanningen kryper fram..

http://www.theguardian.com/world/2002/mar/16/duncancampbell
Citera
2014-03-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Ingen som tror att det här kan vara något?
http://www.bigbreakingnews.com/2014/03/did-reddit-find-malaysian-airlines.html#.UyXksaWd3B6

Någonting är det ju ,men dom borde ju hittat det då tycker man.
Citera
2014-03-16, 22:10
Medlem
Harry_s avatar
kan inte kaparna skjuta piloterna sen hoppa ut själva med fallskärm?
Citera
2014-03-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag har inte flugit över Australien, så jag vet inte.

Men Indien flyger jag däremot regelbundet över.
Det är få länder där militären är så på tå som där. Även civila flyg (som ju är planerade och därmed föranmälda) måste separat kontakta militären innan man närmar sig Indiskt luftrum, för att minska risken för missförstånd.
Betänk att Indien är en kärnvapennation i en ganska orolig del av världen.

De förstärka dörrarna som började installeras efter 911 är konstruerade just för att det ska vara omöjligt att ta sig in i cockpit med de medel som står till buds inne i ett flygplan.

Kan jag tolka svaret som att även du som har kännedom var det finns verktyg osv inte skulle kunna få upp dörren på sex timmar.
Sex timmar är ju ändock ganska lång tid om man tex skulle ta en brandsläckare och banka någon timme , finns det kolsyresläckare ombord förresten?
Finns det inga mekaniker med verktyg ombord längre förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in