2014-03-16, 15:00
Medlem
Hallå!

Har sedan jag flyttat in i min bostadsrätt varit sugen på att göra om genom att tapetsera nytt, lägga nya golv och lister osv. men väntat eftersom jag inte bestämt mig vad jag ska göra med alla fula sladdar som finns på väggarna och längs listerna. Se bilder: 1, 2, 3, 4, 5

Nu undrar jag hur mycket det ungefär skulle kosta mig att dra om detta genom väggarna så att det inte finns några fula sladdar på utsidan? Lägenheten är på 80 kvm men badrummet behöver inte dras om som är på ca 8kvm. Jag behöver inte veta ett exakt pris men på ett ungefär så jag kan se om det är ekonomiskt möjligt.

Jag är inte intresserad av att göra det svart eller använda mig av den billigaste elektrikern på marknaden utan jag är mån om att det blir snyggt och bra gjort och att det går snabbt samt att man har bra kontakt med de som utför arbetet. Jag bor i Malmö så ge gärna tips på någon bra som är malmöbaserad.

Tack på förhand!
Citera
2014-03-16, 15:53
Medlem
Nog rätt svårt att svara på rak arm. Men har en arbetskollega som är behörig elektriker som utför såna jobb. Vit har försäkringar med mera. http://www.swe-el.se/ han finns i Malmö. Slå han en signal och be han komma och kolla och ge prisförslag. Vilken elektriker du än väljer se till så den är behörig och har försäkring och f-skatt
Citera
2014-03-16, 16:37
Medlem
Ska alla gamla taklister bytas samtidigt eller vill du bevara den gamla stilen? Antagligen kommer det gå på runt 50-100papp skulle jag gissa på.Det beror på hur jobbiga väggar det är samt hur mycket du vill att dom ska återställa allt.

Har du tänkt göra något själv? Det krävs inte någon elektriker för att göra grundjobbet så som att dra slang och så vidare. Smidigast är ju också i så fall att dra slang med färdigdragen kabel.
Citera
2014-03-16, 17:54
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Har du tänkt göra något själv? Det krävs inte någon elektriker för att göra grundjobbet så som att dra slang och så vidare. Smidigast är ju också i så fall att dra slang med färdigdragen kabel.

Detta är en utav de vanligaste missuppfattningarna när det gäller elinstallation. En lekman kan aldrig utföra en installation och sedan få den godkänd av en behörig installatör. Den måste alltid utföras av en yrkesman och innan Januari 2014 var det även krav på att behörig installatör och yrkesmannen skulle arbeta på samma företag.
Citera
2014-03-16, 19:17
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Detta är en utav de vanligaste missuppfattningarna när det gäller elinstallation. En lekman kan aldrig utföra en installation och sedan få den godkänd av en behörig installatör. Den måste alltid utföras av en yrkesman och innan Januari 2014 var det även krav på att behörig installatör och yrkesmannen skulle arbeta på samma företag.
Att fräsa slang i väggarna var nog det som avsågs här och det kan man göra själv.

/T
Citera
2014-03-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Att fräsa slang i väggarna var nog det som avsågs här och det kan man göra själv.

/T

Slang med färdigdragen FK räknas som fast förlagd elinstallation och kan således bara utföras av en yrkesman.
Citera
2014-03-16, 19:32
Medlem
Citat:
Slang med färdigdragen FK räknas som fast förlagd elinstallation och kan således bara utföras av en yrkesman.

Slang får vem som helst fräsa in i en vägg.
Sen kommer valfri elektriker & drar tråd.
Citera
2014-03-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ska alla gamla taklister bytas samtidigt eller vill du bevara den gamla stilen? Antagligen kommer det gå på runt 50-100papp skulle jag gissa på.Det beror på hur jobbiga väggar det är samt hur mycket du vill att dom ska återställa allt.

Jag kan eventuellt tänka mig att sätta helt ny stuckatur sen så det beror på hur skadade de blir om det blir lönt att återställa. På väggarna och tak behöver det i princip bara va en slät yta då jag kommer ta in någon som tar bort den gamla tapeten målar om/tapetserar om. Jag kommer nog inte göra något själv då jag inte kan något alls om detta det blir nog bäst om ett proffs får sköta det.

Om jag bara gör 3 rum på ca 50kvm hur mycket tror du det skulle kosta då? Kan man bo kvar hemma under tiden?
Citera
2014-03-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Slang får vem som helst fräsa in i en vägg.
Sen kommer valfri elektriker & drar tråd.

Som jag sa, slang med färdigdragen FK är inte tillåtet för lekmän att förlägga. Du får däremot sätta upp hur mycket, rör, slang eller annan kanalisation du vill. Men du får inte förlägga någon kabel utan att vara yrkesman.
Citera
2014-03-16, 21:33
Medlem
Citat:
Som jag sa, slang med färdigdragen FK är inte tillåtet för lekmän att förlägga. Du får däremot sätta upp hur mycket, rör, slang eller annan kanalisation du vill. Men du får inte förlägga någon kabel utan att vara yrkesman.

Ok & vilken normal människa petar först i tråden i slangen för att sen fräsa in den i en vägg?
Citera
2014-03-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Ok & vilken normal människa petar först i tråden i slangen för att sen fräsa in den i en vägg?

Finns ju färdig slang med tråd redan idragen som man köper
Citera
2014-03-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Finns ju färdig slang med tråd redan idragen som man köper

Inget som en elektriker använder...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera