2014-03-16, 20:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexcc
Det började ju som konspirationsteori när folk sa att planet hade kapats.... Att det BARA kunde ha kraschat... Omöjligen hade landat nånstans... Varför i helvete skulle piloten vara inblandad?!

Det var konspirationsteorier för några dagar sen. Nu presenteras alla tre ideer och påståenden som fakta på Reuters, NYT, Guardian, tom Aftonblaskan.

Time will tell... Men min gissning är att planet aldrig kommer att hittas. Att passagerarna är döda sedan länge. Att kaparna har fått det de ville ha.

Till undvikande av att bli ännu en halmgubbe-tönt (den sämsta sortens debattör som finns) borde du ta och gräva fram ett rejält antal inlägg och citera där "folk" har sagt att det "BARA" kunde vara en krasch.

Jag har inte sett såna inlägg i någon större mängd. Däremot finns det en hel del personer här som är mer försiktiga med att bilda sig teorier på lös grund och som utgår från kända fakta i första hand. I söndags exempelvis var det mest rimliga antagandet att planet hade kraschat. Folk som redan då pratade om kapning har inte på något vis varit smartare eller bättre på att tolka fakta. De har bara haft tur, inget annat. Om man nu kan tala om "tur" i en sån här situation som ju allt tyder på är en tragedi.
Citera
2014-03-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Till undvikande av att bli ännu en halmgubbe-tönt (den sämsta sortens debattör som finns) borde du ta och gräva fram ett rejält antal inlägg och citera där "folk" har sagt att det "BARA" kunde vara en krasch.

Jag har inte sett såna inlägg i någon större mängd. Däremot finns det en hel del personer här som är mer försiktiga med att bilda sig teorier på lös grund och som utgår från kända fakta i första hand. I söndags exempelvis var det mest rimliga antagandet att planet hade kraschat. Folk som redan då pratade om kapning har inte på något vis varit smartare eller bättre på att tolka fakta. De har bara haft tur, inget annat. Om man nu kan tala om "tur" i en sån här situation som ju allt tyder på är en tragedi.

Blah blah blah... Sorry, det är nog du som får "läsa på". Orkar inte med samma gamla diskussion som pågått i flera dagar nu. Gå tillbaka bara nån sida så ser du hur rätt eller fel du har.

De som "hade tur" i början hade nog lite mer att gå på. Men har man inte följt tråden från början så är det mycket lättare att avfärda sådana inlägg.
Citera
2014-03-16, 20:23
Medlem
rakmackan99s avatar
Detta är fan helt sjukt. Vilka är de "so far" ledande teorierna?
Citera
2014-03-16, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Tvärt om skulle jag vilja påstå. Finns inte på kartan att terroristerna skulle låta passagerarna leva. VARFÖR skulle de det?
Om det är ett terrordåd, oavsett om det är mot passagerarna i planet, eller om det är planer på senare användning av flygplanet för att mörda andra oskyldiga, så finns det ingen mening med att skona de på planet.
Finns ju ingen logik bakom.

Så om planet har landat är risken nästan total att passagerarna är döda vid detta laget. Allt annat vore ju extremt konstigt.

Nej det är inte alls konstigt. Det kan användas i utpressningssyfte. 250 gisslan skulle man kunna få många miljoner för. Till exempel i Somalia har vi sett detta satt i system.

Det som motsäger detta är naturligtvis att vi inte har hör något från kaparna så det är ju inte troligt att det har hänt i det här fallet, men det skulle kunna vara så att man i hemlighet förhandlar med någon stat.
Citera
2014-03-16, 20:26
Medlem
Fick en intressant uppgift idag om en person som varit i Thailand vid tidpunkten för flygplanets försvinnande. Personen hade varit ute och rökt på balkongen till sitt hotel mitt i natten, när ett stort flygplan sniffade lågt över hustaken rakt över honom. Jag läste om att dom nu tror att planet passerat Thailand.
Citera
2014-03-16, 20:28
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Man skjuter ju inte ihjäl 200 människor bara så där. Det är både logistiskt och psykologiskt inte helt enkelt. Kom ihåg att det fanns kvinnor och småbarn med också.

Nähä, men det går tydligen bra att döda tusentals genom att flyga in plan i skyskrapor? Hur tänker du när du skriver så? Jag är nyfiken på hur du får ihop det bara?

En terrorist som vill döda, vill döda. Varför skulle han vilja SKONA? Antingen är jag riktigt jävla dum i huvudet, eller så är ditt tankesätt märkligt. Jag kan för mig liv inte begripa varför en terrorist som ämnar att döda hundratals, men kanske helst tusentals, skulle vilja skona de han ämnar att mörda.
Logiken är ju idiotisk. Hör du inte hur dumt det låter?

Eller så börjar jag bli senil.

Citat:
Min huvudinvändning mot alla teorier om att planen landat någonstans för att styckas om till kärnvapenmissil/kidnappa elektronikforskare/lägga rabarber på hemlig last är dock fortfarande denna: Radar. Så här säger t ex Pakistan och Indien enligt CNN:

Man bör oftast välja den enklaste förklaringen som inte står i strid med några kända fakta, även känt som Occams rakkniv. Om inga radarobservationer finns på planet efter Andamanerna och vi har en tänkbar flygrutt som håller planet över havet där ingen radar finns så är denna enklaste förklaring att planet aldrig kom in över land, utan försvann någonstans över havet. Sen kan inte jag (och antagligen heller ingen av alla fantasifulla konspiratörer i tråden heller) bedöma sannolikheten för att planet ändå skulle kunna trassla sig upp en bit genom Asien utan att (såvitt känt) få en enda radarpejling på sig. Jag tror den är tämligen låg, men jag vågar inte säga att det är uteslutet.

Jag förstår EXAKT hur du tänker, och de tankarna har naturligtvis jag själv också. MEN då räcker det, åtminstone för mig, att återgå till fakta, det vi känner till idag. Och det ÄR att planet har ändra kurs medvetet, och att där inte är några som helst indikationer på att något var fel på planet.

Då är min följdfråga till dig: Varför, säg VARFÖR i hela världen skulle någonting ha hänt med planet ute till havs? Varför skulle något havererat för den här piloten? Vi känner ju till statistiken för flygplanshaverier, och vet att det är typ det säkraste sättet att färdas. Varför skulle han haft sämre chanser?

Svara mig på den frågan så jag blir klokare

Citat:
Man kanske också ska påminna om att det material vi har tillgång till inte ger nån som helst anledning att formulera en trovärdig hypotes om kapning för att landa planet och senare använda det för ett terrordåd. Inte heller kidnappning eller att råna planet på värdefull last (och massakrera 200 människor på kuppen) stöds av något annat än otroligt lösa spekulationer. Det måste till något mer än det vi har nu för att inte sätta krasch i havet som mest troliga svar på vart planet har tagit vägen. Allt annat är definitivt foliehattande på hög nivå.

Tror du tänker lite omvänt här. Som de flesta gör här i tråden. Det ni gör, är att ni försöker leta efter den ENKLASTE, den mest RIMLIGA förklaringen.
Vem vem pratar om rimlighet?
Nu skall vi tala om sannolikhet snarare än rimlighet.
Är det rimligt att planet försvinner som det gör ÖVERHUVUDTAGET? Nej du, det är inte rimligt, men ändå hände det.

Är det rimligt att kapten stjäl planet med 200 passagerare ombord? Nej du, inte det minsta rimligt, varför skulle någon göra något sådant? Finns liksom inte mycket rimlighet i det.

Men är det sannolikt? Ja, det är ju högst sannolikt vet vi ju idag, med den fakta vi har.

Och då är åter frågan, vad är mest SANNOLIKT i denna situation?

Att piloten medvetet flyger ur kurs, och drar iväg till världens ändå för att styra planet rätt i havet?

Eller att han faktiskt har någon TANKE bakom det han gör?

Vad kan då tanken vara bakom det han gör? Att mörda passagerarna? Det kan han ju göra direkt efter takeoff så det håller inte.
Då finns det ju inte många anledningar kvar för honom, mer än att landa planet någonstans, av någon idag okänd anledning. Sedan kan man spinna vidare på den linjen också, och vidareutveckla det. Och det är vad VI, "idiotiska foliehattar" gör, baserat på det som idag är MEST sannolikt. Inte RIMLIGT, utan SANNOLIKT. Det är en STOR skillnad.

Ett bra tips. Sluta titta på vad som är rimligt och titta mer på vad som är sannolikt.
Citera
2014-03-16, 20:30
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Jo, men då förutsätter du att kaparna ville ha något i utbyte för gisslan, som någon utomstående kunde ge dem. Teorin att det kaparna ville ha redan fanns på planet har florerat här. Och i så fall kommer vi aldrig få höra om krav från kaparna. För att passagerarna redan är döda för länge sen. Kaparna var ute efter någon/ något/ några annat på planet. Passagerarna var bara collateral damage.

Det tror jag inte, att kaparna har dödat passagerarna. Men ville de åt planet i sig är min tanke att passagerarna är evakuerade på någon plats där kommunikation saknas. Troligen håller de ihop, som rädda människor gör, och väntar på att bli upptäckta och räddade.

Jag håller med om att hela scenariot är långsökt. Hela kapningshistorian är långsökt över huvud taget. Ibland undrar jag om "blipparna" från radar osv är helt andra ekon bara och planet har störtat på sin ordinarie rutt - ett hastigt, okomplicerat förlopp pga brand eller liknande.

Men ska man ändå tro på kapning - som jag själv velat göra tidigt i den här tråden, trots att många sa att det var omöjligt - ja, då kan man fortsätta tro på osannolika saker. Som att passagerarna fortfarande lever.
Citera
2014-03-16, 20:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakmackan99
Detta är fan helt sjukt. Vilka är de "so far" ledande teorierna?

"Take your pick" säger jag..

Men.., hur många konspirationer har genom historien blivit bekräftade ?
Få.

Så jag tror på "enkla lösningar".
En kapning som gick snett är mitt "stalltips".
Citera
2014-03-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Det är kolsvart på natten där. Kommer precis därifrån. Ta ner ett plan mitt i nattmörker lär inte vara det enklaste. Men vem vet, kaptenen har ju sin egen flygsimulator hemma. Han kanske tränat att landa "med förbundna ögon" i smyg.

Fast dagens plan kan ju landa på automaten.
Citera
2014-03-16, 20:32
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:

Så du är en av de människorna som tror att alla har samma hjärnkapacitet? Du tror att alla människor har samma förmåga att analysera och skapa en bild av hur saker och ting skulle kunna se ut?
Det betyder också att du har samma kapacitet som exempelvis Einstein. Eller Bill Gates. Men varför är du då inte världens rikaste människa vid detta laget? Varför är inte alla människor lika framgångsrika?

Tanken har inte slagit dig, att vissa har en bättre förmåga att analysera och skapa en bild av händelser och förlopp, än andra människor?
Citera
2014-03-16, 20:34
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
"Take your pick" säger jag..

Men.., hur många konspirationer har genom historien blivit bekräftade ?
Få.

Så jag tror på "enkla lösningar".
En kapning som gick snett är mitt "stalltips".
En kapning som gick snett men ändå flög i 7 timmar? Jag ger inte mycket för den teorin. Självmord låter mer sannolikt eller haveri a la Helios om planet verkligen flög så länge.
Citera
2014-03-16, 20:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Blah blah blah... Sorry, det är nog du som får "läsa på". Orkar inte med samma gamla diskussion som pågått i flera dagar nu. Gå tillbaka bara nån sida så ser du hur rätt eller fel du har.

De som "hade tur" i början hade nog lite mer att gå på. Men har man inte följt tråden från början så är det mycket lättare att avfärda sådana inlägg.

Okej, du ÄR en halmgubbetönt. Då vet vi det och kan skita i dig och dina konspirationsteorier i fortsättningen. Det gör tråden LITE enklare att följa åtminstone. #LyfterPåHatten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in