2014-03-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför tror du att radarbevakningen skulle vara mindre intensiv på natten? Har du missat det elementära faktumet att modern krigföring i stor utsträckning sker i mörker, särskilt om angriparen bedömer sig ha ett teknologiskt övertag?

Jag vet ingenting om detta, men vi kan inte helt avskriva möjligheten att någon kan ha flugit in i något lands luftrum utan att detta hade uppmärksammats.
Det är ju trots allt så att man med triangulering av satellit-meddelanden har kommit fram till att planet troligen har kommit till ett område i central-Asien. Visst kan det vara en felaktig slutsats men vi kan inte heller utesluta detta bara för att vi tror att radarn obevekligen skulle sett planet och att landet sedan skulle talat om detta för hela världen.
Citera
2014-03-16, 13:25
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Varför tror du att radarbevakningen skulle vara mindre intensiv på natten? Har du missat det elementära faktumet att modern krigföring i stor utsträckning sker i mörker, särskilt om angriparen bedömer sig ha ett teknologiskt övertag?

Var det kanske igår tidningarna slog upp att alla Indiens radarsystem inte alltid är på..därav kan de ha missat inkommande plan.
Citera
2014-03-16, 13:27
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Var det kanske igår tidningarna slog upp att alla Indiens radarsystem inte alltid är på..därav kan de ha missat inkommande plan.

Det gällde såvitt jag förstår bara det på Andaman/Nicobar Islands, på andra sidan Bay of Bengal är det rimligen en annan beredskap
Citera
2014-03-16, 13:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet ingenting om detta, men vi kan inte helt avskriva möjligheten att någon kan ha flugit in i något lands luftrum utan att detta hade uppmärksammats.
Det är ju trots allt så att man med triangulering av satellit-meddelanden har kommit fram till att planet troligen har kommit till ett område i central-Asien. Visst kan det vara en felaktig slutsats men vi kan inte heller utesluta detta bara för att vi tror att radarn obevekligen skulle sett planet och att landet sedan skulle talat om detta för hela världen.

Det har man väl inte? Såvitt jag vet är det som gäller fortfarande att planet antingen har flugit vidare på en sydlig rutt som för det långt ut över Indiska oceanen eller en nordlig rutt som för in över centralasien och slutar någonstans över Kazakstan. Man kan inte säga något bestämt om vilken av dessa rutter planet flugit på och inte heller hur långt det kan ha hunnit flyga innan krasch eller landning. Jag antar att man heller inte kan vara säker på att planet inte gjort ytterligare kursändringar.

Har du nya fakta som jag missat så tar jag gärna emot länkar.
Citera
2014-03-16, 13:29
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Källa på det!?

Varför skulle Nordkorea kapa ett plan? Den allsmäktige guden i detta land gör ju som han vill redan, vilket inbegriper att sätta sitt egna folk i sitt egna plan och smascha i siktat mål.

De 20 ingenjörerna från Freescale ska enligt uppgift syssla med avancerade elbilar och folket lär ju knappast ha råd att köpa eller köra bil, inte lär de heller exportera stulen vara. Vem skulle vilja köpa?
Men visst, det kan vara den officiella bilden Freescale går ut med, för att dölja känslig information och då kan omvärlden vara illa ute.

Du avvisar en konspiration och ersätter den med en annan. Ja, nog måste vi se upp för hjärntrusten på Freescale och deras självdetonerande elbilar.

Citera
2014-03-16, 13:29
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det gällde såvitt jag förstår bara det på Andaman/Nicobar Islands, på andra sidan Bay of Bengal är det rimligen en annan beredskap

Så var det. Tack!
Citera
2014-03-16, 13:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Det låter vagt bekant, men länk? Det cirkulerar så mycket rykten och påståenden. En del är bara ankor och trådsanningar som uppstår i olika forum och sen sprids mellan dem. Andra är uttalanden från olika håll med mer eller mindre officiell status och mer eller mindre underlag.

Indien är som bekant indraget i ett långvarigt, kallt krig med sin granne i norr. Jag tänker inte fästa någon tilltro till uppgifter om avstängda radaranläggningar förrän jag får något med mer substans som bekräftar det (även om jag förstår att det ligger i sakens natur att Indien officiellt inte skulle bekräfta ett sånt förhållande i första taget)
Citera
2014-03-16, 13:34
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Du avvisar en konspiration och ersätter den med en annan. Ja, nog måste vi se upp för hjärntrusten på Freescale och deras självdetonerande elbilar.

Finns det någon vinst i att konspirera med Nordkorea? Ett utdraget "självmord" möjligtvis.
Citera
2014-03-16, 13:36
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Där står ju för övrigt att den kraschen är unik! Så vad blir då oddsen? Åt helvete höga
Du påstod att det inte finns fall där passagerare överlevt efter landningar i havet. När vi sedan visar att det finns sådana fall gnäller du alltså över att det inte sker tillräckligt ofta. Men är inte de flesta flygolyckor relativt unika? Gottröra, Asiana 214, etc. har väl alla varit engångsföreteelser. Men det gör dem inte mindre sannolika. Allt beror på de förutsättningar som gällt för just de flighterna.

Du borde sätta antalet fall där passagerare överlevt landningar i havet i relation till de gånger piloter har försökt landa i havet, snarare än till det totala antalet flygolyckor med dödlig utgång (eller vad du nu jämför med).
Citera
2014-03-16, 13:39
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Det låter vagt bekant, men länk? Det cirkulerar så mycket rykten och påståenden. En del är bara ankor och trådsanningar som uppstår i olika forum och sen sprids mellan dem. Andra är uttalanden från olika håll med mer eller mindre officiell status och mer eller mindre underlag.

Indien är som bekant indraget i ett långvarigt, kallt krig med sin granne i norr. Jag tänker inte fästa någon tilltro till uppgifter om avstängda radaranläggningar förrän jag får något med mer substans som bekräftar det (även om jag förstår att det ligger i sakens natur att Indien officiellt inte skulle bekräfta ett sånt förhållande i första taget)

Jag har inte ingående kontakter med Indiens försvarsmakt, så du får hålla tillgodo med Expressens artikel:

http://www.expressen.se/nyheter/indisk-radar-kan-ha-missat-spokplanet/
Citera
2014-03-16, 13:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag har inte ingående kontakter med Indiens försvarsmakt, så du får hålla tillgodo med Expressens artikel:

http://www.expressen.se/nyheter/indisk-radar-kan-ha-missat-spokplanet/

Och denna, relaxad kille:

Citat:
On India's Andaman Islands, a defence official told reporters he saw nothing unusual or out of place in the lack of permanent radar coverage. The threat in the area, he said, was much lower than on India's border with Pakistan where sophisticated radars are manned and online continuously.

At night in particular, he said, "nothing much happens".

"We have our radars, we use them, we train with them, but it's not a place where we have (much) to watch out for," he said. "My take is that this is a pretty peaceful place."

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/mh370-live-deliberate-action-taken-3244038#ixzz2w84r9011
Follow us: @DailyMirror on Twitter | DailyMirror on Facebook
Citera
2014-03-16, 13:54
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Man har idag dementerat att familjen flyttade ut innan flighten. För övrigt även dementerat att planet hade extra bränsle.

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/mh370-live-deliberate-action-taken-3244038#ixzz2w7tk3PWQ

Om piloten var smygbög, skulle det säkert kunna röra till det. Men hans engagemang för oppositionsledaren som fängslats på vad det verkar som tveksamma grunder, kanske mer handlar om upprördhet över att demokratin hotas.
Samtidigt brukar kapningar ofta genomföras av personer och organisationer som är mot demokrati, och inte för demokrati. Pilotens eventuella politiska motiv faller lite utanför ramarna.

Det ar ju just det. Vill han protestera mot en sittande regering och deras syn pa demokrati/homosexuella sa kanns ju detta inte som en rimlig vag att ga pa. Han skulle ju knappast fa folkets sympatier genom att morda 200+ Malaysier te.x

Snacka om snurrig handelse detta. Jag kan arligt erkanna att jag hoppas vi far en losning snart och sedan kommer iaf jag se fram en Mayday-episode av detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in