2014-03-16, 07:46
Medlem
morkfromorks avatar
Finns över 600 platser i regionen där planet kan landa enligt straitstimes
Citera
2014-03-16, 08:06
Medlem
murbrukms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karmaman
Varför inte ta satellitbilder över hela världen? då kan man ju utesluta allt

Lite offtopic, men frånvaron av bevis är inte ett bevis i sig.
Citera
2014-03-16, 08:46
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av di.canio
Flygplanet ligger på havets botten skulle jag tro. Haven vi har i vår värld är enorma, ett flygplan är en piss i Nilen. Indiska Oceanien "slukade" helt enkelt flygplanet. Sedan vad som skedde innan har jag ingen teori för möjligtvis nr 1,2 eller 4.

Och om så är fallet så är det knappast i ett stycke. Möjligtvis att vissa större delar av kroppen, vingar och stjärtpartiet klarat sig utan total demolering.
Citera
2014-03-16, 08:50
Medlem
christerys avatar
Jag tycker det är märkligt då jag kikat lite på radartäckningen som fanns över området (en länkad PDF) och alla satelliter som kikar på väder och vindar dygnet runt att man kan tappa bort en sån stor sak som en 777a med kondensstrimmor och hela faderutten.

Har den dessutom en radioöverföring till RR så ska det väl inte vara omöjligt att några andra råkat få in den transmissionen och vet en bäring per skalle - då år det ju att triangulera ut position.

Eller är det bara USA/NSA SWE/FRA och andra som idkar radioövervakning... Ger mig fan på att det ligger ryska och kinensiska "trålare" däromkring åxå. Men dom vill nog inte säga nåt om det.

Övervakningen är inte så bra som jag trodde.
Citera
2014-03-16, 09:11
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Fast då återkommer man till det ologiska i att sänka planet bortom tänkt rutt.

Kan ju vara så att han vill utöva lite friflygning innan krasch.
Tänk själv, i hela sitt liv har han varit tvungen att följa sina farleder till punkt och pricka, nu kan han köra lite som han, testa grejor, kanske en loop .
Några drömmar han kan uppfylla innan slutet...
Citera
2014-03-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Men videon visar bara hur man använder heading select inte hur man programmerar in waypoints på FMS. Kör man på heading select måste man navigera efter karta vilket är svårare.

Varför skulle det vara svårare att navigera efter en karta ?
Bara man vet var man är från början så är det väl inga problem.
Det är mig veterligt betydligt svårare att gå in och ändra i flight management.
Citera
2014-03-16, 09:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
De svarta lådorna (CVR & FDR) kan inte stängas av.

USA (NTSB) kopplades snabbt in för att det fanns amerikaner bland passagerarna.

Från malaysiskt håll hade man från början knappt en aning om att detta flyg ens lyft från KUL. De var helt ute och virrade inledningsvis.

Är du säker på det? På B-737 kan båda kopplas bort via CB i cockpit
Citera
2014-03-16, 09:34
Medlem
MrFolds avatar
Om planet tog den sydliga rutten skulle det faktiskt kunna stämma in på en teori som man skulle kunna kalla "hänsynsfullt, utvidgat självmord", hur bisarrt det än må låta. Piloten vill då bespara passagerarna och sig själv den skräck det innebär att störta och han vill heller inte riskera att planet störtar över något bebyggt område. Så vad gör han?

- Kursändrar för att bli svårare att lokalisera för flygledning men främst för att kunna sätta en kurs som för planet över öppet vatten, dvs ut över Indiska oceanens stora vattenvidder.
- Gör en rejäl stigning över 40000 fot enligt pejling av planets färdväg (låt vara att jag förstått att det finns stora osäkerheter i bedömningen av vilken höjd planet eg. befunnit sig på) så att medvetslöshet (och därefter död) uppstår successivt hos passagerarna
- Därefter har han programmerat planet att gå ner på en lägre marschhöjd (ca 20000 fot) för att inte korsa annat flygs banor
- Planet flyger sen till bränslet är slut och det kraschar i havet

En bisarr teori, visst. Men fakta är så pass bisarra i sig själv att den långt ifrån känns orimlig. Den svåra frågan är dock den andre piloten. Vad hände där? För jag har svårt att tro på en "plot" mellan dessa båda.
Citera
2014-03-16, 09:36
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
De svarta lådorna (CVR & FDR) kan inte stängas av.
Citat:
As there was no click, it was speculated that Captain Tsu may have pulled out the CVR circuit breaker before leaving the cockpit.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/SilkAir_Flight_185
Citera
2014-03-16, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag tycker det är märkligt då jag kikat lite på radartäckningen som fanns över området (en länkad PDF) och alla satelliter som kikar på väder och vindar dygnet runt att man kan tappa bort en sån stor sak som en 777a med kondensstrimmor och hela faderutten.

Har den dessutom en radioöverföring till RR så ska det väl inte vara omöjligt att några andra råkat få in den transmissionen och vet en bäring per skalle - då år det ju att triangulera ut position.

Eller är det bara USA/NSA SWE/FRA och andra som idkar radioövervakning... Ger mig fan på att det ligger ryska och kinensiska "trålare" däromkring åxå. Men dom vill nog inte säga nåt om det.

Övervakningen är inte så bra som jag trodde.

Det är nog minst 20 år sedan ryska och kinesiska spiontrålare försvann ,
ADAC planen finns väl kvar , men sateliterna är nog mer funktionella.
Citera
2014-03-16, 09:43
Medlem
Svammels avatar
Jag hävdade för några dygn sedan att kaptenen ligger bakom. Tror det är så fortfarande. Nu har dessutom media hakat på denna tes. Men i o m att sakerna är som de är finns det alltid utrymme för en liten konspiration.

Nu måste vi fråga oss. Vem har intresse av att peka ut kaptenen? Svar: USA

Det skulle vara förödande om det visar sig att det ligger en teknisk orsak bakom denna incident. Boeing behöver inte mer motgångar nu, det skulle liksom vara en droppe som får bägaren att rinna över. Nä, enklare då att plantera lite "fakta" i vissa mediakanaler så man flyttar fokus på en kille som inte kan försvara sig.

jag vet.. det låter lite väl tokigt..men va fan. Inte konstigare än mycket annat man läst i denna tråd.

Det som talar emot en iscensatt nyhetsplanering är att om planet hade störtat där det sist sågs hade spillror hittats utan tvekan.. så.. jag tror faktiskt att detta är ett verk av piloten.

Han har lurat ut co-pilot att kolla något längre bak. Stängt dörren. satt kurs västerut och flugit alldeles för högt vilket innebar att alla ombord (utom kapten som har tillgång till syrgas) svimmade. Sedan har han följt den södra korridoren, medveten om att denna flygning kommer att vara den sista han företer sig. Planet har flugit på bra tills soppan är slut och då har det kraschat.

Det kan finnas olika skäl till denna gärning. Det får vi aldrig reda på om det inte hittas något självmordsbrev möjligen, men det förefaller osannolikt..men om det stämmer så kan vi utgår från att killen hade en skruv som satt aningen löst.
Citera
2014-03-16, 09:54
Medlem
duqus avatar
Vartefter nya detaljerna kommer fram så ser de flesta hur mycket skumrask som försiggår runt Malaysia.
Det är falska pass och service med transit för flyktingar, gods som saknar klarering, nu på denna flight var det max vikt trots att den inte var full, det var visst plats för runt 50 pax till, alltså är det en pågående affärsverksamhet med flyget inblandad som inte tål full genomgång i ljuset.

Eftersom piloten är politiskt engagerad kan det vara så att han helt enkelt ville avslöja skumrasket bakom kulisserna, han kanske är flygets motsvarighet till Snowden, så han väljer att ta kärran till en hemlig plats och sen bara ligga lågt och låta världens journalister och regeringar vända in och ut på allt och därigenom få saker avslöjade. Det kan ju vara så att han under längre tid har flugit saker som han inte har gillat och som kan vara olagliga, det förutsätter då att pax är oskadda och sitter fast på ett parkerat plan i någon ödemark utan mobiltäckning där dom öst upp ett kamoflagenät över planet.

Eftersom Vietnam visste om kursändringen dag 1 som Malaysia mörkade under flera dar (källa på pprune) pekar allt mer på att piloten bara var en bricka i någon skum verksamhet som verkar ha valt att röja hela skiten genom att inte fullfölja uppdraget utan sticka till okänd ort med pax och förmodad känslig last.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in