2014-03-15, 18:44
Medlem
Door33s avatar
Hej på er,

Saken är den att jag och min fru fick reda på att "drömhuset" var tillsalu för ca en månad sedan, så vi ringde upp säljaren och pratade lite och blev erbjudna att komma och kolla på huset. Allt var frid och fröjd och vi kom fram till ett pris som båda var nöjda med, en seriös mäklare var också inblandad.

Ett par dagar senare träffades vi alla på mäklarens kontor och skrev kontrakt osv, allt var nu klart trodde jag och min fru och vi började att se fram emot inflyttningsdagen...1 Maj.

Men igår ringer mäklaren mig och säger att säljaren nu helt plötsligt inte vill sälja huset till oss längre, vad ska vi göra nu, vad kommer att hända? Jag och min fru är fast benägna om att fortskrida affären som det var tänkt från början och som kontraktet säger.

Men jag behöver verkligen få hjälp och tips av människor som VET hur vi ska gå tillväga och som kan förklara vad som nu framöver kommer att hända.

Ingen av oss mår särskilt bra just nu Vi har letat hus länge och kände nu att vi äntligen har hittat ett hus som passar oss, läget, storleken m.m. gör så att vi verkligen vill ha detta hus, så nu känns allt jobbigt, att inte kunna fokusera på huset i sig och renovering etc.
Senast redigerad av Door33 2014-03-15 kl. 18:48.
Citera
2014-03-15, 18:48
Medlem
Evaristos avatar
Allt beror på vad som står i kontraktet. Där bör stå nåt om giltig skäl för hävande, och ev skadestånd om så sker.
Citera
2014-03-15, 18:49
Medlem
Du har möjligtvis inte en kopia av kontraktet?
Citera
2014-03-15, 18:51
Medlem
Door33s avatar
Kontraktet är korrekt utformat som ett bostadskontrakt sig bör.

Den enda klausulen är att säljaren ska få ta över våran hyreslägenhet, och det får hon, detta ska hon ha skriftligt på av våran hyresvärd, och nu på tisdag har vi tid för möte med honom och allt är klart för hans del.

MEN! vad händer om säljaren då vägrar att komma till mötet, eller tex väljer att INTE ta över våran lägenhet???
Citera
2014-03-15, 18:52
Medlem
Door33s avatar
Jo jag har en pappers-kopia på kontraktet hemma.
Citera
2014-03-15, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Door33
Kontraktet är korrekt utformat som ett bostadskontrakt sig bör.

Den enda klausulen är att säljaren ska få ta över våran hyreslägenhet, och det får hon, detta ska hon ha skriftligt på av våran hyresvärd, och nu på tisdag har vi tid för möte med honom och allt är klart för hans del.

MEN! vad händer om säljaren då vägrar att komma till mötet, eller tex väljer att INTE ta över våran lägenhet???

Har du en kopia på kontraktet?
Citera
2014-03-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Door33
Jo jag har en pappers-kopia på kontraktet hemma.

Tänka sig ta en bild och lägga upp här? Alternativt leta upp numret och leta upp en kopia på internet? Antar att det är ett vanligt standardavtal, nämn även tillagda klausuler.
Citera
2014-03-15, 18:55
Medlem
TheHmms avatar
Om säljaren vägrar skriva på överlåtelsen så kan det bli skumt.
Citera
2014-03-15, 18:58
Medlem
Har säljaren öht skrivit på?
Citera
2014-03-15, 18:58
Medlem
Door33s avatar
Jag känner inte att jag vill lägga ut kontraktet här, och jag kan även intyga att kontraktet är utformat helt seriöst av konstens alla regler av en seriös mäklare från Swedbank.

Det finns mao inget i kontraktet som skulle kunna vara "speciellt" eller liknande, förutom just det att säljaren ska få överta våran lägenhet, vilket hon får både utav mig och för min hyresvärd.

Kan hon utnyttja den delen i kontraktet till hennes fördel?
Citera
2014-03-15, 18:59
Medlem
Door33s avatar
Kontraktet är påskrivet utav samtliga inblandade, på varje sida t o m.
Citera
2014-03-15, 19:06
Medlem
talgoxens avatar
Huvudregeln är att "avtal skall hållas" (pacta sunt servanda på latin). Att man inte längre "känner för att sälja" är inget skäl för häva ett avtal, oavsett om man säljer en stol eller en fastighet.

Det som komplicerar är ju som redan nämnt att säljaren ska ta över ett hyreskontrakt.

Hemulansansvar tycks vara relevant i det här fallet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemulsansvar

Det är skillnad på att vara ägare ur civilrättsligt perspektiv och fastighetsrättsligt. Du är just nu endast ägare ur civilrättsligt perspektiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in