2014-03-15, 15:55
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
Fan vad mycket snack det är om kapning, måste det vara en kapning? Eller man kan ju inte stänga av kommunikationssystemet som pilot, (klart som fan man kan men det är KLART SOM FAN man inte gör det)

Det spekuleras lite på andra forum om att det kan vara kaptenen på flighten som
kapat planet som en protest mot den Malaysiska regeringen då de ska ha fängslat
en oppositionsledare för sodomi.
Citera
2014-03-15, 15:56
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om planet blev kapat så borde ju någon av passagerarna ha hunnit meddela någon anhörig om vad som hänt, t.ex med sms.

Det borde tyda på att kaparen är en av piloterna. Ingen passagerare visste vad som hände. De allra flesta har nog inte koll på flygriktning och ifrågasätter inte om piloten säger att "vi kommer göra en gir för att undvika turbulens" etc.

(Alternativt om passagerarna gjorts medvetslösa. Var det inte sagt att planet gjorde en rejäl stigning efter att kontakten bröts? Dock vet jag inte hur det funkar.)
Citera
2014-03-15, 16:00
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
protest mot den Malaysiska regeringen då de ska ha fängslat
en oppositionsledare för sodomi.

Det bör tas i annan sträng, men snubben har tidigare suttit i finkan för exakt samma sak och det finns vittnen
Citera
2014-03-15, 16:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Stämmer det, låter det som att flygplanet irrat omkring med autopiloten avslagen.
Kan man tänka sig att det pågått bråk i cockpit om kontrollen under en stund och att planet under denna stund varit herrelöst till och från?

Och/eller kan det finnas något uttalat syfte med att ta upp planet så högt? T ex för att på något sätta skapa extremt lågt tryck i kabinen, eller för att bli "synlig" för någon kommunikationsenhet långt bort?
Citera
2014-03-15, 16:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det bör tas i annan sträng, men snubben har tidigare suttit i finkan för exakt samma sak och det finns vittnen
Om han tidigare är dömd för samma sak tycker jag det är helt OK att diskutera detta i denna tråd så länge som inläggen handlar om hur denna tidigare dom kan hänga ihop med denna incident.

Har du mer fakta om vad han blivit dömd för? När, var, vad, etc.

/Moderator
Citera
2014-03-15, 16:06
Bannlyst
Läste någonstans att det finns en chans att planet blivit kapat och sedan landat utanför Indien typ.
Hur stor är egentligen chansen? Dom har väl funnit vrakdelar i havet?

Kan det inte bara vara så att planet har störtat ner i havet och hållit sig i ganska bra skick och bara sjunkit ner på botten, havet är djupt menar jag.

Oavsett obehagligt för de anhöriga att inte få ett svar på vad som har hänt.
Citera
2014-03-15, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Caustic
Läste någonstans att det finns en chans att planet blivit kapat och sedan landat utanför Indien typ.

Kan det inte bara vara så att planet har störtat ner i havet och hållit sig i ganska bra skick och bara sjunkit ner på botten, havet är djupt menar jag.

Jävligt spännande om dom filmar (som dom kommer göra) när dom hittar HELA flygplanet under vatten, jävligt scary men man hoppas på det bästa och att alla mår fine.
Citera
2014-03-15, 16:11
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Det kanske går att läsa av passen på 100 meters håll, men inte från en satellit.

Ok. Har dålig koll på det där som sagt. Någon skrev några meter, du skriver hundra meter. Jag själv har inte den blekaste aning utan känner bara att 2014 försvinner inte ett helt flygplan fullt med folk spårlöst hur som helst. Antar att det krävs Kapare 2.0 för det..

Mvh
Citera
2014-03-15, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Caustic

Nej, vrakdelar har inte påträffats än.

Att planet störtat ned i havet och fortsatt att vara intakt är omöjligt.
Citera
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om han tidigare är dömd för samma sak tycker jag det är helt OK att diskutera detta i denna tråd så länge som inläggen handlar om hur denna tidigare dom kan hänga ihop med denna incident.

/Moderator

Jag menade Anwar politikern som dömts för sodomi, piloten har inte varit straffad vad jag vet.
Citera
Medlem
Zinghos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

/Moderator
Piloten är livstidsmedlem i oppositionspartiet som Anwar Ibrahim, han dömdes dagen innan flygplanet försvann
Citera
2014-03-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Någon pilot kanske kan svara på detta:

Medierna skriver att man måste vara flygkunnig för att följa den flygkorridor som planet uppenbarligen tagit enligt Malaysias radar.

Är detta sant? Kan man inte programmera autopiloten att följa vedertagna flygkorridorer till en viss flygplats?

När man flyger längre sträckor och planet ändrar kurs då och då, är detta alltså på grund av att piloterna matar in nya koordinater hela tiden och inte på grund av att autopiloten helt på egen hand följer en viss korridor?

Cnn har en artikel om just detta.
http://edition.cnn.com/2014/03/14/opinion/goyer-malaysia-flight/index.html?hpt=hp_c3

Man programmerar in en färdväg i flygplanets dator (Flight Management System )från start till landning och slavar sedan autopiloten att följa denna, men det är givetvis fullt möjligt att flyga denna för hand också. Man kan sedan på olika sätt förändra flygrutten genom att gena i denna, lägga till extra punkter eller helt ändra rutten.
Senast redigerad av EvilMoose 2014-03-15 kl. 16:23. Anledning: fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in