2014-03-15, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Han var redan dömd, det fanns inget han kunde göra åt det. 16 år är lågt. Vi är glada helt enkelt.

Har Fredrik berättat för dig varför han mördade Marina? Eller har han inte stake nog att berätta om motivet? Ja, alla håller med er om att straffet var lågt för det han gjorde.
Citera
2014-03-15, 12:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Om jag var oskyldig och dömdes för mord på en person som jag älskade skulle jag bett min advokat förklara för media om hur förtvivlad jag var över att ha blivit oskyldigt dömd och att jag skulle göra allt för att få upprättelse och under fängelsetiden arbeta för att den verkliga gärningmannen skulle kunna identiferas.

Jag skulle inte vara glad över att ha fått 16 år för något jag inte hade gjort. Framförallt skulle jag vara fullständigt förtvivlad över att ha blivit oskyldigt dömd, om jag hade fått 16 eller 18 år tror jag i det läget hade spelat mindre roll. Jag hade troligtvis också valt att lämna ett längre uttalande i slutet av förhandlingen (vilket alla åtalade erbjuds att göra) där jag förklarade min förtvivlan över att vara oskyldigt åtalad och att jag hellre skulle dö själv än att döda någon annan.

Jag skulle också ha bidragit under utredningsarbetet och i letandet efter min försvunna sambo och med alla medel försökt hitta den försvunna sambon och sedan gärningsmannen om jag var oskyldig.

Jag skulle alltså bete mig ganska annorlunda än vad FS gjort.
Du skulle göra som Mats Alm gjorde, med andra ord.
Citera
2014-03-15, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Mats Alm försökte spela oskyldig. Det behöver inte en oskyldig göra. Mats Alm var en usel skådespelare.
Citera
2014-03-15, 12:13
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Nu nämnde ju inte CountryChick något om aliens, bortförande i UFO, italienare som proppade i hen pizza och pasta med parmesanost liggande i ett båtsläp tex som förklaring, gråtandes i TV och tidningar. En viss skillnad är ju hens beskrivning av vad hen skulle göra, än vad MA gjorde i fallet LC.
Citera
2014-03-15, 12:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Undrar vad anledningen till mordet är.
Vad fick Fredri* att göra det?

Blev han kränkt på grund av att Marina skulle träffa andra män och hade en roadtripp inplanerad med X antal träffar?
Blev han påkommen med att ha tagit ut pengar olovandes?
För att han skulle bli tvingad att flytta?
Blev han kränkt på grund av att M talade och skrev om hans bristande sexuella förmåga?
Vilka mer anledningar kan finnas?
han kan ha rånmördat henne. Enligt honom förvarade Marina kontanter hemma som är borta plus att bankomatuttag gjorts efter hennes död. Han kan också ha varit skyldig henne pengar, det kan ha funnits skuldsedlar som försvunnit efter hennes död. Att röja Marina ur vägen kan ha handlat om åtskilliga tiotusentals kronor för parasiten Fredrik Svensson.
Citera
2014-03-15, 12:27
Medlem
soopys avatar
Citat:
Om jag var oskyldig och dömdes för mord på en person som jag älskade skulle jag bett min advokat förklara för media om hur förtvivlad jag var över att ha blivit oskyldigt dömd och att jag skulle göra allt för att få upprättelse och under fängelsetiden arbeta för att den verkliga gärningmannen skulle kunna identiferas.

Jag skulle inte vara glad över att ha fått 16 år för något jag inte hade gjort. Framförallt skulle jag vara fullständigt förtvivlad över att ha blivit oskyldigt dömd, om jag hade fått 16 eller 18 år tror jag i det läget hade spelat mindre roll. Jag hade troligtvis också valt att lämna ett längre uttalande i slutet av förhandlingen (vilket alla åtalade erbjuds att göra) där jag förklarade min förtvivlan över att vara oskyldigt åtalad och att jag hellre skulle dö själv än att döda någon annan.

Jag skulle också ha bidragit under utredningsarbetet och i letandet efter min försvunna sambo och med alla medel försökt hitta den försvunna sambon och sedan gärningsmannen om jag var oskyldig.

Ja, är man oskyldig icke psykopat så letar man, man engagerar sig och omgivningen upplever inte att man är kall och likgiltig och blott ute efter den försvunnas egendom.

Bilden av denna mördande psykopat är så helgjuten och en förskräckande illustration av oförmåga att känna, för andra. När man läser en annan figur här, en "associate", så får man samma känsla.

Eery!

Och den känslan inger också flera andra här, en del av dem syns knappt i tråden längre. Wonder why?
Citera
2014-03-15, 12:28
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Mats Alm försökte spela oskyldig. Det behöver inte en oskyldig göra. Mats Alm var en usel skådespelare.

Det är ju helt klart en väsentlig skillnad mellan att VARA oskyldig och SPELA oskyldig
Citera
2014-03-15, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Alm var en lysande skådespelare, han hade kunnat platsa i Stefan och Krister vilken dag som helst. Att skyldiga bedyrar sin oskuld är knappast skäl för de som verkligen är oskyldiga att låta bli.
Citera
2014-03-15, 12:34
Bannlyst
Citat:

Håller helt med dig. Det jag är lite nyfiken på är om FS tänker nöjdförklara sig. Då slipper han ju häktet och kan komma ut till anstaltens relativa bekvämlighet. Om Maskroos inte ljuger är han ju nöjd.
Citera
2014-03-15, 12:41
Medlem
Finlisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Ja, är man oskyldig icke psykopat så letar man, man engagerar sig och omgivningen upplever inte att man är kall och likgiltig och blott ute efter den försvunnas egendom.

Bilden av denna mördande psykopat är så helgjuten och en förskräckande illustration av oförmåga att känna, för andra. När man läser en annan figur här, en "associate", så får man samma känsla.

Eery!

Och den känslan inger också flera andra här, en del av dem syns knappt i tråden längre. Wonder why?

Bara det faktum att mördaren fredrik sven*son inte lyft ett finger från start för att hjälpa, polis, utredare, anhöriga mfl. under utredningen, det säger allt

Man behöver oftast inte göra det mer komplicerat än nödvändigt. I detta fallet förstod man i stort sett direkt att mördaren fredrik sven*son var skyldig med hänsyn till att han inte varit behjälplig på nåt sätt överhuvudtaget.

Men det är så j-vla gött att han sitter där han sitter nu, hans värsta mardröm

Bäst av allt, Marina fick sista ordet och hennes anhöriga behöver inte vara rädda längre
Citera
2014-03-15, 12:59
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlisa
Bara det faktum att mördaren fredrik sven*son inte lyft ett finger från start för att hjälpa, polis, utredare, anhöriga mfl. under utredningen, det säger allt

Man behöver oftast inte göra det mer komplicerat än nödvändigt. I detta fallet förstod man i stort sett direkt att mördaren fredrik sven*son var skyldig med hänsyn till att han inte varit behjälplig på nåt sätt överhuvudtaget.

Bäst av allt, Marina fick sista ordet och hennes anhöriga behöver inte vara rädda längre

Ja, Rättvisa har skipats.

Och det har skett med betydande hjälp från mördar'n själv, som du beskriver. Hans handlande, och icke handlande, innebar att han pekade med hela handen, på sig själv! Och det visade sig "oemotståndligt" för (kloka) HD som helt enkelt tog efter psykopaten och pekade med hela handen åt HR.

Resten är (god) rättshistoria.

Nice!
Citera
2014-03-15, 13:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlisa

Ja, vi får vara nöjda. 16 år är bättre än ingenting. I värsta fall hade det inte blivit någon resning och därmed ingen fällande dom. Han hade fått skadestånd för mordet han begått. Åkt på solsemester till Marrocko. Hade förmodligen lovat Mas.att följa med och ha det riktigt mysigt på stranden. Med tanke på det så känns denna dom mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in