2014-03-14, 21:50
Medlem
Är så trött på alla mesiga straff för våldsbrott etc i detta landet.
Särskilt när det gäller trafikbrott. Vill man mörda någon, så är ett enkelt sätt att råka köra ihjäl personen ifråga, när han/hon går på trottoaren. Då får man skyddstillsyn och några dagars samhällstjänst som straff.
Eller så kör man rattfull och råkar köra ihjäl en mamma och bebis i vagn. Hoppsan! Men mycket snart är man ute och kör på vägarna igen, som inget hänt.

Det är ta mig fan hårdare straff på att odla cannabis än att ta människors liv i detta landet

Så säg mig, vilket parti vill införa hårdare straff? Om det ens finns något?
Citera
2014-03-14, 21:56
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Vore det inte förnuftigare att i stället rösta på ett parti som vill öka uppklarningsprocenten för brott? Det har nämligen visat sig att om brott verkligen klaras upp så har det en mycket större effekt på brottsligheten än hårda straff för det lilla fåtal som har oturen att åka dit.
Citera
2014-03-14, 22:02
Medlem
Det enda riksdagspartiet som vill ha hårdare straff är SD. Men även om jag är positivt inställd till hårdare straff och ett bättre försvar som SD förespråkar, kan jag inte acceptera att SD inte erkänner att det finns ett etniskt svenskt folk och att de inte är beredda att kämpa för vår överlevnad. Så för min del kommer jag stödja Svenskarnas parti som vill göra Sverige svenskt igen, samt att de också vill införa hårdare straff och ett bättre försvar.
Citera
2014-03-14, 22:11
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Det enda riksdagspartiet som vill ha hårdare straff är SD. Men även om jag är positivt inställd till hårdare straff och ett bättre försvar som SD förespråkar, kan jag inte acceptera att SD inte erkänner att det finns ett etniskt svenskt folk och att de inte är beredda att kämpa för vår överlevnad. Så för min del kommer jag stödja Svenskarnas parti som vill göra Sverige svenskt igen, samt att de också vill införa hårdare straff och ett bättre försvar.
Vill SvP förbättra polisens arbete så att uppklarningsprocenten blir bättre, eller nöjer man sig med den symboliska handlingen att straffa dem som klantar sig så extremt att de åker dit? Endast 4% av bostadsinbrotten i Sverige klaras upp, vilket är sämst i Norden. Det är med andra ord i praktiken riskfritt att bryta sig in i bostäder. Om man vet att 96% av dem som bryter sig in i bostäder klarar sig är man tämligen immun mot hårdare straff, eftersom man iskallt räknar med att man ska komma undan. Länk: http://www.dn.se/nyheter/sverige/samst-i-norden-pa-att-klara-upp-inbrott/

Citat:
Förra året klarade den svenska polisen upp 920 inbrott av över 22 000 anmälda.

Det är den högsta siffran på flera år.
Senast redigerad av LuktenUtavBajs 2014-03-14 kl. 22:14.
Citera
2014-03-14, 22:16
Bannlyst
Svenskarnas Parti.
Citera
2014-03-14, 22:20
Medlem
FI. Så får vi alla de hårdaste straffet utav dem alla!
Citera
2014-03-14, 22:55
Medlem
Åh fy fan..s avatar
Problemet med att införa strängare straff är att det inte gör någon större påverkan på brottsligheten.

Titta bara på USA om du vill ha exempel.

En mer långsiktig satsning vore att rösta på ett parti som verkligen vill engagera sig i förorterna och fattiga områden då det oftast är de som producerar mest kriminella.

Eller som vill minska invandring och investera i det ovannämnda.

Tyvärr kommer ett sånt parti aldrig existera. Så om du nu vill ha högre straff så skulle jag ta SD om dina åsikter ligger åt det hållet. Eller moderaterna.
Citera
2014-03-14, 23:01
Bannlyst
SD är de enda partiet i Riksdagen som verkligen vill ha hårdare straff för grova brott. Alliansen och Moderaterna har svamlat lite om det, men sedan skyllt bort sig på domstolsväsendet. Att ha en statsminister som menar att han inte kan påverka kriminalpolitiken fattar ju varenda åsna att vi måste göra oss av med omedelbart.

Att hårdare straff per auto inte sänker brottsligheten är mest nonsens där alla alltid hänvisar till USA och deras höga andel intagna. Dock kan man ju fråga sig hur många som hade varit kriminella i landet om man halverade straffen? Färre intagna, pga korta straff? Fler intagna pga slappa straff?
Citera
2014-03-14, 23:25
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Att hårdare straff per auto inte sänker brottsligheten är mest nonsens där alla alltid hänvisar till USA och deras höga andel intagna. Dock kan man ju fråga sig hur många som hade varit kriminella i landet om man halverade straffen? Färre intagna, pga korta straff? Fler intagna pga slappa straff?
Nejdå, jag hänvisar inte till USA, utan till statistik. Bland annat i artikeln jag länkar till. Ditt tankeexperiment begriper jag mig inte på. Du verkar har rört till det när du skulle komma till slutklämmen, så det blev bara förvirrande. Tänk dig i stället hur hög brottslighet vi skulle ha om siffrorna i artikeln var de omvända. D v s att uppklarningsprocenten vore 96%. Satsningarna på bostadsinbott i Norge och Finland som verkligen fick ner antalet bostadsinbrott gällde att sätta dit fler inbrottstjuvar, och inte att ge de få som åker dit högre straff.

Höga straff är en meningslös symbolhandling som inte leder någonstans. Ungefär som "nationellas" vanor att lägga ner kransar vid Karl XII:s staty, skylla invandringen på Mona Sahlin eller skriva "SD 2014" efter varje särskrivet inlägg på Flashback i stället för att inse vad roten till problemet är. Bara meningslösa symbolhandlingar som för stunden lättar lite på ilskan med andra ord.
Citera
2014-03-15, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Vore det inte förnuftigare att i stället rösta på ett parti som vill öka uppklarningsprocenten för brott? Det har nämligen visat sig att om brott verkligen klaras upp så har det en mycket större effekt på brottsligheten än hårda straff för det lilla fåtal som har oturen att åka dit.
Det är en riktig observation.

USA som ofta nämns som ett ställe med "hårda" straff har regioner med hög crime rate. Men i de regionerna är sannolikheten att gripas och fällas liten, och därmed upplevs kriminalitet som "accepterad".
Citera
2014-03-15, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nejdå, jag hänvisar inte till USA, utan till statistik. Bland annat i artikeln jag länkar till. Ditt tankeexperiment begriper jag mig inte på. Du verkar har rört till det när du skulle komma till slutklämmen, så det blev bara förvirrande. Tänk dig i stället hur hög brottslighet vi skulle ha om siffrorna i artikeln var de omvända. D v s att uppklarningsprocenten vore 96%. Satsningarna på bostadsinbott i Norge och Finland som verkligen fick ner antalet bostadsinbrott gällde att sätta dit fler inbrottstjuvar, och inte att ge de få som åker dit högre straff.

Höga straff är en meningslös symbolhandling som inte leder någonstans. Ungefär som "nationellas" vanor att lägga ner kransar vid Karl XII:s staty, skylla invandringen på Mona Sahlin eller skriva "SD 2014" efter varje särskrivet inlägg på Flashback i stället för att inse vad roten till problemet är. Bara meningslösa symbolhandlingar som för stunden lättar lite på ilskan med andra ord.

Vet inte varför du kände dig träffad av mina ord, men lika bra vi skjuter på då.

Situationen i USA är icke-jämförbar med Sverige. Precis som kriminaliteten i Peru är lika olika från den i Thailand. Hela tesen om att högre straff är dåligt finns det väldigt liten vetenskap coh studier om, speciellt i Sverige. Finns det något experiment man kan referera till där man provat olika straffsatser och fått ett bättre resultat?

Vad har uppklarningsprocenten med straff att göra? Låt oss säga att 99% av brotten blir uppklarade och påföljden blir 10 dagsböter. Hur tror du att folk skulle bry sig nästa gång de står inför valet att sno en Lambo?
Citera
2014-03-15, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åh fy fan..
Problemet med att införa strängare straff är att det inte gör någon större påverkan på brottsligheten.

Titta bara på USA om du vill ha exempel.

Jaså? Säger bara en sak: New York....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in