2014-03-12, 20:24
  #325
Medlem
lisasjdins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Ställde frågan till teamledaren jag har kontakt med och fick först svaret "Det är ambassaden som har hand om viseringar för besök i Sverige", när jag sedan förtydligade frågan och svarade åt henne så svarade denna person "Ja det stämmer, hon får inte vistas i Sverige när vi tar beslut"

Tycker den där regeln är sinnessjuk när de har så extremt höga väntetider


Så de får vistas här under tiden men inte dagen beslutet tas?!
De är ju sjukt då man inte har en jävla aning när de tas, dom verkar ju göra precis som dom vill där.

Jobbar ju för fan långsammare än en timbetald hantverkare!!!
Citera
2014-03-12, 20:37
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisasjdin
Så de får vistas här under tiden men inte dagen beslutet tas?!
De är ju sjukt då man inte har en jävla aning när de tas, dom verkar ju göra precis som dom vill där.

Jobbar ju för fan långsammare än en timbetald hantverkare!!!

Exakt det beskedet fick jag idag när jag lyckades komma fram på telefon, eftersom de inte svarat på mejlet jag skickade i förra tisdagen, 3/3.
Eftersom min pojkvän inte behöver visum kan han komma hit, men han får inte befinna sig i Sverige när beslutet tas, för då kan det av någon anledning bli avslag. Inte för att jag fattar vad det har med saken att göra, vart någon är när i den stund beslut tas.
Frågade om det gick att på förhand få veta när beslut ska tas, så kan han lämna landet tills dess? Men nej, det gick inte, med andra ord MOMENT 22. Suck!
Men vi funderar ändå på att han kommer hit i nån vecka, för vi är snart uppe i 8 månader och det verkar inte hända nåt, då vi inte fått nån handläggare ännu. Tänkte om han kommer hit så kan man ju höra med dem ca 2ggr i veckan, om vi då får en handläggare kan man ju misstänka att nåt kommer hända snart å det bara för honom att åka över till Norge, eller Danmark.

Haha, ja, man skulle kunna tro att de är timavlönade
Citera
2014-03-12, 20:49
  #327
Medlem
purpleladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Ställde frågan till teamledaren jag har kontakt med och fick först svaret "Det är ambassaden som har hand om viseringar för besök i Sverige", när jag sedan förtydligade frågan och svarade åt henne så svarade denna person "Ja det stämmer, hon får inte vistas i Sverige när vi tar beslut"

Tycker den där regeln är sinnessjuk när de har så extremt höga väntetider

Hur lyckades du får kontakt med en teamledare? Jag kommer inte längre än kundtjänst, de påstår att det inte finns en chans i världen att få kontakt med någon annan än just dem. Det finns, enligt kundtjänst, inget alls för mig att göra än att vänta på besked. Så jävla segt.

Citat:
Ursprungligen postat av ixney
Jag hade kunnat acceptera att det är lång väntetid om det ändå var en bestämd tid på x antal månader. Som det är nu kan den ju höjas hur mycket som helst.
Man väntar och väntar och när det känns som att man börjar närma sig slutet så vips höjer dom igen.
Väntetiden har mer än fördubblats sen vi ansökte, det känns så himla hopplöst.

Exakt, och jag hade kunnat acceptera långa väntetider så länge de tar våra ärenden i TURORDNING. Jag blir förbannad på att vissa ärenden slinker före andra. Skitsamma om en gambiansk man behöver kontrolleras hårdare och att det ärendet tar längre tid att avgöra än en amerikansk mans ansökan (bara exempel).. har gambianen ansökt före amerikanen så skall gambianens ärende avgöras först!
Citera
2014-03-12, 20:56
  #328
Medlem
lisasjdins avatar
Jag fattar inte varför de inte kan dela upp de,

då kan de ju låta rookies ta hand om de "lätta" ärenderna, de som är lätt att kolla upp personuppgifter osv, tex amerikaner.

och sen låta de mer erfarna och så ta hand om de så är lite "svårare", de länder med sämre folkbokförning, passkontroll osv.

och där efter sätta upp ett kö system!

HUR LÄTT SOM HELST!
Citera
2014-03-12, 22:07
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
Hur lyckades du får kontakt med en teamledare? Jag kommer inte längre än kundtjänst, de påstår att det inte finns en chans i världen att få kontakt med någon annan än just dem. Det finns, enligt kundtjänst, inget alls för mig att göra än att vänta på besked. Så jävla segt.



Exakt, och jag hade kunnat acceptera långa väntetider så länge de tar våra ärenden i TURORDNING. Jag blir förbannad på att vissa ärenden slinker före andra. Skitsamma om en gambiansk man behöver kontrolleras hårdare och att det ärendet tar längre tid att avgöra än en amerikansk mans ansökan (bara exempel).. har gambianen ansökt före amerikanen så skall gambianens ärende avgöras först!

Jag håller med!
Man blir så frustrerad, ledsen, avundsjuk och förbannad när man hör om folk som bara behövt vänta ett par månader. Det känns verkligen som nåt slags sjukt lotteri.

Enda anledningen att det går snabbt för vissa som jag kan tänka mig (om dom nu tar ansökningarna i strikt turordning som dom i Norrköping säger att dom gör i alla fall) är att man har tur och hamnar på ett kontor med mindre belastning.
Men då kan man ju tycka att dom borde dela upp ansökningarna lite bättre så går det ju fortare för fler eller?

Jag vet inte hur det funkar men antar att handläggaren får en bunt ansökningar att gå igenom varje månad och då är det väl lätt hänt att denne låter "lätta" ärenden slinka före bara för att kunna avsluta ett visst antal varje månad medan "svårare" fall lätt hamnar på hög.
Citera
2014-03-13, 17:57
  #330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplelady
Hur lyckades du får kontakt med en teamledare? Jag kommer inte längre än kundtjänst, de påstår att det inte finns en chans i världen att få kontakt med någon annan än just dem. Det finns, enligt kundtjänst, inget alls för mig att göra än att vänta på besked. Så jävla segt.

Jag lyckades få tag i teamledaren som blivit registrerad på min flickväns ärende från en en assistent på en helt annan enhet, konstigt nog. Inte för att det gör någon skillnad, denna person svarar ungefär som kundtjänst, men får svar varannan vecka ungefär, och får alltid samma typ av svar och oftast inte längre än 1-2 meningar. Känns helt meningslöst att maila personen. "Bara vänta, såhär ser verkligheten ut, tyvärr" är väl ungefär vad man får som svar.
__________________
Senast redigerad av fazze87 2014-03-13 kl. 18:01.
Citera
2014-03-13, 18:49
  #331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Jag lyckades få tag i teamledaren som blivit registrerad på min flickväns ärende från en en assistent på en helt annan enhet, konstigt nog. Inte för att det gör någon skillnad, denna person svarar ungefär som kundtjänst, men får svar varannan vecka ungefär, och får alltid samma typ av svar och oftast inte längre än 1-2 meningar. Känns helt meningslöst att maila personen. "Bara vänta, såhär ser verkligheten ut, tyvärr" är väl ungefär vad man får som svar.


Jag har inte heller kommit längre än till kundtjänst, även mailat. Första ggn tog det 8 dagar att besvara mailet, denna gång vet jag ännu inte, skickade mail 3/3 ännu inte fått något svar.
Fast svaret är ju detsamma varje gång...tyvärr kan jag inte säga mer än att väntetiderna är si och så långa, bla bla bla...
Varannan vecka säger du...då kanske jag får svar nästa vecka?
Citera
2014-03-13, 22:16
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helenisen
Jag har inte heller kommit längre än till kundtjänst, även mailat. Första ggn tog det 8 dagar att besvara mailet, denna gång vet jag ännu inte, skickade mail 3/3 ännu inte fått något svar.
Fast svaret är ju detsamma varje gång...tyvärr kan jag inte säga mer än att väntetiderna är si och så långa, bla bla bla...
Varannan vecka säger du...då kanske jag får svar nästa vecka?

Jag fick svar idag på ett mail jag skickade 27 feb. Själva svaret var inget av intresse samma gamla klipp klistra svar och länk till hemsidan, som inte ens svarade riktigt på vad jag frågade.
Det avslutades i alla fall med "vi beklagar våra långa väntetider" ehh ok tack?
Citera
2014-03-14, 10:16
  #333
Medlem
Inga nyheter kring vårat ärende än, ett halvt år har gått men inget.. Min fru är ung och vill börja studera så fort hon kan, nu sitter hon bara hemma och väntar på att få komma hit och tiden går. Detta är inte ett mänskligt och moraliskt sätt att hantera denna frågan, de måste göra något åt denna oerhört långa väntetiden som drabbat alla oss.
Citera
2014-03-14, 18:20
  #334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Inga nyheter kring vårat ärende än, ett halvt år har gått men inget.. Min fru är ung och vill börja studera så fort hon kan, nu sitter hon bara hemma och väntar på att få komma hit och tiden går. Detta är inte ett mänskligt och moraliskt sätt att hantera denna frågan, de måste göra något åt denna oerhört långa väntetiden som drabbat alla oss.

Sitter i samma båt, vi är dock inte gifta och har bara väntat lite över 4 månader.
Riktigt frustrerande för en annan att veta hur tråkigt hon har och hur dåligt hon mår. Utan sysselsättning i form av varken skola eller arbete, i sin unga ålder(19) sitter hon hemma och väntar dag in och dag ut på ett beslut så att hon kan resa tillbaka. Håller med, de måste göra något åt detta, helt orimligt och omänskligt med så pass lång väntetid.
Citera
2014-03-14, 18:55
  #335
Medlem
Ja, då tog jag o ringde Migrationsverket idag!
Fick inga nya besked, bara att dom sa att det var ju så nyss vi lämnat in ansökan. (18 febr. )
Aja, vänta vänta vänta... dom ger inga som helst besked på något än.
Passade på också fråga om man kan skicka foton eller andra bevis på vårt förhållande, men det är bara att vänta om dom frågar om det sa hon.

Önskar er en bra helg dock !!
Citera
2014-03-14, 19:14
  #336
Medlem
loxas avatar
Undrar vad telefontjänsten är till för egentligen då de som via e-post endast ger standard svar på alla frågor.
De slingrar sig något enormt på frågor som: "hur kommer det sig att personer i samma situation som skickat in snarlika ansökningar samtidigt kan få så olika lång väntetid?"

Snart 10 månader som vi har väntat här och som jag förstått det så kommer den genomsnittliga tiden ökas till 12 månader i april.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in