2014-03-14, 14:02
Medlem
White Christmass avatar
Jag påstår att kallar man sig feminist och samtidigt sminkar och rakar sig så är man en hycklare och sviker själva feministideologin.

Själva grundtanken är väl att könen ska vara helt jämställda, faller inte detta då när kvinnor förskönar sitt utseende för att nå fördelar i samhället.

Visst är det så till teorin att sminkar och rakar man sig så stödjer man könsmaktsordningen?
Citera
2014-03-14, 14:08
Medlem
kinesarsles avatar
Nej inte nödvändigtvis.

Det finns inget som hindrar en man från att sminka sig och raka benen.
Citera
2014-03-14, 14:09
Medlem
DiagnosABs avatar
Tja, om man sminkar och rakar sig så är man iallafall ingen hardcore rå-feminist. Att tycka att folk ska ha samma lön för samma jobb eller samma förutsättningar att välja vad man vill göra här i livet kan man ju tycka ändå.

Men jag kan hålla med om att de mest rabiata feministerna som verkar bli förbannade varje gång en man lagar bilen medan frugan lagar mat, de borde ju inte hålla på med sådant. Inte egentligen för att de försöker försköna sitt utseende, det gör ju män med. Men om de anser att vi är lika, inte bara likvärdiga, så borde de ju inte försöka förstärka sina kvinnliga attribut. Klackar, korta kjolar, tajta kläder, pushup, smink, raka en massa. Allt detta är ju saker som får en att se mer kvinnlig ut. Så de borde satsa på helt och rent och prydligt, men könlöst i övrigt.

Nu får vi se om det här blir en ny skitkastartråd med bara ytterlighetsåsikter. Där jag som vanligt får skit från båda lägren
Citera
2014-03-14, 14:19
Medlem
skotittares avatar
Du menar att män aldrig förskönar sitt utseende? Jävlar vilken ful värld du måste leva i.
Citera
2014-03-14, 14:43
Medlem
BettiePages avatar
Män rakar sig ju också samt tar hand om sitt utseende så varför skulle det vara annorlunda för kvinnor?

Sen förskönar inte kvinnor sitt utseende för att få fördelar i samhället utan för att man ständigt döms utifrån hur man ser ut. Det gäller både för män och kvinnor fast kvinnors värde vilar lite mer på utseende än för män. Det är knappast en fördel för någon. Vi alla föds med olika förutsättningar och det är svårt att göra något åt.
Som feminist vill man att kvinnor inte ska behöva bli så dömda och styrda utifrån deras yttre och man är samtidigt kritisk mot hur media och reklam porträtterar både män och kvinnor. Den åsikten kan man och samtidigt ta hand om sin hälsa och sitt yttre.
Citera
2014-03-14, 14:54
Medlem
Jag ser inte vad rakning och sminkning har med jämställdhet att göra. Ska feminist män sluta raka sig också?
Citera
2014-03-14, 14:56
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BettiePage
Män rakar sig ju också samt tar hand om sitt utseende så varför skulle det vara annorlunda för kvinnor?

Sen förskönar inte kvinnor sitt utseende för att få fördelar i samhället utan för att man ständigt döms utifrån hur man ser ut. Det gäller både för män och kvinnor fast kvinnors värde vilar lite mer på utseende än för män. Det är knappast en fördel för någon. Vi alla föds med olika förutsättningar och det är svårt att göra något åt.
Som feminist vill man att kvinnor inte ska behöva bli så dömda och styrda utifrån deras yttre och man är samtidigt kritisk mot hur media och reklam porträtterar både män och kvinnor. Den åsikten kan man och samtidigt ta hand om sin hälsa och sitt yttre.

Det där stämmer inte enligt mig. Jag har fått väldigt många fördelar i samhället pga mitt utseende, vilket jag självklart utnyttjar.
Citera
2014-03-14, 15:44
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BettiePage

Fördelen är den att det är lättare att ändra sitt utseende än att ändra personlighet. En som ändrar sitt utseende med smink och liknande tycker alla är helt okej, men en som försöker ändra sin personlighet genomskådas ofta och blir sedd med dömande ögon.
Citera
2014-03-14, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Jag påstår att kallar man sig feminist och samtidigt sminkar och rakar sig så är man en hycklare och sviker själva feministideologin.

Själva grundtanken är väl att könen ska vara helt jämställda, faller inte detta då när kvinnor förskönar sitt utseende för att nå fördelar i samhället.

Visst är det så till teorin att sminkar och rakar man sig så stödjer man könsmaktsordningen?

Då även killar förskönar sitt utseende ser jag inget fel i att feministbrudar rakar sig och sminkar dig. Feminism sitter inte i utseende utan i åsikterna.
Citera
2014-03-14, 18:22
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
Jag ser inte vad rakning och sminkning har med jämställdhet att göra. Ska feminist män sluta raka sig också?

Det är ju skillnad på att vilja ha jämställdhet och att vara feminist.

Du kan vara för jämställdhet och sminka dig.

Men det jag är ute efter är själva teorin att könen ska vara lika och ha lika förutsättningar ur ett feministiskt perspektiv. Hur kan man tro att man ska uppnå det när man har jättemycket smink på sig?

Både mannen och kvinnan är skapt så att det växer hår på kroppen. Så varför tar då feminister bort sitt hår? Duger man inte som man är?

Mannen rakar ju inte sig som en kvinna utan mer ansar sitt hår på kroppen.
Citera
2014-03-14, 18:30
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
...
Men det jag är ute efter är själva teorin att könen ska vara lika och ha lika förutsättningar ur ett feministiskt perspektiv. Hur kan man tro att man ska uppnå det när man har jättemycket smink på sig?
....

Kan man väl! Vill man sminka sig, raka sig, klä sig som en sjöjungfru så gör man det. Varför försöker du sätta upp regler för vad som är ok eller inte? De e lite rolig du.
Citera
2014-03-14, 18:46
Medlem
bitchtits89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Kan man väl! Vill man sminka sig, raka sig, klä sig som en sjöjungfru så gör man det. Varför försöker du sätta upp regler för vad som är ok eller inte? De e lite rolig du.
Men du fattar ju fortfarande inte, dumma kvinna. Det är könsmaktsordningen som från början bestämmer att du ska sminka dig för att behaga oss. Det är inget du egentligen vill utan programmeras till av patriarkatet. Att då fortsätta på könsmaktsordningens bana gör dig inte till feminist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in