2014-03-14, 12:38
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defor
Eller så har kaparna samlat in mobiltelefonerna. Eller så har ett UFO skjutit ner flygplanet. Eller så har flygplanet åkt in i en annan dimension.

Nej det har de inte. Hur troligt är det att 250+ människor frivilligt ger ifrån sig mobiler till terrorister som hotar dem med knivar? Knivar är inte lika farliga som pistoler. Flera hade hoppat på terroristerna innan de ens hunnit lyfta pekfingret.

Och dessutom hade nödsignaler skickats från flygvärdar under tiden. Såvida inte 90% av passagerarna var utbildade smygterrorister dvs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan

Senaste nytt är ju att planet åkt "mot" Andamanöarna. Andamanöarna ligger dock betydligt närmare än 4-5 timmar, men om det fortsatte denna kurs, var hamnar planet då? Det finns några länder att välja på här. Bangladesh, östra Indien, Burma, Buthan mm. Skulle planet följt denna nordliga kurs hela vägen i 2200 kilometer, var skulle det hamnat då? I Tibet.
(Karta: http://imgur.com/kXGLnST)

Och Tibet känns väl inte som något sannolikt ställe att ta ned en Boeing? Där finns väl inte ens landningsbanor?

FEL! Faktum är att det finns upp till ett hundratal mycket lämpliga landningsbanor i Tibet! Inga landningsbanor anlagda av människor, men sjöar! Det finns tusentals sjöar i norra Tibet.
http://kekexili.typepad.com/life_on_the_tibetan_plate/2008/02/lakes-of-tibet.html

Vidare är Tibet EXTREMT glest befolkat. Det kallas inte för inte "den tredje polen" och har en befolkningstäthet i klass med Grönland... Skulle man kunna landa en Boeing någon stans utan att folk märkte det skulle det vara där... Dessutom ligger Tibet i direkt anslutning till Uigurien...

Problemet är bara hur sjutton ett kapat plan skulle kunna ta sig in i Tibet? Området tillhör ju Kina och borde vara rätt välbevakat. Dock finns det ju många väldigt höga bergskedjor i området, vilket borde kunna underlätta eventuella "flyga under radarn" manövrar. I detta scenario måste man i varje fall förutsätta en EXTREMT kompetent kapare och dessutom nån form av "ground suport" ute i den tibetanska vildmarken.

Vad tror ni om denna teori? Kom ihåg var ni hörde den först

Jag hade faktiskt precis tänkt samma sak. Att planet skulle ha flugit mot Xinjiang i Kina för det är där Uigurerna bor. Men bränslet räcker inte hela vägen så Tibet skulle man kunna tänka sig som alternativ. Det är nog rent tekniskt möjligt om man till exempel flyger över Burma. I så fall är ju också indikationen från Phuket logisk. Att man skulle ha upptäckts på radar är inte säkert.
Tänk på Tysken som landade på Röda torget i Moskva med ett Cessna-plan.

Men frågan är vad man sedan gör när man har landar med 250 personer i Tibet. Hur gör man med planet? Vad ska man ha det till och om man ska använda det så måste man fixa flygbränsle. Ska man döda gisslan eller utöva utpressning. Det finns många såna saker som man kan fundera på.
Citera
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Nu har ju Rolls Royce gått ut och sagt att de INTE mottagit data från motorerna efter att planet försvann, vilket förändrar bilden en del: Planet har troligen inte fortsatt flyga någon längre stund.

Denna teori verkar mer och mer trolig:

http://www.straitstimes.com/breaking-news/se-asia/story/students-theory-mas-mh370-goes-viral-20140312

I korthet: flygplanstypen har tidigare haft problem med sprickor i skrovet vid en satellitantenn. En sådan spricka orsakar ett tryckfall och kan samtidigt bryta alla förbindelser med omvärlden. Piloterna tuppar av (kanske p g a att deras syrgasmasker inte funkar, det händer lite då och då, oftast p g a felinstallation), inga signaler går ut och planet störtar i havet på okänd plats. Eftersom havet är stort kan det ta låååång tid innan vi hittar det, om vi någonsin gör det.

Jag tycker att den teorin är betydligt troligare än nonsens om terrorister som landar flygplan på sjöar i Tibet, varför de nu skulle göra det. Men det är klart, det är ju roligare att spekulera i rena Bondfilmsteorierna än att välja en enklare lösning.
Citera
2014-03-14, 12:40
Medlem
Men oavsett vad som hänt måste det ses som ett misslyckande med dagens teknologi att inte ha bättre koll eller?
Citera
2014-03-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Nej det har de inte. Hur troligt är det att 250+ människor frivilligt ger ifrån sig mobiler till terrorister som hotar dem med knivar? Knivar är inte lika farliga som pistoler. Flera hade hoppat på terroristerna innan de ens hunnit lyfta pekfingret.

Hur troligt är det att 3-4 kapare med box-knivar lyckas kapa ett flygplan med flera hundra passagerare och flyga det rakt in i en skyskrapa utan att någon gör något åt det?

Jag tror det räcker att en kapare låser in sig i cockpit och de andra säger "Lämna över mobiltelefonerna eller så blir denna resan väldigt kort för oss alla" så lyder nog de flesta.

Återigen, prova ring ett samtal eller skicka SMS från många tusen meters höjd. speciellt när du är mitt ute över havet där det inte finns några telefonmaster.
Citera
2014-03-14, 12:41
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Fan, jag trodde jag hade koll på läget. Idag instämmer tydligen Rolls Royce i dementin om att rapporterna om att planets motorer skulle skickat data upp till 4-5 timmar efter att planets transponder slogs av. Fick för mig att det fanns något annat system som också skickade ping-signaler, men det gör det kanske inte? Finns det i nuläget egentligen någonting som talar för att planet fortsatt flyga i 4-5 timmar, eller hängde hela den teorin på Rolls Royce-pingningarna, vilka nu alltså dementeras av Rolls Royce själva?

Flygplanet hade fler system än motorer från Rolls Royce. Vissa andra system hade kontakt med satelliten.
Citat:
Boeing offers a satellite service that can receive a stream of data during flight on how the aircraft is functioning and relay the information to the plane's home base. The idea is to provide information before the plane lands on whether maintenance work or repairs are needed.

Malaysia Airlines didn't subscribe to that service, but the plane still had the capability to connect with the satellite and was automatically sending pings, the official said.
https://sg.news.yahoo.com/missing-plane-sent-signals-satellite-hours-211405973--politics.html
Citera
2014-03-14, 12:42
Medlem
Citat:
Eller så har kaparna samlat in mobiltelefonerna. Eller så har ett UFO skjutit ner flygplanet. Eller så har flygplanet åkt in i en annan dimension.

Se tidigare kommentarer eller sätt dig själv på ett flygplan när det är på närmare 6-10.000 meters höjd och prova skicka ett sms eller ringa ett samtal. Jättelätt, jag lovar. Hedersord. Tio fingrar upp till gud.

Jag undrar om inte planet har någon sorts förstärkare av mobilsignaler som i tunnelbanan till exempel. Men det strider ju å andra sidan mot att man inte får använda mobiler under flygning.

Jag vet i alla fall att folk här har sagt att det inte fungerar bra att använda mobil på hög höjd och det verkar ganska logiskt.
Citera
2014-03-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Nu har ju Rolls Royce gått ut och sagt att de INTE mottagit data från motorerna efter att planet försvann, vilket förändrar bilden en del: Planet har troligen inte fortsatt flyga någon längre stund.

Denna teori verkar mer och mer trolig:

http://www.straitstimes.com/breaking-news/se-asia/story/students-theory-mas-mh370-goes-viral-20140312

I korthet: flygplanstypen har tidigare haft problem med sprickor i skrovet vid en satellitantenn. En sådan spricka orsakar ett tryckfall och kan samtidigt bryta alla förbindelser med omvärlden. Piloterna tuppar av (kanske p g a att deras syrgasmasker inte funkar, det händer lite då och då, oftast p g a felinstallation), inga signaler går ut och planet störtar i havet på okänd plats. Eftersom havet är stort kan det ta låååång tid innan vi hittar det, om vi någonsin gör det.

Jag tycker att den teorin är betydligt troligare än nonsens om terrorister som landar flygplan på sjöar i Tibet, varför de nu skulle göra det. Men det är klart, det är ju roligare att spekulera i rena Bondfilmsteorierna än att välja en enklare lösning.

Ja den teorin är gammal och har diskuterats här ganska flitigt. Jag håller med om att den är den mest troliga än så länge.
Citera
2014-03-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag undrar om inte planet har någon sorts förstärkare av mobilsignaler som i tunnelbanan till exempel. Men det strider ju å andra sidan mot att man inte får använda mobiler under flygning.

Jag vet i alla fall att folk här har sagt att det inte fungerar bra att använda mobil på hög höjd och det verkar ganska logiskt.

Jag provade senast för en månad sedan när jag flög först från Düsseldorf till Kastrup och sedan igen Kastrup till Oslo. Hade ingen åtkomst överhuvudtaget, inte ens på flyget från Kastrup som var av modell större (kommer inte ihåg vad det var för flygplan någon av gångerna...). Det gick inte alls, om man säger så.

Men ja, det finns flygplan med förstärkare. Men med tanke på att Malaysian Airlines har dragit in på onödiga säkerhetsfunktioner så som ACARS så tvivlar jag på att de har GSM-förstärkare på flygplanet... Återigen, mitt ute över havet är det ganska svårt att få mobilkontakt oavsett förstärkare. Det är därför det finns sattelittelefoner.
Citera
2014-03-14, 12:47
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Hur troligt är det att 3-4 kapare med box-knivar lyckas kapa ett flygplan med flera hundra passagerare och flyga det rakt in i en skyskrapa utan att någon gör något åt det?

Jag tror det räcker att en kapare låser in sig i cockpit och de andra säger "Lämna över mobiltelefonerna eller så blir denna resan väldigt kort för oss alla" så lyder nog de flesta.

Återigen, prova ring ett samtal eller skicka SMS från många tusen meters höjd. speciellt när du är mitt ute över havet där det inte finns några telefonmaster.

Att kapa ett plan har blivit svårare efter 9/11. 9/11 var inget som hänt tidigare och heller inget säkerhetstekniker förberett så speciellt mycket på. Att kapa det då var ingen omöjlighet. Varför det inte stoppades på vägen var pga missförstånd hos flyg försvaret.

Nej det räcker inte med att snällt be alla inte smsa eller ringa med sina telefoner genom att hota dem med döden. I det läget hade minst 20 pers ringt för att de insett att de inte hade något val. Läxan från 9/11 hade många haft i åtanke säkert. Så nej, det funkar inte som i filmer. Och hur hade de vetat ifall någon smsat hem eller till polisen?

Behöver inte bara telefoner, finns som sagt säkerhetsutrustning på planet för att larma folk på marken.
Citera
2014-03-14, 12:48
Medlem
Teoretiskt är det säkert möjligt att landa/kraschlanda planet på vattnet och vidare i landningen glida in mot någon öde som finns med i planen där båtar eller helikoptrar väntar - om det nu fanns en värdefull last eller passagerar som någon behöver. Varför inte - allt verkar hittills oerhört professionellt utfört, om det nu stämmer att det är en kapning.

Kaparna har väl tagit inspiration från någon säsong av 24 med Jack Bauer.
Citera
2014-03-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Militär radar har följt flygplanet på en rutt som flygbolagen använder för att åka från Malaysia mot Mellanöstern/Europa.

Enligt den militära radarn har planet svängt från IGARI till VAMPI sedan GIVAL och IGREX. Så många svängar pekar förstås på att planet medvetet har styrts den vägen. VAMPI används i vanliga fall för rutten mot mellanöstern och IGREX för rutten mot Europa.

Räckte bränslet för att nå fram ända till Europa?

http://sg.news.yahoo.com/exclusive-radar-data-suggests-missing-malaysia-plane-flown-081438772--sector.html

Riktigt intressant!
Har gjort en karta som visar "Waypointarna": http://imgur.com/skZG5dD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in