2014-03-06, 21:23
Medlem
Vad säger lagen om ifall någon av mina bekanta skulle använda och ha droger på sig/med sig när de kommer hem till mig och vistas i mitt hem.
Förutsätt att jag själv är helt drogfri skulle jag kunna straffas på något sätt om polisen knackar på?

Tackar för svar
Citera
2014-03-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dmafeb
Vad säger lagen om ifall någon av mina bekanta skulle använda och ha droger på sig/med sig när de kommer hem till mig och vistas i mitt hem.
Förutsätt att jag själv är helt drogfri skulle jag kunna straffas på något sätt om polisen knackar på?

Tackar för svar

Om de endast innehar (för eget bruk) eller brukar narkotika bör du gå fri eftersom medhjälp inte är straffbart i de fallen.
Citera
2014-03-10, 13:03
Medlem
Kyozs avatar
Hej flashback!

Jag blev gripen nyligen och undrar naturligtvis vad mitt straff kommer att bli. Brottet jag har begått är att jag har innehaft en medelstor mängd gräs (ca 50g uppdelat i 14 påsar á 4.0g i varje. Jag har under längre tid haft gräs hemma och ni kan säkert gissa varför. Tänkte att jag här nedan gör en snabb redogörelse för hur gripningen skedde, vad jag sade i mitt förhör samt vad polisen har beslagtagit så får vi se om vi kan få en bra bedömning av vad jag kommer att få för straff.

Gripningstillfälle samt förhör:

Jag är på väg till en föreläsning ute på Universitetet då jag vid byte av tåg blir tagen av en trevlig ung civilpolis som, helt utan att jag vet varför, kommer fram till mig och visar sin bricka. Jag vet direkt att jag är relativt körd då jag har fyra påsar med en vikt av 4.0g i en burk i ryggsäcken. Min första tanke är att jag måste bli av med min telefon och jag lyckas kasta iväg den när de två civilpoliserna för ned mig mot ett rum där de skall visitera mig och "snacka" lite. Tyvärr hittar de senare telefonen.

När de går igenom min ryggsäck så hittar de naturligtvis gräset som jag har på mig och blir då väldigt angelägna om att få åka hem till mig då det ser ut som att jag sysslar med försäljning, att döma av paketeringen osv. De frågar om jag har något hemma och jag beslutar att berätta hur mycket jag har och vart jag har det då jag bedömmer att om de kommer hem till mig så finns det inte en chans på jorden att de inte hittar de resterande 10x4.0g påsarna som jag har hemma. De frågar även om jag har någon telefon och jag nekar, säger att jag tappat min telefon tre veckor tidigare och att jag inte har någon telefon för tillfället. Han blir relativt arg och säger att "det är inte den telefonen som min kollega har hittat då?!", jag nekar och säger att jag inte vet vad han pratar om.

Efter en kort visitation där jag får lyfta på pungen och sära på skinkorna och den vanliga visan så tar de mina nycklar samt ordnar husransakan och vi beger oss bort till deras bil för att åka in till stationen. Jag uppger snällt vart jag bor och är väldigt tillmötesgående när det gäller allt utom just telefonen.

När polisen gör husransakan hos mig hittar de följande:

-10x4.0g gräs uppdelat i ziplockpåsar (plus de ytterligare fyra påsarna som de hittat i min ryggsäck)
-Ytterligare ca 50 ziplockpåsar
-Gramvåg med precision på 0.1g
-Ca 13 000:- i kontanter, detta ligger i samma låda som gräset

När vi kommer till stationen så bryter jag ihop något smått i samband med att jag skall ge mitt urinprov, jag börjar tänka på hur detta kommer att påverka min familj får extrem ångest över detta. Börjar grina lite och tänker samtidigt att det här kanske jag kan använda till min fördel, här börjar min plan av att sätta mig själv i en offerposition formas i min hjärna. Jag talar om att jag har problem med gräset och att jag även dricker för mycket. Gråter ut om att jag vill gå på behandling och att jag mår skit över mitt drogmissbruk och mina alkoholvanor.

Efter urinprovet så får jag sitta och vänta på förhör ett par timmar. I förhöret avböjer jag advokat då jag fortfarande inte riktigt har förstått allvaret i situationen och mitt huvudfokus för tillfället är att bli släppt och få ringa min flickvän och berätta vad som har hänt.

Förhöret i korthet:

-Jag erkänner att gräset är mitt, endast mitt och att det är för eget bruk (14x.4.0g)
-Jag erkänner att jag har rökt gräs och att mitt urinprov kommer att visa positivt
-Jag nekar till försäljning
-Jag nekar till att ha tagit andra droger vilket jag i efterhand funderar på om det var ett misstag då mitt urinprov eventuellt kommer att visa positivt även på kokain, mdma samt amfetamin.
-Jag anger ingen i min närhet, vägrar berätta vart jag har köpt gräset och av vem
-Jag nämner inget om min flickvän som i stort sett bor hos mig utan säger att jag bor själv.
-Jag nekar till att jag har någon telefon för tillfället, min förhoppning är att de inte kan knyta telefonen till mig då det är ett kontantkort och det finns inget i telefonen som går att knyta till mig personligen.
-Jag säger att jag har tappat telefonen 3 veckor tidigare på en specifik plats (jag har en låda hemma till telefonmodellen som jag säger att jag har tappat)

Efter förhöret så får jag vänta ytterligare en timme på beslut från åklagaren om hurvida de skall släppa mig. Åklagaren tror ej på min historia och jag får sitta anhållen över natten, de säger att de vill ha ett till förhör med mig. Jag släpps nästkommande dag utan att de håller ett andra förhör, detta efter att ha suttit ca 24 timmar.

Jag är tidigare straffad två gånger, senast för 4 år sedan då endast för ringa narkotikabrott.

Det jag vill få svar på är:

-Vad kan straffet bli för detta?
-Kan det tjäna något till att fortsätta neka att telefonen är min?
-Vad bör vara min plan framöver?
-Jag kommer att kontakta en advokat under dagen, kommer staten att stå för detta eller hur fungerar det?
-Har polisen koll på mig för tillfället eller skulle jag kunna sälja gräs från en annan telefon samt en annan adress? (Är skyldig pengar som jag behöver ordna fram så snart som möjligt och mitt CSN på 9000:- kommer aldrig att ge mig möjlighet att betala skulden)

Tack på förhand flashback.
Citera
2014-03-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyoz

-Vad kan straffet bli för detta?
-Kan det tjäna något till att fortsätta neka att telefonen är min?
-Vad bör vara min plan framöver?
-Jag kommer att kontakta en advokat under dagen, kommer staten att stå för detta eller hur fungerar det?
-Har polisen koll på mig för tillfället eller skulle jag kunna sälja gräs från en annan telefon samt en annan adress? (Är skyldig pengar som jag behöver ordna fram så snart som möjligt och mitt CSN på 9000:- kommer aldrig att ge mig möjlighet att betala skulden)

Tack på förhand flashback.

Det kommer troligtvis hamnar på narkotikabrott av normalgraden, räkna med minst villkorligt + böter eller samhällstjänst alt. några månader i buren. Det kan också bli frågan ännu strängare straff iom att den har din telefon + att de hittat pengarna från narkotikaaffärerna (räkna med att dessa kommer att förverkas). Det är just försäljningen som kommer vara det försvårande och det tvivlar jag starkt på att du klarar dig i från, men det blir en utredningsfråga och därefter en bevisfråga i rätten. Du får helt enkelt ansöka om en offentlig försvarare och i ditt fall skulle jag nog vilja påstå att du kommer att få en sådan. När det gäller din brist på pengar så skulle jag nog avstå från att begå fler narkotikabrott, räkna med att man har ögonen på dig och de som du sålt till (jag utgår från att din telefon inte precis var ren).
Citera
2014-03-13, 16:46
Medlem
Jag har blivit kallad för övergrepp i rättssak, fan vad löjligt. Misshandel är grundbrottet. Både jag och den andra står som gärningsman och brottsoffer, då det var ett bråk mellan oss. Ingen av oss har gjort en anmälan, utan det är polisen som gjort anmälan på oss. Jag frågade lite oskyldigt ett vittne som står nära den andra om någon anmält det hela och om dom inte anmält så kanske det är bättre att inte säga någonting till polisen om polisen börjar kalla folk (polisen kom till brottsplatsen och frågade vittnen vad som hade hänt, varken jag eller den andra var kvar på platsen när polisen kom), att varken jag eller den andra plus några vittnen till vardera "sida" säger något, så vi båda slipper straff. Detta frågade jag långt innan jag blev kallad till polisen, hade ingen aning om att polisen redan hade anmält detta vid den tidpunkten. Nu har polisen fått reda på detta av detta vittne. Bevis finns då det är en konversation över interner. Jag har alltså inte hotat eller så. Vad kan straffet bli för detta?

Grundbrottet är under utredning.
Senast redigerad av kundvagnen 2014-03-13 kl. 17:00.
Citera
2014-03-13, 17:35
Medlem
Det här såhär att jag blev tagen med en kniv, ett par ecstasy-tabletter, 10 Benzo-tabletter för ett par månader sedan. Ska på rättegång nu i slutet av månaden. Vad kan straffet bli? Jag har absolut inget minne av händelsen. Kommer troligen neka, men hur ska jag lägga upp en bra story? Vill gärna se att det inte blir något.

MVH Arkina.
Citera
2014-03-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkina
Det här såhär att jag blev tagen med en kniv, ett par ecstasy-tabletter, 10 Benzo-tabletter för ett par månader sedan. Ska på rättegång nu i slutet av månaden. Vad kan straffet bli? Jag har absolut inget minne av händelsen. Kommer troligen neka, men hur ska jag lägga upp en bra story? Vill gärna se att det inte blir något.

MVH Arkina.

Dagsböter, hur mycket blir beroende på var du blev gripen och i vilken situation (brott mot knivlagen ger dagsböter eller penningböter beroende på om det ligger särskild risk för att bråk kan uppstå och medförd
kniv eller annat farligt föremål kan komma till användning). Gissningsvis hamnar på runt 40db för narkotikan (om det nu anses vara för eget bruk) och att det kan gå upp en del beroende på hur man ser på kniven.
Citera
2014-03-14, 00:22
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Frågan är om detta räknas som en del av påföljden eller om jag postar galet nu...?

För en tid sedan tog jag emot ett strafföreläggande för ringa narkotikabrott (bruk samt innehav). I samband med detta har nu min nykterhet varit föremål för utredning, vilken kan ha konsekvenser för mitt körkortsinnehav.

Det hela var ganska märkligt, jag träffade en handläggare som redan innan vi hunnit samtala om något över huvud taget sa "Här på Södermalms stadsdelsförvaltning är vi stränga, vi har som praxis att att alltid meddela Trafikverket att ett år från den dagen man blivit gripen ska gå utan nya incidenter innan man är lämplig för att inneha körkort igen". Detta gällde tydligen om inte särskilda skäl förelåg, vad dessa kan vara vet jag inte.

Förutom detta narkotikabrott har jag inga andra domar och ett fläckfritt förflutet på vägarna sedan jag tog körkort för omkring 8 år sedan. Samtalet vi hade varade under ungefär en timme och flöt på bra, jag tror att jag gjorde ett relativt gott intryck och att min situation överlag är stabil tror jag framgick.

Jag vet att beslutet tas av Trafikverket mot bakgrund av utlåtandet från socialen. Frågan är hur stor vikt de lägger vid utlåtandet? Jag har inte mycket till kunskap om detta men jag har aldrig hört talas om någon som har blivit av med körkortet i ett helt år pga ett ringa narkotikabrott? Visst känner jag till folk som har fått kissa i kopp osv vilket jag mer eller mindre räknat med att få göra, men vafan bli av med kortet!?

Så, hur brukar det sluta i dessa fall? Är Trafikverket stenhårda eller kan man komma undan med varning/piss? Vad kan jag förvänta mig?

Behövs mer info för att avgöra vad som är troligt så är det bara att fråga!

Tack på förhand
Senast redigerad av DenGamleKapten 2014-03-14 kl. 00:31.
Citera
2014-03-14, 11:23
Medlem
Hej, dömd för : hot mot tjänstemän , motstånd mot tjänstemän , våld mot tjänstemän, ringa narkotikabrott (3,6 gr cannabis). 38 år gammal, inte dömds tidigare . Vad för jag for straff?? Tack
Citera
2014-03-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamleKapten
Frågan är om detta räknas som en del av påföljden eller om jag postar galet nu...?

För en tid sedan tog jag emot ett strafföreläggande för ringa narkotikabrott (bruk samt innehav). I samband med detta har nu min nykterhet varit föremål för utredning, vilken kan ha konsekvenser för mitt körkortsinnehav.

Det hela var ganska märkligt, jag träffade en handläggare som redan innan vi hunnit samtala om något över huvud taget sa "Här på Södermalms stadsdelsförvaltning är vi stränga, vi har som praxis att att alltid meddela Trafikverket att ett år från den dagen man blivit gripen ska gå utan nya incidenter innan man är lämplig för att inneha körkort igen". Detta gällde tydligen om inte särskilda skäl förelåg, vad dessa kan vara vet jag inte.

Förutom detta narkotikabrott har jag inga andra domar och ett fläckfritt förflutet på vägarna sedan jag tog körkort för omkring 8 år sedan. Samtalet vi hade varade under ungefär en timme och flöt på bra, jag tror att jag gjorde ett relativt gott intryck och att min situation överlag är stabil tror jag framgick.

Jag vet att beslutet tas av Trafikverket mot bakgrund av utlåtandet från socialen. Frågan är hur stor vikt de lägger vid utlåtandet? Jag har inte mycket till kunskap om detta men jag har aldrig hört talas om någon som har blivit av med körkortet i ett helt år pga ett ringa narkotikabrott? Visst känner jag till folk som har fått kissa i kopp osv vilket jag mer eller mindre räknat med att få göra, men vafan bli av med kortet!?

Så, hur brukar det sluta i dessa fall? Är Trafikverket stenhårda eller kan man komma undan med varning/piss? Vad kan jag förvänta mig?

Behövs mer info för att avgöra vad som är troligt så är det bara att fråga!

Tack på förhand

Du riskerar troligtvis att få lämna läkarintyg inkl. provtagning, att man skulle dra in körkortet för ett ringa narkotikabrott ser jag som långsynt (se t.ex. RÅ 1992 ref 1).
Citera
2014-03-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruslan1976
Hej, dömd för : hot mot tjänstemän , motstånd mot tjänstemän , våld mot tjänstemän, ringa narkotikabrott (3,6 gr cannabis). 38 år gammal, inte dömds tidigare . Vad för jag for straff?? Tack

Våld eller hot mot tjänsteman ger i normalfall fängelse, beroende på hur allvarligt det är upptill 4 år.
Citera
2014-03-14, 14:38
Medlem
Ponera att en man har begått en grovmisshandel sedan ett år tidigare, fallet har varit pågående och han har nu blivit kallad till förhör via brev.

Mannen har ingen fast inkomst i Sverige då han för arbete utomlands, om domen skulle falla mot dagsböter hur kommer han då att påverkas?

Funderingarna ligger just runt om han nu inte har en fast inkomst i Sverige kommer han då begäras att betala dagsböter på sin lön utomlands?

Om lönen baseras på provision hur ska man då räkna ut detta? Eller läggs detta i paritet mot endast grundlön som alltid är densamma varje månad.

Det är första gången som han blir dömd är värt att tillägga.

Behöver detta till ett skolarbete snarast, så skulle uppskatta ett svar.

Ha det gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in